LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 589 STRAIPSNIO PAKEITIMO ir kodekso papildymo 1391, 1392 straipsniais ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-12-17 Nr. XIVP-1224

Vilnius

             

              Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.        Projekto 1 ir 2 straipsnio pakeitimų esmės išdėstyme brauktini žodžiai „ir jį išdėstyti taip“.

2.        Projekto 2 straipsniu pildomo Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 1392 straipsnyje siūlomo nustatyti administracinio nusižengimo sudėties konstrukcija nėra aiški. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „Atsižvelgiant į tai, kad atestuotų dauginamosios medžiagos tiekėjų vykdoma veikla tik pagal pažymėjime nurodytą (-as) veiklos sritį (-is) ir augalų grupę (-es) yra teisėta, Tarnyba nustato atvejus, kad fiziniai arba juridiniai asmenys vykdo veiklą, nurodytą įstatymo projekto 7 straipsnio 1 dalyje, be pažymėjimo ar pažymėjime nurodyta informacija pagal vykdomos veiklos sritis ir (ar) augalų grupes neatitinka vykdomos veiklos pobūdžio. Šiais atvejais Tarnyba tokiems asmenims neturi poveikio priemonių”.

Atsižvelgiant į tai ir siekiant teisinio aiškumo, taip pat atsižvelgiant į su teikiamu projektu susijusio Lietuvos Respublikos augalų sėklininkystės įstatymo Nr. IX-602 pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-1223) 1 straipsniu keičiamo Augalų sėklininkystės įstatymo 7 straipsnio 1 dalies bei kitas nuostatas, svarstytina, ar ANK 1392 straipsnio 1 dalį nereikėtų išdėstyti taip: „Augalų dauginamosios medžiagos dauginimas, dauginimo užsakymas pagal dauginimo sutartį, fasavimas, perfasavimas, įvežimas į Lietuvos Respubliką ir tiekimas rinkai neturint dauginamosios medžiagos tiekėjo pažymėjimo arba tokios veiklos vykdymas nesilaikant dauginamosios medžiagos tiekėjo pažymėjime nurodytos veiklos srities ir (ar) augalų grupės“. Jei būtų pritarta tokiai formuluotei, tai atitinkamai turėtų būti tikslintinas ir ANK 1392 straipsnio pavadinimas.

3.         Projekto 2 straipsniu pildomo ANK 1392 straipsnio 1 dalyje numatomi du savo pobūdžiu skirtingi administraciniai nusižengimai – su augalų dauginamąja medžiaga susijusios veiklos vykdymas neturint dauginamosios medžiagos tiekėjo pažymėjimo ir su augalų dauginamąja medžiaga susijusios veiklos vykdymas turint atitinkamą pažymėjimą, tačiau nesilaikant tos srities teisės aktų reikalavimų. Mūsų nuomone, nurodytos veiklos vykdymas be tam reikalingo pažymėjimo yra pavojingesnė veika negu veiklos vykdymas turint tam reikalingą pažymėjimą, tačiau nesilaikant tos srities teisės aktų reikalavimų, todėl siūlytina ANK 1392 straipsnyje diferencijuoti atsakomybės ribas šias dvi veikas padariusių asmenų atžvilgiu.

4.         Projektu ANK 1391 ir 1392 straipsnius siūloma priskirti ANK XIV skyriui „ADMINISTRACINIAI NUSIŽENGIMAI, SUSIJĘ SU EKONOMIKA IR VERSLO TVARKA“. Sutiktina, kad ANK 1391 ir 1392 straipsniuose numatomi administraciniai nusižengimai iš esmės derėtų su ANK XIV skyriaus rūšiniu objektu, tačiau šiame kontekste atkreiptinas dėmesys, jog į šiuos nusižengimus panašūs administraciniai nusižengimai, įtvirtinti galiojančios redakcijos ANK 3421 – 3426 straipsniuose, patenka į ANK XX skyrių „ADMINISTRACINIAI NUSIŽENGIMAI, SUSIJĘ SU ŽEMĖS ŪKIO, VETERINARIJOS VEIKLA IR GYVŪNŲ GLOBA“. Taigi svarstytinas klausimas dėl ANK 1391 ir 1392 straipsnių vietos ANK specialiosios dalies sistemoje.

5.         Atkreiptinas dėmesys, kad 2021 m. gegužės 13 d. seimas priėmė Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 342, 589 straipsnių ir priedo pakeitimo ir kodekso papildymo 3421, 3422, 3423, 3424, 3425, 3426, 3427 straipsniais įstatymą Nr. XIV-297, kurio 9 straipsnio 4 dalimi buvo pakeistos ANK 589 straipsnio 57 punkto nuostatos. Naujos ANK 589 straipsnio 57 dalies nuostatos įsigalioja 2022 m. sausio 1 d. Atsižvelgiant į tai, projekto 3 straipsniu keičiamo ANK 589 straipsnio 57 punkto nuostatos derintinos su minėto įstatymo nuostatomis.

6.         Projekto 4 straipsnio 2 dalyje numatoma, jog administracinių nusižengimų, numatytų ANK 139 straipsnyje, teisena, Valstybinės augalininkystės tarnyboje prie Žemės ūkio ministerijos pradėta iki šio įstatymo įsigaliojimo, būtų tęsiama iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusia tvarka. Ši taisyklė tiesiogiai koreliuoja su projekto 3 straipsniu, kuriuo siūloma išbraukti ANK 139 straipsnį iš administracinių nusižengimų, dėl kurių Valstybinės augalininkystės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos pareigūnai turi teisę pradėti administracinių nusižengimų teiseną, sąrašo. Vis tik atkreiptinas dėmesys, jog projekto 3 straipsniu iš ANK 589 straipsnio 57 punkto taip pat siūloma išbraukti ir ANK 156 straipsnį, todėl svarstytina, ar ir pastarojo ANK straipsnio nereikėtų įvardinti projekto 4 straipsnio 2 dalyje.

7.         Nepriklausomai nuo to, ar būtų atsižvelgta į šios išvados 7 pastabą, projekto 4 straipsnio 2 dalies formuluotė „Administracinių nusižengimų, numatytų šio kodekso 139 straipsnyje, teisena“ keistina į „Administracinių nusižengimų teisena dėl administracinių nusižengimų, numatytų šio kodekso <...>, o formuluotė „tęsiama iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusia tvarka“ turėtų būti keičiama į „tęsiama pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusią tvarką“.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                                   Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (85) 239 6546, el. p. [email protected]

S. Mikšys, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]