LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
sveikatos reikalų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1367 5 IR 45 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-3523
2024-06-26 Nr. 111-P-27
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas M. Puidokas, Komiteto nariai M. Danielė, M. Navickienė, O. Leiputė, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus.
Komiteto biuras: vedėja J. Bandzienė, patarėjai K. Civilkienė, E. Jankauskas, B. Sesickienė, V. Valainytė, padėjėjos M. Neverkevičienė, D. Žukauskė.
Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos atstovai A. Pečkauskas, E. Diržius, A. Storpirštienė, M. Domeikienė, V. Meldžiukaitė, A. Zlatkienė, I. Greičiūtė–Kuprijanov, Valstybinės akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos atstovai D. Giruckas, Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos atstovė M. Valčiukė, Lietuvos vaistinių asociacijos atstovė R. Bardauskienė, Pagalbos onkologiniams ligoniams asociacijos atstovė N. Čiakienė, Lygiagretaus vaistų importo asociacijos atstovas D. Parulis, Ministro Pirmininko patarėja sveikatos apsaugos ir neįgaliųjų klausimais Ž. Gudlevičienė, Nacionalinės sveikatos tarybos pirmininkas A. Utkus.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-03-14
|
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projekto 2 straipsniu keičiamo Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 45 straipsnio 1 dalies 17 punkte siūloma nustatyti asmens sveikatos priežiūros įstaigai pareigą teikti duomenis apie įstaigoje dirbančius asmens sveikatos priežiūros specialistus į Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinę sistemą šios sistemos veiklą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka. Pažymėtina, kad iš siūlomo reguliavimo nėra visiškai aišku, kokius konkrečiai duomenis apie įstaigoje dirbančius asmens sveikatos priežiūros specialistus turės teikti asmens sveikatos priežiūros įstaigos. Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo ir įvertinus tai, kad pagal siūlomus keičiamo įstatymo 5 straipsnio 11 dalies 2 punktą bei 111 dalį, projektu siūlomų duomenų apie asmens sveikatos priežiūros specialistų nepateikimas gali lemti ir asmens sveikatos priežiūros įstaigos turimos licencijos galiojimo sustabdymą, siūlome nuostatą patikslinti, aiškiai nurodant, kokius būtent papildomus duomenis apie jose dirbančius specialistus į Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinę sistemą turės teikti asmens sveikatos priežiūros įstaigos. Kartu atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad pagal Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinės sistemos nuostatus, patvirtintus Valstybinės akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos direktoriaus 2022 m. birželio 6 d. įsakymu Nr. T1-1869, asmens sveikatos priežiūros įstaigos nėra priskiriamos prie Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinės sistemos duomenų teikėjų. Duomenis į šią informacinę sistemą apie asmens sveikatos priežiūros specialistų identifikacinius, kontaktinius, profesinės kvalifikacijos įgijimo, užsienyje atlikto tobulinimosi, kompetencijų vertinimo, socialinio draudimo, išduotų licencijų ir su licencijos išdavimu susijusius duomenis nuostatuose teikia nustatyta tvarka ir apimtimi įpareigoti teikti visa eilė subjektų, tačiau asmens sveikatos priežiūros įstaigos tarp jų nėra numatytos.
|
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos nuomone, remiantis BDAR nuostatomis, konkreti asmens duomenų apimtis[1] gali būti nustatyta ne tik siūlomuose įstatymų projektuose, bet, šiuo atveju – Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinės sistemos nuostatuose. Nuostata taip pat tikslintina, atsižvelgiant į Vyriausybės išvadoje pateiktus pasiūlymus.
Pasiūlymas: pakeisti projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „2 straipsnis. 45 straipsnio pakeitimas Papildyti 45 straipsnio 1 dalį 17 punktu:
„17) teikti į informacinę sistemą, skirtą sveikatos priežiūros, kitos sveikatinimo veiklos bei farmacijos specialistų profesinės kompetencijos įgijimo ir tobulinimo bei profesinės veiklos duomenims kaupti, šios sistemos veiklą reguliuojančiuose teisės aktuose nustatytus duomenis, susijusius su asmens sveikatos priežiūros įstaigos darbuotojų ir kitais pagrindais įstaigoje veiklą vykdančių asmenų, nurodytų šios sistemos veiklą reguliuojančiuose teisės aktuose, profesine kvalifikacija ir darbo santykiais arba veiklos vykdymu, minėtuose teisės aktuose nustatyta tvarka.“
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-03-14
|
1 |
1 |
|
2. Projekto 1 straipsnio 1 dalies pakeitimų esmėje vietoj žodžių „pirmąją pastraipą“ įrašytini žodžiai „nuostatą iki dvitaškio“.
