LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ ĮSTATYMO NR. I-891 20 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-11-07 Nr. XIVP-4191(2)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą.
Projekto 1 straipsnio 4 dalimi naujai pildomoje Kelių įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 20 straipsnio 211 dalyje siūloma nustatyti pareigą didžiagabaritės transporto priemonės savininkui ar valdytojui ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas iki važiavimo nustatytu maršrutu Lietuvos Respublikos teritorijoje pradžios, apie važiavimo maršrutą ir laiką Lietuvos policijos generalinio komisaro nustatyta tvarka informuoti policiją bei kartu nustatoma, kad „teisės aktų nustatyta tvarka neinformavus policijos, laikoma, kad didžiagabaritė transporto priemonė važiuoja negavus kelio savininko sutikimo naudotis keliu važiuojant didžiagabarite transporto priemone“.
Pažymėtina, kad siūlomas reglamentavimas yra neišbaigtas, nesisteminis, galintis sukelti neaiškumų ir taikymo problemų dėl šių priežasčių.
Pirma, pareiga informuoti policiją dėl maršruto ir laiko yra susijusi su viešojo saugumo ir eismo organizavimo tikslais (kaip nurodoma projekto aiškinamajame rašte, kad policija galėtų įvertinti poreikį skirti atitinkamas pajėgas eismo saugumui užtikrinti) ir šios pareigos neįvykdymas negali būti siejamas (laikomas) su kitos nustatytos pareigos gauti kelio savininko sutikimą naudotis keliais važiuojant didžiagabarite transporto priemone neįvykdymu. Policijos neinformavimas turėtų būti vertinamas kaip atskiras administracinis pažeidimas, už kurį turėtų būti taikomos administracinės nuobaudos ar kitos administracinio poveikio priemonės. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad kartu su šiuo projektu nėra teikiamas Administracinių nusižengimų kodekso 459 straipsnio, reglamentuojančio eismo saugumo reikalavimų automobilių keliuose pažeidimus, ar kito straipsnio pakeitimo projektas, kuriame būtų numatyta atitinkama administracinė atsakomybė būtent už pareigos informuoti policiją neįvykdymo.
Antra, pareiga gauti kelio savininko sutikimą naudotis keliu važiuojant didžiagabarite transporto priemone jau numatyta visiems didžiagabaritės transporto priemonės savininkams ar valdytojams (keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalis) ir dėl jos nesilaikymo gali būti taikoma administracinė atsakomybė, numatyta Administracinių nusižengimų kodekso 459 straipsnio 10 dalyje.
Trečia, jeigu siūlomu reguliavimu siekiama nustatyti, kad policijos neinformavimas būtų laikomas lygiaverčiu teisės pažeidimui, kai važiuojama be kelio savininko sutikimo, toks reguliavimas nedera su Administracinių nusižengimų kodekso nuostatomis. Pagal šio kodekso 2 straipsnio 4 dalį, administracinė atsakomybė gali būti taikoma tik tada, kai asmens veika atitinka šiame kodekse nustatytus administracinio nusižengimo požymius. Taigi, jei didžiagabaritės transporto priemonės savininkas ar valdytojas turės kelio savininko sutikimą, bet nebus informavęs policijos, jam administracinė atsakomybė negalės būti taikoma. Tokiu atveju siūloma projekto nuostata liktų tik deklaratyvi ir praktiškai negalėtų būti pritaikoma.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
N. Azguridienė, tel. (0 5) 209 6546, el. p. [email protected]
R. Dirgėlienė, tel. (0 5) 209 6350, el. p. [email protected]