Projekto
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
KELIŲ TRANSPORTO KODEKSO 171, 18 ir 182 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS
2024 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 171 straipsnio pakeitimas
1. Užtikrindama
tolimojo susisiekimo viešųjų paslaugų prieinamumą, šių paslaugų teikimo poreikį
numato Transporto saugos administracija, vadovaudamasi Reglamentu (EB)
Nr. 1370/2007, užtikrina bendrus interesus tenkinančių
keleivinio kelių transporto viešųjų paslaugų tolimojo susisiekimo maršrutais
teikimą, kurio, atsižvelgdami į savo komercinius interesus, vežėjai neprisiimtų
arba neprisiimtų tokiu mastu ar tokiomis pačiomis sąlygomis negaudami atlygio.
Savivaldybių institucijos, vadovaudamosi Reglamentu (EB)
Nr. 1370/2007, užtikrina bendrus interesus tenkinančių keleivinio kelių
transporto viešųjų paslaugų vietinio susisiekimo maršrutais teikimą, kurio,
atsižvelgdami į savo komercinius interesus, vežėjai neprisiimtų arba
neprisiimtų tokiu mastu ar tokiomis pačiomis sąlygomis negaudami atlygio.“
2. Pakeisti 171 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Transporto saugos
administracija nustato tolimojo susisiekimo viešosios paslaugos tolimojo
susisiekimo maršrutais poreikį, remdamasi šio straipsnio 5 dalyje
nustatytais kriterijais, ir užtikrina jų teikimą, sudarydama viešųjų
paslaugų teikimo sutartis su vežėjais. sudaro viešųjų paslaugų
teikimo sutartį su vežėju dėl naujo šiam poreikiui tenkinti skirto maršruto
aptarnavimo. Vertinant viešosios paslaugos poreikį ir sudarant naują
maršrutą, kuriame bus teikiama tolimojo susisiekimo viešoji paslauga, šio
kodekso 18 straipsnio
16 dalies 4 punktas nėra taikomas. Jeigu yra
viešosios paslaugos poreikis ir sudaroma sutartis dėl viešosios paslaugos
teikimo esamame maršrute, kurį aptarnavusiam vežėjui buvo panaikintas leidimas
vežti keleivius ir naujas leidimas nėra išduotas nė vienam vežėjui, šio
straipsnio 5 dalies 2 punktas netaikomas. Sudarant
sutartį dėl viešosios paslaugos teikimo minimalaus autobusų išvykimo
užtikrinimo tikslais, šio kodekso 18 straipsnio 16 dalies 4 punktas ir šio straipsnio 5 dalis netaikomi. Transporto
saugos administracija vežėjus paslaugas tolimojo susisiekimo
maršrutais tolimojo susisiekimo viešosioms paslaugoms teikti
pagal viešųjų paslaugų įsipareigojimus parenka konkurso būdu, vadovaudamasi
Reglamento (EB)
Nr. 1370/2007 5 straipsnyje nurodytais reikalavimais.
Teikti tolimojo susisiekimo viešąsias paslaugas gali tik vežėjai, turintys šio
kodekso 8 straipsnio 2 dalies 1 ar 4 punkte nurodytą licenciją.“
3. Pakeisti 171 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Viešoji paslauga
tolimojo susisiekimo maršrutais privalo būti teikiama, jeigu tenkinami visi šie
kriterijai Tolimojo susisiekimo tarp dviejų
ir daugiau Lietuvos Respublikos savivaldybių centrų, esančių bendros ribos
neturinčiose savivaldybėse (neįskaitant miestų savivaldybių), tarp kurių kelių
trasa ilgesnė kaip 50 km, viešoji paslauga privalo būti teikiama, jeigu
tenkinami visi šie kriterijai:
1) Vyriausybės
įgaliota institucija nustato tolimojo susisiekimo viešųjų
paslaugų
poreikį, jeigu tarp išvykimo ir galinio punktų nėra užtikrintas tolimasis
susisiekimas arba jeigu tarp išvykimo ir atvykimo punktų
esanti atkarpa sudaro esamo maršruto dalį, tačiau tokiu maršrutu keleivių
vežimo paslaugas teikiantis vežėjas atsisako padidinti atliekamų reisų skaičių;
praėjus 2 mėnesiams nuo tolimojo susisiekimo maršruto paskelbimo,
nebuvo gauta vežėjų prašymų dėl šio kodekso 182 straipsnio 1
dalyje nurodyto leidimo gavimo;
2) išvykimo arba galinis punktas yra savivaldybės, turinčios iki 20 000 gyventojų, centras;
tolimojo
susisiekimo maršrutas, kuriame bus teikiama viešoji paslauga, užtikrins
susisiekimą su miestais, kuriuose yra iki 10 000 gyventojų (maršruto
pradžioje ir pabaigoje) ir kuriuose nėra organizuojamas vietinis susisiekimas;
3) tarp išvykimo ir
galinio punktų nėra teikiama viešoji keleivių, bagažo vežimo
geležinkelių transportu paslauga ir (ar) viešoji kombinuotojo keleivių vežimo
vietiniais maršrutais paslauga, kaip jos apibrėžiamos Lietuvos Respublikos
geležinkelių transporto kodekse, pradžia ir pabaiga tolimojo susisiekimo
maršruto, kuriame bus teikiama viešoji paslauga, pradžia ir pabaiga nesutampa
su geležinkelių transporto vietinio maršruto, kuriame teikiama viešoji
keleivių, bagažo vežimo geležinkelių transportu paslauga ir (ar) viešoji
kombinuotojo keleivių vežimo vietiniais maršrutais paslauga, kaip jos
apibrėžiamos Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekse, pradžia ir
