LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ TRANSPORTO KODEKSO 81, 11, 171, 18, 182 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR KODEKSO PAPILDYMO 182 STRAIPSNIU

ĮSTATYMo PROJEKTO

 

2022-03-22 Nr. XIVP-2183(2)

Vilnius

 

Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Svarstytina, ar projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo Kelių transporto kodekso (toliau – keičiamas kodeksas) 11 straipsnio 2 dalyje žodis „rinkodarą“ neturėtų būti braukiamas kaip perteklinis, nes vienodų sąlygų taikymas visiems vežėjams apima ir vienodos „rinkodaros“ užtikrinimą.

2.         Atkreipiame dėmesį, kad projekto 2 straipsnio 4 dalimi keičiamo kodekso 11 straipsnio 7 dalyje kai kurios norminio turinio nuostatos išdėstytos skliaustuose. Pažymime, kad norminio pobūdžio teisės aktų nuostatos turėtų būti dėstomos formuluojant jas kaip aiškias ir tikslias taisykles, o ne pateikiant skliaustuose pavyzdžius, paaiškinimus, sąlygas ar pan.; atsižvelgiant į tai, projekto 2 straipsnio 4 dalimi keičiamo kodekso 11 straipsnio 7 dalies nuostatų formuluotės taisytinos, atsisakant skliaustų.

3.         Projekto 4 straipsnyje dėstomo keičiamo kodekso 171 straipsnio 7 dalies  antrojo sakinio nuostata „licencijos galiojimo terminas sustabdytas“ keistina nuostata „licencijos galiojimas sustabdytas“, o trečiojo sakinio nuostata ,,nuo licencijos galiojimo termino sustabdymo“ keistina nuostata „nuo licencijos galiojimo sustabdymo“, nes pagal keičiamo kodekso 81 straipsnyje nustatytą teisinį reguliavimą sustabdomas licencijos galiojimas, bet ne licencijos galiojimo terminas.

4.         Projekto 5 straipsniu keičiamo kodekso 18 straipsnio 17 dalyje žodis „karus“ keistinas žodžiu „kartus“.

5.         Siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, bei atsižvelgiant į projekto 6 straipsniu keičiamo kodekso 182 straipsnio 7-10 dalyse nustatytą Transporto saugos administracijos kompetenciją vykdant leidimų galiojimo sustabdymą bei leidimų galiojimo sustabdymo panaikinimą, svarstytina, ar projekto 6 straipsniu keičiamo kodekso 182 straipsnio 1 dalies antrajame sakinyje neturėtų būti nurodyta, kad Transporto saugos administracija šiame straipsnyje ir susisiekimo ministro tvirtinamose leidimų išdavimo taisyklėse nustatyta tvarka ne tik išduoda leidimą, atsisako jį išduoti ir panaikina leidimo galiojimą, bet ir sustabdo leidimo galiojimą bei panaikina leidimo galiojimo sustabdymą. 

6.         Tikslintinas projekto 6 straipsniu keičiamo kodekso 182 straipsnio 2 dalies 3 punktas, vietoje žodžio „dalies“ įrašant žodžius „dalyje nurodytais“.

7.         Tikslintina projekto 6 straipsniu keičiamo kodekso 182 straipsnio 2 dalies 4 punkte teikiama nuoroda į projekto 6 straipsniu keičiamo kodekso 182 straipsnio 14 dalį. Atkreiptinas dėmesys, kad minėta 182 straipsnio 14 dalis nereglamentuoja reikalavimų autobusams, bet nustato vežėjų pareigas, todėl nuorodą reikėtų patikslinti. Analogiška pastaba taikytina ir dėl projekto 6 straipsniu keičiamo kodekso 182 straipsnio 16 dalies 3 punkto nuorodos į keičiamo kodekso 182 straipsnio 10 dalį.

8.         Tikslintina projekto 6 straipsniu keičiamo kodekso 182 straipsnio 3 dalies 1 punkte teikiama nuoroda į projekto 6 straipsniu keičiamo kodekso 182 straipsnio 9 ir 10 dalis. Atkreiptinas dėmesys, kad minėtos 182 straipsnio 9 ir 10 dalys nereglamentuoja reikalavimų, keleivių vežimu tolimojo susisiekimo maršrutais, todėl nuoroda tikslintina. 

