LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS APSAUGOS ĮSTATYMO NR. I-2223 1, 12, 15, 122 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 121, 122, 123, 124, 125 STRAIPSNIAIS
ĮSTATYMO
PROJEKTO

 

2023-06-14 Nr. XIVP-2869

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.   Nėra aišku, kodėl iš projekto 2 straipsniu keičiamo Aplinkos apsaugos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 12 straipsnio pavadinimo siūloma išbraukti žodžius „ir gamtinis karkasas“ ir šį straipsnį pavadinti „Saugomos teritorijos“, nes keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje būtent ir nurodoma, kokias teritorijas į bendrą kraštotvarkos ekologinio kompensavimo zonų sistemą jungia gamtinis karkasas, o kiek tai susiję su saugomomis teritorijomis, keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje tik pateikiamas sąrašas teisės aktų, reglamentuojančių saugomų teritorijų apsaugą ir gamtos išteklių naudojimą jose.

2.   Projekto 3 straipsniu dėstomo keičiamo įstatymo 121 straipsnio 2 straipsnio nuostatoje iki dvitaškio nurodoma, kad „Gamtinio karkaso sistemą sudaro šios struktūrinės dalys (jos gali būti europinio, nacionalinio, regioninio ar vietinio lygmens):“ Pažymėtina, kad skliaustuose išdėstyta projekto nuostata yra norminio pobūdžio, o norminio pobūdžio teisės aktų nuostatos turėtų būti dėstomos, formuluojant jas kaip aiškias ir tikslias taisykles, o ne pateikiant skliaustuose paaiškinimus, sąlygas ir pan. Atsižvelgiant į tai, aptariama projekto nuostata taisytina, atsisakant skliaustų. Ši pastaba taikytina ir projekto 7 straipsniu dėstomo keičiamo įstatymo 125 straipsnio 5 ir 6 daliai.

3.   Atsižvelgiant į tai, kad pagal Vietos savivaldos įstatymo 3 straipsnio 10 dalies 2 punktą yra tik viena savivaldybės vykdomoji institucija - savivaldybės meras, projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 124 straipsnio 1 dalis tikslintina, vietoj žodžių „savivaldybės vykdomosios institucijos“ įrašytini žodžiai „savivaldybės vykdomoji institucija“ arba „savivaldybės meras“.

4.   Projekto 7 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 125 straipsnio 4 ir 5 dalyse atitinkamai siūloma nustatyti subjektus, kurie turėtų teisę tvirtinti žalinimo planus, bei asmenis, kurie turėtų teisę rengti tokius planus, tačiau projekte nėra nurodyta, kieno lėšomis minėti planai būtų rengiami. Svarstytina, ar projekto nereikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą.

5.   Projekto 7 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 125 straipsnio 6 dalyje, siekiant aiškumo, reikėtų nurodyti, kokie konkrečiai srities ar sričių, kurios atitinka rengiamo žalinimo plano specifiką, kvalifikacijos reikalavimai būtų keliami asmenims, siekiantiems rengti tokius planus. Be to, iš projekto nuostatų nėra aišku, kuris subjektas turėtų teisę vertinti, ar asmuo, siekiantis rengti žalinimo planus, tokius kvalifikacinius reikalavimus atitinka. Svarstytina, ar projekte toks subjektas neturėtų būti nurodytas.

6.    Projekto 8 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 15 straipsnio 8 dalies nuostata „sprendime nustatytos sąlygos” nėra pakankamai aiški, nes neaišku, kurio subjekto priimtas sprendimas turimas omenyje ir kokios sąlygos jame būtų nustatytos. Siekiant aiškumo, projekte reikėtų nurodyti sprendimą priimantį subjektą, taip pat nurodyti, kokiems veiksmams (veiklai) atlikti (vykdyti) sąlygos yra nustatomos.

7.    Projekto 9 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 122 straipsnio 7 dalyje siūloma nustatyti administracinę atsakomybę juridiniams asmenims už „privačių saugomų vietovių apsaugos ir naudojimo režimo“ pažeidimą. Projektas diskutuotinas.

