LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽUVININKYSTĖS ĮSTATYMO NR. VIII-1756 141 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2018-02-26 Nr. XIIIP-1670

Vilnius

 

          Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 141 straipsnio 3 dalies 6 punkte siūloma nustatyti, kad „3 kalendorinius metus per paskutinius 5 kalendorinius metus žvejybos kvotą tam tikrame vidaus vandenų telkinyje turėjusiems ūkio subjektams be aukciono suteikiama teisė į žvejybos kvotą tame vandens telkinyje, bet kiekvienos rūšies žuvų specializuotajai žvejybai – ne daugiau kaip po 1 žvejybos vietą ir neviršijant ūkio subjekto teisės į žvejybos kvotą tame vidaus vandenų telkinyje vidurkio per pasirinktus 3 kalendorinius metus“. Šios projekto nuostatos nėra aiškios ir yra diskutuotinos šiais aspektais:

Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad Žuvininkystės įstatymo 141 straipsnio 2 dalis nuostato, kad teisė į žvejybos kvotą ežeruose, polderiuose ir tvenkiniuose suteikiama aukciono būdu. Šio įstatymo 141 straipsnio 3 dalis nustato apribojimus, į kuriuos atsižvelgiama suteikiant teisę į žvejybos kvotą kituose (t. y., ne įstatymo 141 straipsnio 2 dalyje nurodytuose) vidaus vandenyse. Pažymėtina, kad pagal Žuvininkystės įstatymo 141 straipsnio struktūrinių dalių konstrukciją projektu siūlomas reguliavimas nustatytų dar vieną apribojimą, į kurį turėtų būti atsižvelgiama suteikiant teisę į žvejybos kvotą kituose (t.y., ne ežeruose, polderiuose ir tvenkiniuose) vidaus vandenyse. Iš projekto aiškinamojo rašto nėra pakankamai aišku, ar būtent toks yra projektu siūlomų nuostatų tikslas.

Antra, atkreiptinas dėmesys, kad pagal Žuvininkystės įstatymo 6 straipsnio 3 dalį žvejybos vidaus vandenyse limitus (vidaus vandens telkiniui nustatytą arba didžiausią galimą sugauti žuvų kiekį) aplinkos ministras nustato tik remdamasis žuvų išteklių tyrimų duomenimis. Pažymėtina, kad, pagal projektu siūlomą teisės į žvejybos kvotą suteikimo tvarką, galimos situacijos, kai ūkio subjektų turimi žvejybos kvotos vidurkiai gali viršyti aplinkos ministro tam vidaus vandens telkiniui nustatytą žvejybos limitą (pavyzdžiui, atlikus žuvų išteklių tyrimus nustatyta, kad žuvų ištekliai sumažėjo), arba atvirkščiai – ūkio subjektų turimi žvejybos kvotų vidurkiai gali būti mažesni nei aplinkos ministro tam vidaus vandens telkiniui nustatytas žvejybos limitas (pavyzdžiui, atlikus žuvų išteklių tyrimus nustatyta, kad žuvų ištekliai padidėjo). Atsižvelgiant į tai, iš projekto nuostatų nėra aišku, kaip tokiais atvejais ūkio subjektams būtų suteikiamos teisės į žvejybos kvotą (pavyzdžiui, ar atsižvelgus į žvejybos limitą ūkio subjektų turimi žvejybos kvotų vidurkiai būtų proporcingai didinami ar mažinami ir pan.).

Trečia, iš projekto nuostatų nėra pakankamai aiškus atskaitos momentas, iki kurio skaičiuojami paskutiniai 5 kalendoriniai metai. Svarstytina, ar projekto nuostatų nereikėtų papildyti nustatant, kad paskutiniai 5 kalendoriniai metai skaičiuojami iki tų metų, kuriais konkrečiam ūkio subjektui suteikiama teisė į žvejybos kvotą.

Ketvirta, nėra aiški formuluotė „neviršijant ūkio subjekto teisės į žvejybos kvotą tame vidaus vandenų telkinyje vidurkio“, t. y., manytina, kad galėtų būti skaičiuojamas ūkio subjekto turėtų žvejybos kvotų vidurkis, o ne teisės į žvejybos kvotą vidurkis.

Penkta, iš projekto nuostatų nėra aišku, ar siūlomas reguliavimas būtų taikomas ūkio subjektams suteikiant teisę į žvejybos kvotą Kuršių mariose ir, jeigu taip, tai koks tokiu atveju būtų šios projektu siūlomos nuostatos tarpusavio santykis su Žuvininkystės įstatymo 141 straipsnio 3 dalies 1 ir 4 punktų nuostatomis, taip pat nustatančiomis tam tikrus apribojimus suteikiant teisę į žvejybos kvotą Kuršių mariose.

2. Atkreiptinas dėmesys, kad siūlomos projekto nuostatos įsigaliotų kitą dieną po oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre. Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad priėmus šį įstatymą reikės pakeisti poįstatyminius teisės aktus. Atsižvelgiant į tai, projektas turėtų būti papildytas atskiru straipsniu, kuriame turėtų būti numatyta įstatymo įsigaliojimo data ir pasiūlymas Vyriausybei ir (ar) jos įgaliotoms institucijoms iki tam tikros datos priimti įgyvendinamuosius teisės aktus. Šis pasiūlymas turėtų įsigalioti anksčiau negu kitos įstatymo nuostatos.

Be to, atsižvelgiant į tai, kad projekto nuostatos susijusios su teisės į žvejybos kvotą suteikimo ūkio subjektams pakeitimais, atkreiptinas dėmesys į Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalį, pagal kurią teisės aktai, keičiantys ūkio subjektų veiklos teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 d., tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo oficialaus paskelbimo dienos.

            3. Atsižvelgiant į tai, kad projektu siūloma pakeisti teisės į žvejybos kvotą suteikimo tvarką, taip pat į tai, jog pagal keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalį žuvininkystės sektoriaus valstybinį valdymą atlieka Žemės ūkio bei Aplinkos ministerijos, manytina, kad dėl teikiamo įstatymo projekto reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

N. Azguridienė tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]

L. Schulte-Ebbert, tel. (8 5) 239 6498, el. p. [email protected]