9.         Tikslintina projekto 6 straipsniu keičiamo kodekso 182 straipsnio 7 dalies 2 punkte teikiama nuoroda į projekto 6 straipsniu keičiamo kodekso 182 straipsnio 13 dalį. Atkreiptinas dėmesys, kad minėtos 182 straipsnio 13 dalis reglamentuoja tik vežėjo pareigą sumokėti Transporto saugos administracijai visą garantijos sumą viešųjų paslaugų teikimo tolimojo susisiekimo maršrutais organizavimui kompensuoti, jeigu leidimo galiojimas panaikinamas.

10.     Vadovaujantis teisinio aiškumo ir nuoseklumo principais, siūlytina atsisakyti projekto 6 straipsniu keičiamo kodekso 182 straipsnio 8 dalies, kadangi projekto 6 straipsniu keičiamo kodekso 182 straipsnio 10 dalyje yra įtvirtintas analogiškas teisinis reguliavimas.

11.     Projekto 6 straipsniu keičiamo kodekso 182 straipsnio 11 dalyje pateikta nuoroda į  projekto 6 straipsniu keičiamo kodekso 182 straipsnio 7 dalyje nustatytą terminą. Atkreipiame dėmesį, kad projekto 6 straipsniu keičiamo kodekso 182 straipsnio 7 dalyje 1-5 punktuose jokie konkretūs terminai nėra nurodyti. Tik projekto 6 straipsniu keičiamo kodekso 182 straipsnio 7 dalies 5 punkte siūloma nustatyti, kad terminus atitinkamoms ataskaitoms pateikti nustato Transporto saugos administracija. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar nuorodos nereikėtų patikslinti. Be to, tikslintina projekto 6 straipsniu keičiamo kodekso 182 straipsnio 11 dalyje teikiama nuoroda į projekto 6 straipsniu keičiamo kodekso 182 straipsnio 11 dalies 2 punktą. Atkreiptinas dėmesys, kad minėta 182 straipsnio 11 dalis punktų neturi.

12.     Projekto 6 straipsniu keičiamo kodekso 182 straipsnio 12 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad leidimo galiojimas panaikinamas, jeigu „vežėjas, kuris nėra fizinis asmuo, buvo likviduotas, baigė savo veiklą, bankrutavo arba pateikė prašymą panaikinti leidimą“. Nuostata „baigė savo veiklą“ taikant įstatymą gali būti nevienodai aiškinama. Ji galėtų būti suprantama taip, kad asmuo pasibaigė, arba asmuo nevykdo veiklos, kuriai buvo išduotas leidimas, ar iš viso nevykdo jokios veiklos. Siekiant aiškumo, šią projekto nuostatą reikėtų patikslinti, atsižvelgiant į tuos tikslus, kurių yra siekiama siūlomu nustatyti teisniu reguliavimu. Be to, nuostata ,,prašymą panaikinti leidimą” keistina nuostata ,,prašymą panaikinti leidimo galiojimą“.

13.     Projekto 6 straipsniu keičiamo kodekso 182 straipsnio 12 dalies 2 punkte skliausteliuose dėstoma nuostata ,,(licencija buvo panaikinta)“ keistina nuostata ,,(licencijos galiojimas buvo panaikintas) “.

14.     Tikslintina projekto 6 straipsniu keičiamo kodekso 182 straipsnio 13 dalyje teikiama nuoroda į projekto 6 straipsniu keičiamo kodekso 182 straipsnio 13 dalies 10 punktą. Atkreiptinas dėmesys, kad minėta 182 straipsnio 13 dalis punktų neturi.