Pirma. Kartu su projektu teikiamo Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301 pakeitimo įstatymo projekto reg. XIVP-2868 (toliau – įstatymo projektas reg. Nr. XIVP-2868) analizė suponuoja, kad veiklą privačioje saugomoje vietovėje reglamentuos privačios žemės savininko ir Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos prie Aplinkos ministerijos (toliau – VSTT) sudaryta apsaugos sutartis dėl privačios saugomos vietovės. Vyriausybės nustatyta tvarka sudarytoje apsaugos sutartyje dėl privačios saugomos vietovės su žemės savininkais bus individualiai susitariama „<...> dėl gamtos vertybių, įskaitant negyvosios gamtos vertybes, ar kraštovaizdžio apsaugos ir naudojimo priemonių nustatymo ir tvarkymo priemonių įgyvendinimo jų valdomoje žemėje <....>“, taip pat sudarytoje sutartyje bus sutarta dėl privačios saugomos vietovės žymėjimo. Ši sutartis bus registruojama Nekilnojamojo turto registre (įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-2868 23 straipsnis).

Iš teikiamo projekto nėra aišku, kaip šiuo atveju bus nustatinėjama, jog juridinis asmuo savo veiksmais pažeidė privačių saugomų vietovių apsaugos ir naudojimo reikalavimus, jeigu tikslios sutarties sąlygos bus žinomos privačios žemės savininkams ir VSTT, o kiti asmenys nebus tinkamai informuoti dėl privačios saugomos vietovės sudarytoje apsaugos sutartyje įtvirtintus privačių saugomų vietovių apsaugos ir naudojimo reikalavimus, kurių privaloma laikytis privačioje saugomoje vietovėje ir kurių pažeidimas juridiniams asmenims užtraukia administracinę atsakomybę.

Antra. Sisteminė kartu teikiamo įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-2868 5 ir 32 straipsnių nuostatų analizė suponuoja, kad pagal kompetenciją aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnai, teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucijų pareigūnai, statybos valstybinės priežiūros pareigūnai, nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos pareigūnai vykdys veiklos, reglamentuojamos pagal atitinkamus veiklos saugomose teritorijose reglamentavimo dokumentus, kontrolę, o apsaugos sutarčių, nurodytų kartu teikiamo įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-2868 5 straipsnio 1 dalies 4 punkte ir 2 dalyje, priežiūrą atliks jas sudariusios saugomų teritorijų direkcijos arba VSTT. Taigi, yra numatoma tik veiklos saugomose teritorijose kontrolė. Privačių saugomų vietovių apsaugos ir naudojimo režimas nėra reglamentuotas, todėl nėra aišku, kokie konkretūs juridinių asmenų veiksmai būtų traktuojami kaip privačių saugomų vietovių apsaugos ir naudojimo režimo pažeidimas, už ką juridinis asmuo galėtų būti traukiamas atsakomybėn pagal keičiamo įstatymo 122 straipsnio 7 dalį. Šis neaiškumas galimai sukeltų problemų ir juridinio asmens veiksmus kvalifikuojant pagal keičiamo įstatymo 122 straipsnio 8 dalį, numatančio atsakomybę už 122 straipsnio 7 dalyje numatytą pažeidimą, kai padaroma žala aplinkai. Nėra aišku kaip, nesant tikslaus teisinio reglamentavimo, tokia žala būtų nustatoma ir apskaičiuojama.

Atsižvelgiant į tai, kas aukščiau išdėstyta bei siekiant išvengti galimo keičiamo įstatymo 122 straipsnio 7 dalies nuostatų, priėmus įstatymą, taikymo problemų, projekte reg. Nr. XIVP-2868 turėtų būti nustatytas privačių saugomų vietovių apsaugos ir naudojimo režimas, taip pat įtvirtinti visuomenės informavimo apie tokio režimo nustatymą būdai.

8.    Projekto 1 straipsnio 4 dalis, atsižvelgiant į Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija) (toliau – Rekomendacijos) 156 punkte nustatytą taisyklę dėstytina taip: „4. Buvusį 1 straipsnio 34 punktą laikyti 37 punktu.“

9.    Projekto 1 straipsnio 5 dalis, atsižvelgiant į Rekomendacijų 157 punkte nustatytą taisyklę, dėstytina taip:

             „5. Pakeisti 1 straipsnio 37 punktą ir jį išdėstyti taip:

             „37) kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatyme, Lietuvos Respublikos energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatyme, Lietuvos Respublikos statybos įstatyme, Lietuvos Respublikos želdynų įstatyme.“

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]

E. Drėgvaitė, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]

M. Masteikienė, tel. (8 5) 239 6843, el. p. [email protected]

L. Schulte-Ebbert, tel. (8 5) 239 6055, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]