LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PRIDĖTINĖS VERTĖS MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-751 19 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-2148

 

 

2022-10-19  Nr. 109-P-46

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Valius Ąžuolas, Algirdas Butkevičius, Antanas Čepononis, Vytautas Gapšys, Liudas Jonaitis, Mykolas Majauskas, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.

Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Alina Brazdilienė, Dalia Mudėnienė, Mindaugas Pečiulis,  Audronė Čekanavičienė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr..

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LRS Teisės departamentas,

2022-10-10

 

 

 

 Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, atkreipiame dėmesį, kad projekto nuostatos, nustatančios lengvatinį 9 procentų pridėtinės vertės mokesčio tarifą tam tikrų prekių tiekimui ir paslaugų teikimui, įsigaliotų 2023 m. sausio 1 d., tačiau tai prieštarautų Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 daliai bei Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 daliai, pagal kurią Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys <...> mokesčio lengvatą <...> turėtų įsigalioti ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo jų paskelbimo dienos. Pažymėtina, jog Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 2021 m. gegužės 13 d. nutarime pripažino, kad Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 dalies ir Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 4 dalies nuostatos, kuriomis nustatoma galimybė netaikyti 6 mėnesių taisyklės su atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu susijusiems Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymų pakeitimams, prieštarauja Konstitucijos 5 straipsnio 2 daliai, 70 straipsnio 1 daliai, konstituciniams teisinės valstybės, atsakingo valdymo principams. Šiame nutarime Konstitucinis Teismas taip pat konstatavo, kad „<...> pagal Konstituciją reikalavimas nustatyti tinkamą vacatio legis mokesčių įstatymų įsigaliojimui gali būti netaikomas, kai mokesčių įstatymais ne nustatomos papildomos pareigos ar apribojimai asmenims, o yra lengvinama mokesčių mokėtojų padėtis“. Atsižvelgus į tai, manytina, kad nustatant trumpesnį nei 6 mėnesių mokesčių įstatymų įsigaliojimo terminą kiekvienu konkrečiu atveju turėtų būti įvertinama, ar skubus mokesčių įstatymų įsigaliojimas nesukels praktinių tokių įstatymų įgyvendinimo problemų, ar asmenys, kurie privalės taikyti atitinkamas nuostatas, spės tinkamai pasiruošti (pritaikyti naudojamas sistemas ir pan.).

 

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr..

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai: Mykolas Majauskas, Gintautas Paluckas, Liudas Jonaitis, Kazys Starkevičius,                                             Algirdas Butkevičius, Andrius Palionis,                     Mindaugas Skritulskas,                                                              Valius Ąžuolas, Andrius Bagdonas, Vytautas Gapšys, Antanas Čepononis, Juozas Varžgalys, Rita Tamašunienė,

2022-10-13

 

 

2, 3

 

 

      Argumentai:

      Pasaulinė pandemija ir jos sąlygoti ūkinės veiklos ribojimai turėjo reikšmingą neigiamą įtaką restoranų, kavinių, kitų maitinimo įstaigų  ir meno, kultūros ir sporto paslaugų sektoriams. Patirti nuostoliai turės ilgalaikių padarinių šių sektorių gyvybingumui. Iki šiol sektoriai turi prisiimtus įsipareigojimus valstybei, t. y. vis dar moka pandemijos laikotarpiu atidėtus mokesčius.

       Svarbu pažymėti, kad ES teisės aktai leidžia taikyti lengvatinį PVM mokesčio tarifą minėtoms paslaugoms. Analogiška lengvata meno, kultūros ir sporto sektoriui taikoma 21 iš 27 ES valstybių narių. Pavyzdžiui, Danijoje, kuri apskritai neturi lengvatinių PVM tarifų, kultūros renginių lankymo ir atlikėjų teikiamoms paslaugoms teikiamas prioritetas ir šios paslaugos nėra apmokestinamos PVM. Prancūzijoje yra taikomi 5,5 ir 10 proc. lengvatiniai PVM tarifai kultūros renginių, sporto renginių lankymo ir atlikėjų teikiamos paslaugos, o kai kuriems renginiams taikomas itin sumažintas 2,1 proc. PVM tarifas. Latvijoje šių paslaugų teikėjai taip pat atleidžiami nuo PVM. Lenkijoje taikomas 8 proc. lengvatinis tarifas. Pasirinkimą, kurioje valstybėje organizuoti tarptautinį kultūros renginį, dažnai lemia ir mokestiniai veiksniai.

