LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 589 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR KODEKSO PAPILDYMO 1391, 1392 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1224
2022-05-25 Nr. 102-P-23
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto nariai: Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Kasparas Adomaitis, Irena Haase, Gabrielių Landsbergį pavaduojantis Andrius Vyšniauskas, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Žemės ūkio ministerijos Augalininkystės ir agrarinės aplinkosaugos skyriaus vyriausioji specialistė Ieva Abraitytė, Žemės ir nekilnojamojo turto politikos departamento, Melioracijos ir infrastruktūros skyriaus vedėjas Darius Vilimas
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-17 |
1,2 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 1 ir 2 straipsnio pakeitimų esmės išdėstyme brauktini žodžiai „ir jį išdėstyti taip“.
|
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-17 |
2 (1392) |
(1) |
|
2. Projekto 2 straipsniu pildomo Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 1392 straipsnyje siūlomo nustatyti administracinio nusižengimo sudėties konstrukcija nėra aiški. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „Atsižvelgiant į tai, kad atestuotų dauginamosios medžiagos tiekėjų vykdoma veikla tik pagal pažymėjime nurodytą (-as) veiklos sritį (-is) ir augalų grupę (-es) yra teisėta, Tarnyba nustato atvejus, kad fiziniai arba juridiniai asmenys vykdo veiklą, nurodytą įstatymo projekto 7 straipsnio 1 dalyje, be pažymėjimo ar pažymėjime nurodyta informacija pagal vykdomos veiklos sritis ir (ar) augalų grupes neatitinka vykdomos veiklos pobūdžio. Šiais atvejais Tarnyba tokiems asmenims neturi poveikio priemonių”. Atsižvelgiant į tai ir siekiant teisinio aiškumo, taip pat atsižvelgiant į su teikiamu projektu susijusio Lietuvos Respublikos augalų sėklininkystės įstatymo Nr. IX-602 pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-1223) 1 straipsniu keičiamo Augalų sėklininkystės įstatymo 7 straipsnio 1 dalies bei kitas nuostatas, svarstytina, ar ANK 1392 straipsnio 1 dalį nereikėtų išdėstyti taip: „Augalų dauginamosios medžiagos dauginimas, dauginimo užsakymas pagal dauginimo sutartį, fasavimas, perfasavimas, įvežimas į Lietuvos Respubliką ir tiekimas rinkai neturint dauginamosios medžiagos tiekėjo pažymėjimo arba tokios veiklos vykdymas nesilaikant dauginamosios medžiagos tiekėjo pažymėjime nurodytos veiklos srities ir (ar) augalų grupės“. Jei būtų pritarta tokiai formuluotei, tai atitinkamai turėtų būti tikslintinas ir ANK 1392 straipsnio pavadinimas.
|
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-17 |
2 (3429) |
|
|
3. Projekto 2 straipsniu pildomo ANK 1392 straipsnio 1 dalyje numatomi du savo pobūdžiu skirtingi administraciniai nusižengimai – su augalų dauginamąja medžiaga susijusios veiklos vykdymas neturint dauginamosios medžiagos tiekėjo pažymėjimo ir su augalų dauginamąja medžiaga susijusios veiklos vykdymas turint atitinkamą pažymėjimą, tačiau nesilaikant tos srities teisės aktų reikalavimų. Mūsų nuomone, nurodytos veiklos vykdymas be tam reikalingo pažymėjimo yra pavojingesnė veika negu veiklos vykdymas turint tam reikalingą pažymėjimą, tačiau nesilaikant tos srities teisės aktų reikalavimų, todėl siūlytina ANK 1392 straipsnyje diferencijuoti atsakomybės ribas šias dvi veikas padariusių asmenų atžvilgiu.