|
Pritarti |
Pakeisti projekto 1 straipsnio 1 dalies pakeitimo esmę ir ją išdėstyti taip: „1. Pakeisti
5 straipsnio 11 dalies 2 punkto
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-03-14
|
1 |
1 |
|
3. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 11 dalies 2 punkto nuostatoje iki dvitaškio po skaičiaus „41“ brauktini pertekliniai jungtukai „ir (arba)“.
|
Pritarti |
Pakeisti projekto 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Pakeisti
5 straipsnio 11 dalies 2 punkto „2) ne ilgiau kaip trims mėnesiams, kai
paaiškėja, kad asmens sveikatos priežiūros įstaiga pažeidžia šio straipsnio 4
dalyje nurodytus reikalavimus (išskyrus atvejus, kai paslaugų teikimas
stabdomas šio įstatymo 54 straipsnyje nustatyta tvarka) ir (arba) nevykdo šio
įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 41,
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-03-14
|
3 |
|
|
4. Projekto 3 straipsnis pildytinas 2 dalimi, kurioje turėtų būti nustatytas pavedimas sveikatos apsaugos ministrui patvirtinti įstatymo įgyvendinimui reikalingus teisės aktus. Šio straipsnio 1 dalyje turėtų būti numatyta išlyga dėl ankstesnės minėtos dalies įsigaliojimo (tam, kad ministras spėtų iki įstatymo įsigaliojimo priimti reikalingus poįstatyminius teisės aktus). Atitinkamai šio straipsnio pavadinimas turėtų būti „Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas“.
|
Pritarti |
Pakeisti 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas 1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2025 m. sausio 1 d. 2. Sveikatos apsaugos ministras ir jo įgaliota institucija iki 2024 m. rugsėjo 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“
|
5. |
Lietuvos Respublikos teisingumo
ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė,
|
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 5 ir 45 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3523 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, jog pritariame 2023 m. kovo 14 d. Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje pateiktai pastabai, jog iš Projektu siūlomo reguliavimo nėra visiškai aišku, kokius konkrečiai duomenis apie įstaigoje dirbančius asmens sveikatos priežiūros specialistus turės teikti asmens sveikatos priežiūros įstaigos ir pažymime, kad pritariame pasiūlymui, jog Projektas atitinkamai turėtų būtų papildytas nurodant tvarkomus specialistų duomenis (identifikacinius duomenis, kontaktinius duomenis, duomenis apie išsilavinimą ir pan.). Papildomai, vadovaudamiesi Reglamento (ES) 2016/679[1] 36 straipsnio 4 dalimi, kurioje numatyta, kad rengiant pasiūlymą dėl teisėkūros priemonės, kurią turi priimti nacionalinis parlamentas, susijusios su duomenų tvarkymu, turi būti konsultuojamasi su priežiūros institucija, bei Reglamento (ES) 2016/679 57 straipsnio 1 dalies c punktu, pagal kurį priežiūros institucija pataria nacionaliniam parlamentui teisėkūros ir administracinių priemonių, susijusių su fizinių asmenų teisių ir laisvių apsauga tvarkant duomenis, klausimais, siūlome Projektą suderinti su Valstybine duomenų apsaugos inspekcija.
|
Pritarti |
Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos nuomonė gauta 2024 m. balandžio 18 d. raštu Nr. 2R-2181(3.2.Mr).
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Valstybinė
duomenų apsaugos inspekcija,
|
|
|
|
Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija (toliau – Inspekcija) 2024-03-29 el. paštu gavo Jūsų 2024-03-27 sprendimą Nr. 111-S-4 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 5 ir 45 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3523 ir Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo Nr. X-709 39 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3524 svarstymo parengiamųjų darbų“, kuriuo prašote Lietuvos Respublikos Seimo Sveikatos reikalų komiteto biurui pateikti išvadas Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 5 ir 45 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3523 (toliau – Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo projektas) ir Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo Nr. X-709 39 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3524 (toliau – Farmacijos įstatymo projektas). Inspekcija išnagrinėjusi Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo projektą ir Farmacijos įstatymo projektą, pritaria Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos pateiktoms išvadoms dėl Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo projekto 45 straipsnio 1 dalies 17 punkto[2] ir Farmacijos įstatymo projekto 39 straipsnio 12 punkto[3], t. y. „iš Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo projekto nėra visiškai aišku, kokius konkrečiai duomenis apie įstaigoje dirbančius asmens sveikatos priežiūros specialistus turės teikti asmens sveikatos priežiūros įstaigos į Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinę sistemą; <...>“. Tuo pačiu, atkreiptinas dėmesys į tai, kad Bendrojo duomenų apsaugos reglamento (toliau – BDAR)[4] 6 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad: „valstybės narės gali toliau taikyti arba nustatyti konkretesnes nuostatas šio reglamento taisyklių taikymui pritaikyti, kiek tai susiję su duomenų tvarkymu, kad būtų laikomasi 6 BDAR 6 straipsnio 1 dalies c ir e punktų, tiksliau nustatydamos konkrečius duomenų tvarkymui keliamus reikalavimus ir kitas teisėto ir sąžiningo duomenų tvarkymo užtikrinimo priemones, įskaitant kitais specialiais IX skyriuje numatytais duomenų tvarkymo atvejais. BDAR 6 straipsnio 1 dalies c ir e punktuose nurodytas duomenų tvarkymo pagrindas nustatomas: a) Europos Sąjungos teisėje; arba b) duomenų valdytojui taikomoje valstybės narės teisėje. Duomenų tvarkymo tikslas nustatomas tame teisiniame pagrinde. Tame teisiniame pagrinde galėtų būti išdėstytos konkrečios nuostatos pagal šį reglamentą taikomų taisyklių pritaikymui, įskaitant bendrąsias sąlygas, reglamentuojančias duomenų valdytojo atliekamo duomenų tvarkymo teisėtumą, tvarkytinų duomenų rūšis <...>“. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta aukščiau, manytina, kad konkreti asmens duomenų apimtis[5] gali būti nustatyta ne tik siūlomuose įstatymų projektuose, bet, šiuo atveju – Valstybinės akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos direktoriaus 2022 m. birželio 6 d. įsakyme Nr. T1-1869 „Dėl Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinės sistemos nuostatų patvirtinimo“,[6] kuriuo yra tvirtinami Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinės sistemos nuostatai. Be to, Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo projekto ir Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad: „Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. 155 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano patvirtinimo“, IV misijos (prioriteto) „Ilgas ir visavertis sveiko žmogaus gyvenimas“ dalies „Misiją įgyvendinantys Vyriausybės programos projektai (darbai), iniciatyvos (priemonės) ir veiksmai“ projekto „4.4. Kompetentingas ir adekvačiai apmokamas sveikatos sistemos specialistas“ veiksmas „4.4.5. Sukurti sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformą, įdiegiant informacinių technologijų įrankį, skirtą sveikatos priežiūros specialistų kvalifikacijos tobulinimo poreikiui nustatyti, stebėti ir susieti su licencijų sąlygų laikymosi priežiūra“, kuriuo nuspręsta kurti Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinę sistemą (toliau – Kompetencijų platforma). <...> „Kompetencijų platforma – valstybės informacinė sistema, kuri skirta kaupti asmens sveikatos priežiūros ir farmacijos specialistų (toliau kartu – Specialistai) profesinės kvalifikacijos tobulinimo ar kompetencijos įgijimo, duomenis, įskaitant ir asmens sveikatos priežiūros įstaigose bei vaistinėse dirbančių Specialistų duomenis“. Taigi, siūlome svarstyti papildyti įstatymų projektus nurodant asmens duomenų kategorijas: (pavyzdžiui, „teikti profesinės kvalifikacijos tobulinimo ar kompetencijos įgijimo duomenis ir pan.“) apie įstaigoje dirbančius asmens sveikatos priežiūros specialistus į Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinę sistemą šios sistemos veiklą reguliuojančių teisės aktų nustatyta tvarka (Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo projekto 45 straipsnio 1 dalies 17 punktas); apie vaistinėje dirbančius vaistininkus ir vaistininko padėjėjus (farmakotechnikus) į Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinę sistemą šios sistemos veiklą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka (Farmacijos įstatymo projekto 39 straipsnio 12 punktas).
|
Pritarti |
Projekto nuostatos patikslintos, atsižvelgiant į išdėstytus argumentus bei Vyriausybės išvadoje pateiktus pasiūlymus.
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Matulas, Z. Streikus.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Antanas Matulas
Seimo Sveikatos reikalų komiteto patarėja Vesta Valainytė
[1] T. y. asmens duomenų rūšys: vardas, pavardė ir t.t.
[4] 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas).
[5] T. y. asmens duomenų rūšys: vardas, pavardė ir t.t.