LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ŠVIETIMO IR MOKSLO KOMITETO
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 25 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-630
2021-11-24 Nr. 106-P-45
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Žukauskas, Komiteto pirmininko pavaduotoja V. Targamadzė, Komiteto nariai D. Asanavičiūtė, E. Jovaiša, I. Kačinskaitė-Urbonienė, S. Lengvinienė, R. Morkūnaitė-Mikulėnienė, L. Nagienė, A. Norkienė, B. Petkevič, E. Pupinis, E. Rudelienė, K. Bartoševičius, pavaduojantis A. Anušauską.
Komiteto biuro vedėja L. Vingrytė, biuro patarėjos J. Paukštė, R. Steponėnienė, D. Žegunė, padėjėja G. Petrauskaitė.
Švietimo, mokslo ir sporto viceministras R. Skaudžius, užsienio reikalų viceministras E. Meilūnas, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Užsienio lietuvių skyriaus vedėja V. Rinkevičienė, Užsienio reikalų ministerijos Globalios Lietuvos departamento direktorė L. Žukauskaitė, Užsienio reikalų ministerijos Globalios Lietuvos departamento direktoriaus pavaduotoja G. Skripkaitė, Lituanistinių mokyklų asociacijos atstovė D. Simonaitienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-06-15 |
1 |
2 |
|
Įvertinę teikiamo įstatymo projekto atitiktį Lietuvos Respublikos Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projektu keičiamo Švietimo įstatymo 25 straipsnyje siūloma reglamentuoti lituanistinį švietimą užsienyje vykdančių subjektų paramą, jų finansavimą valstybės biudžeto lėšomis bei kitokį skatinimą. Pažymėtina, kad nors keičiamose nuostatose ir atsisakoma sąvokos „lituanistinio švietimo įstaigos“ turinio apibrėžimo, ši nuostata įstatyme ir toliau vartojama. Be to, įvedama ir nauja šių subjektų grupę (vykdančių lituanistinio švietimo veiklą) apibūdinanti formuluotė „asmenys, vykdantys lituanistinio švietimo programas“. Atkreiptinas dėmesys, kad sąvoka „lituanistinio švietimo įstaigos“ vartojama ir poįstatyminiuose teisės aktuose, pvz., Švietimo ir mokslo institucijų registro nuostatuose nustatyta, kad šiame registre registruojamos būtent lituanistinio švietimo įstaigos, o ne lituanistinio švietimo programas vykdančios įstaigos ar organizacijos. Konstitucinis Teismas ne kartą yra konstatavęs, kad įstatymuose vartojamų sąvokų turinys gali būti apibrėžiamas (inter alia aiškinamas) tik įstatymu, o ne žemesnės galios teisės aktu. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta bei siekiant teisinio aiškumo ir teisės normų vartojimo nuoseklumo, siūlome projektu keičiamame įstatymo 25 straipsnyje palikti sąvokos „lituanistinio švietimo įstaigos“ turinio paaiškinimą bei nuosekliai ją vartoti ir kitose keičiamo straipsnio nuostatose. Jeigu, vis dėlto, formuluotė „subjektai, vykdantys lituanistinio švietimo programas“ turi kitokią reikšmę ir apibrėžia kitokį statusą nei lituanistinio švietimo įstaigos turinčius (kitokią veiklą vykdančius) subjektus, įstatyme turėtų būti aiškiai apibrėžta.
|
Pritarti |
Komitetas pritaria, kad tikslinga įstatyme palikti „lituanistinės švietimo įstaigos“ sąvoką. Komitetas pritaria LRV pasiūlytam apibrėžimui: įstaigos, įmonės, organizacijos užsienyje, kuriose mokoma lietuvių kalbos ar lietuvių kalba (toliau – lituanistinio švietimo įstaiga).
Žr. Komiteto siūloma ŠĮ 25 str. 6 d. formuluotė.
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-06-15 |
1 (25) |
1 (2) |
|
2. Keičiamo įstatymo 25 straipsnio 2 dalyje formuluotėje „valstybė finansuoja ir skatina <...> lietuvių kilmės užsieniečius ir užsieniečius, kurie mokosi lietuvių kalbos ar studijuoja lietuvių kalbą ir kultūrą“ brauktini pertekliniai žodžiai „lietuvių kilmės užsieniečius ir“, nes termino „užsieniečiai“ turinys apima ir lietuvių kilmės užsieniečius. Be to, svarstytina, ar šios nuostatos turinio nereikėtų tikslinti, nes sistemiškai vertinant šią ir kitas keičiamo straipsnio normas, galima daryti išvadą, kad valstybė finansuoja ir kitaip remia būtent lituanistinio švietimo veiklą užsienyje vykdančius subjektus, o ne asmenis, kurie mokosi pagal lituanistinio švietimo programas.
