LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINIO KODEKSO 3.172, 3.176, 3.180, 3.183, 3.210, 3.212, 3.217, 3.219,  3.222, 3.223,  3.224, 3.243, 3.249, 3.250, 3.252, 3.253, 3.254, 3.256,  3.257, 3.262, 3.264, 3.265, 3.266, 3.267, 3.269, 3.271, 3.274 straipsnių PAKEITIMO ir KODEKSO papildymo 3.2761 straipsniu ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2017-03-17 Nr. XIIIP-288(2)

Vilnius

 

Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 3 straipsnio 1 dalyje dėstomoje Civilinio kodekso (toliau – CK) 3.180 straipsnio 2 dalyje išbrauktina formuluotė „šio kodekso nustatyta tvarka“, nes kreipimosi į teismą tvarka nėra šio straipsnio dalyku, be to, į teismą dėl tėvų valdžios apribojimo kreipiamasi ne tik CK, bet ir Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka. Kita vertus, formuluotė „šio kodekso nustatyta tvarka“ yra perteklinė, nes į teismą galima kreiptis tik įstatymų nustatyta tvarka.

2. Projekto 4 straipsnio 2 dalyje dėstoma CK 3.183 straipsnio 5 dalies nuostata „jeigu per šį laikotarpį į teismą dėl laikino tėvų (tėvo ar motinos) valdžios apribojimo panaikinimo ar dėl neterminuoto tėvų (tėvo ar motinos) valdžios apribojimo nustatymo nebuvo kreiptasi pagal šio kodekso 3.182 straipsnio 2 ir 3 dalisužkerta kelią valstybinei vaiko teisių apsaugos institucijai ir prokurorui kreiptis į teismą dėl laikino tėvų (tėvo ar motinos) valdžios apribojimo tęsimo arba neterminuoto tėvų (tėvo ar motinos) valdžios apribojimo nustatymo tuo atveju, jeigu buvo kreiptasi dėl laikino tėvų (tėvo ar motinos) valdžios apribojimo panaikinimo, tačiau teismas ieškinį atmetė. Tais atvejais, kai per šešis mėnesius nuo teismo sprendimo įsiteisėjimo buvo kreiptasi dėl laikino tėvų (tėvo ar motinos) valdžios apribojimo panaikinimo ir ieškinys patenkintas arba buvo kreiptasi dėl neterminuoto tėvų (tėvo ar motinos) valdžios apribojimo nustatymo ir ieškinys patenkintas, ir be atskiro nurodymo nebūtų pagrindo kreiptis į teismą dėl laikino tėvų (tėvo ar motinos) valdžios apribojimo tęsimo arba neterminuoto tėvų (tėvo ar motinos) valdžios apribojimo nustatymo, todėl ši nuostata būtų perteklinė.

Siūlytina nurodytos nuostatos atsisakyti ir vietoj jos CK 3.183 straipsnio 5 dalyje įrašyti sąlygą, kuriai esant valstybinė vaiko teisių apsaugos institucija, o prireikus - prokuroras kreipiasi į teismą dėl laikino tėvų (tėvo ar motinos) valdžios apribojimo tęsimo arba neterminuoto tėvų (tėvo ar motinos) valdžios apribojimo nustatymo, pvz. jeigu per šešis mėnesius nuo teismo sprendimo dėl laikino tėvų (tėvo ar motinos) valdžios apribojimo įsiteisėjimo aplinkybės nepasikeitė ir (ar) nėra duomenų, kad padėtis gali pasikeisti.

            3. Projekto 14 straipsniu keičiamo CK 3.250 straipsnio 4 dalyje siūlytina tikslinti formuluotę „Valstybinė vaiko teisių apsaugos institucija atlieka nepilnamečio, įstatymų nustatytais pagrindais paimto iš tėvų ar kitų teisėtų atstovų, atstovo pagal įstatymus funkciją <...>.“ ir nustatyti, kad Valstybinė vaiko teisių apsaugos institucija yra nepilnamečio, įstatymų nustatytais pagrindais paimto iš tėvų ar kitų teisėtų atstovų, atstovu pagal įstatymą <...>.“ Be to, atsižvelgiant į šio ir kitų skyriaus „Nepilnamečių globa ir rūpyba“ straipsnių terminiją, vietoj žodžių „nepilnamečio“, „nepilnamečiui“ įrašytini žodžiai „vaiko“, „vaikui“.

