LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

KULTŪROS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MECENAVIMO ĮSTATYMO NR. XIII-1198 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIvP-2666

 

2023-05-24 Nr. 121-P-16

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Vytautas Juozapaitis, komiteto nariai: Angelė Jakavonytė, Vytautas Kernagis, Liuda Pociūnienė, Robertas Šarknickas, Stasys Tumėnas, Kęstutis Vilkauskas. Komiteto biuro vedėja Agnė Jonaitienė, komiteto biuro patarėjos: Milda Gureckienė, Aušra Pocienė, padėjėja Vaida Patiejūnienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos kultūros viceministras Vygintas Gasparavičius, Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos Profesionaliosios kūrybos ir tarptautiškumo politikos grupės vadovė Janina Krušinskaitė, Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos Profesionaliosios kūrybos ir tarptautiškumo politikos grupės vyriausioji specialistė Reda Aleliūnaitė, Lietuvos Respublikos Prezidento vyriausioji patarėja, Švietimo, mokslo ir kultūros grupės vadovė Jolanta Karpavičienė, Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarijos Švietimo, mokslo ir kultūros grupės patarėjas Mindaugas Bundza, Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko patarėja kultūros klausimais Gabrielė Žaidytė, Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėjas kultūros ir švietimo klausimais Jonas Mickus.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-04-27

3

2

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu nauja redakcija dėstomo Mecenavimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 3 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad asmens nepriekaištingą reputaciją įvertina Lietuvos Respublikos kultūros ministerija kultūros ministro nustatyta tvarka. Vertinant šią nuostatą, pažymėtina, kad nepriekaištingos reputacijos vertinimas apims tiesiog pažymos iš Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro gavimas, kurioje ir bus pateikta informacija dėl asmens teistumo (ar neteistumo). Atsižvelgiant į tai, siūlome keičiamo įstatymo 3 straipsnio 2 dalies antrajame sakinyje ne nurodyti, kad asmens nepriekaištingą reputaciją įvertina Lietuvos Respublikos kultūros ministerija kultūros ministro nustatyta tvarka, o nustatyti, kad siekiant patikrinti asmens atitiktį nepriekaištingos reputacijos reikalavimui, Lietuvos Respublikos kultūros ministerija turi teisę kreiptis ir gauti informaciją iš minėtojo registro (nes įstatyme turi būti nurodytas Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro pažymos gavimo teisinis pagrindas). Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad nei savivaldybės mecenato, nei bendruomenės mecenato vardo suteikimo procedūroje Kultūros ministerija nedalyvautų, todėl keičiamame įstatyme reikėtų nurodyti, kad į aukščiau minėtąjį registrą turi teisę kreiptis ir savivaldybės merai ar ministrai, kurių  valdymo srityje įgyvendinamas mecenuojamasis projektas.

Pritarti iš dalies

Atkreiptinas dėmesys, kad nepriekaištinga reputacija yra patikrinama iki Mecenavimo tarybai priimant sprendimą, atitinkamai minėtas pakeitimas svarstytinas tik Kultūros ministerijos kontekste, tokio reglamentavimo nustatymas savivaldybėms ir kitoms ministerijoms nėra aktualus.  

 

Siūloma įstatymo 3 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

 

Asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos ir jam negali būti suteikiamas nacionalinio mecenato, savivaldybės mecenato ar bendruomenės mecenato vardas, jeigu jis turi neišnykusį ar nepanaikintą teistumą už sunkų, labai sunkų nusikaltimą arba už nusikaltimą, kuriuo padaryta turtinė žala valstybei. Lietuvos Respublikos kultūros ministerija turi teisę kreiptis ir gauti informaciją iš Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro dėl asmens nepriekaištingos reputacijos.“

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-04-27

3

6, 8

 

2.    Atsižvelgiant į tai, kad nepriekaištingos reputacijos reikalavimas yra įtvirtintas keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje, o 2 dalyje tik nurodomos sąlygos, kurioms esant asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos, siūlytina keičiamo įstatymo 3 straipsnio 6 ir 8 dalyse vietoj formuluotės „šio straipsnio 2 dalyje nurodytą kriterijų“ įrašyti žodžius „nepriekaištingos reputacijos reikalavimą“. Analogiško turinio pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 daliai.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-04-27