15.     Projekto 8 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad „leidimai vežti keleivius tolimojo susisiekimo maršrutais, išduoti iki šio įstatymo įsigaliojimo ir kurių galiojimas baigėsi š. m. kovo 31 d., galioja iki š. m. birželio 30 d., jeigu jų galiojimas nebuvo sustabdytas arba panaikintas iki š. m. kovo 31 d. Šiems leidimams taikomos iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusios teisės aktų nuostatos“. Vertinamojoje projekto nuostatoje vietoj trumpinių „š. m.“ reikėtų nurodyti konkrečius metus. Be to, projekto nuostata, kuriuo siūloma pratęsti leidimų, kurių galiojimo terminas pasibaigęs, galiojimą tam tikram terminui, t. y. iki š. m. birželio 30 d., kelia abejonių. Pažymėtina, kad galėtų būti pratęsiami leidimų, kurių galiojimo terminas nėra pasibaigęs, galiojimo terminai. Leidimų galiojo terminui pasibaigus, asmuo netenka teisės vykdyti leidime nurodytą veiklą. Kartu atkreipiame dėmesį, kad asmenys, kuriems išduotų leidimų galiojimo terminas būtų pasibaigęs kovo 31 d., po šios datos gali ir neatitikti įstatyme nustatytų reikalavimų atitinkamam leidimui gauti. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto nuostatų nereikėtų patikslinti, pratęsiant tik tų leidimų, kurių galiojimo terminas nėra pasibaigęs, galiojimą.  

16.     Atkreipiame dėmesį, kad pagal projekto 8 straipsnyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą, projekto 8 straipsnio 6 dalis įsigaliotų 2023 m. liepos 1 d. Taigi, projekto 8 straipsnio 6 dalyje siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas jau būtų neaktualus, nes leidimų, kurių galiojimo terminas būtų pasibaigęs kovo 31 d., galiojimo pratęsimo terminas (iki birželio 30 d.) taip pat būtų pasibaigęs. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 8 straipsnio 1 dalį nereikėtų atitinkamai papildyti, nustatant išimtį dėl projekto 8 straipsnio 6 dalies įsigaliojimo anksčiau nei visas įstatymas.

17.     Pastebėtina, kad vadovaujantis projekto 8 straipsnio 7 nuostatomis, vežėjai, norintys  tęsti paslaugų teikimą tais pačiais maršrutais ir reisais, kurie yra nustatyti galiojančioje sutartyje su Transporto saugos administracija, Transporto saugos administracijai turi pateikti prašymą iki 2023 m. birželio 1 d., (t. y. iki įstatymo įsigaliojimo). Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 8 straipsnio 1 dalį nereikėtų atitinkamai papildyti, nustatant išimtį dėl projekto 8 straipsnio 7 dalies įsigaliojimo anksčiau nei visas įstatymas.

18.     Projekto 8 straipsnio 7 dalyje siūloma nustatyti, kad pasibaigus esamų vežėjų sutarčių galiojimo laikotarpiui ir minėtiems vežėjams Transporto saugos administracijai pateikus prašymą iki 2023 m. birželio 1 d., išduodami leidimai ir sudaroma sutartis dėl keleivių vežimo, jeigu vežėjas įsipareigoja ne trumpiau kaip 18 mėnesių laikotarpiu nuo prašymo pateikimo dienos tęsti paslaugų teikimą tais pačiais maršrutais ir reisais, kuriais paslaugos buvo teikiamos iki šio įstatymo įsigaliojimo. Vadovaujantis projekto nuostatomis, minėtu atveju vežėjams 18 mėnesių nebūtų taikomi keičiamo kodekso 182 straipsnio 2 dalies 3 ir 6 punktuose nustatyti reikalavimai dėl infrastruktūros naudojimo sutarčių sudarymo bei reikalavimas turėti Lietuvos Respublikoje ar užsienio valstybėje registruoto banko ar draudimo bendrovės išduotą keleivių vežimo tolimojo susisiekimo maršrutais užtikrinimo garantiją. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo kodekso 182 straipsnio 2 dalies 3 ir 6 punktuose nustatytų reikalavimų įgyvendinimas ūkio subjektams suponuoja finansines ir laiko išlaidas, svarstytina, ar projektu siūlomu teisiniu reguliavimu nėra sudaromos palankesnės konkurencijos sąlygos iki įstatymo įsigaliojimo veiklą vykdantiems vežėjams, tokiu būdu diskriminuojant naujai į rinką siekiančius patekti vežėjus. Siūlytina projekto nuostatas atitinkamai tikslinti, ūkio subjektams vienodai taikant projektu siūlomą teisinį reguliavimą.

 

 

Departamento direktorius                                                                                                    Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

M. Griščenko, tel. (8 5) 239 6552, el. p. [email protected]

M. Masteikienė, tel. (8 5) 239 6843, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]