LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

Pagrindinio komiteto IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PARAMOS BŪSTUI ĮSIGYTI AR IŠSINUOMOTI ĮSTATYMO NR. XII-1215

10, 12, 13, 16, 17 IR 19 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3369

 

2024-04-10 Nr. 103-P-13

Vilnius

          

           1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Paulė Kuzmickienė – komiteto pirmininkė, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava,  Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Rasa Petrauskienė, Algirdas Sysas, Gintarė Skaistė, Jonas Varkalys; komiteto biuras: Ieva Kuodienė – biuro vedėja, patarėjos Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Indrė Žukauskaitė, padėjėja Renata Liekienė; kviestieji asmenys: Bronius Markauskas – Klaipėdos rajono meras, Martynas Šiurkus – socialinės apsaugos ir darbo viceministras, Ramūnas Šveikauskas – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Paramos būstui grupės vadovas.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

 

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (toliau - Teisės departamentas),

2023-12-14 

(1),

(5),

(6)

 

 

 

 

 

Išvada dėl <...> įstatymo projekto Nr. XIVP-3369:

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 10 straipsnio 3 punkte siūloma nustatyti, kad teisę į būsto nuomos mokesčio dalies kompensaciją neturi asmenys ir šeimos, kurie kaip gyvenamąjį būstą išsinuomojo artimiesiems giminaičiams priklausantį būstą. Teikiamas siūlymas svarstytinas keliais aspektais.

Pirma, atkreiptinas dėmesys, jog iš teikiamo siūlymo yra neaišku, kaip siūloma nuostata turėtų būti taikoma tokiu atveju, kai gyvenamąjį būstą išsinuomotų šeima ir tik vienas iš šeimos narių būtų artimasis giminaitis fizinio asmens, kuriam priklausantis gyvenamasis būstas buvo išsinuomotas.

Antra, projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „<...> esant galimybei asmenims (šeimoms) apsigyventi artimiesiems giminaičiams (tėvams, vaikams, broliams, seserims ir kt.) priklausančiame būste, asmenys (šeimos) neturėtų naudotis valstybės teikiama parama“. Pažymėtina, jog projekto aiškinamajame rašte nepateikiama jokių argumentų, kodėl asmenys negalėtų artimiesiems giminaičiams (ypač pilnamečių ir šeimas sukūrusių brolių ir seserų atveju) išnuomoti jiems priklausančio būsto, kodėl būtinai turėtų artimiesiems giminaičiams suteikti apsigyventi būstą neatlygintinai. Pastebėtina, kad būsto išlaikymas savininkui kainuoja nepriklausomai nuo to, ar jame gyvena artimasis giminaitis, ar kitas asmuo. Be to, dažnu atveju būsto nuoma yra skiriama kredito įstaigos suteiktai būsto paskolai už minėtą būstą mokėti. Pažymėtina ir tai, kad minėtu atveju būsto nuoma yra įforminama „oficialiai“ – nuomos sutartis turi būti registruota VĮ Registrų centre, o valstybei mokamas gyventojo pajamų mokestis, taigi asmenų galimybė sudaryti fiktyvius nuomos sandorius yra abejotina. Manytina, jog artimieji giminaičiai galbūt galėtų, pavyzdžiui, išnuomoti gyvenamąjį būstą už mažesnę kainą, tačiau preziumuoti, jog asmenys turi suteikti artimiesiems giminaičiams gyvenamąjį būstą neatlygintinai, yra nepagrįsta. Atsižvelgiant į tai svarstytina, ar projekto aiškinamajame rašte nurodytų tikslų nebūtų galima pasiekti proporcingesnėmis priemonėmis, pavyzdžiui, nuomos iš artimųjų giminaičių atveju nustatant maksimalią nuomos kompensacijos sumą ar maksimalią būsto nuomos sumą.

