LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTERIJA

Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 4, LT-01105 Vilnius,

tel. (8~5) 266 3661, faks. (8~5) 266 3663, el. p. [email protected], http://www.am.lt.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188602370

 

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijai

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijai

Lietuvos Respublikos finansų ministerijai

Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijai

Lietuvos Respublikos energetikos ministerijai

 

 

 

2019-08-

Nr.

(12)-D8-

Į

 

Nr.

 

 

dėl ĮSTATYMO projekto derinimo

 

 

Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija parengė ir teikia derinti Lietuvos Respublikos miškų įstatymo Nr. I-671 1, 2, 3, 4, 7, 11, 15, 18 straipsnių pakeitimo, įstatymo papildymo 102 ir 151 straipsniais ir įstatymo papildymo priedu įstatymo projektą (toliau – Įstatymo projektas)

Įstatymo projektas parengtas įgyvendinant Septynioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2016 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XIII-82 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, 91.12 papunktyje numatytą priemonę dėl tolygaus plynųjų kirtimų apimties ir vienaamžių bei vienarūšių medynų plotų mažinimo bei siekiant bendrųjų miškų ūkio reikmių finansavimo sistemos tobulinimo.

Atkreiptinas dėmesys, kad suinteresuotoms institucijoms 2019 m. liepos 10 d. buvo pateiktas derinti Lietuvos Respublikos miškų įstatymo Nr. I-671 1, 2, 3, 4, 11, 15 straipsnių pakeitimo, įstatymo papildymo 102 ir 151 straipsniais ir įstatymo papildymo priedu įstatymo projektas (TAIS reg. Nr. 19-8561), tačiau atsižvelgiant į Vyriausybėje 2019 m. rugpjūčio 13 d. vykusio tarpinstitucinio pasitarimo rezultatus, minėtas projektas sujungtas su kitu Aplinkos ministerijos rengiamu Miškų įstatymo pakeitimo projektu, kuriuo siekiama tobulinti bendrųjų miškų ūkio reikmių finansavimo sistemą. Lietuvos Respublikos miškų įstatymo Nr. I-671 1, 2, 3, 4, 11, 15 straipsnių pakeitimo, įstatymo papildymo 102 ir 151 straipsniais ir įstatymo papildymo priedu įstatymo projektui Žemės ūkio ministerija, Finansų ministerija, Energetikos ministerija bei Ekonomikos ir inovacijų ministerija pastabų ir pasiūlymų neturėjo. Į didžiąją dalį Teisingumo ministerijos pastabų atsižvelgta, o dėl pastabų, į kurias neatsižvelgta, pridedama derinimo pažyma.

Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. kovo 13 d. nutarimu Nr. 167, 1.5.4. darbo 6 priemonėje numatytas atskaitymų pagal Miškų įstatymą ir bendrųjų miškų ūkio reikmių finansavimo sistemos tobulinimas, siekiant nustatyti, kad atskaitymai skaičiuojami ne nuo pajamų už parduotą medieną, o nuo miško vertės, taip mažinant naštą aktyvią veiklą vykdantiems privačių miškų savininkams, kartu suaktyvinant miško žemės rinką ir sudarant prielaidas formuoti racionalesnes miško valdas ir bendradarbiauti miško savininkams, tačiau, Aplinkos ministerijos nuomone, dabartinė specifinio apmokestinimo miškų ūkyje sistema (privalomieji atskaitymai pagal Miškų įstatymą) veikia sklandžiai, surenkamų lėšų kiekis tiek iš privačių, tiek ir iš valstybinių miškų yra pakankamas bendrosioms miškų reikmėms užtikrinti ir leidžia daryti išvadas dėl ypač mažos šių mokesčių vengimo rizikos, o taip pat Aplinkos ministerija yra pateikusi Vyriausybės kanceliarijai siūlymą dėl minėtos Vyriausybės programos įgyvendinimo plano priemonės pakeitimo, numatant bendrųjų miškų ūkio reikmių finansavimo sistemos tobulinimą, siekiant geriau išsaugoti visuomenei svarbias miško ekosistemų paslaugas, racionaliau ir tikslingiau panaudoti bendrosioms miškų ūkio reikmėms tenkinti skirtas tikslines valstybės biudžeto lėšas. Atsižvelgus į nurodytas aplinkybes, į Įstatymo projektą įtrauktos tik nuostatos dėl bendrųjų miškų ūkio reikmių finansavimo sistemos tobulinimo, nekeičiant mokesčio apskaičiavimo ir mokėjimo tvarkos.

Įstatymo projektu siūlomo teisinio reguliavimo tikslai – siekti mažesnio plynųjų miško kirtimų kiekio, šiuos kirtimus ar jų plotus pirmiausia ribojant biologinės įvairovės požiūriu vertingiausiuose miškuose, ypač esančiuose saugomose teritorijose; siekti išlaikyti kuo optimalesnį sukauptos medienos ir jos prieaugio panaudojimą nenustatant perteklinių apribojimų likusiuose šalies miškuose ir sudarant prielaidas juose racionaliam miško išteklių naudojimui; leisti paversti miško žemę kitomis naudmenomis tais atvejais, kai tai būtina siekiant atkurti Europos Bendrijos svarbos natūralias atviro tipo buveines saugomose teritorijose ir siekiant geriau tvarkyti kultūros paveldo objektus; nustatyti reikalavimus, būtinus tinkamam 1999 m. gruodžio 22 d. Europos Tarybos direktyvos 1999/105/EB dėl prekybos miško dauginamąja medžiaga (OL 2000 L 11, p. 17–40) perkėlimui.

