![]() |
LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA
|
|||
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijai
Lietuvos transporto saugos administracijai
E. pristatymo informacinė sistema
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA
DĖL ASMENŲ, PAGEIDAUJANČIŲ DIRBTI DARBĄ, SUSIJUSĮ SU GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO EISMU AR VYKDYTI KROVINIŲ KROVIMO IR TVIRTINIMO VAGONUOSE DARBŲ VADOVŲ FUNKCIJAS, EGZAMINAVIMO IR MOKYMO
2018 m. liepos 4 d. Nr. 4-01-5276
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis, savo iniciatyva atlikome šių teisės aktų antikorupcinį vertinimą:
1) Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo Nr. IX-1905[1] (toliau – įstatymas) 17-20 straipsnių;
2) Įgaliojimų asmenims egzaminuoti fizinius asmenis, pageidaujančius dirbti darbą, tiesiogiai arba netiesiogiai susijusį su geležinkelių transporto eismu, ir (ar) fizinius asmenis, pageidaujančius atlikti krivinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbų vadovų funkcijas, išdavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Valstybinės geležinkelio inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2013 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. V-449[2] (toliau – Įgaliojimų išdavimo tvarkos aprašas);
3) Teisės mokyti fizinius asmenis, kurių darbas tiesiogiai arba netiesiogiai susijęs su geležinkelių transporto eismu, ir (ar) krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbų vadovus suteikimo tvarkos aprašo, patvirtinto Valstybinės geležinkelio inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2015 m. rugsėjo 2 d. įsakymu Nr. V-183[3] (toliau – Teisės mokyti tvarkos aprašas);
4) Fizinių asmenų, pageidaujančių dirbti darbą, tiesiogiai ar netiesiogiai susijusį su geležinkelių transporto eismu, žinių tikrinimo tvarkos aprašo, patvirtinto Valstybinės geležinkelio inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2004 m. spalio 14 d. įsakymu Nr. V-29[4] (toliau – Žinių tikrinimo tvarkos aprašas Nr. V-29);
5) Fizinių asmenų, pageidaujančių vykdyti krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbų vadovų funkcijas, žinių tikrinimo tvarkos aprašo, patvirtinto Valstybinės geležinkelio inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2004 m. spalio 14 d. įsakymu Nr. V-30[5] (toliau – Žinių tikrinimo tvarkos aprašas Nr. V-30).
Visų pirma pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. liepos 5 d. nutarimu Nr. 561[6] reorganizuota Valstybinė geležinkelio inspekcija prie Susisiekimo ministerijos (toliau – VGI) ir prijungta prie Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos, kuriai perduotos po reorganizavimo pasibaigusios VGI teisės ir pareigos. Po reorganizavimo Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos pavadinimas pakeistas į Lietuvos transporto saugos administracija (toliau – LTSA). Atsižvelgiant į tai, VGI viršininko priimtų teisės aktų nuostatose, kurios cituojamos šioje išvadoje, vartojamas trumpinys VGI suprantamas kaip LTSA.
Atliekant antikorupcinį vertinimą nustatyta, kad teisiniam reguliavimui, reglamentuojančiam asmenų, pageidaujančių dirbti darbą, susijusį su geležinkelių transporto eismu ar vykdyti krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbų vadovų funkcijas, egzaminavimą ir mokymą, įgaliojimų ir leidimų, suteikiančių teisę vykdyti šiuos egzaminavimus ir mokymus tvarką, trūksta nuoseklumo, aiškumo ir detalumo, kas neatitinka teisėkūros aiškumo principo, todėl gali mažinti priimamų sprendimų skaidrumą. Siekdami padidinti atsparumą korupcijai analizuojamoje srityje, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:
1. Dėl įgaliojimų egzaminuoti fizinius asmenis, pageidaujančius dirbti darbą, tiesiogiai ar netiesiogiai susijusį su geležinkelių transporto eismu, ir fizinius asmenis, pageidaujančius atlikti krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbų vadovų funkcijas (toliau – įgaliojimai) išdavimo
1.1. Pagal Įgaliojimų išdavimo tvarkos aprašo 12, 13, 21 ir 22 punktus, VGI sudaro komisiją prašymams išduoti įgaliojimus nagrinėti (toliau – Komisija), kuri vertina, ar pareiškėjas atitinka apraše nustatytus reikalavimus, ir teikia išvadą išduoti arba atsisakyti išduoti įgaliojimus. Komisija sudaroma iš VGI darbuotojų, ją sudaro ne mažiau kaip trys nariai, iš kurių vienas skiriamas Komisijos pirmininku. Komisijos posėdis laikomas yra teisėtu, jeigu jame dalyvauja ne mažiau kaip pusė Komisijos narių. Komisija posėdžių metu priima sprendimus paprasta balsų dauguma, tačiau jeigu balsai pasiskirsto po lygiai, lemia Komisijos pirmininko balsas.
