Eil.
Nr.
|
Siūloma
keisti
|
Pasiūlymo
turinys
|
str.
|
str.
d.
|
p.
|
1.
|
1 (6)
|
(4)
|
|
Argumentai: Atsižvelgus
į tai, kad viena iš pagrindinių biudžetinės įstaigos vadovo kompetencijų yra organizuoti biudžetinės įstaigos darbą, kad būtų įgyvendinami
biudžetinės įstaigos veiklos tikslai ir atliekamos nustatytos funkcijos,
manytina, kad Centro generaliniam direktoriui turi būti taikomi specialūs
išsilavinimo ir darbo patirties reikalavimai:
Pasiūlymas: pakeisti 1 straipsnyje nauja redakcija dėstomo 6
straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Centro generaliniu
direktoriumi gali būti skiriamas nepriekaištingos reputacijos Lietuvos
Respublikos pilietis, turintis humanitarinių
arba socialinių mokslų studijų krypties daktaro magistro kvalifikacinį
laipsnį arba jam prilygintą aukštojo mokslo kvalifikaciją, ne mažesnį ę kaip 5 metų vadovaujamo darbo
savo profesinės veiklos srityje stažą patirtį
ir leidimą dirbti ar susipažinti su įslaptinta informacija, žymima
slaptumo žymomis „visiškai slaptai“. Kriterijai, kada asmuo įstaigos
vadovas ar asmuo, pretenduojantis tapti įstaigos vadovu negali būti
laikomas nepriekaištingos reputacijos, nustatyti Lietuvos Respublikos
valstybės tarnybos įstatyme. Centro
generaliniu direktoriumi skiriamas asmuo taip pat nelaikomas nepriekaištingos
reputacijos, jeigu jis yra slapta bendradarbiavęs su buvusios SSRS
slaptosiomis tarnybomis.“
|
2.
|
1 (6)
|
(13)
|
(2)
|
Argumentai: Atsižvelgus ir pritarus 2023 m. gruodžio
13 d.
Seimo kanceliarijos teisės departamento išvados 25 pastabai, siūlome
atsisakyti Įstatymo projekto 1
straipsniu išdėstomo 6 straipsnio 13 dalies 2 punkto
ir suderintas nuostatas, nustatančias Vyriausybės įgaliotos įstaigos steigimo
ir veiklos pagrindinius aspektus dėstyti nauju atskiru 1 straipsniu išdėstomu
12 straipsniu.
Pasiūlymas: atsisakyti Įstatymo projekto 1 straipsniu nauja redakcija dėstomo 6 straipsnio 13 dalies 2 punkto:
,,2) Fondas „Atmintis“ (toliau – Fondas). Fondas yra pelno nesiekiantis ribotos civilinės
atsakomybės viešasis juridinis asmuo, veikiantis prie Centro kaip viešoji
įstaiga, kurios steigėja yra Vyriausybė. Fondas veikia pagal savo
įstatus, kuriuos tvirtina Vyriausybė. Fondo
veikla finansuojama iš valstybės biudžeto lėšų, pelno, gauto iš
leidybos, labdaros ir paramos lėšų ir kitų teisėtai gautų lėšų. Fondo tikslas
yra finansuoti XX a. totalitarinių režimų
Lietuvos Respublikos okupacijų laikotarpio tyrimus ir jų leidybą, ginkluoto ir neginkluoto pasipriešinimo (rezistencijos) šioms
okupacijoms procesų Lietuvoje tyrimus, memorializaciją (įamžinimą). Finansuojamos veiklos
atrenkamos viešo konkurso būdu. Fondo vienasmenis valdymo organas yra direktorius. Direktorių 5
metų kadencijai atrenka, skiria ir jį atšaukia, darbo sutarties sąlygas
nustato Fondo savininkas, atsižvelgdamas į Totalitarinių režimų tyrimų centro
tarybos pateiktas kandidatūras ir siūlymus. Į Fondo direktoriaus pareigas
priimamas asmuo turi atitikti bendruosius reikalavimus, keliamus asmeniui,
priimamam į valstybės tarnautojo pareigas, turėti aukštąjį universitetinį
išsilavinimą, turėti ne mažesnę kaip 3 metų vadovaujamo darbo patirtį savo
veiklos srityje. Centras teikia Fondui visą
reikiamą informaciją, techninę ir organizacinę pagalbą.“
|
3.
|
1 (12)
|
|
|
Argumentai: Žr. prie pasiūlymo Nr. 2
Pasiūlymas:
papildyti Įstatymo projekto 1
straipsnio trečiąjį skirsnį nauja redakcija išdėstomu nauju 12 straipsniu:
„12
straipsnis. Vyriausybės įgaliota įstaiga
1.
