LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBOS ĮSTATYMO NR. VIII-1649 11, 12, 18, 30, 33, 51, 52, 55 STRAIPSNIŲ IR ĮSTATYMO PRIEDO PAKEITIMO BEI 53 IR 54 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS ĮSTATYMo PROJEKTO

 

2022-11-15 Nr. XIVP-2082(3)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.              Projekto 4 straipsniu keičiamo Specialiųjų tyrimų tarnybos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 30 straipsnio 2 dalies, projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 52 straipsnio 1 dalies ir projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo priedo nuostatos tiek, kiek pagal jas šiame įstatyme būtų nustatyti tik minimalūs pareigūnų pareiginės algos koeficientai, o maksimalius pareiginės algos koeficientus, kurie negalėtų viršyti direktoriaus pareiginės algos koeficiento, nustatytų Specialiųjų tyrimų tarnybos direktorius, prieštarauja Konstitucijos 33 straipsnio 1 dalies nuostatai, kuria įtvirtinta piliečių teisė lygiomis sąlygomis stoti į valstybės tarnybą, 48 straipsnio 1 dalies nuostatai, kuria užtikrinta kiekvieno žmogaus teisė gauti teisingą apmokėjimą už darbą, 128 straipsnio 1 dalies nuostatai, kad sprendimus dėl valstybės esminių turtinių įsipareigojimų priima Seimas, konstituciniam teisinės valstybės principui. Argumentai dėl šių nuostatų prieštaravimo Konstitucijai yra analogiški Teisės departamento išvadoje dėl kartu teikiamo Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo projekto, reg. Nr. XIVP-2066(3) (toliau – Valstybės tarnybos įstatymas), pateiktiems argumentams dėl tame projekte nauja redakcija dėstomo Valstybės tarnybos įstatymo nuostatų prieštaravimo Konstitucijai.

Kartu atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad pagal tokį reguliavimą Specialiųjų tyrimų tarnybos direktorius pareigūnams galėtų nustatyti dar didesnius pareiginių algų koeficientus negu būtų nustatyti Lietuvos Respublikos įstaigų vadovams (žr. Valstybės tarnybos įstatymo 2 priede įstaigų vadovams numatytus pareiginės algos koeficientų intervalus) arba valstybės pareigūnams, nes keičiamu įstatymu Specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriui siūloma nustatyti pareiginės algos koeficientą – 4,5, o pavyzdžiui, Žvalgybos kontrolieriaus įstaigos vadovui ar Seimo kontrolieriaus įstaigos vadovui – 4 (žr. kartu teikiamo Valstybės politikų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymo Nr. VIII-1904 pakeitimo įstatymo projekto, reg. Nr. XIVP-2099(3), priede siūlomus nustatyti fiksuotus valstybės pareigūnų pareiginės algos koeficientus).

2.              Siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo ir atsižvelgiant į tai, kad pagal Valstybės tarnybos įstatymo 7 straipsnio 1 dalį, įstaigos vadovas nustato valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičių ir pareigybių sąrašą, siūlytume projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje prieš žodžius ,,pareigybių sąrašą“ įrašyti žodžius ,,pareigybių skaičių ir“.

3.              Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalies nuostatos, pagal kurias visa Specialiųjų tyrimų tarnybos vadovybė (direktorius, direktoriaus pirmasis pavaduotojas ir pavaduotojus) būtų įrašomi į Valstybės tarnybos įstatyme nurodytą Pretendentų į aukštesniųjų vadovų pareigas rezervą tarpusavyje nedera su kartu teikiamo Valstybės tarnybos įstatymo 13 straipsnio 2 dalies 2 punktu, pagal kurį į tokį rezervą įrašomi bent vieną kadenciją pabaigę buvę Seimo, Respublikos Prezidento ar Vyriausybės paskirti valstybės pareigūnai – valstybės institucijų ir įstaigų vadovai. Be to, Valstybės tarnybos įstatymo 13 straipsnis išsamiai reglamentuoja Pretendentų į aukštesniųjų vadovų pareigas rezervo sudarymą, todėl siūlomos projekto nuostatos siūlytina atsisakyti.

4.              Siūlytume patikslinti projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 33 straipsnio nuostatos formuluotę ir nustatyti, kad į tarnybos stažą įskaitomi tarnybos Lietuvos valstybei metai, nurodyti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 31 straipsnio 1 ir 3 dalyse (tarnybos stažo skaičiavimo tvarka yra numatyta kitoje Valstybės tarnybos įstatymo 31 straipsnio 4 dalyje).

5.              Atsižvelgiant į tai, kad projekto 7 straipsniu keičiama daugiau kaip pusė keičiamo įstatymo 52 straipsnio dalių, visas 52 straipsnis dėstytinas iš naujo.

6.              Įstatymo projekto 12 straipsnio 3 dalyje reikėtų nurodyti konkrečią kalendorinę datą iki kurios Specialiųjų tyrimų tarnybos direktorius turėtų patvirtinti Specialiųjų tyrimų tarnybos pareigūnų darbo apmokėjimo sistemą.

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                          Dainius Zebleckis

 

R. Bielskė, tel. (8 5) 239 6545, el. p. [email protected]

I.Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]