LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Socialinių reikalų ir darbo komitetas
Pagrindinio komiteto IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PARAMOS BŪSTUI ĮSIGYTI AR IŠSINUOMOTI ĮSTATYMO NR. XII-1215
10, 12, 13, 16, 17 IR 19 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3369
2024-04-10 Nr. 103-P-13
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Paulė Kuzmickienė – komiteto pirmininkė, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Rasa Petrauskienė, Algirdas Sysas, Gintarė Skaistė, Jonas Varkalys; komiteto biuras: Ieva Kuodienė – biuro vedėja, patarėjos Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Indrė Žukauskaitė, padėjėja Renata Liekienė; kviestieji asmenys: Bronius Markauskas – Klaipėdos rajono meras, Martynas Šiurkus – socialinės apsaugos ir darbo viceministras, Ramūnas Šveikauskas – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Paramos būstui grupės vadovas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė
|
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (toliau - Teisės departamentas), 2023-12-14 |
(1), (5), (6)
|
|
|
Išvada dėl <...> įstatymo projekto Nr. XIVP-3369: Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 10 straipsnio 3 punkte siūloma nustatyti, kad teisę į būsto nuomos mokesčio dalies kompensaciją neturi asmenys ir šeimos, kurie kaip gyvenamąjį būstą išsinuomojo artimiesiems giminaičiams priklausantį būstą. Teikiamas siūlymas svarstytinas keliais aspektais. Pirma, atkreiptinas dėmesys, jog iš teikiamo siūlymo yra neaišku, kaip siūloma nuostata turėtų būti taikoma tokiu atveju, kai gyvenamąjį būstą išsinuomotų šeima ir tik vienas iš šeimos narių būtų artimasis giminaitis fizinio asmens, kuriam priklausantis gyvenamasis būstas buvo išsinuomotas. Antra, projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „<...> esant galimybei asmenims (šeimoms) apsigyventi artimiesiems giminaičiams (tėvams, vaikams, broliams, seserims ir kt.) priklausančiame būste, asmenys (šeimos) neturėtų naudotis valstybės teikiama parama“. Pažymėtina, jog projekto aiškinamajame rašte nepateikiama jokių argumentų, kodėl asmenys negalėtų artimiesiems giminaičiams (ypač pilnamečių ir šeimas sukūrusių brolių ir seserų atveju) išnuomoti jiems priklausančio būsto, kodėl būtinai turėtų artimiesiems giminaičiams suteikti apsigyventi būstą neatlygintinai. Pastebėtina, kad būsto išlaikymas savininkui kainuoja nepriklausomai nuo to, ar jame gyvena artimasis giminaitis, ar kitas asmuo. Be to, dažnu atveju būsto nuoma yra skiriama kredito įstaigos suteiktai būsto paskolai už minėtą būstą mokėti. Pažymėtina ir tai, kad minėtu atveju būsto nuoma yra įforminama „oficialiai“ – nuomos sutartis turi būti registruota VĮ Registrų centre, o valstybei mokamas gyventojo pajamų mokestis, taigi asmenų galimybė sudaryti fiktyvius nuomos sandorius yra abejotina. Manytina, jog artimieji giminaičiai galbūt galėtų, pavyzdžiui, išnuomoti gyvenamąjį būstą už mažesnę kainą, tačiau preziumuoti, jog asmenys turi suteikti artimiesiems giminaičiams gyvenamąjį būstą neatlygintinai, yra nepagrįsta. Atsižvelgiant į tai svarstytina, ar projekto aiškinamajame rašte nurodytų tikslų nebūtų galima pasiekti proporcingesnėmis priemonėmis, pavyzdžiui, nuomos iš artimųjų giminaičių atveju nustatant maksimalią nuomos kompensacijos sumą ar maksimalią būsto nuomos sumą. Trečia, išimtis dėl artimųjų giminaičių dėstytina šią išimtį nustatant fiziniams asmenims ir vartojant formuluotę „fiziniams asmenims, išskyrus artimuosius giminaičius“. Ta pati pastaba taikytina ir projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 daliai ir 4 straipsniu keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 7 punktui. |
Įvertinta. |
Atsižvelgdami į tai, kad 2023-12-21 priėmus Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo Nr. XII-1215 10, 17, 18 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIV-2454, nuo 2024-01-02 įsigaliojo Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo (toliau – Įstatymas) 10 straipsnio 1 dalies 3 punkto pakeitimai, pagal kuriuos būsto nuoma, siekiant gauti būsto nuomos mokesčio dalies kompensaciją, iš artimųjų giminaičių iš esmės jau yra apribota, siūlome projekto 1 straipsnio atsisakyti. Siūlome laikytis pozicijos, pateiktos 2023-12-13 Socialinių reikalų ir darbo komiteto išvadoje[1], svarstant Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo Nr. XII-1215 10, 17, 18 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-3326(2): manome, kad valstybės paramos skyrimas, kai būstas nuomojamas iš artimųjų giminaičių, nėra tikslingas. Taip pat siūlome atsisakyti projekto 5 ir 6 straipsnių kaip nebeaktualių: Įstatymo 17 ir 19 straipsnių pakeitimai jau įsigaliojo 2024-01-02. Žr. komiteto išvadą ir pasiūlymus. |
2. |
Teisės departamentas, 2023-12-14 |
2 (3) |
|
|
2. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 8 dalies 4 punkte siūloma nustatyti, kad subsidijos valstybės iš dalies kompensuojamo būsto kredito daliai apmokėti neturi būti grąžinamos inter alia tuo atveju, jeigu asmuo ar šeima perleidžia už valstybės iš dalies kompensuojamo būsto kreditą įsigytą būstą kito asmens nuosavybėn, įsigydami kitą būstą, ir pateikia kito būsto, kurio statybos užbaigtos Statybos įstatymo nustatyta tvarka, įsigijimą patvirtinančią notarinės formos pirkimo – pardavimo sutartį (ar jos kopiją). Pagal projekto aiškinamąjį raštą tokiu siūlomu teisiniu reguliavimu siekiama, kad „būtų sudarytos prielaidos galimiems piktnaudžiavimams išvengti, taip pat būtų garantuojama, kad asmenys (šeimos), parduodamos būstą, kurio įsigijimui buvo suteikta subsidija, apsirūpins kitu būstu, kuris būtų tinkamas gyventi“. Siūloma nuostata diskutuotina šiais aspektais. Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad nekilnojamasis turtas gali būti įgyjamas (perkamas) ne tik pirkimo – pardavimo, bet ir kitų sutarčių, pavyzdžiui, statybų sutarties, pagrindu. Atsižvelgiant į tai, siūlytina tikslinti projekto nuostatas, atsisakant konkretaus sutarties, kurios pagrindu pereina nuosavybės teisė, pavadinimo įvardijimo. Antra, iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kodėl projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 8 dalies 4 punkte formuluojama subsidijos negrąžinimo taisyklė siejama tik su kito būsto pirkimo – pardavimo sandoriu, kai tuo tarpu projekto aiškinamajame rašte nurodytas tikslas – užtikrinti, kad asmuo apsirūpins kitu būstu, kuris būtų tinkamas gyventi – gali būti pasiektas ir kitų teisinių santykių, pavyzdžiui, paveldėjimo atveju ar dovanojimo sutarties pagrindu. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas neturėtų būti formuluojamas plačiau, neapsiribojant tik pirkimo – pardavimo sutartimi, o apimant visus nuosavybės teisės perėjimo atvejus. |
Įvertinta. |
Projektu siūloma numatyti galimybę negrąžinti subsidijos, kai būstas, kuriam įsigyti gauta subsidija, perleidžiamas per 5 metus nuo kreditavimo sutarties sudarymo dienos tik tais atvejais, kai pakanka garantijų, kad asmuo ar šeima jau yra apsirūpinę kitu būstu ir pakanka duomenų nustatyti, kad naujai įsigytas būstas yra tinkamas gyventi iš karto pardavus būstą (t. y. statybos turi būti užbaigtos Statybos įstatymo nustatyta tvarka). Kai subsidijos gavėjo finansinė padėtis pagerėja (paveldi kitą būstą, įsigyja jį dovanojimo sutarties pagrindu), manome, kad jeigu su subsidija įsigytas būstas būtų parduodamas per 5 metus nuo kreditavimo sutarties sudarymo dienos, būtų sąžininga ir teisinga numatyti, kad subsidija tokiu atveju turi būti grąžinama. |
3. |
Teisės departamentas, 2023-12-14 |
4 (7)
|
1 |
|
3. Projekto 7 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad projekto nuostatos įsigaliotų 2024 m. sausio 2 d. Atsižvelgus į Seimo statute nustatytus teisėkūros procedūrų terminus, svarstytina, ar siūlomas terminas yra realus. |
Pritarti. |
Siūlome, kad įstatymas įsigaliotų 2024-06-01, o socialinės apsaugos ir darbo ministras šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus priimtų iki 2024-05-31. Žr. komiteto išvadą ir pasiūlymus. |
4. |
Teisės departamentas, 2023-12-14 |
4 (7) |
3 |
|
4. Siekiant teisinio aiškumo projekto 7 straipsnio 3 dalyje vietoj formuluotės „iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos“ keistina konkrečia data, įrašant „iki 2024 m. sausio 1 d.“. |
Pritarti. |
Siūlome pirmą kartą vartojamą formuluotę „iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos“ pakeisti formuluote „iki 2024 m. gegužės 31 d.“. Žr. komiteto išvadą ir pasiūlymus. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Komiteto sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Komiteto pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-04-10 |
|
|
|
I |
Atsižvelgdami į tai, kad išbraukiami įstatymo projekto (projektas) 1, 5 ir 6 straipsniai, siūlome pakeisti projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip: „LIETUVOS RESPUBLIKOS PARAMOS BŪSTUI ĮSIGYTI AR IŠSINUOMOTI
ĮSTATYMO NR. XII-1215 ĮSTATYMAS“ |
Pritarti. |
|
2. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-04-10 |
(1) |
|
|
|
Atsižvelgdami į tai, kad 2023-12-21 priėmus Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo Nr. XII-1215 10, 17, 18 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIV-2454, nuo 2024-01-02 įsigaliojo Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo (toliau – Įstatymas) 10 straipsnio 1 dalies 3 punkto pakeitimai, pagal kuriuos būsto nuoma, siekiant gauti būsto nuomos mokesčio dalies kompensaciją, iš artimųjų giminaičių iš esmės jau yra apribota, siūlome išbraukti projekto 1 straipsnį:
|
Pritarti. |
|
3. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-04-10 |
(5) |
|
|
|
Atsižvelgdami į tai, kad projekto 5 straipsnis susijęs su projekto 1 straipsniu ir nebeaktualus (Įstatymo pakeitimai jau įsigaliojo 2024-01-02), siūlome išbraukti projekto 5 straipsnį:
|
Pritarti. |
|
4. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-04-10 |
(6) |
|
|
|
Atsižvelgdami į tai, kad projekto 6 straipsnis yra susijęs su projekto 1 straipsniu ir nebeaktualus (Įstatymo pakeitimai jau įsigaliojo 2024-01-02), siūlome išbraukti projekto 6 straipsnį, o buvusius projekto 2-7 straipsnius laikyti atitinkamai 1-4 straipsniais:
|
Pritarti. |
|
5. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-04-10 |
4 (7) |
|
|
|
Siūlydami įstatymo įsigaliojimą 2024-06-01 ir tai, kad socialinės apsaugos ir darbo ministras įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus priimtų iki 2024-05-31, bei tai, kad projekto 4 straipsnio (buvusio 7 straipsnio) 6 dalis susijusi su projekto 6 straipsniu (ir su 1 bei 5 straipsniais) ir nebeaktuali (Įstatymo pakeitimai jau įsigaliojo 2024-01-02), siūlome išbraukti projekto 4 straipsnio (buvusio 7 straipsnio) 6 dalį, ir visą projekto 4 straipsnį išdėstyti taip: „ 1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį,
įsigalioja 2024 m. 2. 3. Iki 4. Įsigaliojus šiam įstatymui, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai iš atitinkamai programai vykdyti skirtų lėšų skyrus einamųjų metų valstybės biudžeto asignavimų subsidijoms valstybės iš dalies kompensuojamų būsto kreditų daliai apmokėti, subsidijos valstybės iš dalies kompensuojamų būsto kreditų daliai apmokėti teikiamos laikantis šio eiliškumo: 1) asmenims ir šeimoms, kurie pateikė prašymus suteikti paramą būstui
įsigyti iki 2024 m. 2) asmenims ir šeimoms, kurie pateikė prašymus suteikti
paramą būstui įsigyti 2024 m. 5. Šio įstatymo 3 straipsnyje išdėstyto Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo 13 straipsnio 8 dalies 4 punktas taikomas kreditavimo sutartims, sudarytoms po šio įstatymo įsigaliojimo dienos.
|
Pritarti. |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Jonas Varkalys.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Paulė Kuzmickienė
Komiteto biuro patarėja D. Aleksejūnienė