pabaiga.“
4. Pakeisti 171 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6.
Vežėjas, su kuriuo sudaryta viešosios paslaugos teikimo sutartis,
privalo užtikrinti, kad valstybės lėšos, skirtos vežėjui viešosioms paslaugoms tolimojo
susisiekimo maršrutais teikti, būtų traukiamos į apskaitą atskirai nuo kitų
vežėjo vykdomų veiklų ir negali būti naudojamos kitai veiklai.“
5. Pakeisti 171 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7.
Transporto saugos administracija privalo nedelsdama, ne vėliau kaip per 3 darbo
dienas, nutraukti viešųjų paslaugų tolimojo susisiekimo maršrutais
teikimo sutartį, jeigu paaiškėja, kad šio kodekso 8 straipsnio 2 dalies 1 ar 4
punkte nurodytos vežėjo licencijos galiojimas panaikinamas arba pasibaigia jos
galiojimo terminas. Transporto saugos administracija, paaiškėjus, kad vežėjo,
su kuriuo sudaryta viešųjų paslaugų tolimojo susisiekimo maršrutais
teikimo sutartis, licencijos galiojimas sustabdytas, užtikrina laikiną
paslaugos teikimą paskirdama naują vežėją, kurį parenka apklausos būdu. Naujo
vežėjo parinkimas atliekamas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo licencijos
galiojimo sustabdymo vežėjui, su kuriuo sudaryta viešųjų paslaugų tolimojo
susisiekimo maršrutais teikimo sutartis. Transporto saugos administracija,
nutraukusi viešųjų paslaugų tolimojo susisiekimo maršrutais teikimo
sutartį, užtikrina šios paslaugos teikimo tęstinumą Reglamento Nr. 1370/2007 5
straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka.”
2 straipsnis. 18 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 18 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Reguliarūs reisai –
reisai, kuriais keleiviai vežami nustatytu dažnumu ir maršrutais, kelionės metu
paimant ir išleidžiant keleivius tam tikslui nustatytose stotelėse, laikantis
iš anksto nustatytų reisų tvarkaraščių ir tarifų. Reisų tvarkaraštyje
turi būti nurodyti stotelių, kuriose bus įlaipinami ir išlaipinami keleiviai,
pavadinimai, išvykimo iš stotelių laikai. Reguliarūs reisai organizuojami,
jeigu gatvių ir kelių būklė atitinka susisiekimo ministro nustatytus
reikalavimus. Keleiviai reguliariais reisais vežami tik autobusais,
troleibusais ir maršrutiniais taksi.“
2. Pakeisti 18 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip:
„11. Tolimojo
susisiekimo maršrutas – Transporto saugos administracijos nustatyta esama
arba nustatoma nauja gatvių ir kelių trasa tarp dviejų ir daugiau Lietuvos
Respublikos savivaldybių centrų, esančių bendros ribos neturinčiose
savivaldybėse (neįskaitant miestų savivaldybių), ilgesnė kaip 50 km, kuria
vežami keleiviai ir kuri apibūdinama Transporto saugos administracijos
suteiktu identifikaciniu numeriu, miesto (punkto), iš kurio išvykstama ir į
kurį atvykstama, pavadinimais ir tarpiniais sustojimo punktais, jeigu tokių yra
(autobusų stotis, geležinkelio stotis, oro uostas, miestas ar gyvenamoji
vietovė), patikslinančiais ir atskiriančiais maršrutą nuo kitų maršrutų. Vėžėjai
turi teisę siūlyti Transporto saugos administracijai nustatyti naujus
tolimojo susisiekimo maršrutus ar keisti maršrutų reisų skaičių pagal
šio straipsnio 14 16 dalyje nustatytus reikalavimus.“
3. Papildyti 18 straipsnį naujomis 12 ir 13 dalimis:
„12. Esamas tolimojo susisiekimo maršrutas – tolimojo susisiekimo maršrutas, kuriuo leidimas vežti keleivius įsigaliojo 2023 m. liepos 1 d., taip pat tolimojo susisiekimo maršrutas, kuris buvo sudarytas po 2023 m. liepos 1 d., laikantis šio straipsnio 16 dalyje nustatytos tvarkos.
