LIETUVOS RESPUBLIKOS ASMENS DUOMENŲ, TVARKOMŲ NUSIKALSTAMŲ VEIKŲ PREVENCIJOS, TYRIMO, ATSKLEIDIMO AR BAUDŽIAMOJO PERSEKIOJIMO UŽ JAS, BAUSMIŲ VYKDYMO ARBA NACIONALINIO SAUGUMO AR GYNYBOS TIKSLAIS, TEISINĖS APSAUGOS ĮSTATYMO NR. XI-1336
16 straipsnio pakeitimo Įstatymo PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:
Lietuvos Respublikos asmens duomenų, tvarkomų nusikalstamų veikų prevencijos, tyrimo, atskleidimo ar baudžiamojo persekiojimo už jas, bausmių vykdymo arba nacionalinio saugumo ar gynybos tikslais, teisinės apsaugos įstatymo Nr. XI-1336 16 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Projektas) parengtas, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo Nr. XI-2234 pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-1377) klausymuose išsakytus argumentus dėl nuostatų, susijusių su asmens duomenimis, jų tvarkymu ir taikymu kriminalinės žvalgybos procese.
Šiuo projektu siekiama suvienodinti su asmens duomenų apsaugos įgyvendinimu susijusių nuostatų taikymo praktiką, atsižvelgiant į tai, kad kriminalinė žvalgyba ir baudžiamasis procesas iš esmės yra vientisas procesas, vykdomas nusikaltimų tyrimo ir baudžiamojo persekiojimo tikslu. Siūlomais pakeitimais, siekiama užtikrinti efektyvią asmenų teisę į jų duomenų apsaugą kriminalinės žvalgybos procese, atitinkančią Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo, taip pat Europos Žmogaus Teisių Teismo praktiką bei doktriną. Konkrečios nuostatos, numatančios, kokia tvarka nagrinėjami duomenų subjektų skundai dėl galimo žmogaus teisių ir laisvių pažeidimo ir (ar) neigiamų pasekmių atsiradimo, netinkamai vykdant Kriminalinės žvalgybos įstatymą, taip pat duomenų tvarkymo tikslai, duomenų subjektų kategorijos ir atvejai bei sąlygos, kada duomenų subjekto teisės gali būti ribojamos vykdant kriminalinę žvalgybą, nustatytos naujos redakcijos Kriminalinės žvalgybos įstatymo Nr. XI-2234 pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIVP-1377(2).
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
Įstatymo projekto parengimą inicijavo Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto nariai.
3. Kaip šiuo metu yra teisiškai reglamentuojami Įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:
Galiojančiose Lietuvos Respublikos asmens duomenų, tvarkomų nusikalstamų veikų prevencijos, tyrimo, atskleidimo ar baudžiamojo persekiojimo už jas, bausmių vykdymo arba nacionalinio saugumo ar gynybos tikslais, teisinės apsaugos įstatymo Nr. XI-1336 (toliau ‑ Teisėsaugos ADTĮ) nuostatose nėra nustatytas teisinis reglamentavimas, susijęs su asmens duomenimis, jų tvarkymu ir taikymu kriminalinės žvalgybos procese.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Atsižvelgiant į tai, kad kriminalinė žvalgyba ir baudžiamasis procesas iš esmės yra vientisas procesas, vykdomas nusikaltimų tyrimo ir baudžiamojo persekiojimo tikslu, todėl pakeitus galiojančias Teisėsaugos ADTĮ 16 straipsnio nuostatas, bus pašalinta teisinė spraga, susijusi su asmens duomenų apsaugos įgyvendinimu susijusių nuostatų taikymo praktika vykdant kriminalinę žvalgybą.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:
Neigiamų priimto įstatymo pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Įstatymo projektas kriminogeninei situacijai, korupcijai įtakos neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Įstatymo projektas verslo sąlygoms plėtrai ir jo plėtrai įtakos neturės.
8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams:
Neprieštarauja.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Nereikės.
10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, kitų norminių teisės aktų rengimo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.
11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:
Įstatymo projektu įtvirtinamos nuostatos neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijai, Europos Sąjungos teisės aktams.
12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Įstatymo projekto nuostatoms įgyvendinti valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų nereikės.
14. Projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Specialistų vertinimai ir išvados yra pateiktos su šiuo projektu susijusiam Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo Nr. XI-2234 pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1377. Šio projekto ir projekto Nr. XIVP-1377 nuostatos tarpusavyje suderintos.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai: „kriminalinė žvalgyba“.
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Nėra.
Teikia
Seimo nariai