LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

BIUDŽETO IR FINANSŲ komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D O S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PINIGINĖS SOCIALINĖS PARAMOS NEPASITURINTIEMS GYVENTOJAMS

ĮSTATYMO NR. IX-1675 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO

 

    ĮSTATYMO PROJEKTO (NR. XIIP-2672)

 

2015 m. rugsėjo 16 d. Nr. 109-P-28

Vilnius

 
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Petras Narkevičius, Bronius Bradauskas, Kęstutis Glaveckas, Kęstutis Bartkevičius, Irena Degutienė, Povilas Gylys, Rita Tamašunienė, Andrius Kubilius, Rytas Kupčinskas, Raimundas Markauskas, Antanas Nesteckis. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai: Janina Alasevičienė, Dalia Mudėnienė, Gediminas Morkūnas, Jolanta Dzikaitė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2014-12-23 Nr. XIIP-2672

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad įstatymo projektu siekiama panaikinti nustatytą išimtį, pagal kurią asmenims, kuriems nustatytas 45–55 procentų darbingumo lygis (asmenims iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintiems III grupės invalidais) nebūtų taikomas reikalavimas privalomai registruotis darbo biržoje, norint pasinaudoti teise į piniginę socialinę paramą. Tuo tarpu įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 3 punkte siūloma nustatytą išimtį panaikinti ne tik asmenims, kuriems nustatytas 45–55 procentų darbingumo lygis (asmenims iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintiems III grupės invalidais), bet ir našlių ir našlaičių bei pareigūnų ir karių valstybinių pensijų gavėjams, nes žodis „išskyrus“ apima visas po jo nurodytas išmokas. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 3 punkte formuluotė „asmenys <...> gaunantys bet kokios rūšies pensiją“, apima ir našlių, našlaičių bei pareigūnų ir karių valstybinių pensijų gavėjus, todėl įstatymo projektas tobulintinas, pašalinant nurodytus neatitikimus.

 

Komitetas siūlo įstatymo projektą atmesti

2

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2014-12-23 Nr. XIIP-2672

 

 

 

2. Minėta, kad įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, jog įstatymo projektu siekiama nustatyti, kad asmenims, kuriems nustatytas 45–55 procentų darbingumo lygis (asmenims iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintiems III grupės invalidais), norint pasinaudoti teise į piniginę socialinę paramą, nebūtų taikomas reikalavimas privalomai registruotis darbo biržoje. Pažymėtina, kad toks teisinio reguliavimo aiškinimas nėra tikslus, nes socialinės paramos teikimui pats registravimosi darbo biržoje faktas svarbus tiek, kiek to išdavoje sudaromos galimybės įsiregistravusiam asmeniui įsidarbinti ar taikyti jam darbo rinkos politikos priemones.

Todėl svarstytina, ar siūlymas panaikinti nustatytą išimtį ir asmenims, kuriems nustatytas 45–55 procentų darbingumo lygis (asmenims iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintiems III grupės invalidais) netaikyti reikalavimo privalomai registruotis darbo biržoje, norint pasinaudoti teise į piniginę socialinę paramą (pagal įstatymo projekto formuluotę taip pat našlių ir našlaičių bei pareigūnų ir karių valstybinių pensijų gavėjams), neprieštarautų piniginės socialinės paramos teikimo principams, nustatytiems keičiamo įstatymo 3 straipsnyje, konkrečiai – socialinio teisingumo ir veiksmingumo, pagal kurį piniginė socialinė parama teikiama siekiant sudaryti sąlygas gauti paramą tada, kada jos labiausiai reikia, didinti motyvaciją integruotis į darbo rinką ir išvengti skurdo spąstų bei siekiui racionaliai naudoti turimus išteklius.

 

Komitetas siūlo įstatymo projektą atmesti

3

Europos Teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerijos, 2015-01-

 

 

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo pateiktą derinti Lietuvos Respublikos  piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo Nr. IX-1675 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP‑2672 (toliau – Projektas) pažymime, jog pastabų ar pasiūlymų dėl Projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime.

 

Komitetas siūlo įstatymo projektą atmesti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: Negauta

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: Negauta

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1

Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2014-08-05 nutarimas Nr. 784

 

 

 

             Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2015 m. balandžio 24 d. sprendimo Nr. SV-S-1021 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 10 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

          Nepritarti Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo Nr. IX-1675  8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-2672 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:

          1. Įstatymo projektu siekiama panaikinti keičiamo Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 8 straipsnio 1 dalies 3 punkte nustatytą išimtį asmenims, kuriems nustatytas 45–55 procentų darbingumo lygis, tai yra jiems netaikyti reikalavimo privalomai registruotis darbo biržoje, norint pasinaudoti teise į piniginę socialinę paramą. Įstatymo projekte siūlomas teisinis reguliavimas neatitinka keičiamo įstatymo 1 straipsnio 1 dalyje įtvirtintos šio įstatymo paskirties – teikti piniginę socialinę paramą tada, kai suaugę asmenys yra išnaudoję visas kitų pajamų gavimo galimybes, ir 3 straipsnyje įtvirtinto socialinio teisingumo ir veiksmingumo principo, kad piniginė socialinė parama teikiama siekiant sudaryti sąlygas gauti paramą tada, kada jos labiausiai reikia, didinti motyvaciją integruotis į darbo rinką ir išvengti skurdo spąstų ir racionaliai naudojant turimus išteklius. Pagal Lietuvos Respublikos užimtumo rėmimo įstatyme nustatytą darbingo asmens sąvoką asmenys, kuriems nustatytas 45–55 procentų darbingumo lygis, laikytini darbingais asmenimis ir jiems taikomos aktyvios darbo rinkos politikos priemonės, kurių tikslas – padėti neįgalumą turintiems asmenims įsitvirtinti darbo rinkoje. Pritarus siūlomam teisiniam reguliavimui, sumažėtų šių asmenų motyvacija integruotis į darbo rinką, būtų didinama jų priklausomybė nuo piniginės socialinės paramos sistemos, didėtų jų socialinė atskirtis, nebūtų skatinama jų socialinė integracija.

            2. Pagal Įstatymo projekte pateiktą keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 3 punkto formuluotę teisę į piniginę socialinę paramą šio punkto pagrindu įgytų ne tik asmenys, kuriems nustatytas 45–55 procentų darbingumo lygis, bet ir našlių, našlaičių ir už tarnybą skiriamų pareigūnų ir karių valstybinių pensijų gavėjai, nors pagal galiojančias teisines nuostatas jie tokios teisės neturi ir nėra jokių priežasčių, pagrindžiančių tikslingumą šiuo požiūriu keisti esamą teisinį reguliavimą dėl teisės į piniginę socialinę paramą nustatymo sąlygų pastarajai asmenų grupei.

 

Pritarti

Komitetas siūlo įstatymo projektą atmesti

 

6. Komiteto (komisijos) sprendimas ir pasiūlymai:

Pasiūlyti pagrindiniam komitetui įstatymo projektą Nr. XIIP-2672“ atmesti, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. rugpjūčio  5 d. nutarime Nr. 784 ,,Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo Nr. IX-1675  8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-2672 išdėstytus argumentus bei Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktas pastabas.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

            8. Komiteto (komisijos) paskirti pranešėjai: Raimundas Markauskas, Rytas Kupčinskas 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                  Petras Narkevičius