3

8

 

3.    Atsižvelgiant į tai, kad mirusio asmens įpėdinių dažniausiai būna ne vienas, keičiamo įstatymo 3 straipsnio 8 dalyje vietoj žodžių „įpėdiniui ar jo“ siūlytina įrašyti žodžius „vienam iš įpėdinių ar jų“.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-04-27

4

 

 

4.    Tikslintinas keičiamo įstatymo 4 straipsnio pavadinimas, kadangi šis straipsnis nustato ne tik mecenuojamųjų projektų kriterijus, bet ir sritis, kuriose gali būti įgyvendinami mecenuojamieji projektai. Be to, atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 1 straipsnyje nustatytą šio įstatymo paskirtį, t.y. kad šis įstatymas, be kita ko, nustato visuomenės sritis, kuriose šie projektai gali būti įgyvendinami, tikslintina kaičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalis.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-04-27

4

2

1

5.    Keičiamo įstatymo 4 straipsniu 2 dalies 1 punkte po žodžio ,,savivaldybių“ įrašytinas žodis ,,tarybų“, kadangi pagal Vietos savivaldos įstatymą, savivaldybių tarybos tvirtina strateginio planavimo savivaldybėje dokumentus.

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-04-27

4

2

1

6.    Atsižvelgiant į Strateginio valdymo įstatymo 3 straipsnio 9 dalyje apibrėžtą sąvoką ,,planavimo dokumentai“ ir šio įstatymo 5 straipsnio 2 dalyje nurodytus planavimo dokumentų lygmenis (valstybės strategijos dokumentai, strateginio lygmens planavimo dokumentai, programavimo lygmens planavimo dokumentai, veiklos lygmens planavimo dokumentai), siūlytume patikslinti keičiamo įstatymo 4 straipsniu 2 dalies 1 punkte vartojamą sąvoką ,,strateginio planavimo dokumentai“, kadangi tokio planavimo dokumento minėtas įstatymas nenumato.

Pritarti

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-04-27

5

1, 2, 6

 

7.     Derinant keičiamo įstatymo nuostatas tarpusavyje bei siekiant teisinio aiškumo mecenato vardo suteikimo procedūroje, keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1, 2 ir 6 dalies 1 punkto nuostatos turėtų būti patikslintos, jose aiškiau išdėstant Mecenavimo tarybos siūlymų mecenato vardo suteikimui, kultūros ministro ar mero teikimo mecenato vardą suteikiančiai institucijai bei paties mecenato vardo suteikimą reglamentuojančias nuostatas. Pažymėtina, kad projekto 5 straipsnio 1 ir 2 dalių bei 6 dalies 1 punktas implikuoja, kad Mecenavimo taryba siūlymus dėl projektų pripažinimo mecenuojamaisiais ir nacionalinio mecenato ar savivaldybės mecenato vardo suteikimo teikia betarpiškai Lietuvos Respublikos Vyriausybei ar savivaldybės tarybai. Tačiau tokiu atveju, nėra aiškus keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytų subjektų – kultūros ministro ar savivaldybės mero, teikiamo teikimo suteikti mecenato vardą reikšmė ir tokio teikimo santykis su Mecenavimo tarybos betarpiškai Vyriausybei ir savivaldybės tarybai teikiamu siūlymu. Nelogiškas ir nesuprantamas būtų toks reguliavimas, pagal kurį Vyriausybė ar savivaldybės taryba, gavusios Mecenavimo tarybos siūlymą dėl mecenato vardo suteikimo, kreiptųsi dėl (ar lauktų) atitinkamai kultūros ministro ar savivaldybės mero papildomo formalaus teikimo. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta bei įvertinus keičiamame įstatyme nurodytų viešojo administravimo subjektų kompetenciją bei funkcinius tarpusavio ryšius, galbūt tikslinga būtų nustatyti, kad Mecenavimo taryba su siūlymu kreipiasi būtent į kultūros ministrą ar savivaldybės merą, kurie, įvertinę siūlymų pagrįstumą, savo ruožtu teiktų teikimą jau ir mecenato vardą suteikiančioms institucijoms (tokiu atveju Mecenavimo tarybos siūlymas būtų kaip teikimo sudedamoji dalis, kurį taip pat vertintų ir mecenato vardą suteikiančios institucijos).