            4. Projekto 16 straipsniu keičiamo CK 3.253 straipsnio 1 dalyje, projekto 24 straipsniu keičiamo 3.267 straipsnio 1 dalyje, 27 straipsniu keičiamo CK 3.274 straipsnyje ir kitur siūlytina tikslinti vartojamą terminiją (institucija, nevyriausybinė globos institucija), atsižvelgiant į tai, kad CK 3.257 straipsnyje ir kitur įtvirtintas vaikų globos (rūpybos) institucijos terminas.

            5. Projekto 18 straipsniu keičiamo CK 3.256 straipsnį siūloma papildyti ir nustatyti, kad vaiko nuolatinė globa (rūpyba) gali būti pavesta globos centrui. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal kartu su šiuo įstatymo projektu teikiamo Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 2, 9, 13, 18, 19, 34 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 191 straipsniu įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 ir 3 dalių nuostatas, globos (globėjų) centrams nustatoma tik laikinosios globos (rūpybos) teisė. Pagal teikiamas nuostatas globėjų centras yra socialinių paslaugų įstaiga, kuri, įgyvendindama vaiko globėjo (rūpintojo) teises ir pareigas <...> teikia socialines paslaugas ir organizuoja kitokią pagalbą biologiniams vaiko tėvams, siekiant grąžinti vaiką į šeimą (išskirta – mūsų) (žr. CK 3.253 straipsnį). 

6. Projekto 23 straipsniu keičiama CK 3.266 straipsnio 3 dalis, kurioje pateikiama nuoroda į šio straipsnio 1 dalyje nurodytą instituciją. Atkreiptinas dėmesys, kad galiojančio CK 3.266 straipsnio 1 dalyje nurodyta „rajono (miesto) savivaldybės vaiko teisių apsaugos institucija“, o kitose šio straipsnio dalyse ir kituose CK straipsniuose ta pati institucija vadinama „rajono (miesto) valstybinė vaiko teisių apsaugos institucija“. Svarstytina galimybė pakeisti CK 3.266 straipsnio 1 dalį, išbraukiant joje žodį „savivaldybės“.  

7. Projekto 25 straipsniu keičiamo CK 3.269 straipsnio 9 punkte nurodytos sutarties pavadinimą reikėtų tarpusavyje derinti su kartu teikiamo Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 2, 9, 13, 18, 19, 34 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 191 straipsniu įstatymo projekto (reg. Nr. XIIIP-293(3)) 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 ir 3 dalių ir kitomis nuostatomis.

8. Projekto 26 straipsnyje dėstomo CK 3.271 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad įstatymų nustatytais atvejais ir tvarka vaiko globėjas (rūpintojas) gali perduoti prižiūrėti vaiką kitam asmeniui. Atkreiptinas dėmesys, kad nėra aišku, koks būtų vaiko „priežiūros“ turinys. Pastebėtina, kad kartu su vertinamu projektu teikiamo Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 2, 9, 13, 18, 19, 34 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 191 straipsniu įstatymo projekto (reg. Nr. XIIIP-293(3)) 6 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 191 straipsnio 2 dalies 1 punkte nurodyta, kad budintis globėjas privalo „priimti prižiūrimą vaiką nuosavybės teise priklausančiame būste ar kitame globos centro nurodytame būste ir užtikrinti emocinį bei fizinį vaiko saugumą, visavertį vaiko poreikius atitinkantį ugdymą, auklėjimą ir kasdienę priežiūrą“. Taigi pagal šį projektą vaiko priežiūra yra tik viena iš globos centro, kaip vaiko globėjo, pareigų perduodamų budinčiam globotojui. Projektų nuostatos derintinos tarpusavyje.  

9. Projekto 27 straipsniu keičiamame CK 3.274 straipsnyje siūloma nustatyti, kad globojamo vaiko šeimoje, šeimynoje, globos centre ir nevyriausybinėje globos institucijoje išlaikymą reglamentuoja įstatymai. Neaišku, kodėl šiuo atveju iš vaikų globos institucijų išskiriamos nevyriausybinės globos institucijos, nes valstybės biudžeto lėšų skyrimą bet kuriuo atveju reglamentuoja įstatymai.

 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Andriuškevičiūtė, tel. (8 5) 239 6159, el. p. [email protected]

D. Petrauskaitė, tel. (8 5) 239 6376, el. p. [email protected]

J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. [email protected]