13. Naujas tolimojo susisiekimo maršrutas – tolimojo susisiekimo maršrutas, kuris iki jo paskelbimo nepatenka į esamų tolimojo susisiekimo maršrutų tinklą ir kuris yra sudaromas šio straipsnio 16 dalyje nustatyta tvarka.“
4. Buvusią 18 straipsnio 12 dalį laikyti 14 dalimi.
5. Buvusią 18 straipsnio 13 dalį laikyti 15 dalimi, ją pakeisti ir išdėstyti taip:
„15. Keleiviams vežti
reguliariais reisais nustatytu maršrutu išduodamas leidimas, išskyrus šio
kodekso 171 straipsnyje numatytus atvejus. Leidimusą
vežti keleivius tolimojo susisiekimo maršrutaisu išduoda
Transporto saugos administracija, vadovaudamasi šio kodekso 182 straipsniu
ir susisiekimo ministro tvirtinamomis leidimų išdavimo taisyklėmis. Keleiviams
vežti reguliariais reisais nustatytu tolimojo susisiekimo maršrutu išduodamas
vienas leidimas vienam vežėjui. Leidimus vežti keleivius tarptautinio
susisiekimo maršrutais išduoda Transporto saugos administracija, vadovaudamasi
Reglamentu (EB)
Nr. 1073/2009,
Lietuvos Respublikos ir užsienio šalies ar daugiašaliais susitarimais ir
susisiekimo ministro nustatyta paraiškų gauti leidimą vežti keleivius
tarptautinio susisiekimo maršrutais nagrinėjimo tvarka.“
6. Buvusią 18 straipsnio 14 dalį laikyti 16 dalimi, ją pakeisti ir išdėstyti taip:
„16. Tolimojo susisiekimo maršrutus
ir autobusų išvykimo dažnumą nustato ir Viešojo transporto kelionių
duomenų informacinėje sistemoje „Vintra“ (toliau – IS „Vintra“) skelbia
Transporto saugos administracija, nurodydama šio straipsnio 11 dalyje
nurodytą informaciją apie maršrutą ir maršrutą aptarnaujantį vežėją arba, kai
aptarnaujančio vežėjo nėra, nurodo, kad maršrute keleivių vežimo paslauga
neteikiama. Jeigu sudaryti naują maršrutą pasiūlė vežėjas, skelbdama tokį naują
maršrutą IS „Vintra“ Transporto saugos administracija iš karto maršrutą
aptarnaujančiu vežėju nurodo jį pasiūliusį vežėją, jeigu vežėjas atitinka šio
kodekso 182 straipsnio 2 dalyje nustatytus reikalavimus.
Naujus tolimojo susisiekimo maršrutus nustato Transporto saugos administracija.
