LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Socialinių reikalų ir darbo komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 7 STRAIPSNIO
PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (XIIIP-360)
2017-09-13 Nr. 103-P-39
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: A. Sysas – Komiteto pirmininkas, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava, L. Matkevičienė, M. Navickienė, G. Skaistė, T. Tomilinas, J. Varkalys, G. Vasiliauskas; Komiteto biuro vedėja E. Bulotaitė, biuro patarėjos: D. Aleksejūnienė, A. Dolmantienė, D. Jonėnienė, I. Kuodienė; kviestieji asmenys: D. Šakalienė – Seimo narė, R. Guobaitė-Kirslienė – Respublikos Prezidentės patarėja, D. Urbonaitienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Šeimos ir bendruomenių departamento direktorė, D. Bernackienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Vaikų skyriaus vedėja, R. Černiauskas – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Vaikų skyriaus patarėjas, G. Vaičekauskaitė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinių paslaugų skyriaus vyr. specialistė, E. Žemaitytė – Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos vyr. patarėja, I. Skubilovienė – Vaikų išlaikymo fondo administracijos direktoriaus pavaduotoja, J. Maciejevski – Valstybinės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos Teisinės pagalbos ir tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus vedėjas, A. Vareikytė – Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja, G. Žilinskienė – NVO vaikams konfederacijos valdybos pirmininkė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1.1 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-02-13 |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas bei pasiūlymus: 1. Šiuo metu galiojančiame keičiamo įstatymo 7 straipsnio 22 punkte nustatyta, kad valstybės (valstybės perduota savivaldybėms) funkcija yra vaikų ir jaunimo teisių apsauga. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 22 punktą siūloma pakeisti ir nustatyti, kad valstybės (valstybės perduota savivaldybėms) funkcija yra jaunimo teisių politika. Siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas dėl kelių priežasčių. Pirma, pagal kompetenciją vaikų ir jaunimo politiką formuoja Socialinės apsaugos ir darbo ministerija. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte tokio pakeitimo tikslas nėra nurodytas. Šių pakeitimų tikslas nėra aiškus ir iš kartu teikiamų įstatymų projektų turinio, todėl siūlomo pakeitimo esmė nesuprantama. Antra, keičiamo įstatymo 6 ir 7 straipsniuose bei kartu su šiuo įstatymo projektu teikiamame Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo Nr. I-1234 pakeitimo įstatymo (projektas Nr. XIIIP-354) 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo 46, 51 ir kituose straipsniuose nustatyti savivaldybių institucijų ir įstaigų įgaliojimai vaiko teisių apsaugos srityje negalėtų būti įgyvendinti eliminavus savivaldybių funkciją - vaikų teisių apsaugą. Trečia, pagal siūlomą teisinį reguliavimą, Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyboms perduodamos tik vaiko teisių apsaugos tarnybų vykdytos funkcijos, tačiau kitos su vaiko teisių įgyvendinimu susijusios funkcijos - sveikatos apsauga, švietimas, ugdymas - lieka ir savivaldybių kompetencijoje. Todėl svarstytina, ar vaiko teisių apsaugos tarnybų funkcijų perdavimas valstybės institucijai suponuoja pareigą panaikinti savivaldybėms dabar nustatytą valstybės (valstybės perduotą savivaldybėms) funkciją - vaikų ir jaunimo teisių apsaugą ir deleguoti joms valstybės (valstybės perduotą savivaldybėms) funkciją - jaunimo teisių politiką. Ketvirta, įstatymo projekto lyginamajame variante neatspindėtas siūlomas pakeitimas, kuriuo savivaldybėms vietoj valstybės (valstybės perduotos savivaldybėms) vaikų ir jaunimo teisių apsaugos funkcijos būtų nustatyta jaunimo teisių politikos funkcija. |