Nepritarti

Nacionalinio mecenato ženklo suteikimas yra svarstomas Lietuvos Respublikos Vyriausybėje kultūros ministro teikimu. Teikiant dokumentus pateikiama ir Mecenavimo tarybos rekomendacija Lietuvos Respublikos Vyriausybėje nėra dviejų dokumentų pateikimų. Tokia pati sistema yra taikoma savivaldybėms ar kitoms ministerijoms, tačiau čia Kultūros ministerija atlieka tik techninę funkciją – persiunčia Mecenavimo tarybos siūlymą. Ekspertinės institucijos rekomendacijas turi teikti sprendimus priimantiems subjektams, o ne kitiems subjektams, kurie tokių sprendimų neturi įgaliojimų priimti.   

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-04-27

5

4

 

8.    Keičiamo įstatymo 5 straipsnio 4 dalies formuluotė tikslintina, nes siūloma jos redakcija suponuoja, kad pati Mecenavimo taryba turi teisę projektą pripažinti mecenuojamuoju projektu ir asmeniui, suteikusiam paramą projektui, suteikti nacionalinio, savivaldybės ar bendruomenės mecenato vardą. Atsižvelgiant į tai, šioje dalyje vietoj žodžių „Teisę siūlyti Mecenavimo tarybai projektą pripažinti mecenuojamuoju projektu ir asmeniui, suteikusiam paramą projektui, suteikti nacionalinio, savivaldybės ar bendruomenės mecenato vardą turi“ siūlytina įrašyti žodžius „Prašymus Mecenavimo tarybai siūlyti šio straipsnio 1-3 dalyse nurodytiems subjektams projektą pripažinti mecenuojamuoju projektu ir asmeniui, suteikusiam paramą projektui, suteikti nacionalinio, savivaldybės ar bendruomenės mecenato vardą turi teisę teikti“.

Pritarti

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-04-27

5

6

1

9.    Keičiamo įstatymo 5 straipsnio 6 dalies 1 punkto nuostata, numatanti, kad Mecenavimo taryba vertina projektų ir asmenų atitiktį šio įstatymo 3 ir 4 straipsniuose nustatytiems reikalavimams, nedera su keičiamo įstatymo 3 straipsnio 2 dalimi, kurioje nustatyta, kad asmens nepriekaištingą reputaciją įvertina Lietuvos Respublikos kultūros ministerija kultūros ministro nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, arba keičiamo įstatymo 5 straipsnio 6 dalies 1 punkte turėtų būti nustatyta išlyga dėl Mecenavimo tarybos neatliekamo asmens nepriekaištingos reputacijos vertinimo, arba keičiama 3 straipsnio 2 dalis, joje pakeičiant nepriekaištingos reputacijos įvertinimo tvarką.

Pritarti

Žr. Teisės departamento 1 pastabos komentarą.

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-04-27

6

1

 

10.               Atsižvelgiant į Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 121 punktą, siūlytina keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje skaičių „1“ rašyti žodžiu.

Pritarti

 

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-04-27

6

2

 

11.               Keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „ar jos“ įrašytini žodžiai „ar kultūros ministro“.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Lietuvos Respublikos Mecenavimo įstatymo Nr. XIII-1198 pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2666(2), komiteto išvadoms ir komiteto pasiūlymui.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Kultūros komitetas

2023-05-24

2

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad planuojama organizuoti vieną mecenatų apdovanojimo renginį, kurio metu turi būti apdovanojami ir savivaldybės mecenatai (savivaldybėms reikia suteikti ilgesnį laiko tarpą sprendimams priimti), renginio organizavimui, taip pat naujų bendruomenių mecenatų ženklų sukūrimui reikalingas ilgesnis laiko tarpas. 2023 m. mecenatų pagerbimo renginys planuojamas 2024 m. rudenį. Mecenavimo taryba sprendimus planuotų priimti 2024 m. pavasarį.  

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

        „1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir kultūros ministras iki 2023 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

Pritarti

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Vytautas Kernagis.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė:  nepareikšta.

 

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIVP-2666(2).

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Vytautas Juozapaitis

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Milda Gureckienė