|
Pritarti iš dalies |
Komitetas pritaria dėl perteklinių žodžių „lietuvių kilmės užsieniečius ir“ išbraukimo. Švietimo įstatymo 25 straipsnyje daugiausiai reglamentuojamas lituanistinių švietimo įstaigų finansavimas, tačiau pagal kitus teisės aktus yra remiami ir užsieniečiai, kurie mokosi pagal lituanistinio švietimo programas, todėl siūloma nekeisti šiuo metu galiojančios Švietimo įstatymo 25 straipsnio 2 dalies formuluotės. Pvz., švietimo, mokslo ir sporto ministro 2020 m. gegužės 22 d. įsakymu Nr. V-771 „Dėl valstybės paramos teikimo studijoms, akademiniam mobilumui ir lituanistiniam švietimui Lietuvoje ir užsienyje“ yra remiami užsieniečiai, kurie gali gauti stipendijas lietuvių kalbos mokymuisi pagal lituanistinio švietimo programas. Asmenys remiami ir įgyvendinat Mokslo ir studijų įstatymą (2016 m. gruodžio 27 d. ministro įsakymas Nr. V-1160, 2020 m. birželio 19 d. ministro įsakymas Nr. V-932).
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-06-15 |
1 (25) |
1 (3) |
|
3. Atsižvelgiant į tai, kad sąvokos „užsienio lietuviai“ turinio reikšmė, taip kaip ji suprantama švietimo ir mokslo sritį reglamentuojančiuose teisės aktuose, jau yra apibrėžta Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme (be to, mūsų nuomone, ji taikymo požiūriu yra ir aiškesnė už keičiamo įstatymo 25 straipsnio 3 dalyje įtvirtintas nuostatas), siūlome keičiamo įstatymo 25 straipsnio 3 dalies antrojo ir trečiojo sakinių atsisakyti kaip pertekliniu, o Švietimo įstatymo 2 straipsnio 39 dalį papildyti, nurodant, kad kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos ir Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme.
|
Nepritarti |
Argumentai: Mokslo ir studijų įstatymo 4 str. 30 d. nustatyta, kad „užsienio lietuviai – Lietuvos Respublikos piliečiai, ne mažiau kaip 3 metus gyvenantys užsienyje, ir lietuvių kilmės užsieniečiai, jų vaikai, vaikaičiai, provaikaičiai. Lietuvių kilmės užsieniečiu laikomas užsienietis, kurio tėvai ar seneliai arba vienas iš tėvų ar senelių yra ar buvo lietuviai ir kuris pats laiko save lietuviu ir deklaruoja tai rašytiniu pareiškimu sprendimą priimančiai institucijai.“ Įstatymo projekto tikslas yra skatinti ir sudaryti vienodas galimybes visiems išvykusiems lietuviams, nepriklausomai nuo to, kiek laiko jie yra išvykę, ir lietuvių kilmės asmenims mokytis pagal lituanistinio švietimo programas, o lituanistinio švietimo įstaigoms gauti finansavimą nepriklausomai nuo to, kokie mokiniai mokosi tose įstaigose. Mokslo ir studijų įstatyme yra nustatytas 3 m. gyvenimo užsienyje terminas, kuris Švietimo įstatymo 25 str. atžvilgiu yra netinkamas. Komiteto nuomone, teisė mokytis pagal lituanistinio švietimo programas ir lituanistinių švietimo įstaigų teisė už tokio asmens mokymą gauti finansavimą neturi būti ribojama to asmens gyvenimo užsienio valstybėje trukmės. Net ir išvykus trumpam asmuo turi turėti vienodas sąlygas išlaikyti lietuvybę, mokytis lietuvių kalbos ir puoselėti kultūrą. Be to, taip pat ir valstybės interesas yra skatinti savo piliečius net ir trumpam išvykus nepamiršti lietuvių kalbos, sudaryti jiems kuo palankesnes sąlygas. Atsižvelgiant į tai, Komitetas siūlo išbraukti žodį „nuolat“ ir Švietimo įstatyme nustatyti, kad užsienio lietuviai yra Lietuvos Respublikos piliečiai, gyvenantys užsienyje neribotą laiką <...>.
Pasiūlymas: Įstatymo projekto 1 str. keičiamo Įstatymo 25 str. 3 d. išdėstyti taip: „3. Švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta
tvarka sudaromos galimybės užsienio lietuviams mokytis lietuvių kalba
Lietuvos Respublikos mokyklose. Užsienio lietuviais laikomi Lietuvos
Respublikos piliečiai,
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-06-15 |
1 (25) |
1 (4) |
|
4. Keičiamo įstatymo 25 straipsnio 4 dalyje po žodžių „pagal lituanistinio švietimo programas“ įrašytinas žodis „užsienyje“, o prieš žodį „pažymėjimas“ – žodžiai „jo lietuvių kalbos mokėjimo lygį patvirtinantis“. Taip pat svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, šioje dalyje nereikėtų nurodyti ne tik subjektą, įgaliotą organizuoti lietuvių kalbos pasiekimų vertinimą, tačiau ir subjektus, įgaliotus tokį vertinimą vykdyti, t.y. atskleisti, ar vertinimą vykdytų tos pačios lituanistinio švietimo įstaigos, ar, vis dėlto, galėtų vykdyti ne tik užsienio, tačiau ir atitinkamai įgalioti ir Lietuvos Respublikos subjektai.
|
Pritarti iš dalies |
Komitetas pritaria LRV pasiūlytai 25 str. 4 d. redakcijai.
Komiteto nuomone, tikslinga palikti lankstumo Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai, kuri pati galės nustatyti subjektą, įgaliotą organizuoti lietuvių kalbos pasiekimų vertinimą ir subjektus, įgaliotus tokį vertinimą vykdyti. Tai bus nustatyta ministro tvirtinamame lietuvių kalbos pasiekimų vertinimo organizavimo, vykdymo ir apmokėjimo tvarkos apraše.
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-06-15 |
1
|
2
|
|
5. Keičiamo įstatymo 25 straipsnio 6 dalies formuluotė „Įstaigoms, įmonėms, organizacijoms, laisvajam mokytojui užsienyje, vykdantiems lituanistinio švietimo programas“ turinys svarstytinas, atsižvelgiant į 1 šios išvados pastabą. Atsižvelgiant į tai, kad Švietimo ir mokslo institucijų registro objektai yra švietimo įstaigos ir lituanistikos (baltistikos) centrai užsienyje, kuriuose mokoma lietuvių kalbos ar lietuvių kalba (lituanistinio švietimo įstaigos), svarstytinas atitinkamos formuluotės vartojimas ir pačiame įstatyme.
|
Pritarti |
Komitetas pritaria LRV siūlymui grąžinti lituanistinės švietimo įstaigos apibrėžimą į įstatymo projektą. LRV siūlomas apibrėžimas - įstaiga, įmonė, organizacija užsienyje, kurioje mokoma lietuvių kalbos ar lietuvių kalba. Tai apima ir lituanistikos (baltistikos) centrus, todėl savo turiniu LRV siūloma sąvoka nesikeičia nuo tos, kuri jau šiuo metu yra apibrėžta galiojančiame Švietimo įstatymo 25 str.
Žr. Komiteto siūlomą ŠĮ 25 str. 6 d. redakciją.
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-06-15 |
1
|
2
|
|
6. Keičiamo įstatymo 25 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad viena iš sąlygų, pagal kurią užsienio subjektai, vykdantys lituanistinio švietimo veiklą užsienyje, gali gauti finansavimą valstybės biudžeto lėšomis, yra tai, kad jų mokiniai būtų registruoti Mokinių registre. Ši nuostata ginčytina dėl kelių priežasčių. Pirma, minėto registro nuostatuose tokie registro objektai, kaip siūloma projekto nuostatose, t.y., pagal lituanistinio švietimo programas užsienyje besimokantys užsienio lietuviai ir užsieniečiai, nėra numatyti. Antra, apskritai nėra aišku, kodėl mokinių įregistravimas į kokį nors žinybinį registrą, gali būti laikomas kaip pagrindu, būtinu formaliam subjekto statuso pripažinimui su iš to kylančiomis pasekmėmis. Nekvestionuodami nuostatos, kad pats lituanistinio švietimo veiklą vykdančio subjekto įregistravimas atitinkame registre galėtų būti būtinas (taip formaliai konstatuojant ir įtvirtinant jo Lietuvos Respublikoje pripažįstamą statusą), abejojame, kad pilnam jo statuso pripažinimui būtinas ir visų mokinių formalus įregistravimas. Pažymime, kad mokinių registravimas, t.y. asmenų, besimokančių pagal lituanistinio švietimo programas, skaičiaus įvertinimas, galėtų būti nebent vienas iš kriterijų finansavimo dydžiui, bet ne pačiam finansavimo pagrindui nustatyti.
|
Pritarti |
Komitetas pritaria, kad mokinių registravimas, t. y. asmenų, besimokančių pagal lituanistinio švietimo programas, skaičiaus įvertinimas, galėtų būti vienas iš kriterijų finansavimo dydžiui, o ne finansavimo pagrindui nustatyti, todėl siūlo atsisakyti įstatymu nustatyti mokinių registravimo privalomumą.
