LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS Kriminalinės žvalgybos įstatymo

Nr. XI-2234 6 ir 7 straipsnių pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-05-02 Nr. XIVP-1604

Vilnius

 

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu siūloma Kriminalinės žvalgybos įstatymo 6 straipsnį „Kriminalinės žvalgybos subjektų teisės“ papildyti nauja 2 dalimi, pagal kurią „kriminalinės žvalgybos subjektai, turintys žvalgybos institucijos statusą“, turėtų teisę kriminalinei žvalgybai pagamintus dokumentus, dokumentų blankus, jų rekvizitus ir kitas priemones naudoti žvalgybai ir kontržvalgybai.

Svarstytina, ar siūloma nuostata yra šio straipsnio ir apskritai šio įstatymo, o ne Žvalgybos įstatymo, reguliavimo dalykas, nes ja būtų įtvirtinta ne kriminalinės žvalgybos subjektų teisė, o žvalgybos institucijų (jų padalinių) teisė vykdant žvalgybą ir kontržvalgybą.

Kartu pažymėtina, kad pagal Žvalgybos įstatymą žvalgybos institucijos, vykdančios žvalgybą ir kontržvalgybą, yra Valstybės saugumo departamentas ir Antrasis operatyvinių tarnybų departamentas prie Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerijos (2 straipsnio 9 dalis, 8 straipsnio 1 dalis). Pagal Kriminalinės žvalgybos įstatymą žvalgybos institucijos turi kriminalinės žvalgybos pagrindinių institucijų teises ir pareigas, kai jų padaliniai atlieka kriminalinės žvalgybos tyrimą (2 straipsnio 11 dalis), bet jos nėra kriminalinės žvalgybos subjektai, apibrėžiami kaip kriminalinę žvalgybą įgalioti vykdyti padaliniai, kurių sąrašą sudaro Vyriausybė (2 straipsnio 12 dalis), o Vyriausybės 2013 m. vasario 6 d. nutarime Nr. 108 „Dėl kriminalinės žvalgybos subjektų sąrašo patvirtinimo ir jų kriminalinės žvalgybos masto nustatymo“ išvardyti kriminalinės žvalgybos subjektai neturi žvalgybos institucijos statuso. Atsižvelgiant į tai, projekte vartojama formuluotė „kriminalinės žvalgybos subjektai, turintys žvalgybos institucijos statusą“ turėtų būti patikslinta.

2.    Atsižvelgiant į tai, kad pagal projektu teikiamą siūlymą papildžius Kriminalinės žvalgybos įstatymo 6 straipsnį nauja 2 dalimi, keistųsi kitų šio straipsnio dalių numeracija, atitinkamai reikėtų pataisyti ir šio straipsnio 4 dalyje pateiktą nuorodą į šio straipsnio 2 dalį (turėtų būti nuoroda į 3 dalį).

3.    Projekto 2 straipsniu keičiamo Kriminalinės žvalgybos įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad kriminalinės žvalgybos subjektai žvalgybos institucijoms teiktų pagalbą Vyriausybės nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar atskirame straipsnyje neturėtų būti įtvirtintas pavedimas Vyriausybei iki įstatymo įsigaliojimo nustatyti reikiamą tvarką.

4.    Projekto 2 straipsniu keičiamo Kriminalinės žvalgybos įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje Žvalgybos įstatymas būtų minimas pirmą kartą, todėl turėtų būti nurodytas visas jo pavadinimas su žodžiais „Lietuvos Respublikos“ (teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintų Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų 112 punktas).

5.    Projekto 2 straipsniu keičiamo Kriminalinės žvalgybos įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje po žodžių „žvalgybai ir kontržvalgybai“ įrašytinas trūkstamas žodis „reikalingus“.

6.    Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Seime yra įregistruotas Kriminalinės žvalgybos įstatymo Nr. XI-2234 pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-1377, kuriuo siūloma Kriminalinės žvalgybos įstatymą išdėstyti nauja redakcija ir jo įsigaliojimas numatytas 2023 m. sausio 1  d.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M. Griščenko, tel. (8 5) 239 6552, el. p. [email protected]

V. Staugaitytė, tel. (8 5) 239 6898, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]