PASIŪLYMAS

DĖL BIUDŽETO SANDAROS ĮSTATYMO Nr. I-430 2, 5, 6, 10, 14, 18, 19, 20, 26, 27, 30, 31, 32, 33 IR 34 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ir 7 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-749(2)

 

 

2021-10-08

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

3

17

 

 

1, 2

 

Argumentai:

Projektu yra siekiama nustatyti, jog asignavimai darbo užmokesčiui gali būti naudojami tik darbo užmokesčiui ir darbdavių socialinei paramai finansuoti, o ne naudojami kitoms išlaidoms, kaip yra iki šiol. Tai leistų išvengti pasitaikančio darbdavių piktnaudžiavimo, kai vietoj laiku sumokamo darbo užmokesčio yra įsigyjamas turtas ar paslaugos arba pasirenkama vietoj darbo užmokesčio didinimo ar darbuotojų skatinimo sutaupytas lėšas verčiau išleisti kitoms reikmėms. Tokiu  būdu viešojo sektoriaus darbuotojų darbo užmokestis tampa nekonkurencingas, o sprendimai investuoti į turtą, o ne į žmogų – demotyvuojantys.

Vis dėlto, dėl nesuprantamų priežasčių siūloma numatyti, kad darbo užmokesčio fondo „neliečiamumas“ įsigaliotų tik nuo 2023 m., o 2022 metais sutaupytus asignavimus darbo užmokesčiui vis dar būtų galima naudoti kitoms reikmėms finansuoti.

Nėra jokių objektyvių argumentų, pagrindžiančių šios nuostatos įsigaliojimo atidėjimą. Valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms nereikia atlikti jokių paruošiamųjų darbų, todėl siūlome, kad nuostata dėl darbo užmokesčio fondo neliečiamumo būtų taikoma nuo artimiausių biudžetinių metų pradžios, t. y. nuo 2022 m.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1. Pakeisti 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

6 straipsnis. Asignavimų valdytojų teisės

Biudžeto asignavimų valdytojas turi teisę:

1) biudžetiniais metais keisti patvirtintų jo vadovaujamos įstaigos, jam pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų vykdomoms programoms patvirtintų biudžetų lėšų pagal ekonominę klasifikaciją paskirtį (valstybės biudžeto asignavimų valdytojas Vyriausybės nustatyta tvarka praneša apie tai Finansų ministerijai, o savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojas – savivaldybės administracijai jos nustatyta tvarka), neviršydamas patvirtintų tam tikrai programai bendrųjų asignavimų, iš jų darbo užmokesčiui, sumų. Asignavimų suma darbo užmokesčiui yra maksimali ir jos ekonomija, jeigu nėra įsiskolinimų, gali būti naudojama turtui įsigyti. Asignavimai darbo užmokesčiui yra maksimalūs ir gali būti naudojami tik su darbo užmokesčiu susijusioms išlaidoms ir darbdavių išmokoms, kurios pervedamos ne per socialinio draudimo sistemą, finansuoti. Nepanaudota asignavimų tęstinei veiklai, įskaitant išskyrus asignavimus darbo užmokesčiui, suma, jeigu nėra įsiskolinimų, gali būti naudojama investicijų projektams, kurie finansuojami iš tęstinės veiklos lėšų, o kai investicijų projektų nėra, – pažangos priemonėms, jeigu investicijų projektams ar pažangos priemonėms numatyta skirti lėšų atitinkamų metų valstybės arba savivaldybių biudžetuose, papildomai finansuoti, išskyrus kituose įstatymuose, reglamentuojančiuose savivaldybių biudžetų lėšų naudojimą, nustatytus atvejus;

2) biudžetiniais metais vieną kartą per ketvirtį keisti bendros asignavimų sumos ketvirtinį paskirstymą programai vykdyti, suderinęs su Finansų ministerija (valstybės biudžeto asignavimų valdytojas) arba su savivaldybės administracija (savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojas);

3) nustatyti ministrų valdymo sričių įstaigų, vykdančių atitinkamo asignavimų valdytojo programas ir turinčių pavaldžių biudžetinių įstaigų, vadovams šio straipsnio 1–2 punktuose nustatytas teises ir apie tai pranešti Finansų ministerijai.“

2. Pakeisti 6 straipsnio 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) biudžetiniais metais keisti patvirtintų jo vadovaujamos įstaigos, jam pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų vykdomoms programoms patvirtintų biudžetų lėšų pagal ekonominę klasifikaciją paskirtį (valstybės biudžeto asignavimų valdytojas Vyriausybės nustatyta tvarka praneša apie tai Finansų ministerijai, o savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojas – savivaldybės administracijai jos nustatyta tvarka), neviršydamas patvirtintų tam tikrai programai bendrųjų asignavimų, iš jų darbo užmokesčiui, sumų. Asignavimai darbo užmokesčiui yra maksimalūs ir gali būti naudojami tik su darbo užmokesčiu susijusioms išlaidoms ir darbdavių išmokoms, kurios pervedamos ne per socialinio draudimo sistemą, finansuoti. Nepanaudota asignavimų tęstinei veiklai, išskyrus asignavimus darbo užmokesčiui, suma, jeigu nėra įsiskolinimų, gali būti naudojama investicijų projektams, kurie finansuojami iš tęstinės veiklos lėšų, o kai investicijų projektų nėra, – pažangos priemonėms, jeigu investicijų projektams ar pažangos priemonėms numatyta skirti lėšų atitinkamų metų valstybės arba savivaldybių biudžetuose, papildomai finansuoti, išskyrus kituose įstatymuose, reglamentuojančiuose savivaldybių biudžetų lėšų naudojimą, nustatytus atvejus;“.

 

Pasiūlymas:

1. Pakeisti įstatymo projekto 17 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

 1. Šio įstatymo 3 straipsnio straipsnis 1 dalis įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.“

2. Pakeisti įstatymo projekto 17 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Šio įstatymo 3 straipsnio 2 dalis ir 11 straipsnis įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.“

 

 


 

 

Teikia

Seimo narys:                                                    (Parašas)                                                 Ričardas Juška