LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIŲ UŽ PRAMONINĖS NUOSAVYBĖS OBJEKTŲ REGISTRAVIMĄ ĮSTATYMO NR. IX-352 6 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS DIZAINO ĮSTATYMO NR. IX-1181 32 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS PATENTŲ ĮSTATYMO NR. I-372 31 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS PREKIŲ ŽENKLŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1981 54 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTŲ

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

1. Įstatymo projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos pramoninės nuosavybės objektų registravimą ir mokesčių už šių objektų registravimą mokėjimą reglamentuojančiuose įstatymuose – Lietuvos Respublikos mokesčių už pramoninės nuosavybės objektų registravimą įstatyme, Lietuvos Respublikos dizaino įstatyme, Lietuvos Respublikos patentų įstatyme, Lietuvos Respublikos prekių ženklų įstatyme, – nustatomi terminai pareiškėjams ir pramoninės nuosavybės objektų savininkams pateikti dokumentus, pašalinti pateiktų dokumentų trūkumus, sumokėti mokesčius už pramoninės nuosavybės objektų registravimą ir kitus Lietuvos Respublikos valstybinio patentų biuro (toliau – Valstybinis patentų biuras) atliekamus veiksmus.

Šiuose teisės aktuose nustatyti terminai tam tikrais atvejais yra naikinamieji, kitais atvejais pavėlavus juos sumokėti turi būti mokama priemoka, arba taikomas teisių atkūrimo institutas (mokamas papildomas mokestis, įrodinėjamos visos būtinos tam tikromis aplinkybėmis įdėtos pastangos laikytis terminų). Valstybinis patentų biuras pagal dabartinį reguliavimą negali jokiomis aplinkybėmis sustabdyti šių terminų.

Lietuvos Respublikos Vyriausybei 2020 m. vasario 26 d. nutarimu Nr. 152 „Dėl valstybės lygio ekstremaliosios situacijos paskelbimo“ paskelbus valstybės lygio ekstremaliąją situaciją visoje šalyje dėl naujojo koronaviruso (COVID-19) plitimo grėsmės, ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. kovo 14 d. nutarimu Nr. 207 „Dėl karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo“ paskelbus trečią (visiškos parengties) civilinės saugos sistemos parengties lygį ir karantiną visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje, trinka Lietuvos verslo subjektų ir pramoninės nuosavybės objektų pareiškėjų bei savininkų įprasta veikla, todėl labiau tikėtina, kad jie negalės laikytis griežtų terminų sumokėti mokesčius ar atlikti kitus įstatymuose nustatytus veiksmus. Tokioje situacijoje atsiduria ne tik Lietuvos, bet ir kitų pasaulio valstybių subjektai, kurie taip pat naudojasi pramoninės nuosavybės objektų apsauga Lietuvoje arba turi Lietuvoje veikiančius atstovus.

Atsižvelgiant į tai, iškyla būtinybė nustatyti mechanizmą, kuriuo būtų galima esant tokio pobūdžio ypatingoms aplinkybėms sustabdyti pramoninės nuosavybės objektų registravimą reglamentuojančiuose įstatymuose nustatytiems veiksmams, įskaitant mokesčių sumokėjimą, nustatytus terminus, ir juos atnaujinti šioms aplinkybėms pasibaigus, siekiant pramoninės nuosavybės objektų pareiškėjams ir savininkams išvengti finansinių nuostolių ar netgi teisių praradimo.

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Pasiūlymą dėl Įstatymo projekto parengė Lietuvos Respublikos valstybinis patentų biuras. Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projektuose aptarti teisiniai santykiai

Šiuo metu pramoninės nuosavybės objektų registravimą reglamentuojančiuose įstatymuose nėra nustatyta tvarka, pagal kurią be finansinių ar kitokių pasekmių būtų galima sustabdyti nustatytus terminus mokesčių sumokėjimui ir kitų veiksmų atlikimui.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Siūloma numatyti galimybę esant ypatingoms aplinkybėms (paskelbus nepaprastąją padėtį, valstybės lygio ekstremaliąją situaciją, karantiną visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje ir pan.), kurios gali turėti įtakos tinkamam Mokesčių už pramoninės nuosavybės objektų registravimą įstatyme nustatytų mokesčių mokėjimui ar kituose pramoninės nuosavybės objektų registravimą reglamentuojančiuose įstatymuose numatytų veiksmų atlikimui, numatyti, kad Valstybinio patentų biuro direktoriaus sprendimu būtų sustabdomi įstatymuose nustatyti terminai, ir atnaujinami ypatingoms aplinkybėms pasibaigus. Šis sustabdymas nebūtų taikomas terminams, kurie įstatymuose nustatyti Valstybinio patentų biuro veiksmams atlikti.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Teigiamos numatomo reguliavimo pasekmės – verslo subjektų apsauga nuo teisių į pramoninės nuosavybės objektus praradimo ir finansinių nuostolių esant ypatingoms aplinkybėms.

Neigiamos numatomo reguliavimo pasekmės – nenagrinėjant kiekvieno atskiro atvejo dėl terminų praleidimo galimos situacijos, kai leidimu pratęsti terminus pasinaudos (nemokės priemokos,  papildomo mokesčio už termino praleidimą) ir tie subjektai, kurie galėtų veiksmus atlikti laiku.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai nenumatoma.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Bus užtikrinami pramoninės nuosavybės objektų pareiškėjų ir savininkų interesai esant ypatingoms aplinkybėms.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Kitų teisės aktų priimti nereikia.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

Panašus reguliavimas yra nustatytas, pavyzdžiui, Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnybos (ESINT), registruojančios prekių ženklus ir dizainą Europos Sąjungos lygmeniu, veiklą reglamentuojančiame 2017 m. birželio 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2017/1001 dėl Europos Sąjungos prekių ženklo, kurio 101 straipsnio 4 dalyje nustatyta ESINT Vykdomojo direktoriaus teisė išskirtinių įvykių atveju pratęsti reglamente nustatytus terminus.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

Įgyvendinant naujas įstatymų nuostatas, Valstybinio patentų biuro direktorius esant ypatingoms aplinkybėms turės priimti įsakymą dėl terminų sustabdymo.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Papildomų lėšų nereikės.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia Įstatymų projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas bei sritis

Ypatingos aplinkybės, terminų pratęsimas.

 

 

 

Teisingumo ministras                                                                                               Elvinas Jankevičius