PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS SIENOS IR JOS APSAUGOS ĮSTATYMO NR. VIII-1666 I IR III SKYRIŲ, 4, 10, 16, 18, 23, 26 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 231 STRAIPSNIU IR NAUJU IX SKYRIUMI

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2383

 

2023-03-31

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

10

 

 

Argumentai:

Lietuvos Respublikos valstybės sienos ir jos apsaugos įstatymo Nr. VIII-1666 I ir III skyrių, 4, 10, 16, 18, 23, 26 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 231 straipsniu ir nauju IX skyriumi įstatymo projektu Nr. XIVP-2383 (toliau – Įstatymo projektas) siūloma papildyti jį nauju IX skyriumi, kuriame aprašoma Valstybės sienos apsaugos tarnybos (toliau – VSAT) rėmėjo sąvoka bei numatomi VSAT rėmėjų veiklos teisiniai pagrindai. Įstatymo projekto 34 straipsnyje siūloma numatyti, kad VSAT rėmėjai padeda VSAT vykdyti šio įstatymo 23 straipsnio 1 dalies 1 - 5 punktuose nustatytas funkcijas, tarp kurių, be kita ko, dalyvauti įgyvendinant valstybinę migracijos procesų kontrolę; užtikrinti pasienio teisinį režimą ir valstybės sienos kirtimo tvarką; saugoti valstybės sieną sausumoje, teritorinėje jūroje, pasienio vandenyse.

Įstatymo projekto 36 straipsnio 6 dalyje numatyta, jog rėmėjams gali būti išduodamos specialiosios priemonės, 36 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad VSAT rėmėjai kartu su VSAT pareigūnais turi teisę panaudoti prievartą.

Pastebėtina tai, kad VSAT rėmėjams Įstatymo projektu skiriamos daugiau „represinio“ pobūdžio funkcijos ir teisės, dėl to valstybės sienos apsaugą vykdys ne tik profesionaliai tam pasirengę pareigūnai, tačiau ir tam neparengti civiliai savanoriai. Tokia situacija kelia žmogaus teisių pažeidimų riziką, taip pat dešiniuosius ekstremistus gali paskatinti įsitraukti į rėmėjų veiklą. Antai 2022 m. Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamento grėsmių nacionaliniam saugumui pateiktose vertinimo išvadose įvardintų grėsmių (kaip antai 2021 m. dešinieji ekstremistai bandė pasinaudoti migrantų krize ir ėmėsi organizuoti patruliavimą pasienyje, o jas surengti planavę asmenys ketino ieškoti sieną kirtusių asmenų ir prieš juos naudoti smurtą).

Siūlome išplėsti VSAT rėmėjų funkcijas taip, kad jos apimtų tas VSAT veiklas, kurios numatytos Valstybės sienos ir jos apsaugos įstatyme ir tas, kurias VSAT vykdo įgyvendindama Lietuvos Respublikos įstatyme dėl užsieniečių teisinės padėties deleguotas funkcijas (pvz. užsieniečių atvykimo ir išvykimo, buvimo ir gyvenimo, prieglobsčio ir laikinosios apsaugos Lietuvos Respublikoje suteikimo, integracijos ir kitus užsieniečių teisinės padėties Lietuvos Respublikoje klausimus.)

Tyrimai, ekspertai bei VSAT vadovai pripažįsta, kad išaugus migrantų srautams, VSAT susiduria su VSAT pareigūnų žinių ir kvalifikacijos bei personalo trūkumu identifikuojant pažeidžiamus asmenis, užtikrinant tinkamas sąlygas ir paslaugas prieglobsčio prašytojams. 2022 m. gruodžio 20 d. M. Romerio universiteto mokslininkai atliko Lietuvos Respublikos prieglobsčio sistemos atskirų komponentų vertinimą bei prieglobsčio sistemos pertvarkos institucinio modelio ex ante vertinimą ir savo išvadose konstatavo, kad prieglobsčio prašytojų pažeidžiamumo vertinime dalyvaujantys pareigūnai susiduria su kompetencijų trūkumu, siekiant įvertinti kai kuriuos užsieniečių pažeidžiamumo atvejus. Teikiamu siūlymu būtų sudaryta galimybė išspręsti šią spragą, kuomet VSAT rėmėjais taptų asmenys turintys žinias ir gebėjimus leidžiančius įvertinti užsieniečių pažeidžiamumo atvejus.

Ši problema galėtų būti sprendžiama pasitelkiant VSAT rėmėjus ir šalia funkcijų susijusių su valstybės sienos apsauga, priskirta funkcijas, susijusias su tinkamų užsieniečių teisinės padėties įgyvendinimu, žmogaus teisių ir laisvių apsauga. Panašiai reguliuojama policijos rėmėjų veikla. Remiantis Lietuvos Respublikos policijos rėmėjų įstatymu, policijos rėmėjų veikla orientuota  į žmogaus teisių ir laisvių apsaugą, pagalbą nuo nusikalstamų veikų nukentėjusiems asmenims ir pan.

Siūlytina, kad VSAT rėmėjai suteiktų realią pagalbą VSAT pareigūnams, įgyvendinant Lietuvos Respublikos užsieniečių teisinės padėties įstatymo, Europos Sąjungos Pagrindinių teisių chartijos nuostatas, skirtas užtikrinti, kad pažeidžiamiems prieglobsčio prašytojams būtų suteikta parama, kad jie galėtų tinkamai pasinaudoti savo teisėmis ir įgyvendinti pareigas prieglobsčio procedūrose. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad minėtoje išvadoje tyrėjai rekomendavo pasitelkti į pagalbą mobilias pagalbos grupes (pvz. sveikatos poreikiams spręsti), kurios pasiteisino kaip geroji praktika.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūloma patikslinti įstatymo 32 straipsnio 5 ir 7 dalis, 34 straipsnio 1 ir 2 dalis bei nustatyti, kad VSAT rėmėjai, neviršydami šiame įstatyme nustatytų įgaliojimų, galėtų padėti VSAT vykdyti pažeidžiamų  asmenų, prieglobsčio prašytojų (ypač nelydimų nepilnamečių, kankinimų, prekybos žmonėmis aukų) identifikavimą bei atliktų galimų saugumo ir gerovės rizikų vertinimą, teiktų prieglobsčio prašytojams būtiną paramą, kad jie galėtų tinkamai pasinaudoti savo teisėmis ir įgyvendinti pareigas prieglobsčio procedūrose, o taip pat padėtų užtikrinti paslaugų (įskaitant teisinių, sveikatos priežiūros) prieinamumą prieglobsčio prašytojams jų apgyvendinimo, laikino sulaikymo, suėmimo vietose.

Tam tikslui būtina sudaryti VSAT rėmėjams sąlygas būti pasienio ruože, pasienio kontrolės punktuose, vietose, kuriose galioja pasienio teisinis režimas bei užsieniečių laikino apgyvendinimo, sulaikymo ir suėmimo vietose.

Pasiūlymas:

Pakeisti 32 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Į rėmėjų sąrašą įrašytas asmuo pasirašo 3 metų sutartį su Valstybės sienos apsaugos tarnyba, kurioje įsipareigoja padėti Valstybės sienos apsaugos tarnybai vykdyti šio įstatymo 23 34 straipsnio 1 dalies dalyje 1–5 punktuose nustatytas funkcijas (toliau – sutartis). Sutarties sudarymo tvarką ir sutarties sąlygas nustato Valstybės sienos apsaugos tarnybos vadas.“

 

2.

10

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 32 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

7. Asmenys, pasirašę sutartį, Valstybės sienos apsaugos tarnybos vado ar jo įgalioto asmens sprendimu paskiriami padėti Valstybės sienos apsaugos tarnybos pareigūnams vykdyti šio įstatymo 23 34 straipsnio 1 dalies dalyje 1–5 punktuose nustatytas funkcijas.

 

3.

10

 

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 34 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Rėmėjai, neviršydami šiame įstatyme nustatytų įgaliojimų, padeda Valstybės sienos apsaugos tarnybai:

1) vykdyti šio įstatymo 23 straipsnio 1 dalies 1–5 punktuose nustatytas funkcijas.;

2) vykdyti pažeidžiamų  asmenų, prieglobsčio prašytojų (ypač nelydimų nepilnamečių, kankinimų, prekybos žmonėmis aukų) identifikavimą bei atlikti galimų saugumo ir gerovės rizikų vertinimą;

3) teikti prieglobsčio prašytojams būtiną paramą, kad jie galėtų tinkamai pasinaudoti savo teisėmis ir įgyvendinti pareigas prieglobsčio procedūrose;

4) padeda užtikrinti paslaugų (įskaitant teisinių, sveikatos priežiūros) prieinamumą prieglobsčio prašytojams jų apgyvendinimo, laikino sulaikymo, suėmimo vietose.“

4.

10

 

 

Pasiūlymas:

1. Pakeisti 34 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Rėmėjai atlikdami jiems pavestas funkcijas turi teisę:

1) šio įstatymo nustatyta tvarka ir atvejais panaudoti prievartą;

2) nustatyti pažeidėjo asmens tapatybę.;

3) būti pasienio ruože, pasienio kontrolės punktuose, vietose, kuriose galioja pasienio teisinis režimas bei užsieniečių laikino apgyvendinimo, sulaikymo ir suėmimo vietose.“

 

Teikia

Seimo narys

Vytautas Bakas