Trečia, išimtis dėl artimųjų giminaičių dėstytina šią išimtį nustatant fiziniams asmenims ir vartojant formuluotę „fiziniams asmenims, išskyrus artimuosius giminaičius“.

Ta pati pastaba taikytina ir projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 daliai ir 4 straipsniu keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 7 punktui.

Įvertinta.

Atsižvelgdami į tai, kad 2023-12-21 priėmus Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo Nr. XII-1215 10, 17, 18 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIV-2454, nuo 2024-01-02 įsigaliojo Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo (toliau – Įstatymas) 10 straipsnio 1 dalies 3 punkto pakeitimai, pagal kuriuos būsto nuoma, siekiant gauti būsto nuomos mokesčio dalies kompensaciją, iš artimųjų giminaičių iš esmės jau yra apribota, siūlome projekto 1  straipsnio atsisakyti.

Siūlome laikytis pozicijos, pateiktos 2023-12-13 Socialinių reikalų ir darbo komiteto išvadoje[1], svarstant Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo Nr. XII-1215 10, 17, 18 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-3326(2): manome, kad valstybės paramos skyrimas, kai būstas nuomojamas iš artimųjų giminaičių, nėra tikslingas.

Taip pat siūlome atsisakyti projekto 5 ir 6 straipsnių kaip nebeaktualių:  Įstatymo 17 ir 19 straipsnių pakeitimai jau įsigaliojo 2024-01-02.

Žr. komiteto išvadą ir pasiūlymus.

2.

Teisės departamentas,

2023-12-14  

2 (3)

 

 

2. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 8 dalies 4 punkte siūloma nustatyti, kad subsidijos valstybės iš dalies kompensuojamo būsto kredito daliai apmokėti neturi būti grąžinamos inter alia tuo atveju, jeigu asmuo ar šeima perleidžia už valstybės iš dalies kompensuojamo būsto kreditą įsigytą būstą kito asmens nuosavybėn, įsigydami kitą būstą, ir pateikia kito būsto, kurio statybos užbaigtos Statybos įstatymo nustatyta tvarka, įsigijimą patvirtinančią notarinės formos pirkimo – pardavimo sutartį (ar jos kopiją). Pagal projekto aiškinamąjį raštą tokiu siūlomu teisiniu reguliavimu siekiama, kad „būtų sudarytos prielaidos galimiems piktnaudžiavimams išvengti, taip pat būtų garantuojama, kad asmenys (šeimos), parduodamos būstą, kurio įsigijimui buvo suteikta subsidija, apsirūpins kitu būstu, kuris būtų tinkamas gyventi“. Siūloma nuostata diskutuotina šiais aspektais.

Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad nekilnojamasis turtas gali būti įgyjamas (perkamas) ne tik pirkimo – pardavimo, bet ir kitų sutarčių, pavyzdžiui, statybų sutarties, pagrindu. Atsižvelgiant į tai, siūlytina tikslinti projekto nuostatas, atsisakant konkretaus sutarties, kurios pagrindu pereina nuosavybės teisė, pavadinimo įvardijimo.

Antra, iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kodėl projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 8 dalies 4 punkte formuluojama subsidijos negrąžinimo taisyklė siejama tik su kito būsto pirkimo – pardavimo sandoriu, kai tuo tarpu projekto aiškinamajame rašte nurodytas tikslas – užtikrinti, kad asmuo apsirūpins kitu būstu, kuris būtų tinkamas gyventi gali būti pasiektas ir kitų teisinių santykių, pavyzdžiui, paveldėjimo atveju ar dovanojimo sutarties pagrindu. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas neturėtų būti formuluojamas plačiau, neapsiribojant tik pirkimo – pardavimo sutartimi, o apimant visus nuosavybės teisės perėjimo atvejus.

Įvertinta.

