LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO
„DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR. I-399
80 STRAIPSNIO PAkeitimo“
PROJEKTO NR. XIVP-2185
2022-11-30 Nr. 102-P-50
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai: Irena Haase, Dainių Kreivį pavaduojantis Linas Slušnys, Gabrielių Landsbergį pavaduojantis Andrius Vyšniauskas, Česlav Olševski.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meile Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Teisingumo viceministrė Jurga Greičienė, Teisingumo ministerijos Teisėkūros politikos grupės vyresnioji patarėja Mėta Matuzevičienė, patarėja Sandra Vasiulytė-Maliaukė, LRS Teisės departamento Privatinės teisės skyriaus patarėja Milda Masteikienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-10-27 |
1 |
(2) |
|
Įvertinę teikiamo įstatymo projekto atitiktį Lietuvos Respublikos Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Seimo statuto (toliau – keičiamas Statutas) 80 straipsnio 2 dalyje dėstoma nuostata „Peticijų komisija nagrinėja Seimui adresuotas peticijas” derintina su Peticijų konstitucinio įstatymo projekto XIVP-1974 4 straipsnio 2 dalies nuostata, kurioje nurodoma, kad “Seimo Peticijų komisija nagrinėja peticijas dėl įstatymų ir kitų Seimo priimamų norminių teisės aktų”. Kitaip keičiamo Statuto 2 dalies norma įpareigotų Seimo Peticijų komisiją nagrinėti ir tas Seime gautas peticijas, kurios būtų pateiktos ne tik dėl įstatymų ir kitų Seimo priimamų teisės aktų, bet ir dėl kitų valstybės ar savivaldybių institucijų priimamų teisės aktų, kas nederėtų su Peticijų konstituciniu įstatymu, neatitiktų Seimo Peticijų komisijos tikslų ir įgaliojimų. |
Pritarti |
Projektas patobulintas: „
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-10-27 |
1 |
(4) |
|
2. Keičiamo Statuto 80 straipsnio 4 dalies formuluotėje „Peticijų komisija papildomai gali prašyti Seimo komiteto ar komisijos <…> pateikti nuomonę dėl peticijoje pateikto prašymo ar siūlymo.” žodžio „papildomai” atsisakytina, nes iš kitų keičiamo Statuto 80 straipsnio nuostatų nėra aišku, greta ko Seimo komiteto ar komisijos nuomonės dėl peticijoje pateikto prašymo ar siūlymo būtų prašoma papildomai. |
Pritarti |
Projektas patobulintas, atsisakant žodžio „papildomai“. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-10-27 |
1 |
(5, 6, 7, 8) |
|
3. Keičiamo Statuto 80 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad „Seimo nutarimo, kuriuo nusprendžiama visiškai ar iš dalies tenkinti peticijoje pateiktą prašymą ar siūlymą, projekte nustatoma, kam (Seimo komitetui ar komisijai, kurių kompetencijai priklauso nagrinėti klausimus, susijusius su peticijoje išdėstytu prašymu ar siūlymu, arba darbo grupei) <…>”. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Peticijų konstitucinio įstatymo projekto XIVP-1974 19 straipsnio 4 dalį „Sprendimas visiškai ar iš dalies tenkinti peticijoje pateiktą prašymą ar siūlymą, priimant naują norminį teisės aktą, pakeičiant, papildant galiojantį norminį teisės aktą ar pripažįstant jį netekusiu galios, įgyvendinamas įstatymų ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių teisėkūrą, nustatyta tvarka parengiant teisės akto projektą arba pavedant jį parengti atitinkamai valstybės ar savivaldybės institucijai.”. Vertinant aptariamos keičiamo Statuto 80 straipsnio 5 dalies nuostatos santykį su nurodyta Peticijų konstitucinio įstatymo projekto XIVP-1974 19 straipsnio 4 dalies nuostata, atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo Statuto 80 straipsnio 5 dalį Seimas tikriausiai negalėtų pavesti parengti teisės akto projektą pačiai Seimo Peticijų komisijai, nebent peticijoje pateiktas prašymas ar siūlymas būtų susijęs su šios komisijos veikla ir įgaliojimais. Be to, Peticijų konstitucinio įstatymo projekto XIVP-1974 norma suteikia galimybę pavesti parengti teisės akto projektą atitinkamai valstybės institucijai, tuo tarpu aptariama keičiamo Statuto 80 straipsnio nuostata tokios galimybės nesuteiktų. Siūlytina keičiamo Statuto 80 straipsnio 5 dalies nuostatą tikslinti, derinti su Peticijų konstitucinio įstatymo projektu XIVP-1974.
|
Pritarti iš dalies |
Projektu siūlomos Seimo statuto 80 straipsnio 5 dalies nuostatos (apie komitetų ir komisijų kompetenciją) tikslas – pakeisti susiklosčiusią praktiką, kuomet visus teisės aktų projektus (patenkinus peticiją) pavedama rengti Seimo Peticijų komisijai (neatsižvelgiant į jos kompetenciją). Tačiau, atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą bei praktikoje galinčius kilti neaiškumus projektas patobulintas: - įtvirtinant galimybę ir Seimo Peticijų komisijai (jai pritariant peticijoje pateiktam siūlymui) pavesti rengti su jos kompetencija nesusijusį teisės akto projektą; - atskirose 80 straipsnio 6 ir 7 dalyse reglamentuojant atvejus, kai Seimas nepritaria Peticijų komisijos išvadai.
Teisės departamento pastabos kontekste pažymėtina, kad Peticijų konstitucinio įstatymo 19 straipsnio 4 dalyje numatyti du teisės akto projekto parengimo būdai: 1) „Sprendimas <...> įgyvendinamas įstatymų ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių teisėkūrą, nustatyta tvarka parengiant teisės akto projektą <...>“; 2) „Sprendimas <...> įgyvendinamas <...> pavedant jį parengti atitinkamai valstybės ar savivaldybės institucijai.“ Atsižvelgiant į konstitucinį valdžių padalijimo principą ir Seimo kompetenciją, manytina, kad Seimo sprendimas turėtų būti įgyvendinamas Peticijų konstitucinio įstatymo 19 straipsnio 4 dalyje numatytu pirmuoju būdu, tai yra teisės akto projektą parengiant Seime. Tačiau atsižvelgiant į praktikoje galinčias kilti situacijas, Projektas patobulintas, siūlant Seimo statuto 80 straipsnio 8 dalyje nurodyti, kad Seimo valdyba, Seimo komiteto ar komisijos, kuriam Seimas pavedė parengti teisės akto projektą, teikimu gali pasiūlyti atitinkamo teisės akto projektą parengti Vyriausybei. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-10-27 |
1 |
(9) |
|
4. Keičiamo Statuto 80 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad „Seimas dėl skundo priima motyvuotą Seimo nutarimą, kurio projektą, atsižvelgdamas į Peticijų konstitucinio įstatymo 13 straipsnio 3 dalyje nustatytą skundo nagrinėjimo terminą, pateikia Etikos ir procedūrų komisijos pirmininkas”. Atkreiptinas dėmesys, kad ši projekto nuostata neatskleidžia, ar tai reikštų, kad skundą turėtų nagrinėti Seimo Etikos ir procedūrų komisija, ar koks nors kitas subjektas. Peticijų konstitucinio įstatymo projekto XIVP-1974 13 straipsnyje dėstomos nuostatos šio skundo nagrinėjimo aspekto taip pat neatskleidžia. Siūlytina projektu siūlomą teisinį reguliavimą dėstyti išsamiau ir aiškiau. |
Pritarti |
Patobulintame projekte Seimo statuto 80 straipsnio 9 dalis išdėstyta taip: „ |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-10-27 |
1 |
|
|
5. Keičiamo Statuto 80 straipsnio tekste vartojamos sąvokos „peticijoje pateiktas prašymas ar siūlymas“ ir „peticijoje išdėstytas prašymas ar siūlymas“ vienodintinos, atsižvelgiant į tai, kad Peticijų konstitucinio įstatymo projekte XIVP-1974 vartojama sąvoka „peticijoje pateiktas prašymas ar siūlymas“. Be to, peticijoje tikriausiai galėtų būti išdėstytas daugiau nei vienas prašymas ar siūlymas. Todėl siūlytina vartojamą terminologiją tikslinti ir šiuo aspektu. |
Pritarti iš dalies |
Vienodinant Seimo statuto projekte vartojamas sąvokas, siūloma Seimo statuto 80 straipsnio 4 dalyje vietoje žodžio „išdėstytu“ įrašyti „pateiktu“. Kartu atitinkamai siūloma tikslinti ir Peticijų konstitucinio įstatymo projektą. Atsižvelgiant į tai, kad Peticijų konstitucinio įstatymo projekte po Teisės departamento išvados pasiūlyta vartoti vienaskaitą „prašymas ar siūlymas“, nepritartina siūlymui vartoti daugiskaitą „peticijoje pateikti prašymai ar siūlymai“. Dėl kiekvieno atskiro prašymo ar siūlymo turėtų būti sprendžiama atskirai, jei jie yra dėl skirtingų klausimų ar skirtingų teisės aktų. O jeigu yra keli prašymai ar siūlymai dėl to paties klausimo ar teisės akto, juos galima nagrinėti ir traktuoti kaip vieną. |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-10-27 |
2 |
|
|
6. Projekto 2 straipsnyje nurodoma, kad „Šis statutas įsigalioja 2023 m. kovo 1 d.“. Pažymėtina, kad pagal Peticijų konstitucinio įstatymo projekto XIVP-1974 21 straipsnio 1 dalį šis konstitucinis įstatymas su išlyga dėl 2 dalies įsigaliotų 2023 m. sausio 1 d., todėl projekto 2 straipsnyje nurodytas įsigaliojimo terminas turi būti suderintas su konstitucinio įstatymo įsigaliojimo terminu.
|
Pritarti |
Siūloma Peticijų konstitucinio įstatymo ir Seimo statuto įsigaliojimo data – 2023 m. liepos 1 d. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: Pritarti Komiteto patobulintam Lietuvos Respublikos Seimo statuto „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 80 straipsnio pakeitimo“ projektui ir Komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už –5, prieš –0, susilaikė –0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Agnė Širinskienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Seimo statuto projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Stasys Šedbaras
Komiteto biuro patarėja Martyna Civilkienė