Totalitarinių režimų Lietuvoje okupacijų
ginkluoto ir neginkluoto pasipriešinimo (rezistencijos) šioms okupacijoms
procesų Lietuvoje ir memorializacijos (įamžinimo) funkcijas atlieka Lietuvos
Respublikos Vyriausybės įgaliota įstaiga, kurios teisinė forma yra viešoji
įstaiga. Šios įstaigos savininkė yra valstybė, o savininko teises ir pareigas
įgyvendina Centras.
2.
Vyriausybės įgaliota įstaiga atlieka šias
funkcijas:
1) vykdo viešus konkursus, skirtus totalitarinių režimų Lietuvoje
okupacijų ginkluoto ir neginkluoto pasipriešinimo (rezistencijos) šioms
okupacijoms procesų Lietuvoje tyrimų, leidybos ir memorializacijos (įamžinimo) projektams
atrinkti;
2) skiria valstybės paramą viešojo konkurso būdu atrinktiems
totalitarinių režimų Lietuvoje okupacijų ginkluoto ir neginkluoto
pasipriešinimo (rezistencijos) šioms okupacijoms procesų Lietuvoje tyrimų, leidybos ir memorializacijos (įamžinimo)
projektams;
3) vykdo totalitarinių režimų Lietuvoje okupacijų ginkluoto ir
neginkluoto pasipriešinimo (rezistencijos) šioms okupacijoms procesų Lietuvoje tyrimų, leidybos ir memorializacijos (įamžinimo)
projektų, kuriems skyrė valstybės paramą, įgyvendinimo priežiūrą;
4) organizuoja XX a. totalitarinių režimų
Lietuvoje okupacijų laikotarpio mokslinius tyrimus ir jų leidybą, ginkluoto ir neginkluoto pasipriešinimo (rezistencijos) šioms
okupacijoms procesų Lietuvoje laikotarpio mokslinius tyrimus bei memorializacijos (įamžinimo) projektus ir programas;
5) kiekvienais metais rengia ir kartu su savo veiklos ataskaita
viešai skelbia praėjusiais metais įgyvendintų projektų, kuriems skyrė
valstybės paramą, eigos ir pasiektų rezultatų apžvalgą;
6) atlieka kitas funkcijas, susijusias su totalitarinių režimų
Lietuvoje okupacijų ginkluoto ir neginkluoto pasipriešinimu (rezistencijos)
šioms okupacijoms procesų Lietuvoje ir memorializacija (įamžinimu);
3. Šio straipsnio 2 dalyje nurodytos Vyriausybės įgaliotos įstaigos
funkcijos yra finansuojamos iš Centrui skirtų valstybės biudžeto asignavimų
ir (ar) kitų lėšų.
4. Centras teikia Vyriausybės įgaliotai įstaigai šio straipsnio 2
dalyje nurodytoms funkcijoms atlikti reikalingą informaciją, bendradarbiauja
su Vyriausybės įgaliota įstaiga atliekamų tyrimų, leidybos ir memorializacijos
(įamžinimo) srityse, keičiasi aktualia informacija ir duomenimis, kurie
reikalingi Vyriausybės įgaliotos įstaigos projektų vykdymui ir
organizavimui.“
|
4.
|
1
(7)
|
(2)
|
|
Argumentai: Atsižvelgus ir pritarus 2023 m. gruodžio
13 d.
Seimo kanceliarijos teisės departamento išvados 28 pastabai, siūlome patikslinimą, nustatant, kad atitinkamos
institucijos Seimui teikia (o ne siūlo) kandidatus į Tarybos narius.
Atsižvelgus ir
pritarus iš dalies 2023 m. gruodžio 13 d. Seimo kanceliarijos teisės departamento išvados
29 pastabai, siūlome suredaguoti įstatymo projekto 1 straipsnyje nauja rekdacija dėstomo 7 straipsnio 2 dalies 5 sakinį.
Be kita ko, atsižvelgus į tai, jog į Centro tarybą
siekiama suburti narius iš skirtingų mokslo krypčių, siūlome nustatyti, kad Lietuvos universitetų rektorių konferencija pateikia keturis asmenis,
iš kurių vienas parenkamas turintis aukštąjį universitetinį istorinį
išsilavinimą, antras - teisinį, trečias – ekonominį, ketvirtas – vadybinį.
Atsižvelgiant
į Tarybos formavimo procedūroje dalyvaujančių institucijų
skaičių bei siekiant papildomai neapsunkinti vidinių administracinių
procedūrų, siūloma atsisakyti perteklinio reguliavimo dėl institucijų,
dalyvaujančių tarybos formavime, vidinės atrankos tvarkos.
Pasiūlymas: pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsnyje nauja redakcija dėstomo 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
,,2.
Tarybos sudėtį tvirtina Seimas.
Taryba sudaroma iš 11 asmenų – visuomenės
ir mokslo veikėjų, skiriamų 5 metų kadencijai. Tas pats asmuo į Tarybos
nario pareigas gali būti skiriamas ne daugiau kaip dviem kadencijoms iš
eilės. Tarybą sudaro: penki keturi Lietuvos
universitetų rektorių konferencijos pasiūlyti pateikti asmenys turintys aukštąjį universitetinį išsilavinimą, įgytą
vienam baigus istorijos studijų krypties studijas, kitam – ekonomikos studijų
krypties, trečiam – teisės studijų krypties, o paskutiniam - vadybos studijų
krypties studijas; vienas Lietuvos muziejų asociacijos pasiūlytas pateiktas
asmuo; vienas Lietuvos istorijos instituto pasiūlytas pateiktas
asmuo; du Seimo pasiūlyti asmenys (vienas atrenkamas iš Seimo mažumos
pasiūlytų pretendentų, kitas iš Seimo daugumos pasiūlytų pretendentų. Šiuos
pretendentus atrenka Seimo Laisvės kovų ir valstybės istorinės atminties
komisija, atsižvelgdama į Seimo Žmogaus teisių komiteto, Nacionalinio saugumo
ir gynybos komiteto ir Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjungos
rekomendacijas) du Seimo
Laisvės kovų ir valstybės istorinės atminties komisijos teikiami asmenys,
kurių vieną ši komisija, atsižvelgdama į Seimo Žmogaus teisių komiteto, Seimo
Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto rekomendacijas, atrenka iš Seimo
mažumos pasiūlytų kandidatų, o kitą – iš Seimo daugumos pasiūlytų kandidatų; vienas Lietuvos Respublikos Prezidento pasiūlytas pateiktas
asmuo; vienas Vyriausybės pasiūlytas pateiktas asmuo; vienas
Lietuvos politinių kalinių ir tremtinių sąjungos pateiktas asmuo. Į Tarybą
siūlomi nariai atrenkami juos siūlančių institucijų nustatyta tvarka.
Tarybos nariai išsirenka ir paprasta visų Tarybos narių balsų dauguma skiria
Tarybos pirmininką ir pirmininko pavaduotoją.
|
5.
|
1 (7)
|
(7)
|
|
Argumentai: Žr. prie
pasiūlymo Nr. 4
Pasiūlymas: pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsnyje nauja
redakcija dėstomo 7 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
,,7.
Kai Taryboje atsiranda laisva
Tarybos nario vieta, Tarybos pirmininkas kreipiasi į instituciją, pasiūliusią
pateikusią trūkstamą Tarybos narį, prašydamas pasiūlyti pateikti
Seimui naują Tarybos narį iki kadencijos, kuriai buvo paskirtas Tarybos
narys, kurio įgaliojimai nutrūko nepasibaigus kadencijai, pabaigos.“
|
6.
|
1 (7)
|
(8)
|
|
Argumentai: Žr. prie
pasiūlymo Nr. 4
Pasiūlymas: pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsnyje nauja
redakcija dėstomo 7 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:
,,8. Taryba, likus ne mažiau kaip 60
dienų iki Tarybos kadencijos pabaigos, kreipiasi į Tarybos narius siūlančias
teikiančias institucijas dėl naujų kandidatų į Tarybą siūlymo Seimui.“
|
7.
|
1 (7)
|
(10)
|
|
Argumentai: Žr. prie
pasiūlymo Nr. 4
Pasiūlymas: pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsnyje nauja
redakcija dėstomo 7 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:
,,10. Kai Taryba atsistatydina in corpore, naujos Tarybos
sudarymą organizuoja Seimo Laisvės kovų ir valstybės istorinės atminties
komisija. Seimo Laisvės kovų ir valstybės istorinės atminties komisija ne
vėliau kaip per 10 dienų nuo Tarybos atsistatydinimo in corpore pareiškimo
gavimo dienos kreipiasi į institucijas ir organizacijas, pasiūliusias pateikusias
Tarybos narius, prašydama per ne ilgesnį negu vieno mėnesio laikotarpį pasiūlyti
pateikti pretendentus į Tarybos narius. Seimo Laisvės kovų ir
valstybės istorinės atminties komisija šaukia pirmąjį Tarybos posėdį, kuriame
Tarybos nariai išsirenka Tarybos pirmininką ir pirmininko pavaduotoją.