        Maitinimo paslaugoms lengvatinį PVM tarifą taiko 22 iš 27 ES valstybių narių. Dauguma iš jų šią lengvatą taiko neterminuotai. Pažymėtina, kad didžiąją dalį maitinimo sektoriaus sudaro smulkus ir vidutinis verslas, kuriam padidinus mokesčius gali atsirasti paskata veikti „šešėlyje“, o tai reikštų, kad mokesčių padidinimas nebūtinai užtikrintų didesnį pajamų į biudžetą surinkimą.

        Atsižvelgiant į išdėstytus argumentus, siūloma neterminuotai pratęsti lengvatinio 9 procentų PVM tarifo taikymą maitinimo paslaugoms, taip pat 9 procentų PVM tarifo taikymą visų rūšių meno ir kultūros įstaigų, meno ir kultūros renginių, sporto renginių, sporto klubų lankymui bei 9 procentų PVM tarifo taikymą atlikėjų teikiamoms atlikimo paslaugoms.

       Siūloma maitinimo, meno, kultūros ir sporto paslaugų sektoriams įtvirtinti stabilią, palankią mokestinę aplinką, skatinant pridėtinės vertės kūrimą, tuo pačiu skatinant gyventojus lankytis viešojo maitinimo įstaigose, kultūros renginiuose ir lankytis sporto įstaigose.

      

Pasiūlymas:

Išbraukti įstatymo projekto 2 straipsnį bei 3 straipsnio 2 dalį. Buvusį projekto 3 straipsnį laikyti 2 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

 

2 straipsnis. 19 straipsnio pakeitimas

Pripažinti netekusiais galios 19 straipsnio 3 dalies 6–8 punktus.

 

3 2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šio įstatymo 1 straipsnis įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.

 

Pritarti

 

2.

Seimo nariai:              

Vytautas Gapšys,

Ieva Kačinskaitė – Urbonienė,               2022-10-12 

                                                                                                                                          

 

 

 

 

Argumentai:

Siūloma 19 straipsnio 3 dalies 6-8 punktuose numatytas lengvatas palikti neribotam laikui.

 

2 straipsnis. 19 straipsnio pakeitimas

Pripažinti netekusiais galios 19 straipsnio 3 dalies 6–8 punktus.

6) restoranų, kavinių ir panašių maitinimo įstaigų teikiamoms maitinimo paslaugoms ir išsinešti tiekiamam maistui, išskyrus alkoholinius gėrimus ir paslaugas ar paslaugų dalis, kurios susijusios su alkoholiniais gėrimais;

7) visų rūšių meno ir kultūros įstaigų, meno ir kultūros renginių, sporto renginių, sporto klubų lankymui ir kitų asmenų, teikiančių panašias į sporto klubų teikiamas paslaugas, lankymui, kai netaikomos šio Įstatymo 23 straipsnio nuostatos;

8) atlikėjų (aktoriaus, dainininko, muzikanto, dirigento, šokėjo ar kito asmens, vaidinančio, dainuojančio, skaitančio, deklamuojančio arba kitaip atliekančio literatūros, meno, folkloro kūrinius ar cirko numerius) teikiamoms atlikimo paslaugoms.

 

Pasiūlymas:

3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

1.   Šio įstatymo 1 straipsnis įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.

2.   Šio įstatymo 2 straipsnis įsigalioja 2023 m. liepos 1 d.

Pritarti

 

4.

Seimo nariai:              

Vytautas Gapšys,

Ieva Kačinskaitė – Urbonienė,             2022-10-12 

                                                                                                                                          

 

 

 

 

 

Argumentai:

Siūloma nuo 2023 m. sausio 1 d. iki 2023 m. gruodžio 31 d. pratęsti lengvatinio 9 procentų PVM tarifo taikymą maitinimo paslaugoms, kultūros, poilsio ir sporto paslaugoms ir atlikėjų paslaugoms.

 

 

Pasiūlymas:

3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

1.   Šio įstatymo 1 straipsnis įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.

2.   Šio įstatymo 2 straipsnis įsigalioja 20234 m. liepos sausio 1 d.

Pritarti iš dalies

Komitetas pritarė kitam Seimo narių pasiūlymui - neterminuotam 9 proc. PVM lengvatos maitinimo, apgyvendinimo, kultūros, ir sporto paslaugoms galiojimui.

 

  6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: negauta.

  7. Komiteto sprendimas: pritarti Komiteto patobulintam Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 19 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2148, atsižvelgiant į Seimo narių pateiktus pasiūlymus, kuriems Komitetas pritarė bei Komiteto išvadoms.

  8. Balsavimo rezultatai: už - 9, prieš - 0, susilaikė - 1.

          9. Komiteto paskirti pranešėjai: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius;

          10. Komiteto narių atskiroji nuomonė:

 

PRIDEDAMA. Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 19 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-2148(2) ir jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                Mykolas Majauskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė