LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AKCIZŲ ĮSTATYMO NR. IX-569 1, 2, 3, 27, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 43, 53, 581, 59 STRAIPSNIŲ, II SKYRIAUS PENKTOJO SKIRSNIO PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO NAUJU 3 PRIEDU IR 40 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO NR. XIV-1933 9 IR 17 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-10-20 Nr. XIVP-3164

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.                   Projekto 1 straipsniu siūloma keisti dar neįsigaliojusio Akcizų įstatymo Nr. IX-569 1, 2, 3, 27, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 43, 53, 581, 59 straipsnių, II skyriaus penktojo skirsnio pakeitimo, Įstatymo papildymo nauju 3 priedu ir 40 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo Nr. XIV- 1933 (toliau – keičiamas įstatymas) 9 straipsnyje dėstomo Akcizų įstatymo 39 straipsnį ir jo 1 dalyje išbraukti formuluotę „(išskyrus gamtines dujas)“. Atkreiptinas dėmesys, kad dėl tokio pakeitimo neaiškus taptų Akcizų įstatymo 39 straipsnio ir II skyriaus šeštojo skirsnio, kuriame reglamentuojamas gamtinių dujų apmokestinimas, santykis. Be to, atkreiptinas dėmesys, jog teikiamas siūlymas išbraukti aptariamą nuostatą yra nenuoseklus – šios nuostatos nesiūloma išbraukti Akcizų įstatymo 39 straipsnio pavadinime ir 3 priede.

2.                   Projektu siūloma keisti keičiamo įstatymo 9 ir 17 straipsnius, įsigaliosiančius 2025  m. sausio 1 d. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „nauju teisiniu reglamentavimu siūloma nuo 2024 m. taikyti lengvatinį – 13,94 euro už toną produkto dydžio – akcizo tarifą šiems naftos dujoms ir dujiniams angliavandeniliams“, o šis siūlymas išdėstomas projekto 3 straipsnio 1 dalyje – siūloma nustatyti, kad šis įstatymas įsigalioja 2024 m. sausio 1 d. Pažymėtina, jog projekto 3 straipsnio 1 dalies nuostata yra reglamentuojamas ne keičiamo įstatymo, o keičiamo įstatymo pakeitimo įstatymo nuostatų įsigaliojimas. Siekiant nustatyti kitą keičiamo įstatymo tam tikrų straipsnių ar kitų struktūrinių dalių įsigaliojimo datą, turi būti keičiamas ir keičiamo įstatymo 19 straipsnis.

Be to, atkreiptinas dėmesys, kad projektu teikiamas siūlymas dėl atitinkamų nuostatų įsigaliojimo 2024 m. sausio 1 d. prieštarauja Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 daliai bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 daliai, pagal kurią Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokestį, naują mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus, įsigaliotų ne anksčiau kaip po šešių mėnesių nuo jų paskelbimo dienos. Pastebėtina, jog ši taisyklė netaikoma su atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu susijusiems Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymų pakeitimams, jeigu šiais pakeitimais nėra sunkinama mokesčių mokėtojų padėtis. Atsižvelgus į tai, tobulinant projekto nuostatas keičiamo įstatymo 19 straipsnio pakeitimai formuluotini vadovaujantis minėtais reikalavimais.

Taip pat pastebėtina, jog projekto 3 straipsnis neatitinka ir juridinės technikos reikalavimų: projekto 3 straipsnio pavadinimas tikslintinas atsižvelgus į jo turinį (įrašant formuluotę „ir įgyvendinimas“), o projekto 3 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

3.                   Atkreiptinas dėmesys, jog Seime 2023 m. spalio 5 d. buvo registruotas 2024 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektas reg. Nr. XIVP-3128. Atsižvelgus į Biudžeto sandaros įstatymo 12 straipsnio nuostatą, kad mokesčių įstatymai, kiti įstatymai ir teisės aktai bei jų pakeitimai, darantys įtaką atitinkamų biudžetinių metų biudžeto pajamoms, asignavimams ir valstybės skolai, įsigalioja įstatymų nustatyta tvarka, bet priimami ne vėliau kaip tų biudžetinių metų Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas ir į tai, kad projektu teikiamų siūlymų įgyvendinimas turės įtakos biudžeto pajamoms iš akcizų, manytina, jog dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos ir vykdytojos, nuomonė.

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

R. Dirgėlienė, tel. +370 5 209 6350, el. p. [email protected]

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. +370 5 209 6164, el. p. [email protected]