Pritarti. |
Žr. komiteto pasiūlymus Nr. 1, 2, 3. |
1.2 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-02-13 |
2 |
2 |
|
2. Jeigu siūlomam teisiniam reguliavimui būtų pritarta, svarstytina, ar nereikėtų atsisakyti įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalies, nes neaišku kokius šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus reikėtų Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai priimti. |
Pritarti |
Žr. komiteto pasiūlymą Nr. 5. |
1.3 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-02-13 |
|
|
T |
3. Įstatymo projekto pavadinime žodis „STRAIPSNIŲ“ rašytinas vienaskaita, nes keičiamas tik vienas straipsnis. |
Pritarti iš dalies. |
Komitetas siūlo papildyti įstatymo projekto pavadinimą. Žr. komiteto pasiūlymą Nr. 6. |
1.4 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-02-13 |
|
|
* |
4. Atsižvelgiant į vaiko teisių apsaugos tarnybų pertvarką, kurį įsigaliotų 2017 m. liepos 1 d., kartu su šiuo įstatymo projektu turėtų būti teikiamas Lietuvos Respublikos 2017 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas. |
Pritarti iš dalies. |
Siūloma keisti įstatymo įsigaliojimo datą, ją numatant 2018 m. liepos 1 d.. Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2017 m. birželio 21 d. nutarime Nr. 487 pažymėjo, kad „siekiant užtikrinti Įstatymo projekto Nr. XIIIP-354 ir su juo susijusių teisės aktų projektų nuostatų įgyvendinimą, vaiko teisių apsaugos sistemos pertvarkai reikalingos papildomos lėšos bus numatytos Lietuvos Respublikos 2018 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekte“. |
2. |
Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos, 2017-02-24 |
|
|
* |
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 7 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-360, pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl projekto pagal kompetenciją neturime.
|
Atsižvelgti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos savivaldybių asociacija (LSA), 2017-03-10 Nr. g- 2017-3040 |
|
|
* |
Lietuvos savivaldybių asociacija iš esmės neprieštarauja Vietos savivaldos įstatymo 7 str. pakeitimui, kuriuo centralizuojami vaiko teisių apsaugos skyriai, tačiau vykdant šią pertvarką nuo liepos 1 d. neturi nukentėti vaiko teisių apsauga. Todėl perdavimo darbų vykdymui reikia tinkamai pasirengti, numatant patalpų perdavimo, darbuotojų pervedimo realius terminus bei kitus su šiuo klausimu susijusius darbus. Tuo pačiu, atkreipiame dėmesį, kad centralizavus vaiko teisių skyrių darbą, savivaldybės ir toliau vykdys kitas vaiko teisių apsaugos funkcijas, todėl jas reikėtų įrašyti į Vietos savivaldos įstatymą atsižvelgiant į šio rašto 1.5 p. pateiktą pastabą. |
Atsižvelgti. |
|
2. |
Vaiko teisių apsaugos skyrių (tarnybų) vadovų asociacija, 2017-03-14 Nr. g-2017-3211 |
|
|
* |
Dėl LR Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-360: pritartina. |
Atsižvelgti. |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
1.1 |
Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaiga (VTAKĮ) 2017-03-14 g-2017-3176 |
|
|
* |
1. Vaiko teisių apsaugos kontrolierės iš esmės pritaria Lietuvos Respublikos Seimo Teisės departamento 2017-02-03 išvadai dėl Įstatymo projekto. Atsižvelgiant į tai, kad priėmus sprendimą centralizuoti vaiko teisių apsaugos institucijų sistemą, t. y. savivaldybių administracijų vaiko teisių apsaugos skyrių pavaldumą iš savivaldybių administracijų perdavus Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybai, savivaldybei išliks įsipareigojimai, susiję su vaiko teisių įgyvendinimu ir jų apsauga, manytina, atitinkamos nuostatos turėtų būti įtvirtintos Vietos savivaldos įstatyme (suderinant su svarstomu naujos redakcijos Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymu). |
Pritarti. |
|
1.2 |
VTAKĮ |
|
|
N |
2. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. IX-493 2, 9, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ir 34 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-358 yra siūloma atsisakyti socialinės rizikos šeimos sąvokos, atitinkamai turėtų būti tikslinamos Vietos savivaldos įstatymo 321 straipsnio 1 dalies 6 punktas ir 34 straipsnio 2 dalies 2 punkto nuostatos, kuriose yra naudojama socialinės rizikos sąvoka. Svarstytina, ar neturėtų būti tikslinamos ir kitų įstatymų bei teisės aktų nuostatos. |
Pritarti. |
Žr. komiteto pasiūlymus Nr. 3 ir Nr. 4. |
2.1 |
Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija (VRM), 2017-03-21 g-2017-3580 |
1 |
|
|
Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo (toliau – Įstatymas) 7 straipsnio 22 punkte yra nustatyta, kad vaikų ir jaunimo teisių apsauga yra valstybinė (valstybės perduota savivaldybėms) funkcija, tačiau Vietos savivaldos įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 7 straipsnio 22 punkte siūloma išbraukti žodį „vaikų“ ir nustatyti, kad valstybės perduota savivaldybėms funkcija yra jaunimo teisių politika. Atsižvelgiant į tai, kad politiką vienoje ar kitoje valstybės valdymo srityje formuoja ne savivaldybės, o Vyriausybė ar ministerijos (šiuo atveju jaunimo politiką formuoja Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija), ši nuostata turėtų būti tikslinama. |
Atsižvelgti. |
|
2.2 |
VRM |
1 |
|
|
4. Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo (toliau – Įstatymas) 7 straipsnio 22 punkte yra nustatyta, kad vaikų ir jaunimo teisių apsauga yra valstybinė (valstybės perduota savivaldybėms) funkcija, tačiau Vietos savivaldos įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 7 straipsnio 22 punkte siūloma išbraukti žodį „vaikų“ ir nustatyti, kad valstybės perduota savivaldybėms funkcija yra jaunimo teisių politika. Atsižvelgiant į tai, kad politiką vienoje ar kitoje valstybės valdymo srityje formuoja ne savivaldybės, o Vyriausybė ar ministerijos (šiuo atveju jaunimo politiką formuoja Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija), ši nuostata turėtų būti tikslinama. |
Pritarti. |
|
2.3 |
VRM |
1 |
|
|
Pagal Vietos savivaldos įstatymo projekto 1 straipsnyje siūlomą Įstatymo 7 straipsnio 22 punkto formuluotę darytina išvada, kad vaiko teisių apsauga nebebūtų valstybinė (valstybės perduota savivaldybėms) savivaldybių funkcija. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Įstatymo 6 straipsnį ši funkcija savivaldybėms nėra priskiriama ir kaip savarankiškoji, o iš kartu su Vietos savivaldos įstatymo projektu pateikiamų kitų susijusių įstatymų projektų ir aiškinamojo rašto (toliau – aiškinamasis raštas) nuostatų spręstina, kad vaiko teisių apsauga centralizuojama ir priskiriama būtent valstybės institucijoms. Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo projekto 51 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad savivaldybės institucijos pagal kompetenciją dalyvauja įgyvendinant valstybinės vaiko teisių apsaugos funkciją ir bendradarbiauja su Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba, kitomis valstybės bei kitų savivaldybių institucijomis bei įstaigomis, ir nevyriausybinėmis organizacijomis vaiko teisų apsaugos srityje. Taigi, nors pagal siūlomą Vietos savivaldos įstatymo projektą vaiko teisių apsauga visai nepriskiriama savivaldybių kompetencijai ir nevertinama kaip savivaldybių funkcija, tačiau Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo projektas savivaldybių funkcijas šioje srityje numato (pvz., 49 str. 2 d. 10 p., 51 str.), todėl nėra pakankamai aiški pati Vietos savivaldos įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Įstatymo 7 straipsnio 22 punkto pakeitimo esmė. |
Pritarti. |
|
3. |
Nacionalinė teismų administracija, 2017-04-18 g-2017-3881 |
|
|
* |
Administracija pažymi, kad, išnagrinėjusi Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-360, pastabų ar pasiūlymų dėl šių projektų pagal kompetenciją neturi. |
Atsižvelgti. |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas Nr. 487 2017-06-21 |
2 |
|
|
P |
[...] 7. Siekiant, kad Įstatymo projekto Nr. XIIIP-354 ir kitų susijusių įstatymų projektų nuostatoms įgyvendinti Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai būtų nustatytas pakankamas laikotarpis įgyvendinamiesiems teisės aktams parengti, siūloma nurodytų įstatymų projektų įsigaliojimą nustatyti 2018 m. sausio 1 dieną. |
Pritarti iš dalies. |
Pritarti siūlymui nustatyti vėlesnę įsigaliojimo datą. Žr. komiteto pasiūlymą Nr. 6. |
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2017-09-13 |
1 |
|
|
N |
Pasiūlymas: Atsižvelgiant į Teisės departamento 1.1 pastabą bei Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus 1 pasiūlymą, siūlome įstatymo projektą papildyti 1 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „1 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas 1. Papildyti 6 straipsnį nauju 44 punktu: „1) užtikrina prevencinės pagalbos vaikui ir šeimai organizavimą, socialinių, švietimo, sveikatos priežiūros įstaigų bei kitų įstaigų teikiamų paslaugų, užtikrinančių vaiko teisių apsaugą, koordinavimą;“. 2. Buvusį 6 straipsnio 44 punktą laikyti 45 punktu.“ |
Pritarti. |
|
2. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2017-09-13 |
2 |
|
|
|
Pasiūlymas: Atsižvelgiant į Teisės departamento 1.1 pastabą, siūlome įstatymo projekto buvusį 1 straipsnį laikyti 2 straipsniu, jį pakeisti ir išdėstyti taip: „ Pakeisti 7 straipsnio 22 punktą ir jį išdėstyti taip: „22) jaunimo |
Pritarti. |
|
3. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2017-09-13 |
3 |
|
|
N |
Pasiūlymas: Atsižvelgiant į Teisės departamento 1.1 pastabą ir Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus 2 pastabą, siūlome įstatymo projektą papildyti 3 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „3 straipsnis. 321 straipsnio pakeitimas Pakeisti 321 straipsnio 1 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip: „6) dalyvauja vykdant prevencinės pagalbos vaikui ir šeimai organizavimą, socialinių, švietimo, sveikatos priežiūros įstaigų bei kitų įstaigų teikiamų paslaugų, užtikrinančių vaiko teisių apsaugą, koordinavimą ir darbą su socialinę riziką patiriančiomis šeimomis;“. |
Pritarti. |
|
4. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2017-09-13 |
4 |
|
|
N |
Pasiūlymas: Atsižvelgiant į Teisės departamento 1.1 pastabą, Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus 2 pastabą, siūlome įstatymo projektą papildyti 4 straipsniu ir jį išdėstyti taip: 4 straipsnis. 34 straipsnio pakeitimas Pakeisti 34 straipsnio 2 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip: „2) rūpintis labiausiai pažeidžiamais bendruomenės nariais (socialinę riziką patiriančiomis šeimomis, nepilnamečiais, vienais gyvenančiais asmenimis, neįgaliaisiais ir kt.);“. |
Pritarti. |
|
5. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2017-09-13 |
5 |
|
|
|
Pasiūlymas: Atsižvelgiant į Teisės departamento 1.2 pastabą, siūlome pakeisti buvusį 2 straipsnį, jį laikyti 5 straipsniu ir išdėstyti taip:
2 |
Pritarti. |
|
6. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2017-09-13 |
|
|
|
T |
Pasiūlymas: Atsižvelgiant į įstatymo projektui pateiktus pasiūlymus, pakeisti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip: „LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 6, 7, 321 IR 34 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS“. |
Pritarti. |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Algirdas Sysas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Algirdas Sysas
Komiteto biuro patarėja A. Dolmantienė