LIETUVOS RESPUBLIKOS
SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1367 151, 152, 153, 36 IR 45 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIV-2453 1, 2, 5 IR 6 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai.
2023 m. gruodžio 21 d. priimtas Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 151, 152, 153, 36 ir 45 straipsnių pakeitimo įstatymas Nr. XIV-2453 (toliau – Įstatymas), kuriuo Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 45 straipsnio pakeitimu pakeista pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros (toliau – PAASP) paslaugas teikiančios įstaigos pareiga užtikrinti nepertraukiamą (visomis dienomis ištisą parą) pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugų (išskyrus pirminės ambulatorinės psichikos sveikatos ir odontologijos priežiūros paslaugas) (toliau – PAASP) teikimą tvarka. Naujoje SPĮĮ 45 straipsnio 1 dalies 11 punkto redakcijoje, įsigaliojančioje 2024 m. liepos 1 d., nustatyta, kad PAASP paslaugos turi būti užtikrintos po 12 valandų per dieną 5 darbo dienas per savaitę vietoje šiuo metu galiojančio reikalavimo PAASP paslaugų teikimą užtikrinti visą parą.
Įstatymu keičiamame Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 45 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad pacientams skubi ambulatorinė paslauga teikiama toje pačioje ar besiribojančioje savivaldybėje veikiančioje (-iose) atitinkamos savivaldybės mero motyvuotu sprendimu paskirtoje (-ose) LNSS įstaigoje (-ose) (toliau – paskirtoji LNSS įstaiga). Paskirtoji (-osios) LNSS įstaiga (-os) neskiriama (-os) savivaldybėje, kurios teritorijoje veikiančios nurodytos LNSS įstaigos pacientams skubi ambulatorinė paslauga kitu laiku sveikatos apsaugos ministro nustatytais atvejais teikiama besiribojančioje savivaldybėje veikiančioje paskirtojoje LNSS įstaigoje. Už skubios ambulatorinės paslaugos suteikimą kitu laiku nurodytos LNSS įstaigos atsiskaito su paskirtąja LNSS įstaiga pagal su ja sudarytą skubios ambulatorinės paslaugos teikimo kitu laiku sutartį. Reikalavimus LNSS įstaigoms, galinčioms būti paskirtosiomis LNSS įstaigomis, atvejus, kada kitu laiku skubi ambulatorinė paslauga gali būti teikiama besiribojančioje savivaldybėje veikiančioje paskirtojoje LNSS įstaigoje, skubios ambulatorinės paslaugos teikimo kitu laiku tvarką, atsiskaitymo už šią paslaugą įkainį ir tvarką nustato sveikatos apsaugos ministras. Paskirtajai LNSS įstaigai draudžiama atsisakyti sudaryti skubios ambulatorinės paslaugos teikimo kitu laiku sutartį su nurodyta LNSS įstaiga.
Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija, siekdama parengti Įstatymu pakeisto Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 45 straipsnio nuostatos įgyvendinamuosius teisės aktus, organizavo viešąją konsultaciją, kurioje dalyvavo apie 300 PAASP įstaigų, taip pat kitų skubiosios pagalbos paslaugas teikiančių įstaigų, savivaldybių ir pacientų organizacijų atstovai.
Viešosios konsultacijos metu išaiškėjo šios su Įstatymu pakeisto Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 45 straipsnio įgyvendinimu susijusios priežastys, paskatinusios Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 151, 152, 153, 36 ir 45 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-2453 1, 2, 5 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo (toliau – SPĮĮ projektas) rengimą:
1) šiuo metu visose savivaldybėse veikia skubiosios medicinos pagalbos paslaugas teikiančios įstaigos, kurios užtikrina skubios medicinos pagalbos teikimą, apimant ir skubios ambulatorinės paslaugos teikimą, visą parą. Atsižvelgiant į tai, siekiant užtikrinti optimaliai veikiančių asmens sveikatos priežiūros įstaigų tinklą, yra neefektyvu ir neracionalu formuoti naujus skubią ambulatorinę paslaugą teikiančius struktūrinius padalinius;
2) siekiant užtikrinti pacientams paslaugų prieinamumą ir paciento teisę pasirinkti ASPĮ, neturėtų būti ribojama paciento teisė pasirinkti ASPĮ. Įprastai pacientai renkasi jam patogiausią ir greičiausiai pasiekiamą atitinkamas paslaugas teikiančias ASPĮ, todėl nebelieka poreikio paskirti konkrečią ASPĮ skubiai ambulatorinei pagalbai teikti;
3) savivaldybių merai neturi įgaliojimų paskirti APSĮ, teikiančią skubią ambulatorinę paslauga po 12 valandų per dieną 5 darbo dienas per savaitę, kuri nėra savivaldybės pavaldume, t. y. privačios ASPĮ. Tai ypač aktualu toms savivaldybėms, kurių teritorijoje nėra savivaldybės pavaldume atitinkamas paslaugas teikiančių APSĮ. Be to savivaldybių merai pažymėjo, kad neturi įgaliojimų paskirti skubią ambulatorinę paslaugą teikiančią įstaigą kitoje, t. y. besiribojančioje savivaldybėje, todėl tampa sudėtingas tinkamas Įstatymo įgyvendinimas;
4) siekiant užtikrinti efektyviausią skubios ambulatorinės paslaugos teikimo modelį, būtina koreguoti Įstatymo nuostatas ir atidėti Įstatymo įsigaliojimą datą 2025 m. sausio 1 d.
SPĮĮ projekto tikslas – tobulinti skubios ambulatorinės paslaugos teikimo pacientams modelį PAASP įstaigos ne darbo valandomis ir kitu likusiu savaitės laiku.
Įstatymo projekto uždavinys – pagal viešosios konsultacijos metu pateiktas suinteresuotų visuomenės atstovų pastabas, koreguoti Įstatymu pakeistas, bet dar neįsigaliojusias, Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 45 straipsnio nuostatas, atsisakant paskirtųjų mero ASPĮ nustatymo ir sutarčių sudarymo tarp PAASP ir skubią ambulatorinę paslaugą teikiančia įstaiga dėl skubios ambulatorinės paslaugos teikimo su paskirtąja ASPĮ ne darbo laiku ir kitu likusiu savaitės laiku. Šią tvarką pavesti nustatyti sveikatos apsaugos ministrui.
Kartu, siekiant teisinio aiškumo, įstatymo projektu siūlomi techninio pobūdžio Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 151, 152, 153, 36 ir 45 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-2453 1 ir 2 straipsnių pakeitimai.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
SPĮĮ projektą inicijavo ir parengė LR Seimo nariai kartu su LR sveikatos apsaugos ministerija
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai
Įstatymu pakeisto Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 11 punkte nustatyta, kad pirminės ambulatorinės sveikatos priežiūros paslaugos turi būti užtikrintos po 12 valandų per dieną 5 darbo dienas per savaitę vietoje paslaugų teikimo visą parą. PAASP įstaigos, jeigu jos priklauso LNSS ir teikia pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugas, privalo organizuoti savo darbą taip, kad pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugos pacientams sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka būtų užtikrintos ne mažiau kaip 12 valandų darbo dienomis.
Įstatymu pakeisto Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 45 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad pacientams skubi ambulatorinė paslauga teikiama toje pačioje ar besiribojančioje savivaldybėje veikiančioje (-iose) atitinkamos savivaldybės mero motyvuotu sprendimu paskirtoje (-ose) LNSS įstaigoje (-ose) (toliau – paskirtoji LNSS įstaiga). Paskirtoji (-osios) LNSS įstaiga (-os) neskiriama (-os) savivaldybėje, kurios teritorijoje veikiančios nurodytos LNSS įstaigos pacientams skubi ambulatorinė paslauga kitu laiku sveikatos apsaugos ministro nustatytais atvejais teikiama besiribojančioje savivaldybėje veikiančioje paskirtojoje LNSS įstaigoje. Už skubios ambulatorinės paslaugos suteikimą kitu laiku nurodytos LNSS įstaigos atsiskaito su paskirtąja LNSS įstaiga pagal su ja sudarytą skubios ambulatorinės paslaugos teikimo kitu laiku sutartį. Reikalavimus LNSS įstaigoms, galinčioms būti paskirtosiomis LNSS įstaigomis, atvejus, kada kitu laiku skubi ambulatorinė paslauga gali būti teikiama besiribojančioje savivaldybėje veikiančioje paskirtojoje LNSS įstaigoje, skubios ambulatorinės paslaugos teikimo kitu laiku tvarką, atsiskaitymo už šią paslaugą įkainį ir tvarką nustato sveikatos apsaugos ministras. Paskirtajai LNSS įstaigai draudžiama atsisakyti sudaryti skubios ambulatorinės paslaugos teikimo kitu laiku sutartį su nurodyta LNSS įstaiga.
Aukščiau paminėtos Įstatymu pakeisto Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 45 straipsnio nuostatos turi įsigalioti 2024 m. liepos 1 d.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
SPĮĮ projekte siūloma:
1) atsisakyti nuostatos, įpareigojančios savivaldybės merą paskirti ASPĮ, kuri teiktų skubias ambulatorines paslaugas toje pačioje ar besiribojančioje savivaldybėje pagal tarp PAASP įstaigos ir paskirtosios ASPĮ sudarytą sutartį;
2) atsisakyti sutarčių sudarymo su mero pasirinkta LNSS įstaiga dėl skubios ambulatorinės paslaugos teikimo kitu nei Įstatymu pakeisto Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 11 punkte nurodytu laiku;
3) SPĮĮ projekte nustatyti, kad kitu, negu Įstatymu pakeisto Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 11 punkte nurodytu, darbo dienos laiku ir likusiu savaitės laiku Įstatymu pakeisto Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 11 punkte nurodytos LNSS įstaigos pacientams skubi ambulatorinė paslauga teikiama ir apmokama sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka;
4) nukelti Įstatymo, keičiančio Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 45 straipsnį, įsigaliojimo datą į 2025 m. sausio 1 d.
Priėmus SPĮĮ projektą, bus sudaryta galimybė užtikrinti ir diegti tinkamiausią ir efektyviausią PAASP ir skubios ambulatorinės paslaugos teikimo ir organizavimo modelį pacientams.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Priėmus SPĮĮ projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminologinei situacijai, korupcijai
Įtakos neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Įtakos neturės.
8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams
SPĮĮ projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Kitų įstatymų priimti ir keisti nereikės.
10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinančių teisės aktų nustatyta tvarka
SPĮĮ projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projektu naujos sąvokos ir jas įvardijantys terminai neapibrėžiami ir galiojantys nekeičiami.
11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
SPĮĮ projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus.
12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti
Priėmus SPĮĮ projektą reikės pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. spalio 19 d. nutarimą Nr. 1250 „Dėl pripažinto nereikalingu arba netinkamu (negalimu) naudoti valstybės ir savivaldybių turto nurašymo, išardymo ir likvidavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. balandžio 23 d. nutarimą Nr. 370 „Dėl Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo sąlygų sąrašo patvirtinimo“.
Reikės pakeisti Pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo organizavimo ir šių paslaugų išlaidų apmokėjimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2005 m. gruodžio 5 d. įsakymu Nr. V-943 „Dėl Pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugų organizavimo ir apmokėjimo tvarkos aprašo bei Pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugų ir bazinių kainų sąrašo tvirtinimo“.
Teisės aktų pakeitimų projektus rengs LR sveikatos apsaugos ministerija.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
-
14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Nėra.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis
-
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.
____________________
Teikia Seimo nariai