|
Nepritarti |
Atsisakyta nustatyti atsakomybę už su augalų dauginamąja medžiaga susijusios veiklos vykdymą turint atitinkamą pažymėjimą, tačiau nesilaikant tos srities teisės aktų reikalavimų, nes nėra tokių teisės aktų, nustatančių atitinkamus reikalavimus. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-17 |
1, 2 (3428,3429) |
|
|
4. Projektu ANK 1391 ir 1392 straipsnius siūloma priskirti ANK XIV skyriui „ADMINISTRACINIAI NUSIŽENGIMAI, SUSIJĘ SU EKONOMIKA IR VERSLO TVARKA“. Sutiktina, kad ANK 1391 ir 1392 straipsniuose numatomi administraciniai nusižengimai iš esmės derėtų su ANK XIV skyriaus rūšiniu objektu, tačiau šiame kontekste atkreiptinas dėmesys, jog į šiuos nusižengimus panašūs administraciniai nusižengimai, įtvirtinti galiojančios redakcijos ANK 3421 – 3426 straipsniuose, patenka į ANK XX skyrių „ADMINISTRACINIAI NUSIŽENGIMAI, SUSIJĘ SU ŽEMĖS ŪKIO, VETERINARIJOS VEIKLA IR GYVŪNŲ GLOBA“. Taigi svarstytinas klausimas dėl ANK 1391 ir 1392 straipsnių vietos ANK specialiosios dalies sistemoje.
|
Pritarti |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-17 |
3 |
|
|
5. Atkreiptinas dėmesys, kad 2021 m. gegužės 13 d. seimas priėmė Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 342, 589 straipsnių ir priedo pakeitimo ir kodekso papildymo 3421, 3422, 3423, 3424, 3425, 3426, 3427 straipsniais įstatymą Nr. XIV-297, kurio 9 straipsnio 4 dalimi buvo pakeistos ANK 589 straipsnio 57 punkto nuostatos. Naujos ANK 589 straipsnio 57 dalies nuostatos įsigalioja 2022 m. sausio 1 d. Atsižvelgiant į tai, projekto 3 straipsniu keičiamo ANK 589 straipsnio 57 punkto nuostatos derintinos su minėto įstatymo nuostatomis.
|
Pritarti |
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-17 |
4 |
2 |
|
6. Projekto 4 straipsnio 2 dalyje numatoma, jog administracinių nusižengimų, numatytų ANK 139 straipsnyje, teisena, Valstybinės augalininkystės tarnyboje prie Žemės ūkio ministerijos pradėta iki šio įstatymo įsigaliojimo, būtų tęsiama iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusia tvarka. Ši taisyklė tiesiogiai koreliuoja su projekto 3 straipsniu, kuriuo siūloma išbraukti ANK 139 straipsnį iš administracinių nusižengimų, dėl kurių Valstybinės augalininkystės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos pareigūnai turi teisę pradėti administracinių nusižengimų teiseną, sąrašo. Vis tik atkreiptinas dėmesys, jog projekto 3 straipsniu iš ANK 589 straipsnio 57 punkto taip pat siūloma išbraukti ir ANK 156 straipsnį, todėl svarstytina, ar ir pastarojo ANK straipsnio nereikėtų įvardinti projekto 4 straipsnio 2 dalyje.
|
Pritarti |
|
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-17 |
4 |
2 |
|
7. Nepriklausomai nuo to, ar būtų atsižvelgta į šios išvados 7 pastabą, projekto 4 straipsnio 2 dalies formuluotė „Administracinių nusižengimų, numatytų šio kodekso 139 straipsnyje, teisena“ keistina į „Administracinių nusižengimų teisena dėl administracinių nusižengimų, numatytų šio kodekso <...>, o formuluotė „tęsiama iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusia tvarka“ turėtų būti keičiama į „tęsiama pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusią tvarką“.
|
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Kaimo reikalų komitetas 2022-05-11 |
|
|
|
* |
6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 589 straipsnio pakeitimo ir Kodekso papildymo 1391, 1392 straipsniais įstatymo projektui Nr. XIVP-1224ES ir Komiteto išvadoms. 6.2. Pasiūlymai: siūlyti pagrindiniam Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetui Įstatymo projektą tobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms Komitetas pritarė. |
Pritarti |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – nėra, susilaikė – nėra.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Agnė Širinskienė.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Stasys Šedbaras
Komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė