LIETUVOS RESPUBLIKOS

ĮSTATYMO

DĖL LIETUVOS LAISVĖS KOVOS SĄJŪDŽIO TARYBOS 1949 M. VASARIO 16 D. DEKLARACIJOS NR. VIII-1021

3 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai

Minint 1949 m. vasario 16 d. Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžio Tarybos deklaracijos 50-ąsias metines, 1999 m. sausio 12 d. buvo priimtas „Lietuvos Respublikos įstatymas dėl Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžio Tarybos 1949 m. vasario 16 d. deklaracijos“ Nr. VIII-1021. Jame numatytas minėtos deklaracijos teisinis statusas Lietuvos teisinėje sistemoje.

Minint 1949 m. vasario 16 d. Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžio Tarybos deklaracijos 60-ąsias metines, 2009 m. sausio 20 d. Lietuvos Respublikos Seimas priėmė nutarimą „Dėl 2009 metų paskelbimo Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžio metais“ Nr. XI-156. Jame numatyta ne tik paskelbti 2009-uosius Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžio metais, bet ir įpareigoti Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centrą parengti ir patvirtinti Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžio metų programą.

Akivaizdu, kad 1949 m. vasario 16 d. Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžio (toliau – LLKS) Tarybos priimtos deklaracijos reikšmė ypatinga ir jos aktualumas neblėsta. Ypatingai svarbu jaunimui priminti šios deklaracijos pasirašymo priežastis ir pasekmes. Deklaracija kartu su kitais Lietuvos partizanų vadų suvažiavime 1949 m. vasario 2-22 d. priimtais dokumentais sudarė teisinį ir politinį Lietuvos ginkluoto pasipriešinimo pagrindą, suteikė laisvės kovoms naują pobūdį, įteisino LLKS kaip visuotino organizuoto ginkluoto pasipriešinimo sovietinei okupacijai organizaciją, o jos Tarybą - kaip vienintelę teisėtą valdžią okupuotos Lietuvos teritorijoje. Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžio Tarybos 1949 m. vasario 16 d. deklaracija vainikavo Lietuvos laisvės kovotojų veiklą steigiant ginkluoto pasipriešinimo sovietinei okupacijai organizaciją, kuriant pasipriešinimo politinę ir karinę vadovybę.

Artėjant deklaracijos pasirašymo 70-mečiui, sulaukiama iniciatyvų iš visuomenės 2019-uosius paskelbti Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžio metais, taip siekiant aktualizuoti partizaninio pasipriešinimo kovų istoriją, supažindinti jaunimą su Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžiu. Tačiau atsižvelgiant į tai, kad analogiškas nutarimas jau priimtas 2009 metais, teikiamame įstatyme siūloma numatyti, kad minint visas reikšmingas minėtos deklaracijos sukaktis, Vyriausybė būtų įpareigota parengti Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžio minėjimo veiksmų planą ir valstybės biudžete numatyti lėšas parengtam veiksmų planui įgyvendinti.

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymo projektą inicijavo Seimo narė Gintarė Skaistė.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Galiojančiame įstatyme numatytas 1949 m. vasario 16 d. Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžio Tarybos deklaracijos teisinis statusas Lietuvos teisinėje sistemoje, bet nėra numatyta deklaracijos sukakčių minėjimo ir informacijos apie ją sklaida visuomenėje.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Siūloma numatyti, kad minint reikšmingas 1949 m. vasario 16 d. Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžio Tarybos deklaracijos sukaktis, Lietuvos Respublikos Vyriausybė turi parengti Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžio minėjimo veiksmų planą ir valstybės biudžete numatyti lėšas parengtam veiksmų planui įgyvendinti.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Teisinio reguliavimo neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

     6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas įstatymas kriminogeninei situacijai bei korupcijai įtakos neturės.

 

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Priimtas įstatymas verslo sąlygoms ir jo plėtrai įtakos neturės.

 

8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus įstatymų projektus, kitų galiojančių įstatymų keisti nereikės.

 

9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymų projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir bendrinės kalbos normų.

 

10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymų projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijai bei Europos Sąjungos dokumentams.

 

11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės  aktus.

 

12. Įstatymų projektams įgyvendinti reikalingos išlaidos

Priėmus įstatymą, bus numatytos lėšos Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdžio deklaracijos reikšmingų sukakčių minėjimo renginiams.

 

13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Negauta.

 

14. Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai

Lietuvos Laisvės Kovos Sąjūdis, deklaracija.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

 

Teikia

Seimo narė                                                                                             Gintarė Skaistė