Įstatymo projektu siūloma nustatyti kompensavimo privačių miškų savininkams už nustatytus veiklos apribojimus miškuose, esančiuose ne saugomose teritorijose, tvarką, kadangi šiuo metu galiojantys teisės aktai (Saugomų teritorijų įstatymas) numato kompensacijas tik už saugomose teritorijose numatytus veiklos apribojimus.

Taip pat siūloma įtvirtinti nuostatą, kad organizacijos, neturinčios juridinio asmens statuso, tačiau turinčios civilinį teisnumą, galėtų nuosavybės teise įsigyti mišką, nepriklausomai nuo to, kurioje valstybėje tokios organizacijos įsteigtos. Tokiu būdu nacionaliniai subjektai nebūtų diskriminuojami užsienio subjektų, atitinkančių europinės ir transatlantinės integracijos kriterijus, atžvilgiu ir turėtų tokias pačias sąlygas nuosavybės teisės į miškus įsigijimo srityje, kaip ir jie.

Įstatymo projektu taip pat numatyta tobulinti bendrųjų miškų ūkio reikmių finansavimo sistemą, siekiant geriau išsaugoti visuomenei svarbias miško ekosistemų paslaugas, racionaliau ir tikslingiau panaudoti bendrosioms miškų ūkio reikmėms tenkinti skirtas tikslines valstybės biudžeto lėšas. Įvertinant naujų aplinkos iššūkių kontekste besikeičiančias kai kurias miškų politikos nuostatas ir augantį poreikį finansuoti tam tikras naujas su klimato kaita, gamtosauga ar socialiniais visuomenės aspektais susijusias bendrąsias miško reikmes, taip pat siekiant sudaryti papildomas finansines prielaidas privačių miškų ūkio valstybinio reguliavimo priemonėms įgyvendinti, Įstatymo projektu siūloma praplėsti šiuo metu patvirtintą bendrųjų miškų ūkio reikmių ir gamtotvarkos priemonių miškuose sąrašą naujomis svarbiomis bendrosiomis miško reikmėmis, kurios šiuo metu nėra finansuojamos, kartu siūloma patikslinti bendrųjų miško reikmių pavadinimus atsižvelgiant į pasikeitusias Lietuvos Respublikos miškų įstatymo nuostatas, atlikti redakcinio pobūdžio programos ir reikmių pavadinimų suvienodinimus.

Įstatymo projektas įgyvendina Septynioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2016 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XIII-82 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, 91.12 papunktyje numatytą priemonę dėl tolygaus plynųjų kirtimų apimties ir vienaamžių bei vienarūšių medynų plotų mažinimo.

Įstatymo projektu perkeliami 1999 m. gruodžio 22 d. Europos Tarybos direktyvos 1999/105/EB dėl prekybos miško dauginamąja medžiaga (OL 2000 L 11, p. 17–40) 6, 9 ir 16 straipsnių reikalavimai dėl miško dauginamosios medžiagos tiekėjų registravimo ir leidimų įvežti ir naudoti miško dauginamąją medžiagą miškui želdinti iš nevietinių kilmės rajonų.

Įstatymo projektas nenotifikuotinas Europos Komisijai pagal Informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras teikimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 20 d. nutarimu Nr. 617 „Dėl Informacijos apie techninius reglamentus ir atitikties įvertinimo procedūras teikimo taisyklių patvirtinimo“.

Informacija apie sąvokų įvertinimą Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka ir teisės aktus, kuriuos reikės pakeisti priėmus Įstatymo projektą, nurodoma kartu teikiamame aiškinamajame rašte.

Su visuomene konsultuojamasi Įstatymo projektą paskelbus Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinės sistemos (TAIS) Projektų registravimo posistemėje. Visuomenė pastabas ir pasiūlymus gali teikti TAIS nustatytais terminais.

Įstatymo projektą parengė Aplinkos ministerijos Gamtos apsaugos ir miškų politikos grupės vyriausiasis patarėjas Nerijus Kupstaitis, tel. 8 5 272 8289, el. p. nerijus.kupstaitis@am.lt, patarėjos Vilija Masaitienė, tel. 8 5 278 6565, el. p. vilija.masaitiene@am.lt ir Zita Bitvinskaitė, tel. 8 5 272 7813, el. p. [email protected].

PRIDEDAMA:

1. Įstatymo projektas, 7 lapai.

2. Įstatymo projekto lyginamasis variantas, 8 lapai.

3. Aiškinamasis raštas dėl Įstatymo projekto, 9 lapai.

4. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo projektas, 1 lapas.

5. Europos Sąjungos teisės aktų ir Įstatymo projekto atitikties lentelė, 6 lapai.

6. Derinimo pažyma, 2 lapai.

 

 

 

Aplinkos viceministrė

Rasa Vaitkevičiūtė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edvinas Emarta, tel. (8 5) 272 2518, el. p. [email protected]