Projektu siūloma numatyti galimybę negrąžinti subsidijos, kai būstas, kuriam įsigyti gauta subsidija, perleidžiamas per 5 metus nuo kreditavimo sutarties sudarymo dienos tik tais atvejais, kai pakanka garantijų, kad asmuo ar šeima jau yra apsirūpinę kitu būstu ir pakanka duomenų nustatyti, kad naujai įsigytas būstas yra tinkamas gyventi iš karto pardavus būstą (t. y. statybos turi būti užbaigtos Statybos įstatymo nustatyta tvarka).

Kai subsidijos gavėjo finansinė padėtis pagerėja (paveldi kitą būstą, įsigyja jį dovanojimo sutarties pagrindu), manome, kad jeigu su subsidija įsigytas būstas būtų parduodamas per 5 metus nuo kreditavimo sutarties sudarymo dienos, būtų sąžininga ir teisinga numatyti, kad subsidija tokiu atveju turi būti grąžinama.

3.

Teisės departamentas,

2023-12-14

4 (7)

 

1

 

3. Projekto 7 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad projekto nuostatos įsigaliotų 2024 m. sausio 2 d. Atsižvelgus į Seimo statute nustatytus teisėkūros procedūrų terminus, svarstytina, ar siūlomas terminas yra realus.

Pritarti.

Siūlome, kad įstatymas įsigaliotų 2024-06-01, o socialinės apsaugos ir darbo ministras šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus priimtų iki 2024-05-31.

Žr. komiteto išvadą ir pasiūlymus.

4.

Teisės departamentas,

2023-12-14

4 (7)

3

 

4. Siekiant teisinio aiškumo projekto 7 straipsnio 3 dalyje vietoj formuluotės „iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos“ keistina konkrečia data, įrašant „iki 2024 m. sausio 1 d.“.

Pritarti.

Siūlome pirmą kartą vartojamą formuluotę „iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos“ pakeisti  formuluote „iki 2024 m. gegužės 31 d.“.

Žr. komiteto išvadą ir pasiūlymus.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

 

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

 

7.1. Komiteto sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

 

7.2. Komiteto pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-04-10

 

 

 

I

Atsižvelgdami į tai, kad išbraukiami įstatymo projekto (projektas) 1, 5 ir 6 straipsniai, siūlome pakeisti projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„LIETUVOS RESPUBLIKOS

PARAMOS BŪSTUI ĮSIGYTI AR IŠSINUOMOTI ĮSTATYMO NR. XII-1215 10, 12, 13, IR 16, 17 IR 19 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMAS“

Pritarti.

 

2.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-04-10

(1)

 

 

 

Atsižvelgdami į tai, kad 2023-12-21 priėmus Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo Nr. XII-1215 10, 17, 18 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIV-2454, nuo 2024-01-02 įsigaliojo Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo (toliau – Įstatymas) 10 straipsnio 1 dalies 3 punkto pakeitimai, pagal kuriuos būsto nuoma, siekiant gauti būsto nuomos mokesčio dalies kompensaciją, iš artimųjų giminaičių iš esmės jau yra apribota, siūlome išbraukti projekto 1 straipsnį:

1 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 10 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) šio įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka išsinuomojo fiziniams ar juridiniams asmenims (išskyrus savivaldybes ir artimuosius giminaičius) priklausantį būstą.“

Pritarti.

 

3.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-04-10

(5)

 

 

 

Atsižvelgdami į tai, kad projekto 5 straipsnis susijęs su projekto 1 straipsniu ir  nebeaktualus (Įstatymo pakeitimai jau įsigaliojo 2024-01-02), siūlome išbraukti projekto 5 straipsnį:

5 straipsnis. 17 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 17 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Asmenys ir šeimos, turintys teisę į būsto nuomos mokesčio dalies kompensaciją ir (ar) į išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensaciją, šio įstatymo 7 straipsnyje nustatyta tvarka kreipiasi į savivaldybės administraciją dėl būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos, pateikdami pagal Civiliniame kodekse nustatytas sąlygas ne trumpiau kaip vieniems metams sudarytą būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos sutartį, pagal kurią išsinuomoja fiziniams ar juridiniams asmenims (išskyrus savivaldybes ir artimuosius giminaičius) priklausantį būstą, esantį savivaldybės, kurioje asmuo ar šeima yra deklaravę savo gyvenamąją vietą, o jeigu deklaruotos gyvenamosios vietos neturi, – savivaldybės, kurioje yra įtraukti į gyvenamosios vietos nedeklaravusių asmenų apskaitą, teritorijoje. Būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos sutartis privalo būti įregistruota Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto registre.“

Pritarti.

 

4.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-04-10

(6)

 

 

 

Atsižvelgdami į tai, kad projekto 6 straipsnis yra susijęs su projekto 1 straipsniu ir  nebeaktualus (Įstatymo pakeitimai jau įsigaliojo 2024-01-02), siūlome išbraukti projekto 6 straipsnį, o buvusius projekto 2-7 straipsnius laikyti atitinkamai 1-4 straipsniais:

6 straipsnis. 19 straipsnio pakeitimas

Papildyti 19 straipsnio 1 dalį 7 punktu:

„7) paaiškėja, kad būstas nuomojamas iš artimųjų giminaičių;“.

Pritarti.

 

5.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-04-10

4 (7)

 

 

 

Siūlydami įstatymo įsigaliojimą 2024-06-01 ir tai, kad socialinės apsaugos ir darbo ministras įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus priimtų iki 2024-05-31, bei tai, kad projekto 4 straipsnio (buvusio 7 straipsnio) 6 dalis susijusi su projekto 6 straipsniu (ir su 1 bei 5 straipsniais) ir nebeaktuali (Įstatymo pakeitimai jau įsigaliojo 2024-01-02), siūlome išbraukti projekto 4 straipsnio (buvusio 7 straipsnio) 6 dalį, ir visą projekto 4 straipsnį išdėstyti taip:

7 4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. sausio 2 d. birželio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos sSocialinės apsaugos ir darbo ministras iki 2024 m. sausio 1 d. gegužės 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos 2024 m. gegužės 31 d. pateikti prašymai suteikti paramą būstui įsigyti baigiami nagrinėti, vadovaujantis iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusiomis Lietuvos Respublikos paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo nuostatomis.

4. Įsigaliojus šiam įstatymui, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai iš atitinkamai programai vykdyti skirtų lėšų skyrus einamųjų metų valstybės biudžeto asignavimų subsidijoms valstybės iš dalies kompensuojamų būsto kreditų daliai apmokėti, subsidijos valstybės iš dalies kompensuojamų būsto kreditų daliai apmokėti teikiamos laikantis šio eiliškumo:

1) asmenims ir šeimoms, kurie pateikė prašymus suteikti paramą būstui įsigyti iki 2024 m. sausio 1 d. gegužės 31 d.;

2) asmenims ir šeimoms, kurie pateikė prašymus suteikti paramą būstui įsigyti 2024 m. sausio 2 d. birželio 1 d. ar vėliau.

5. Šio įstatymo 3 straipsnyje išdėstyto Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo 13 straipsnio 8 dalies 4 punktas taikomas kreditavimo sutartims, sudarytoms po šio įstatymo įsigaliojimo dienos.

6. Šio įstatymo 6 straipsnyje išdėstyto Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 7 punktas taikomas prašymams suteikti paramą būstui įsigyti ar išsinuomoti (įskaitant atvejus, kai kreipiamasi dėl būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos mokėjimo pratęsimo, nuomojant tą patį būstą), pateiktiems po šio įstatymo įsigaliojimo.

Pritarti.

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Jonas Varkalys.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                              Paulė Kuzmickienė

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja D. Aleksejūnienė



[1] prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/22c37b6099b911eea70ce7cabd08f150?jfwid=joa5fn8ea