Tarybos pirmininko pavaduotojas išrenkamas tokia pačia tvarka, kaip ir
Tarybos pirmininkas.“
|
8.
|
1 (7)
|
(3)
|
|
Argumentai: Atsižvelgus
ir pritarus 2023 m. gruodžio 13 d. Seimo kanceliarijos teisės departamento išvados
31 pastabai, siūlome suderinti Įstatymo projekto 1 straipsnyje nauja
redakcija dėstomo 7 straipsnio 3 dalies nuostatas su Mokslo ir studijų įstatymo terminija.
Atsižvelgus į tai, kad Įstatymo projekte yra numatytas
Centro tarybos dalyvavimas Centro valdyme, siūlome patikslinti
specialius išsilavinimo ir darbo patirties reikalavimus.
Be
kita ko, įvertinus 2023 m. gruodžio 28 d.
registruotą Seimo narių grupės pasiūlymą dėl Tarybos nariui keliamų
nepriekaištingos reputacijos reikalavimų, siūloma patikslinti ir suderinti su
tuo susijusias Įstatymo
projekto 1 straipsnyje nauja redakcija dėstomo 7 straipsnio 3 dalies nuostatas.
Pasiūlymas: pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsnyje nauja
redakcija dėstomo 7 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
,,3. Tarybos nariu gali būti
skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos Lietuvos Respublikos pilietis, turintis
aukštąjį universitetinį humanitarinių arba socialinių mokslų studijų
krypties magistro kvalifikacinio laipsnio išsilavinimą kvalifikacinį
laipsnį arba jam prilygintą aukštojo mokslo kvalifikaciją, ne mažesnį
kaip 5 metų darbo stažą savo profesinės veiklos srityje ir (ar) vadovavimo
patirties savo profesinės veiklos srityje ne mažesnę kaip 5 metų darbo patirtį ir (ar) 3 metų
vadovaujamojo darbo patirtį. Tarybos
nariui taikomi tokie patys kaip ir valstybės tarnautojams Valstybės tarnybos
įstatyme nustatyti kriterijai, kuriais remiantis asmuo laikomas
nepriekaištingos reputacijos. Asmuo taip pat nelaikomas nepriekaištingos
reputacijos, jeigu jis neprisipažino Lietuvos Respublikai yra
slapta bendradarbiavęs su buvusios SSRS slaptosiomis tarnybomis.“
|
9.
|
1 (7)
|
(12)
|
|
Argumentai: Atsižvelgus
ir pritarus 2023 m. gruodžio 13 d. Seimo kanceliarijos teisės departamento išvados
38 pastabai, siūlome atsisakyti Įstatymo projekto 1 straipsnyje nauja
redakcija dėstomo 7 straipsnio 12 dalyje perteklinio reguliavimo.
Pritarus 2023 m. gruodžio 13 d. Seimo kanceliarijos teisės departamento išvados 39 pastabai,
siūloma patikslinti, kad Tarybos nariams už jų darbą apmokama Lietuvos
Respublikos biudžetinių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių
atlygio už darbą įstatymo nustatyta tvarka.
Pasiūlymas: pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsnyje nauja
redakcija dėstomo 7 straipsnio 12 dalį ir ją išdėstyti taip:
,,12.
Taryba finansuojama iš Centro lėšų, gaunamų iš valstybės biudžeto. Lėšos,
skirtos Tarybai, turi būti numatytos Centro metinėje pajamų ir išlaidų
sąmatoje ir naudojamos tik įstatymų numatytoms Tarybos funkcijoms atlikti.
Tarybos veiklą techniškai aptarnauja Centras. Už Tarybos narių veiklą
atlyginama Lietuvos Respublikos valstybės pareigūnų darbo užmokesčio įstatymo
nustatyta tvarka. Tarybos nariams už jų darbą apmokama Lietuvos Respublikos biudžetinių
įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą
įstatymo nustatyta tvarka.
|
10.
|
1 (8)
|
(1)
|
|
Argumentai: Atsižvelgus
ir pritarus 2023 m. gruodžio 13 d. Seimo kanceliarijos teisės departamento išvados 40
ir 41 pastaboms, siūlome patikslinti Įstatymo projekto 1 straipsnyje nauja
redakcija dėstomo 8 straipsnio 1 dalies 2 punktą bei atsisakyti reguliavimo,
kuris nedera su naujos redakcijos
Valstybės tarnybos įstatymo 11 straipsnio 2 dalimi, pagal kurią Vyriausybė
nustato konkursų organizavimo tvarką.