Atkreipiame dėmesį, kad nurodytame reglamentavime nustatėme šiuos korupcijos rizikos veiksnius:
- Vadovaujantis Įstatymo 19 straipsnio 5 dalimi, sprendimus išduoti ar atsisakyti išduoti įgaliojimus priima eismo saugos institucija, tačiau iš teisinio reguliavimo nėra aiškus Komisijos išvadų vaidmuo sprendimų priėmimo procedūroje – ar jos tik rekomendacinio pobūdžio, ar priimant sprendimus į jas privaloma atsižvelgti ir, jeigu taip, kokia apimtimi.
- Kadangi Komisijos posėdis yra teisėtas, jeigu jame dalyvauja ne mažiau kaip pusė iš trijų Komisijos narių, t. y., du nariai, sudaromos sąlygos lemiamą balsą turinčiam Komisijos pirmininkui vienasmeniškai priimti sprendimus.
- Nedetalizuojamas Komisijos sudarymo mechanizmas: kokie asmenys sudaro Komisijos sudėtį ir kas paskiriamas jos pirmininku. Be to, viešai neskelbiama Komisijos sudėtis. Esant neaiškiam teisiniam reguliavimui, sudaroma galimybė priimti sprendimą vienam asmeniui, kai įstaigos vadovas sudaro Komisiją, paskiria save Komisijos pirmininku ir nulemia sprendimo baigtį balsams pasidalijus po lygiai.
Siekdami teisinio reguliavimo aiškumo, skaidrumo ir sumažinti galimybes pasielgti nesąžiningai ir neobjektyviai, siūlome:
- teisės aktuose atskleisti Komisijos išvadų įtaką sprendimų išduoti ar atsisakyti išduoti įgaliojimus priėmimo procedūroje;
- nustatyti, kad Komisijos posėdis yra teisėtas, jeigu jame dalyvauja ne mažiau kaip trys Komisijos nariai.
- nustatyti detalesnį Komisijos sudarymo mechanizmą, jeigu įmanoma, užtikrinant, kad jos nariai nebūtų tarpusavyje susiję pavaldumo santykiais, o jos sudėtį viešinti LTSA svetainėje;
- siekiant papildomai užtikrinti Komisijos posėdžių skaidrumą, siūlome visais atvejais daryti posėdžių garso ir (ar) vaizdo įrašus.
1.2. Pagal Įgaliojimų išdavimo tvarkos aprašo 25 punktą, įgaliojimų suteikimą patvirtina įrašas VGI viešai skelbiamame Asmenų, turinčių įgaliojimus egzaminuoti fizinius asmenis, pageidaujančius dirbti darbą, tiesiogiai arba netiesiogiai susijusį su geležinkelių transporto eismu, ir (ar) fizinius asmenis, pageidaujančius atlikti krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbų vadovų funkcijas, sąraše (toliau – sąrašas), kuriame nurodomas egzaminavimo centro pavadinimas, adresas, įgaliojimų suteikimo data ir pagrindas, įgaliojimų sustabdymo ir panaikinimo datos.
Visų pirma, pažymime, kad iš analizuojamos nuostatos nėra aiškus egzaminavimo centrų įrašymo į viešai skelbiamą sąrašą terminas. Vėliau įtrauktam į sąrašą ūkio subjektui sumažinama galimybė teikti paslaugas kitų jau esančių sąraše ūkio subjektų atžvilgiu, kadangi asmenys, norintys pasirinkti mokymo įstaigą, nematys informacijos apie naują ūkio subjektą, teikiančias tokias pačias paslaugas. Antra, šiuo metu LTSA interneto svetainėje[7] nurodomi egzaminavimo centrai, kuriems yra suteikti įgaliojimai, tačiau nepateikta informacija apie jų įgaliojimų suteikimo datą ir pagrindą.
Siūlome aiškiau reglamentuoti kokiais terminais nuo sprendimo priėmimo į viešai skelbiamą sąrašą įrašomi egzaminavimo mokymo centrai bei pagal teisės aktų reikalavimus skelbti informaciją apie egzaminavimo centrus, kuriems yra suteikti įgaliojimai, tuo pačiu viešinant sprendimus, kurių pagrindu šie įgaliojimai yra suteikti.
Pateiktos pastabos ir pasiūlymai taikytini ir Teisės mokyti tvarkos aprašo 8 punktui.
1.3. Įstatymo 19 straipsnio 2 dalyje nustatyti reikalavimai asmenims, pageidaujantiems gauti įgaliojimus egzaminavimo centrams: turėti egzaminavimo kokybės valdymo sistemą bei klausimų ir atsakymų katalogą, kuris turi būti suderintas su eismo saugos institucija. Mūsų nuomone, teisės aktuose papildomai galėtų būti nustatytas nepriekaištingos reputacijos reikalavimas, kuris užtikrintų, kad egzaminavimo veiklą vykdytų sąžiningi ir korupcijai atsparūs asmenys.
Analogiškas siūlymas taikytinas asmenims, pageidaujantiems įgyti teisę vykdyti mokymo centro veiklą.
2. Dėl įgaliojimų egzaminavimui centrui bei teisės vykdyti mokymo centro veiklą sustabdymo ir panaikinimo
2.1. Pagal Įstatymo 19 straipsnio 7 dalį egzaminavimo centrų veiklos sąlygų laikymosi priežiūrą atlieka eismo saugos institucija, kuri, nustačiusi šių sąlygų ar reikalavimų laikymosi pažeidimų, raštu įspėja egzaminavimo centrą ir nustato ne ilgesnį kaip 30 kalendorinių dienų terminą nustatytiems pažeidimams pašalinti. Terminas, nustatytas pažeidimams pašalinti, gali būti pratęstas ne ilgesniam kaip 30 kalendorinių dienų terminui pateikus motyvuotą prašymą eismo saugos institucijai. Analogiškas teisinis reguliavimas nustatytas Įstatymo 19 straipsnio 10 dalį įgaliojimų sustabdymo klausimu.
Pažymėtina, kad analizuojamos nuostatos leidžia priežiūrą vykdančiai institucijai nustatyti nevienodą terminą pažeidimams pašalinti egzaminavimo centrams, padariusiems tą patį pažeidimą, todėl sudaroma galimybė priežiūrą vykdančiam pareigūnui pasielgti nesąžiningai ir neobjektyviai nustatyti per trumpą terminą, per kurį egzaminavimo nespėtų pašalinti pažeidimo. Kadangi įgaliojimų sustabdymas, o vėliau ir jų panaikinimas priklauso nuo to, ar per nustatytą terminą bus pašalinti veiklos sąlygų ar reikalavimų vykdymo pažeidimai, siekdami aiškaus teisinio reguliavimo ir skaidresnės ūkio subjektų veiklos vykdymo kontrolės, siūlome įstatyme nustatyti konkretų visiems vienodą terminą veiklos pažeidimams pašalinti arba įstatymo įgyvendinamajame teisės akte įtvirtinti terminus konkretiems veiklos sąlygos pažeidimams pašalinti.
2.2. Įstatymo 19 straipsnio 13 dalyje nustatyti atvejai, kuriems esant panaikinamas įgaliojimų egzaminavimo centrui galiojimas, tačiau įstatyme trūksta nuostatų, reglamentuojančių sprendimo panaikinti įgaliojimų egzaminavimo centrui galiojimą priėmimo terminus, t. y., per kiek laiko nuo įstatymo 19 straipsnyje 13 dalyje nustatytų aplinkybių atsiradimo momento, eismo saugos institucija turi imtis veiksmų ir priimti atitinkamus sprendimus. Tokiu būdu suteikiama galimybė elgtis neskaidriai ir priežiūrą vykdančiai institucijai neribotą laiką nepanaikinti įgaliojimų egzaminavimo centrui, kurio veikla neatitinka teisės aktų reikalavimų, galiojimo. Atsižvelgdami į tai, siūlome tobulinti įstatymo nuostatas ir nustatyti minėtą terminą.
2.3. Įstatymo 20 straipsnio 5, 7 ir 10 dalims, reglamentuojančioms teisės vykdyti mokymo centro veiklą sustabdymą ir panaikinimą, taikytinos šios išvados 2.1 ir 2.2 punktų pastabos ir pasiūlymai.
2.4. Teisės mokyti tvarkos aprašo 7 punkte įtvirtinta, kad VGI, nustačiusi, kad pareiškėjo pateiktoje deklaracijoje yra mažareikšmiai neatitikimai, nurodyta informacija yra netiksli, neišsami arba nurodyti klaidingi duomenys, apie tai ne vėliau kaip kitą darbo dieną praneša pareiškėjui ir nustato 30 dienų terminą nustatytiems trūkumams pašalinti, nestabdant įgytos teisės vykdyti mokymo centro veiklą. Terminas pažeidimams pašalinti gali būti pratęstas pateikus VGI motyvuotą prašymą.
Iš aptartos nuostatos matyti, jog yra įtvirtintas 30 dienų mažareikšmių neatitikimų pašalinimo terminas, kuris pateikus motyvuotą prašymą dar gali būti pratęsiamas bet kokios trukmės laikotarpiui. Manome, kad tokie ilgi terminai neturėtų būti nustatyti mažareikšmių pažeidimų šalinimui, kadangi jie paneigia mažareikšmių pažeidimų esmę. Jei reikalingi tokie ilgi terminai neatitikimams pašalinti, svarstytina, ar tokie neatitikimai gali būti pripažįstami mažareikšmiais.
Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, siūlome įvertinus galimų mažareikšmių neatitikimų pobūdį, trukmę, skaičių ir kitas aplinkybes nustatyti trumpesnius mažareikšmių neatitikimų pašalinimo ir pratęsimo terminus.
3. Dėl asmenų, pageidaujančių dirbti darbą, tiesiogiai ar netiesiogiai susijusį su geležinkelių transporto eismu, ir fizinių asmenų, pageidaujančių atlikti krovinių krovimo ir tvirtinimo vagonuose darbų vadovų funkcijas, egzaminavimo:
3.1. Žinių tikrinimo tvarkos aprašo Nr. V-29 9 punkte nustatyta, kad egzaminuojamųjų žinias tikrina egzaminavimo centro paskirtas darbuotojas (egzaminatorius), tačiau teisinis reguliavimas neatskleidžia kokiu principu šis darbuotojas yra parenkamas ir kaip užtikrinama, kad jis su egzaminamuoju negalėtų nesąžiningai susitarti ar nebūtų susijęs giminystės, svainystės ar kitais artimais ryšiais.
Siūlome tobulinti teisinį reguliavimą ir nustatyti saugiklius, kurie prisidėtų prie skaidresnės egzaminavimo procedūros, pavyzdžiui, skaitmeninėmis priemonėmis fiksuoti egzaminavimo eigą, nustatyti pareigą egzaminatoriui pasirašyti nešališkumo deklaraciją ir pan.
Analogiška pastaba ir pasiūlymas taikytini Žinių tikrinimo tvarkos aprašo Nr. V-30 8 punktui.
3.2. Žinių tikrinimo tvarkos aprašo Nr. V-29 12.7 papunktyje nustatyta, kad testui spręsti skiriama ne daugiau kaip 1 val. Mūsų nuomone, siekiant visų egzaminuojamųjų lygiateisiškumo ir užkirsti kelią neobjektyviam elgesiui, kai galimai būtų skirtas neprotingai trumpas terminas testui spręsti, vertėtų įtvirtinti konkretų, visiems vienodą terminą.
Analogiška pastaba ir pasiūlymas taikytini Žinių tikrinimo tvarkos aprašo Nr. V-30 11.7 papunkčiui.
3.3. Žinių tikrinimo tvarkos aprašo Nr. V-29 18 punkte ir 23.2 papunktyje, kuriuose reglamentuojama skundų dėl egzaminavimo centrų veiksmų (neveikimo) tvarka, pateiktos nuorodos į šio aprašo 161 ir 163 punktus. Pažymime, kad pastarųjų punktų Žinių tikrinimo tvarkos apraše Nr. V-29 nėra, todėl iki galo neaišku, kokiais būdais turi būti pateikti prašymas atnaujinti skundo padavimo terminą ir kokiais atvejais skundai nenagrinėjami.
Prašome per 2 mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip atsižvelgta ar numatoma atsižvelgti į antikorupcinio vertinimo išvadoje pateiktus pasiūlymus (pateikti motyvuotą informaciją dėl kiekvienos pastabos ir pasiūlymo pagal lentelę[8]). Atsakymą prašome paskelbti per Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinę sistemą ir jį susieti su šia antikorupcinio vertinimo išvada.
Direktoriaus pavaduotojas Egidijus Radzevičius
Edvinas Chorostinas, tel. (8 706) 62 743, el. p. edvinas.chorostinas@stt.lt
[1] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.224463/QOWFyItFdk.
[2] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.454510/WfDLxXkBND.
[3] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/8f053590527611e5a4ad9dd3e7d17706.
[4] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.246086/SaJMCrxVqK.
[5] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.246087/ihMweYiIyn.
[6] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/2b8bbf41661311e7a53b83ca0142260e?jfwid=11dyhed 5nf.
[7] Prieiga internete: https://ltsa.lrv.lt/lt/paslaugos/administraciniu-paslaugu-sarasas/gelezinkeliu-transporto-2/igaliojimu-egzaminuoti-asmenis-isdavimas.
[8] Prieiga internete: http://www.stt.lt/documents/ivertinti_teises_aktai_2018/Pazyma_galutine.docx.