LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL SEIMO NUTARIMO „DĖL PIRMALAIKIŲ SEIMO RINKIMŲ PASKELBIMO“ PROJEKTO

 

2021-08-30 Nr. XIVP-757

Vilnius

 

Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Pagal Teisėkūros pagrindų įstatymo 13 straipsnio 3 dalies 4 punktą po teisės akto pavadinimu (antrašte) nurodoma teisės akto priėmimo data (o ne teisės akto projekto įregistravimo data, kaip šiame projekte), todėl po projekto pavadinimu nurodytos datos 2021 08 09“ atsisakytina.

2. Teisės akto preambulė yra struktūrinė teisės akto dalis lygiavertė kitoms struktūrinėms dalims, todėl jai taikytini tokie pat reikalavimai: aiškumo principas, reiškiantis, kad teisės aktuose nustatytas teisinis reguliavimas turi būti logiškas, nuoseklus, glaustas, suprantamas, tikslus, aiškus ir nedviprasmiškas (Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 6 punktas); Teisės aktų projektai rengiami laikantis bendrinės lietuvių kalbos normų ir teisės terminijos (Teisėkūros pagrindų įstatymo 14 straipsnio 1 dalis), Teisės aktuose pateikiant nuorodas į tam tikrą įstatymą (išskyrus atvejus, kai įstatyme pateikiama nuoroda į jį patį), turi būti nurodomas visas įstatymo pavadinimas (Teisėkūros pagrindų įstatymo 14 straipsnio 5 dalis), todėl projekto preambulėje nurodytinas pilnas Lietuvos Respublikos Konstitucijos pavadinimas, tikslus tarptautinio teisės akto (projekte įvardijamo Stambulo konvencija) pavadinimas, vietoje trumpinių TS-LKD, LRT nurodytini pilni šių subjektų pavadinimai, trečiojoje, penktojoje, šeštojoje pastraipose vartojama formuluotė „dabartinė Seimo valdančioji dauguma“, dešimtojoje – „dabartinė valdančioji dauguma“ keistina į Seimo statute numatytą formuluotę „Seimo dauguma“, atsisakytina idiomatinių frazių.

Projekto preambulės trečiojoje, penktojoje, šeštojoje pastraipose vartojamas teiginys apie dabartinės Seimo valdančiosios daugumos suformuotą Vyriausybę neatitinka konstitucinių Lietuvos Respublikos Vyriausybės formavimo principų ir tvarkos, todėl toks teiginys neteisingas ir yra tikslintinas.

3. Projekto 1 straipsnyje siūloma pirmalaikių Seimo rinkimų diena nurodytina atsisakant skaičiaus „0” prieš skaičių „7”. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad pagal Konstitucijos 58 straipsnio 4 dalį „Seimo nutarime ar Respublikos Prezidento akte dėl pirmalaikių Seimo rinkimų nurodoma naujo Seimo rinkimų diena. Naujo Seimo rinkimai turi būti surengti ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo sprendimo dėl pirmalaikių rinkimų priėmimo“. Todėl, priklausomai nuo to, kada būtų priimtas sprendimas dėl pirmalaikių Seimo rinkimų, data projekto 1 straipsnyje tikslintina, atsižvelgiant į konstitucines nuostatas.

4. Projekto 2 straipsnio, kuriame siūloma nustatyti, kad „Nutarimas įsigalioja nuo priėmimo“ atsisakytina kaip  neatitinkančio Konstitucijos 7 straipsnio 2 dalies, kurioje įtvirtinta, kad Galioja tik paskelbti įstatymai“, konstitucinės doktrinos, pagal kurią  Konstitucijos 7 straipsnio 2 dalyje vartojama sąvoka „įstatymai“, atsižvelgiant į konstitucinį reikalavimą, kad teisė negali būti nevieša, negali būti aiškinama vien pažodžiui – ji aiškintina plečiamai, kaip apimanti ne tik įstatymo galią turinčius, bet ir kitus teisės aktus (Konstitucinio Teismo 2003 m. spalio 29 d., 2007 m. birželio 27 d., 2020 m. gruodžio 7 d. nutarimai), Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnyje nustatytų teisės aktų įsigaliojimo taisyklių.

 

 

Privatinės teisės skyriaus vedėja,

pavaduojanti departamento direktorių                                                                      Daina Petrauskaitė

 

                                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Meškienė, tel. (8 5) 239 6089, el. p. [email protected]

A. Ožiūnienė, tel. (8 5) 239 6168, el. p. [email protected]