Pasiūlymas: pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsnyje nauja
redakcija dėstomo 8 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
,,1. Taryba:
1) Centro generalinio direktoriaus siūlymu tvirtina
Centro mokslinių tyrimų krypčių sąrašą;
2) Centro generalinio direktoriaus teikimu tvirtina
Centro ilgalaikįus strateginįus
veiklos planusą ir metinį veiklos planą, atlieka jų
įgyvendinimo kontrolę;
3) nustato
Centro generaliniam direktoriui metinius veiklos tikslus ir prižiūri jo
veiklą;
3)4) teikia siūlymus Centro generaliniam direktoriui ir
Seimui dėl Centro veiklos ir valdymo, dėl mokslinių ir taikomųjų tyrimų
krypčių įgyvendinimo;
4)5) svarsto Centro generalinio direktoriaus teikiamą
Centro veiklos metinę ataskaitą. Nepritarus Centro veiklos metinei
ataskaitai, teikia Seimui siūlymus dėl Centro valdymo ir veiklos gerinimo;
pateikia nuomonę dėl Centro generalinio direktoriaus teikiamos Centro
veiklos metinės ataskaitos;
5)6) Centro generalinio direktoriaus teikimu tvirtina Centro
padalinių vadovų konkursų reikalavimų aprašą ir teikia pastabas ir siūlymus
dėl šių reikalavimų įgyvendinimo specialiuosius reikalavimus į Centro
padalinių vadovų pareigas priimamiems asmenims;
6)7) Centro generalinio direktoriaus siūlymu tvirtina Centro
biudžeto paskirstymo aprašą. Tarybos prašymu Centro generalinis direktorius
privalo pateikti Centro finansinesius dokumentus ir
ataskaitas;
7)8) tvirtina atrankos į laisvas Centro generalinio
direktoriaus pareigas skelbimo ir organizavimo tvarkos aprašą;
8)9) skelbia ir organizuoja vykdo pretendentų atranką
į laisvas Centro generalinio direktoriaus pareigas;
9)10) Centro generalinio direktoriaus teikimu tvirtina
Pasipriešinimo dalyvių (rezistentų) teisių komisijos sudėtį ir jos nuostatus;
10) 11) Centro
generalinio direktoriaus teikimu tvirtina Centro Mokslo krypties komisijos
sudėtį ir jos nuostatus.”
|
11.
|
1 (11)
|
|
|
Argumentai: Papildomi reikalavimai Centro valstybės
tarnautojams ir darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis buvo nustatyti
Seimo nutarimo „Dėl Totalitarinių režimų tyrimų centro nuostatų patvirtinimo“
projekte Nr. XIVP-3380. Atsižvelgus į 2023-12-13
Seimo teisės departamento išvadą dėl
projekto XIVP-3380 ir jos 44 pastabą, kurioje nurodyta, kad tokie papildomi
reikalavimai turi būti reguliuojami įstatymo, teikiame šį pasiūlymą.
Pasiūlymas:
papildyti Įstatymo projekto 1
straipsnio trečiąjį skirsnį nauja redakcija išdėstomu nauju 11 straipsniu, buvusį Įstatymo projekto 1 straipsnio nauja redakcija dėstomą 11 straipsnį laikyti 13 straipsniu:
,,11 straipsnis. Papildomi reikalavimai Centro
valstybės tarnautojams ir darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis
1.
1. Centro valstybės tarnautojai ir
darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, privalo pateikti duomenis ir
atskleisti informaciją apie ryšius, susijusius su dalyvavimu okupacinių
režimų represinėse struktūrose ir (ar) mokymąsi tų struktūrų mokyklose; apie
bendradarbiavimą su tomis struktūromis; duomenis apie dalyvavimą komunistų
partijoje einant vadovaujančių darbuotojų pareigas.
2.
2. Komunistų partijos vadovaujantiems
darbuotojams yra priskiriami Lietuvos komunistų partijos centro komiteto (LKP
CK) sekretoriai, padalinių vadovai (iki skyrių instruktorių imtinai), rajonų
komitetų sekretoriai, padalinių vadovai ir instruktoriai, įmonių ir
organizacijų etatiniai partijos sekretoriai.
3.
3. Duomenų pateikimo, jų patikrinimo
tvarką ir atsakomybę už jų teisingumą nustato Centro generalinis
direktorius.“
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|