LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINIO KODEKSO 6.914 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-05-26 Nr. XIVP-522

Vilnius

 

Įvertinę įstatymo projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsniu Civilinio kodekso 6.194 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad  „Bankas, šio straipsnio 3 dalyje nustatytais atvejais, turi gauti leidimą atsisakyti atidaryti banko sąskaitą. Prašymas dėl teismo leidimo atsisakyti atidaryti banko sąskaitą nagrinėjamas supaprastinto proceso tvarka.“

Projekto nuostatos svarstytinos šiais aspektais:

Pirma, atkreipiame dėmesį, kad atsižvelgiant į Civilinio proceso kodekso 579 straipsnyje nustatytą teisinį reguliavimą, teismo leidimai išduodami veiksmams atlikti, o ne jų neatlikti. Atsižvelgus į tai, projekto nuostatos nedera su Civilinio proceso kodekso 579 straipsnio nuostatomis.

Antra, pagal galiojantį teisinį reguliavimą tuo atveju, jeigu banko atsisakymas atidaryti sąskaitą asmeniui, kuris kreipėsi į banką dėl jos atidarymo, atrodytų pagrįstas, tai teismo įsikišimo visai nereikėtų. Tuo tarpu pagal projekto nuostatas bankui visais atvejais būtų reikalinga gauti teismo leidimą, nors atsisakymo atidaryti sąskaitą argumentai ir tenkintų pareiškėją. Tokiu būdu bankams būtų padidinama administracinė našta, o siūlomas teisinis reguliavimas galėtų būti vertinamas ir kaip tam tikras ūkinės veiklos ribojimas. Kartu atkreiptinas dėmesys, kad atitinkamai ir teismuose padidėtų nagrinėjamų bylų skaičius. Kyla abejonių, ar projekto nuostatos atitinka teisėkūros proporcingumo principą, t. y. ar siūlomos nustatyti priemonės proporcingos siekiamam tikslui. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys, jog Lietuvos banko įstatymo 421 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad Lietuvos bankas organizuoja ir atlieka patikrinimus, kad nustatytų, kaip laikomasi finansų rinką reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytų reikalavimų. Lietuvos bankas taip pat turi teisę atlikti patikrinimus paaiškėjus aplinkybėms, susijusioms su galimais finansų rinką reglamentuojančių teisės aktų pažeidimais arba kitais finansų rinką reglamentuojančiuose įstatymuose nustatytais atvejais. Atsižvelgus į tai, laikytina, jog tuo atveju, kai bankas nepagrįstai atsisako sudaryti banko sąskaitos sutartį, asmenys turi galimybę dėl tokio atsisakymo pateikti skundą Lietuvos bankui, kaip subjektui nagrinėjančiam, jog būtų laikomasi finansų rinką reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytų reikalavimų.

2. Lietuvos banko įstatymo 42 straipsnio 2 dalies 1 punkte nustatyta, kad Lietuvos bankas, prižiūrėdamas, kaip prižiūrimi finansų rinkos dalyviai laikosi finansų rinką reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytų reikalavimų, atlieka bankų priežiūrą ir kitas Lietuvos Respublikos bankų įstatymo Lietuvos bankui priskirtas funkcijas. Atsižvelgus į tai, manytina, jog būtų tikslinga prašyti Lietuvos banko pateikti savo nuomonę dėl projekto.

3. Projekto 1 straipsnio pakeitimų esmėje žodžiai „ir ją išdėstyti taip“ išbrauktini kaip pertekliniai.

4. Projekto 2 straipsnio pavadinime žodžiai ,,ir įgyvendinimas“ išbrauktini kaip pertekliniai, o vienintelė šio straipsnio dalis nenumeruotina arba šis projekto straipsnis pildytinas atskira struktūrine dalimi, kurioje būtų reglamentuojamas įstatymo nuostatų įgyvendinimas.

5. Svarstytina, ar projekto nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, nes nėra aišku, ar bankai turėtų gauti teismo leidimą atsisakyti atidaryti sąskaitas ir tais atvejais, kai asmenys būtų kreipęsi į banką dėl sąskaitos atidarymo iki įstatymo įsigaliojimo dienos.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Dulevičiūtė – Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]

S. Švedas tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]