Nustatant naują tolimojo susisiekimo maršrutą, nurodomas išvykimo
punktas, tarpiniai punktai, jeigu tokių yra (autobusų stotis, geležinkelio
stotis, oro uostas, miestas ar gyvenamoji vietovė), ir galinis punktas. Jeigu
šalia nustatomo tolimojo susisiekimo maršruto 100 m atstumu yra Lietuvos
nacionalinės sveikatos sistemos įstaiga, kaip ji suprantama pagal Lietuvos
Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 3 straipsnio 1 dalį,
teikianti Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 12 straipsnio 2
dalies 2 ir 3 punktuose nurodytų lygių viešąsias sveikatos priežiūros
paslaugas, ir jos lankytojams skirta stotelė, maršrute turi būti numatomas
tarpinis punktas, kad šias įstaigas būtų lengviau pasiekti. Naujas tTolimojo susisiekimo maršrutas ir
su juo susietas autobusų išvykimo dažnumas nustatomias
laikantis šių kriterijų:
2) maršrutas prasideda ir baigiasi autobusų stotyse, o savivaldybių centruose, kuriuose nėra autobusų stoties, – savivaldybės vykdomosios institucijos arba jos įgalioto viešojo administravimo subjekto nurodytoje stotelėje, maršrutas taip pat gali prasidėti ir (arba) baigtis oro uostuose;
3) maršruto trasa sudaroma tik gatvėmis ir keliais su kieta danga (betono, asfalto danga, grindinys), išskyrus atvejus, kai maršruto trasos dalis keliais su kita kelio danga yra mažesnė kaip 10 procentų viso maršruto ilgio;
4) sudaromo naujo
maršruto trasa nesutampa su esamųkitų maršrutų trasomis
daugiau kaip 50 procentų, palyginti su kiekvienu esamu maršrutu atskirai;
5) autobusų
išvykimo dažnumas nustatomas pagal gyventojų skaičių, kuris vertinamas pagal
Valstybės duomenų agentūros skelbiamus duomenis, maršruto pradžios ir pabaigos
miestuose, vertinant mažesnį gyventojų skaičių turinčio miesto, kuriame yra
maršruto pradžios arba pabaigos punktas, gyventojų skaičių:
a) miestuose,
turinčiuose iki 10 000 gyventojų, turi būti ne mažiau kaip po 1 reisą
pirmyn ir atgal per dieną;
b) miestuose,
turinčiuose nuo 10 001 iki 50 000 gyventojų, turi būti ne mažiau kaip
po 2 reisus pirmyn ir atgal per dieną;
c) miestuose,
turinčiuose nuo 50 001 iki 100 000 gyventojų, turi būti ne mažiau
kaip po 3 reisus pirmyn ir atgal per dieną;
d) miestuose,
turinčiuose daugiau kaip 100 000 gyventojų, turi būti ne mažiau kaip po
5 reisus pirmyn ir atgal per dieną.“
7. Papildyti 18 straipsnį nauja 17 dalimi:
„17. Transporto saugos administracija IS „Vintra“ skelbia autobusų išvykimo dažnumą ir užtikrina minimalų autobusų išvykimo dažnumą tarp miesto (punkto), iš kurio išvykstama ir į kurį atvykstama, atsižvelgdama į visų šioje atkarpoje keleivių vežimo paslaugas tolimojo susisiekimo maršrutais teikiančių vežėjų atliekamus reisus. Jeigu Transporto saugos administracija nustato, kad minimalus autobusų išvykimo dažnumas nėra užtikrinamas, ji pasiūlo atitinkamoje atkarpoje keleivių vežimo paslaugas tolimojo susisiekimo maršrutais teikiantiems vežėjams padidinti jų atliekamų reisų skaičių ir, jeigu vežėjai tai daryti atsisako, Transporto saugos administracija, įvertinusi tolimojo susisiekimo dažnumo poreikį tarp miesto (punkto), turinčio iki 20 000 gyventojų, iš kurio išvykstama arba į kurį atvykstama, organizuoja tolimojo susiekimo viešosios paslaugos teikimą sudarydama naują maršrutą šiam poreikiui užtikrinti šio kodekso 171 straipsnyje nustatyta tvarka. Vežėjai gali teikti keleivių vežimo paslaugas didesniu negu minimalus autobusų išvykimo dažnumu arba, gavę Transporto saugos administracijos sutikimą, sumažinti dažnumą iki šiame punkte numatyto minimalaus dažnumo, suderinę tokį sprendimą su autobusų stotimis ar oro uostais, o savivaldybių centruose, kuriuose nėra autobusų stoties, – savivaldybės vykdomosios institucijos arba jos įgalioto viešojo administravimo subjekto nurodytos stotelės infrastruktūros valdytoju. Vežėjai taip pat gali padidinti ar sumažinti stotelių skaičių atitinkamame tolimojo susisiekimo maršrute taip, kad nebūtų pakeičiama tokio tolimojo susisiekimo maršruto trasa ir tarpiniai punktai, apibrėžiantys maršrutą, kaip numatyta šio straipsnio 11 dalyje. Minimalus autobusų išvykimo dažnumas nustatomas pagal gyventojų skaičių, kuris vertinamas pagal Valstybės duomenų agentūros skelbiamus duomenis, mieste (punkte), iš kurio išvykstama ir į kurį atvykstama, vertinant mažesnį gyventojų skaičių turinčio miesto (punkto) gyventojų skaičių:
a) miestuose, turinčiuose iki 10 000 gyventojų, turi būti ne mažiau kaip po vieną reisą pirmyn ir atgal per dieną;
b) miestuose, turinčiuose nuo 10 001 iki 50 000 gyventojų, turi būti ne mažiau kaip po 2 reisus pirmyn ir atgal per dieną;
c) miestuose, turinčiuose nuo 50 001 iki 100 000 gyventojų, turi būti ne mažiau kaip po 3 reisus pirmyn ir atgal per dieną;
d) miestuose, turinčiuose daugiau kaip 100 000 gyventojų, turi būti ne mažiau kaip po 5 reisus pirmyn ir atgal per dieną.“
8. Buvusias 18 straipsnio 15 ir 16 dalis laikyti atitinkamai 18 ir 19 dalimis.
9. Buvusią 18 straipsnio 17 dalį laikyti 20 dalimi, ją pakeisti ir išdėstyti taip:
„20. Jeigu vežėjui išduotas
leidimas vežti keleivius esamu tolimojo susisiekimo maršrutu panaikinamas, toks
maršrutas iš karto nėra naikinamas. Transporto saugos administracija IS
„Vintra“ pašalina informaciją apie tokį maršrutą aptarnavusį vežėją ir kiti
vežėjai turi teisę kreiptis dėl leidimo vežti keleivius tokiu tolimojo
susisiekimo maršrutu išdavimo šio kodekso 182 straipsnyje nustatyta
tvarka. Jeigu, praėjus vienam mėnesiui nuo tolimojo susisiekimo maršrutą
aptarnaujančio vežėjo panaikinimo ar naujai sudaryto maršruto paskelbimo IS
„Vintra“ dienos, nebuvo gauta vežėjų prašymų dėl šio kodekso 182
straipsnio 1 dalyje nurodyto leidimo gavimo, Transporto saugos
administracija gali keisti, panaikinti maršrutąus arba nustatyti
viešųjų paslaugų teikimą šio kodekso 171 straipsnyje nustatyta
tvarka.maršrutuose, kuriuose ilgiau kaip 2 mėnesius nuo tolimojo
susisiekimo maršruto paskelbimo nėra nė vieno vežėjo, kuriam būtų išduotas
leidimas vežti keleivius tolimojo susisiekimo maršrutu. Transporto
saugos administracija, įvertinusi keleivių srautus, gali keisti minimalų
autobusų išvykimo dažnumą. Vežėjas, įvertindamas sezoninius (vasaros ir
žiemos) keleivių srautų pasikeitimus, gali keisti autobusų išvykimo laikus du
kartus per metus.“
10. Buvusią 18 straipsnio 18 dalį laikyti 21 dalimi.
3 straipsnis. 182 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 182 straipsnio 14 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:
„5) būti ne senesnis kaip 14 metų.“
14 dalies 5 punkto
redakcija, įsigaliojanti 2026-01-01:
5) būti ne senesnis kaip 10 metų.”
4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
1. Šis įstatymas, išskyrus 3 straipsnį ir šio straipsnio 3–5 dalis, įsigalioja 2024 m. rugsėjo 1 d.
2. Šio įstatymo 3 straipsnis įsigalioja 2026 m. sausio 1 d.
3. Lietuvos transporto saugos administracija iki 2024 m. rugpjūčio 30 d. Viešojo transporto kelionių duomenų informacinėje sistemoje „Vintra“ paskelbia esamus tolimojo susisiekimo maršrutus, kuriems leidimas vežti keleivius įsigaliojo 2023 m. liepos 1 d., ir panaikina Viešojo transporto kelionių duomenų informacinėje sistemoje „Vintra“ 2023 m. spalio 4 d. paskelbtą 189 tolimojo susisiekimo maršrutų sąrašą, patvirtintą Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2022 m. spalio 12 d. įsakymu Nr. 2BE-250 „Dėl Keleivių vežimo tolimojo reguliaraus susisiekimo kelių transporto maršrutų sąrašo patvirtinimo“.
4. Leidimai vežti keleivius tolimojo susisiekimo maršrutais, įsigalioję 2023 m. liepos 1 d., galioja neterminuotai, jeigu jų galiojimas nebuvo sustabdytas arba panaikintas iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos. Lietuvos transporto saugos administracija iki 2024 m. rugpjūčio 30 d. pakeičia šioje dalyje nurodytų leidimų galiojimo terminą į neterminuotą.
5. Nuo 2023 m. birželio 1 d. iki 2023 m. liepos 1 d. su Lietuvos transporto saugos administracija sudarytos ir šiuo metu galiojančios sutartys dėl keleivių vežimo galioja neterminuotai. Lietuvos transporto saugos administracija iki 2024 m. rugpjūčio 30 d pakeičia šioje dalyje nurodytų sutarčių dėl keleivių vežimo galiojimo terminą į neterminuotą.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas