LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LOTERIJŲ IR LOŠIMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-326 papildymo 51 straipsniu ir 6 STRAIPSNIo PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-644
2021-09-15 Nr. 109-P-39
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: 1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Matas Maldeikis, Liudas Jonaitis, Antanas Čepononis, Vytautas Gapšys, Vytautas Mitalas, Valius Ąžuolas, Andrius Palionis.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-06-25 išvada Nr. XIVP-644 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projektu siekiama nustatyti naują loterijų ir lošimų mokesčio rūšį – vienkartinį mokestį už licencijų organizuoti lošimus išdavimą. Pažymėtina, kad šis mokestis savo turiniu ir jo mokėjimo sąlygomis iš esmės skiriasi nuo visų kitų Loterijų ir lošimų mokesčio įstatyme (toliau – keičiamas įstatymas) nustatytų loterijų ir lošimų mokestį reguliuojančių nuostatų – mokestinio laikotarpio, mokesčio bazės, mokesčio tarifo ir dydžių. Atsižvelgus į tai, reikėtų arba revizuoti visas keičiamo įstatymo nuostatas, nustatant, kurios iš jų netaikomos naujai loterijų ir lošimų mokesčio rūšiai – mokesčiui už licencijos organizuoti lošimus išdavimą, arba keičiamo įstatymo 1 straipsnyje šalia loterijų ir lošimų mokesčio įvesti naują šiuo įstatymu reglamentuojamą mokestį – juridinių asmenų apmokestinimą vienkartiniu mokesčiu už licencijų organizuoti azartinius lošimus išdavimą. Antruoju atveju, kitų keičiamo įstatymo nuostatų keisti, derinant jų formuluotes su įvedamos naujos loterijų ir lošimų mokesčio rūšies reguliavimu, mūsų nuomone, dalinai nereikėtų (reikėtų pildyti keičiamo įstatymo 8 straipsnį, nustatant į kieno biudžetą būtų įskaitomi šie vienkartiniai mokesčiai). Be to, svarstytina, ar vertinant sistemiškai aptariamas mokestis neturėtų būti kitaip apibrėžiamas, kadangi už licencijos organizuoti lošimus išdavimą taip pat yra mokama ir valstybės rinkliava. Dokumentų, kurių reikia licencijoms ir leidimams gauti, lošimų organizavimo reglamentams tvirtinti, pateikimo rekomendacijų, patvirtintų Lošimų priežiūros tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos direktoriaus 2013 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. DI-528 „Dėl Dokumentų, kurių reikia licencijoms ir leidimams gauti, lošimų organizavimo reglamentams tvirtinti, pateikimo rekomendacijų patvirtinimo“, 5 punkte nustatyta, kad už lošimų organizavimo licencijos išdavimą turi būti sumokėta nustatyta valstybės rinkliava. Konkrečių valstybės rinkliavos dydžių sąrašo, patvirtinto Vyriausybės 2000 m. gruodžio 15 d. nutarimu Nr. 1458 „Dėl Konkrečių valstybės rinkliavos dydžių sąrašo ir Valstybės rinkliavos mokėjimo ir grąžinimo taisyklių patvirtinimo“, 3.119, 3.120, 3.121, 3.122, 3.123 papunkčiuose nustatyti konkretūs valstybės rinkliavos dydžiai už lošimų organizavimo licencijų išdavimą bei patikslinimą. Atkreiptinas dėmesys, jog kartu su projektu pateiktame aiškinamajame rašte nenurodoma, jog valstybės rinkliava už lošimų organizavimo licencijos išdavimą ir jos patikslinimą nebus mokama, o kaip tik nurodoma, jog projekto nuostatų įgyvendinimui nereikės priimti įstatymų įgyvendinamųjų teisės aktų. |
Pritarti |
Pritarti, jog reikia pakeisti ir keičiamo įstatymo 1 straipsnį ir nurodyti, jog šalia loterijų ir lošimų mokesčio įvesti naują šiuo įstatymu reglamentuojamą mokestį – juridinių asmenų apmokestinimą vienkartiniu mokesčiu už licencijų organizuoti azartinius lošimus išdavimą. Atsižvelgiant į tai, projektą papildyti nauju 1 straipsniu ir keičiamo įstatymo 1 straipsnį išdėstyti taip: „1 straipsnis. 1 straipsnio pakeitimas Pakeisti 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „Šis įstatymas reglamentuoja loterijų ir lošimų apmokestinimą loterijų ir azartinių lošimų mokesčiu (toliau – loterijų ir lošimų mokestis) ir juridinių asmenų apmokestinimą vienkartiniu mokesčiu už licencijų organizuoti azartinius lošimus išdavimą.“ Pritarti, jog reikia pakeisti keičiamo įstatymo 8 straipsnį ir nurodyti, jog naujas mokestis yra įskaitomas į valstybės biudžetą. Atsižvelgiant į tai, projektas papildomas nauju 4 straipsniu, kuriuo keičiamo įstatymo 8 straipsnis papildomas nauja 2 dalimi ir ji išdėstoma taip: „4 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas Papildyti 8 straipsnį 2 dalimi: „2. Juridinių asmenų, Lošimų įstatyme nustatyta tvarka siekiančių įgyti licenciją organizuoti azartinius lošimus, sumokėtas vienkartinis mokestis už licencijų organizuoti azartinius lošimus išdavimą įskaitomas į valstybės biudžetą.“ Projektu yra siekiama vienkartiniu mokesčiu už licencijų organizuoti azartinius lošimus išdavimą pakeisti šiuo metu egzistuojančias valstybės rinkliavas už licencijos išdavimą. Priėmus įstatymo projektą, valstybės rinkliava nebebūtų mokama. Atsižvelgiant į tai, priėmus įstatymo projektą turės būti pakeistas Vyriausybės 2000 m. gruodžio 15 d. nutarimas Nr. 1458 „Dėl Konkrečių valstybės rinkliavos dydžių sąrašo ir Valstybės rinkliavos mokėjimo ir grąžinimo taisyklių patvirtinimo“, išbraukiant nuostatas dėl valstybės rinkliavų mokėjimo už azartinių lošimų licencijų išdavimą. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-06-25 išvada Nr. XIVP-644 |
|
|
|
2. Jeigu būtų atsižvelgta į aukščiau išdėstytą pastabą, projekto 1 straipsniu pildomo įstatymo 51 straipsnio pavadinimas galėtų būti dėstomas taip: „Vienkartinis mokestis už licencijų organizuoti azartinius lošimus išdavimą“. Atitinkamai turėtų būti tikslinamos ir šio straipsnio 1 ir 2 dalių bei projekto 2 straipsniu pildomos 6 straipsnio 4 dalies nuostatos. |
Pritarti |
Atsižvelgiant į tai, 51 straipsnio pavadinimas išdėstomas taip: „51 straipsnis.
Atsižvelgiant į tai, 51 straipsnio 1 dalis yra išbraukiama, o 2 dalis keičiama taip:
„
Atsižvelgiant į tai, projektu pildomos 6 straipsnio 4 dalies nuostatos išdėstomos taip: „4. Juridiniai
asmenys, |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-06-25 išvada Nr. XIVP-644 |
|
|
|
3. Projekto 1 straipsniu pildomo įstatymo 51 straipsnio 1 dalies nuostatos yra perteklinės, nes tai yra labiau deklaratyvaus, o ne reguliacinio pobūdžio teisės normos. Pažymėtina, kad dispozicinė nuoroda į Azartinių lošimų įstatymo 5 straipsnį yra perteklinė, nes pildomo įstatymo 51 straipsnio 2 dalyje ir taip nurodytos visų išduodamų licencijų už azartinių lošimų organizavimą rūšys bei mokesčių už jų išdavimą dydžiai. |
Pritarti |
Pritarta, žr. prie komiteto išvados dėl Teisės departamento 2 pasiūlymo.
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-06-25 išvada Nr. XIVP-644 |
|
|
|
4. Siekiant teisinio aiškumo bei atsižvelgus į tai, kad licencijos už lažybų, bingo bei totalizatoriaus organizavimą yra atskiros, projekto 1 straipsniu pildomo įstatymo 51 straipsnio 2 dalies 3 punkte nurodytas licencijų rūšis bei nustatytą mokestį už kiekvienos iš jų išdavimą – 100 000 eurų, reikėtų dėstyti atskiruose šios dalies punktuose. |
Pritarti |
Atsižvelgiant į tai, 51 straipsnio 1-5 punktai išdėstomi taip: „1) už stalo lošimus ir lošimus A kategorijos automatais – 300 000 eurų; 2) už lošimus B kategorijos automatais – 300 000 eurų; 3) už bingą 4) už totalizatorių, įskaitant ir žirgų totalizatorių – 100 000 eurų; 5) už lažybas – 100 000 eurų;
„ |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-06-25 išvada Nr. XIVP-644 |
|
|
|
5. Projekto 1 straipsniu pildomo įstatymo 51 straipsnio 2 dalies 4 punkte siūloma nustatyti, kad už licencijos organizuoti nuotolinius lošimus nustatomas 500 000 eurų mokesčio dydis. Atkreiptinas dėmesys, jog bendrovės, siekiančios organizuoti nuotolinius lošimus, gali organizuoti ne visus nuotolinius lošimus (nuotolinius stalo lošimus, nuotolinius lošimus automatu, nuotolines lažybas ar totalizatorių, įskaitant ir žirgų totalizatorių, nuotolinius bingo lošimus), tačiau tik vieną iš jų, pavyzdžiui, tik nuotolinius bingo lošimus. Svarstytina, ar projektas neturėtų būti patikslintas reglamentuojant minėtą situaciją ir mokestį už nuotolinius lošimus išskaidant taip pat, kaip jis yra išskaidytas organizuojant ne nuotolinius lošimus – pagal lošimų rūšis. |
Nepritarti |
Azartinius lošimus organizuojančios bendrovės stengiasi vykdyti kuo daugiau skirtingų nuotolinių lošimų, taip siekdamos konkuruoti tarpusavyje. Didelė skirtingų azartinių lošimų pasiūla pritraukia daugiau lošėjų, todėl skaidyti nuotolinių lošimų licenciją pagal rūšis nėra tikslinga. Šiuo metu nei viena bendrovė, organizuojanti nuotolinius lošimus, nevykdo tik vienos rūšies nuotolinių lošimų (vykdo mažiausiai bent 3 skirtingas rūšis). |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-06-25 išvada Nr. XIVP-644 |
|
|
|
6. Projekto 1 straipsniu pildomo įstatymo 51 straipsnio 2 dalies 5 punkte vietoj nuorodos į Azartinių lošimų įstatymo 5 straipsnį turi būti pateikta nuoroda į šios dalies 1-4 punktus, t. y. šį punktą siūlytume dėstyti taip: „už visų šios dalies 1-4 punktuose nurodytų licencijų – 1000000 eurų“. |
Pritarti |
Pritarta, žr. prie komiteto išvados dėl Teisės departamento 4 pasiūlymo.
|
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-06-25 išvada Nr. XIVP-644 |
|
|
|
7. Projekto 1 straipsniu pildomo įstatymo 51 straipsnio 2 dalies 5 punkte siūloma nustatyti mokesčio dydį už visų aptariamoje dalyje nurodytų licencijų išdavimą. Atkreiptinas dėmesys, jog galima situacija, kai bendrovė jau turės vieną iš šių licencijų ir jau bus sumokėjusi už ją mokestį, tačiau vėliau pageidaus vykdyti visus galimus lošimus. Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar tokiu atveju mokesčio dydis už visų rūšių licencijas neturėtų būti proporcingai sumažinamas jau sumokėto mokesčio už atitinkamą licenciją dydžiu. |
Nepritarti |
Licencijos mokestis nebus proporcingai mažinamas. Bendrovė pati apsisprendžia kokias licencijas ketina gauti prieš pradedama veiklą ir į kokią lošimų rinką ji ketina įeiti ir kokią verslo riziką prisiimti. Taip pat įmanoma situacija, jog ateityje vienkartinis licencijos išdavimo mokesčio dydis keisis ir tada nebūtų aišku kaip mokestis turėtų būti mažinamas. |
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-06-25 išvada Nr. XIVP-644 |
|
|
|
8. Atsižvelgus į tai, kad siūlomą vienkartinį mokestį mokėtų ne juridiniai asmenys, jau organizuojantys atitinkamus lošimus, o tik siekiantys įgyti licenciją lošimų organizavimui, projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių: „Juridiniai asmenys, organizuojantys lošimus“ įrašytini žodžiai „Juridiniai asmenys, Lošimų įstatyme nustatyta tvarka siekiantys įgyti licenciją organizuoti azartinius lošimus“. |
Pritarti |
Pritarta, žr. prie komiteto išvados dėl Teisės departamento 2 pasiūlymo. |
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-06-25 išvada Nr. XIVP-644 |
|
|
|
9. Kartu su šiuo projektu teikiamame Azartinių lošimų įstatymo kai kurių straipsnių pakeitimo įstatymo projekte (reg. Nr. XIVP-643) siūloma nustatyti, kad bendrovės, kurioms leidimas organizuoti nuotolinius lošimus buvo išduotas iki šio įstatymo įsigaliojimo, siekiančios tęsti nuotolinių lošimų organizavimo veiklą ir po 2027 m. sausio 1 d., turės įgyti licenciją, išduodamą pagal naująjį reguliavimą. Sistemiškai vertinant abiejų projektų nuostatas, galima daryti išvadą, kad minėtosios bendrovės, dabar organizuodamos nuotolinius lošimus pagal išduotus leidimus, formaliai keisdamos leidimus į licencijas, turės sumokėti vienkartinį licencijos organizuoti nuotolinių lošimų išdavimo mokestį – 500 000 eurų. Vertinant tokį reguliavimą, pažymėtina, kad paskelbti įstatymai galioja į ateitį ir neturi grįžtamosios galios (lex retro non agit), tuo tarpu siūlomu teisiniu reguliavimu esamiems ūkio subjektams, jau vykdantiems atitinkamą nuotolinių lošimų organizavimo veiklą, būtų nustatytas naujas mokestis, jo objektas, jiems būtų nustatyta nauja mokesčio mokėjimo pareiga, kurios anksčiau nacionalinės teisės aktuose nustatyta nebuvo. Manytina, kad toks reguliavimas galimai paneigtų juridinių asmenų, šiuo metu organizuojančių nuotolinius lošimus teisėtus lūkesčius, teisinį tikrumą ir stabilumą, jis nebūtų teisingas. Atsižvelgus į tai, projekto baigiamosiose nuostatose siūlytina nustatyti, kad vienkartinis mokestis už licencijų išdavimą nebūtų imamas iš tų nuotolinių lošimų bendrovių, kurios nuotolinius lošimus pagal Lošimų priežiūros tarnybos išduotus leidimus jau organizavo iki šio įstatymo įsigaliojimo. |
Nepritarti |
Šiuo įstatymo projektu yra panaikinamas reikalavimas turėti antžemines lošimų organizavimo vietas ir tokiu būdu yra lengvinamos verslo vykdymo sąlygos nuotolinius lošimus organizuojančioms bendrovėms. Taip pat tai nebūtų naujas mokestis bendrovėms, vykdančioms nuotolinių lošimų organizavimo veiklą, bendrovės turėtų sumokėti vienkartinį licencijos išdavimo mokestį, kadangi reikėtų gauti licenciją, o šiuo metu jos veiklą vykdo pagal leidimą. Bendrovėms yra numatytas protingas pereinamasis laikotarpis, skirtas gauti licenciją. |
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-06-25 išvada Nr. XIVP-644 |
|
|
|
10. Atsižvelgus į tai, kad Finansų ministerijos kompetencijai priklauso loterijų ir lošimų veiklą reglamentuojančių įstatymų rengimas bei valstybės politikos loterijų ir lošimų veiklos valstybinės priežiūros srityje įgyvendinimo koordinavimas ir kontroliavimas, be to, atsižvelgus į Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas, jog trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...> manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo. |
Pritarti iš dalies |
Rengiant įstatymo projektą buvo konsultuojamasi su Lietuvos Respublikos finansų ministerija ir Lošimų priežiūros tarnyba prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos. |
11. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-06-25 išvada Nr. XIVP-644 |
|
|
|
11. Įstatymo projekto nuostatos įsigaliotų 2022 m. sausio 1 d. Atsižvelgus į įstatymo priėmimo stadijas, terminus bei į Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 dalį ir Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 dalį, pagal kurią Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokestį, naują mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus turėtų įsigalioti ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo jų paskelbimo dienos, manytina, kad įstatymo įsigaliojimo data turėtų būti koreguojama. |
Pritarti |
Atsižvelgiant į tai, įstatymo projekto įgyvendinimo sąlygos ir įsigaliojimo data išdėstoma taip: „1. Šis įstatymas, išskyrus
šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2022 m. 2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Lošimų priežiūros tarnyba prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos iki 2022 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“ |
12. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-06-25 išvada Nr. XIVP-644 |
|
|
|
12. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas: 12.1. projekto pavadinimas dėstytinas taip: „LIETUVOS RESPUBLIKOS LOTERIJŲ IR LOŠIMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO Nr. IX-326 6 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 51 STRAIPSNIU ĮSTATYMAS; 12.2. projekto 1 straipsnio pavadinime prieš žodį „papildymas“ įrašytinas žodis „įstatymo“; 12.3. projekto 1 straipsnyje turi būti išdėstyta šio straipsnio pakeitimų esmė: „Papildyti įstatymą 51 straipsniu“; 12.4. po projekto 1 straipsnyje dėstomo 51 straipsnio pavadinimo dvitaškis nerašytinas; 12.5. po projekto 1 straipsnyje dėstomo 51 straipsnio 2 dalies 4 punkto esantis taškas keistinas kabliataškiu; 12.6. vienintelės projekto 2 straipsnio dalies numeruoti nereikia. |
Pritarti |
Atsižvelgiant į
pateiktas pastabas projekto pavadinimas dėstytinas taip:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS LOTERIJŲ IR LOŠIMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO Nr. IX-326
Atsižvelgiant į pateiktas pastabas, 51 straipsnis išdėstomas taip: „ Papildyti įstatymą 51 straipsniu: „51 straipsnis.
„ 1) už stalo lošimus ir lošimus A kategorijos automatais – 300 000 eurų; 2) už lošimus B kategorijos automatais – 300 000 eurų; 3) už bingą 4) už totalizatorių, įskaitant ir žirgų totalizatorių – 100 000 eurų; 5) už lažybas – 100 000 eurų;
„ |
13. |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės 2021-06-21 išvada Nr. S-2021-3293-XIVP-644 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos loterijų ir lošimų mokesčio įstatymo Nr. IX-326 papildymo 5(1) straipsniu ir 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-644 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Lietuvos lošimų verslo asociacijos 2021-09-13 raštas |
|
|
|
|
2. Bendrovės, dabar organizuojančios nuotolinius lošimus pagal išduotus leidimus, keisdamos leidimus į licencijas, turės sumokėti vienkartinį licencijos organizuoti nuotolinių lošimų išdavimo mokestį – 500 000 EUR. Teisės departamento išvadoje šiuo klausimu nurodoma, kad toks reguliavimas galimai paneigtų juridinių asmenų, šiuo metu organizuojančių nuotolinius lošimus teisėtus lūkesčius, teisinį tikrumą ir stabilumą, jis nebūtų teisingas. Teisės departamentas siūlo nustatyti, kad vienkartinis mokestis už licencijų išdavimą nebūtų imamas iš tų nuotolinių lošimų bendrovių, kurios nuotolinius lošimus pagal Lošimų priežiūros tarnybos išduotus leidimus jau organizavo iki šio, Loterijų ir lošimų mokesčių įstatymo įsigaliojimo. Pritariame šiam Teisės departamento siūlymui ir manome, kad valstybė, nustatydama naują reguliavimą neturėtų siekti papildomai iškelti sąlygas bei antrą kartą apmokestinti jau leidimus (licencijas) turinčias ir paslaugas teikiančias bendroves. Toks dvigubas apmokestinimas ir dvigubas licencijavimas neatitinka tvaraus ir teisingo valdymo principų. Pirmieji leidimai, suteikiantys teisę verstis nuotolinių lošimų organizavimo veikla Lietuvoje, buvo išduoti 2016 m. ir jau penkis metus leidimus turinčios bendrovės nuotolinius lošimus organizuoja vykdydamos visus, leidimui gauti ir jį išlaikyti būtinus reikalavimus (yra įsteigusios ne mažiau kaip vienus lošimo namus (kazino) arba ne mažiau kaip 5 totalizatoriaus punktus žirgų totalizatoriui organizuoti, arba ne mažiau kaip 10 automatų salonų, arba ne mažiau kaip 20 lažybų punktų, arba ne mažiau kaip 20 totalizatoriaus punktų; įstatinis kapitalas yra ne mažesnis negu 1 158 000 eurų ir kt.); yra atlikusios didžiules investicijas šiai paslaugai teikti, įskaitant, bet neapsiribojant programinės įrangos, žmogiškųjų išteklių ir kt. investicijomis. Bendrovės yra sumokėjusios ir moka privalomus mokesčius valstybei, todėl nepagrįsta Įstatymų projektais nustatyti pareigą šiuo metu leidimus turinčioms ir veiklą ne vienus metus vykdančioms bendrovėms iš naujo įgyti teisę verstis šia veikla. Pažymėtina, kad Įstatymų projektais keisti nuotolinių lošimų organizavimą iš esmės nėra siūloma, siūloma tik keisti leidimų verstis šia veikla įgijimo tvarką (atsisakoma reikalavimo turėti kelias antžemines lošimų organizavimo vietas), o tai tik dar kartą patvirtina, kad reikalavimas sumokėti vienkartinį licencijos organizuoti nuotolinių lošimų išdavimo mokestį – 500 000 EUR, bendrovėms, jau turinčioms teisę organizuoti šiuos lošimus, yra nepagrįstas ir perteklinis, bei sudarantis prielaidas įstatymų leidėjams dar po penkerių metų pakeitus licencijavimo modelį, reikalauti trečią kartą įgyti licenciją ir pan., o tai nėra suderinama su teisinės valstybės principais. |
Nepritarti |
Šiuo įstatymo projektu yra panaikinamas reikalavimas turėti antžemines lošimų organizavimo vietas ir tokiu būdu yra lengvinamos verslo vykdymo sąlygos nuotolinius lošimus organizuojančioms bendrovėms. Taip pat tai nebūtų naujas mokestis bendrovėms, vykdančioms nuotolinių lošimų organizavimo veiklą, bendrovės turėtų sumokėti vienkartinį licencijos išdavimo mokestį, kadangi reikėtų gauti licenciją, o šiuo metu jos veiklą vykdo pagal leidimą. Bendrovėms yra numatytas protingas pereinamasis laikotarpis, skirtas gauti licenciją. Taip pat projektu yra siekiama vienkartiniu mokesčiu už licencijų organizuoti azartinius lošimus išdavimą pakeisti šiuo metu egzistuojančias valstybės rinkliavas už licencijos išdavimą. Priėmus įstatymo projektą, valstybės rinkliava už licencijos išdavimą nebebūtų mokama, todėl tai nebūtų apmokestinimas antrą kartą. |
2. |
Nacionalinės lošimų ir žaidimų verslo asociacijos 2021-09-14 raštas |
|
|
|
|
Siekiant surasti kiekvienam loterijų ir lošimų sektoriui taikytinus (nustatytinus) tinkamus reguliavimo sprendimus, o tuo pačiu ištaisyti šiuo metu egzistuojančius nepagrįstus skirtingų tos pačios rinkos segmentų reguliavimo trūkumus (iškraipymus), siūlytina: (i) aiškiai apibrėžti atskirų segmentų ypatumus bei atsižvelgiant į juos nustatyti proporcingą/individualizuotą parametrinį/diferencijuotą reguliavimą, pagrįstą, visų pirma, tuo, kad pralošimo sumos per valandą (angl.- loss per hour) juose fundamentaliai skiriasi, todėl skiriasi ir pajamos bei sąnaudos per skirtingų lošimo rūšių organizavimo vietą, per lošimo įrenginį. |
Nepritarti |
Nėra suformuluoto konkretaus pasiūlymo kaip reikėtų keisti įstatymo projektą. |
3. |
Nacionalinės lošimų ir žaidimų verslo asociacijos 2021-09-14 raštas |
|
|
|
|
(ii) lošimų ir loterijų reguliavimo ir kontrolės reikalavimus diferencijuotini pagal šiuos kriterijus: (a) tradiciniai ir nuotoliniai, (b) neriboti lošimai (A kategorijos lošimo automatai, stalo lošimai, loterijos) ir riboti (B kategorijos automatai, totalizatorius, antžeminės lažybos, bingas); |
Nepritarti |
Nėra suformuluoto konkretaus pasiūlymo kaip reikėtų keisti įstatymo projektą. |
4. |
Nacionalinės lošimų ir žaidimų verslo asociacijos 2021-09-14 raštas |
|
|
|
|
(iii) įstatymo projekto turinys bei pasekmės turėtų būti vertinami (tiriami) kartu su kitais su anksčiau priimtais, naujais ir projektuojamais reguliaciniais sprendimais, atsižvelgiant į tai, kad bet kokio naujo veiklos reguliavimo reikalavimo įvedimas (nustatymas) turi (ir neretai reikšmingos) įtakos lošimų ir loterijų veiklos sąnaudų, susijusių su atitikties užtikrinimu, augimui (didėjimui). Todėl projektuojant tinkamiausius reguliacinius sprendimus turėtų būti atsižvelgta į jau įtvirtintus (nustatytus) teisinio reguliavimo pokyčius, o taip pat ir į planuojamus teisinio reguliavimo pokyčius bei kiekvieno lošimo segmento rizikingumo laipsnį; |
Nepritarti |
Nėra suformuluoto konkretaus pasiūlymo kaip reikėtų keisti įstatymo projektą. |
5. |
Nacionalinės lošimų ir žaidimų verslo asociacijos 2021-09-14 raštas |
|
|
|
|
(iv) Įstatymo projekte turėtų būti nustatyti reguliaciniai sprendimai, atsižvelgiantys ir į tai, kaip keisis azartinių lošimų (loterijų) rinka artimiausiame penkerių metų laikotarpyje; |
Nepritarti |
Nėra suformuluoto konkretaus pasiūlymo kaip reikėtų keisti įstatymo projektą. |
6. |
Nacionalinės lošimų ir žaidimų verslo asociacijos 2021-09-14 raštas |
|
|
|
|
(v) antžeminiame ribotų lošimų sektoriuje dirba per 1000 darbuotojų, organizatoriai nuomoja virš 200 nekilnojamojo turto objektų (virš 20 000 kv. m.), kuriuose vykdo veiklą. Todėl bent koks naujas reguliacinis sprendimas, susijęs su naujų (papildomų) kontrolės reikalavimų nustatymu) didina antžeminių ribotų lošimų organizatorių veiklos ir atitikties sąnaudas (nutylinti ir tai, kad didėja patalpų nuoma, komunalinės paslaugos, darbo užmokestis ir t.t.), bet sukuria ženklias papildomas mokestines pajamas valstybei, kas tiesiogiai koreliuoja su bendrai gautina mokestine nauda iš antžeminių lošimų sektoriaus. Nuotoliniai lošimai aukščiau nurodytų sąnaudų iš esmės nepatiria. |
Nepritarti |
Nėra suformuluoto konkretaus pasiūlymo kaip reikėtų keisti įstatymo projektą. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai: negauta.
8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 1.
Vytautas Gapšys balsavime nedalyvavo.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Antanas Čepononis, Liudas Jonaitis.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo / kito Seimo teisės akto projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas
Patarėja Greta Genelienė