Žr. Komiteto siūlomą ŠĮ 25 str. 6 d. redakciją. |
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-06-15 |
1
|
2
|
|
7. Derinant projekto terminiją su galiojančiais įstatymais, keičiamo įstatymo 25 straipsnio 6 dalyje vietoj žodžių „skiriamos lėšos iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai“ siūlome įrašyti žodžius „lėšos skiriamos iš Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų“.
|
Pritarti |
|
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-06-15 |
1
|
2
|
|
8. Keičiamo įstatymo 25 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad valstybės biudžeto lėšų, skiriamų iš Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų, apskaičiavimo ir skyrimo užsienyje veikiantiems lituanistinio švietimo subjektams tvarką nustato Vyriausybė. Vertinant šią nuostatą, pažymime, kad pagal šią nuostatą Vyriausybei suteikta itin plati diskrecija nustatyti lituanistinio švietimo įstaigų veiklos vertinimo ir finansavimo sistemą, įskaitant ir šios veiklos ar jos rezultatų vertinimo kriterijus. Svarstytina, ar iš Konstitucijos 128 straipsnio 2 dalies nuostatos, nustatančios, kad valstybinio turto valdymo, naudojimo ir disponavimo tvarką nustato įstatymas, bei iš konstitucinio teisinės valstybės principo, įstatymo leidėjui nekyla reikalavimas įstatymu nustatyti bent svarbiausius, esminius valstybės finansinės paramos užsienio lituanistinio švietimo subjektams elementus, Vyriausybei pavedant tik detalizuoti, sukonkretinti įstatyme įtvirtintą valstybės biudžeto lėšų skyrimo nurodytiems subjektams teisinį reguliavimą, nustatyti jo įgyvendinimo tvarką.
|
Pritarti |
Komitetas pritaria LRV pasiūlytam patikslinimui, kad „bendruosius iš valstybės biudžeto finansuojamų lituanistinio švietimo programų kriterijus nustato švietimo, mokslo ir sporto ministras. Valstybės biudžeto lėšos lituanistinio švietimo įstaigoms skiriamos atsižvelgiant į mokinių skaičių ir valstybės finansines galimybes. Lėšos apskaičiuojamos, skiriamos ir panaudojamo Vyriausybės nustatyta tvarka.“
Žr. Komiteto siūlomą ŠĮ 25 str. 6 d. redakciją. |
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-06-15 |
2 |
|
|
9. Projekto 2 straipsnio pavadinime brauktini žodžiai „ir taikymas“.
|
Pritarti |
|
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-06-15 |
2 |
|
|
10. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo įgyvendinimui reikės priimti poįstatyminius teisės aktus, projekto 2 straipsnis pildytinas 2 dalimi, numatančia pavedimą kompetentingoms institucijoms iki įstatymo įsigaliojimo priimti reikalingus teisės aktus. Atitinkamai šio straipsnio 1 dalyje reikėtų numatyti išlygą dėl ankstesnio straipsnio 2 dalies įsigaliojimo, o straipsnio pavadinime po žodžio „įsigaliojimas“ įrašyti žodžius „ir įgyvendinimas“.
|
Pritarti |
Komitetas, remdamasis LRV pasiūlymu, siūlo tikslinti įstatymo įsigaliojimo datą ir numatyti, iki kada LRV ir ŠMSM turi priimti įgyvendinamuosius teisės aktus.
Žr. Komiteto siūlomą įstatymo projekto 2 str. redakciją. |
11. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-06-15 |
1 |
|
|
11. Atsižvelgiant į teisės technikos taisykles, projekto 1 straipsnio pavadinime brauktinas žodis „Įstatymo“, o vienintelė projekto 1 straipsnio dalis nenumeruotina.
|
Pritarti |
|
12. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-06-15 |
|
|
|
12. Atsižvelgiant į Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos kompetenciją formuojant valstybės politiką švietimo srityje, organizuojant, koordinuojant ir kontroliuojant jos įgyvendinimą, dėl projekto siūlytina gauti Vyriausybės išvadą.
|
Pritarti |
LRV išvada gauta 2021-10-20 |
13. |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė 2021-06-29 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Švietimo įstatymo Nr. I-1489 25 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-630 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.
|
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo Biudžeto ir finansų komitetas 2021-11-17 |
|
|
|
|
Pasiūlyti pagrindiniam Švietimo ir mokslo komitetui pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP-630 ir jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir LR Vyriausybės pastabas bei pasiūlymus, kuriems komitetas pritaria.
|
Pritarti |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: Pritarti Komiteto patobulintam Švietimo įstatymo Nr. I-1489 25 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-630(2), Komiteto išvadai ir teikti Įstatymo projektą Seimui svarstyti.
7.2. Pasiūlymai:
8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu – už.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: S. Lengvinienė, A. Norkienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Švietimo įstatymo Nr. I-1489 25 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-630(2), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Artūras Žukauskas
(Komiteto biuro patarėja Justina Paukštė)