LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 59 straipsniO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 (NR. XIIIP-3904)

 

2019-12-11  Nr. 103-P-55

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: R. Šalaševičiūtė – Komiteto pirmininkė, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava, J. Džiugelis, P. Kuzmickienė, M. Navickienė, V. Rastenis, J. Rimkus,  A. Sysas, T. Tomilinas, J. Varkalys; Komiteto biuras: E. Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos: D. Aleksejūnienė, A. Dolmantienė, D. Jonėnienė, I. Kuodienė, padėjėja I. Žukauskaitė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2019-10-09

 

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Siūlytina tikslinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 59 straipsnio 4 dalį, kurioje numatyta galimybė pratęsti švietimo įstaigos vadovo darbo sutartį be konkurso antrajai penkerių metų kadencijai, kadangi pagal keičiamo įstatymo 59 straipsnio 1 dalį, valstybinės ar savivaldybės švietimo įstaigos (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovą į pareigas skiria ir iš jų atleidžia savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas) ar jos (jo) įgaliotas asmuo. Atsižvelgiant į tai, keičiamame įstatyme turėtų būti nustatoma, kad pasibaigus švietimo įstaigos vadovo pirmajai kadencijai, savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas) ar jos (jo) įgaliotas asmuo ne pratęsia darbo sutartį, o priima sprendimą skirti asmenį antrajai penkerių metų kadencijai (tuo tarpu pats pratęstų darbo santykių įforminimas yra ne šio įstatymo reguliavimo dalykas). Be to, pažymime, kad keičiamame projekte vartojama formuluotė „darbo sutartis pratęsiama“ suponuoja privalomą darbo santykių tęstinumo imperatyvą, tačiau, manome, kad turėtų būti nustatyta tik teisinė darbo santykių tęstinumo galimybė abejoms šalims pageidaujant, t.y. turėtų būti nustatoma, kad pasibaigus pirmajai penkerių metų kadencijai asmuo gali būti skiriamas be konkurso antrajai penkerių metų kadencijai.

 

Pritarti.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2019-10-09

 

1

 

 

2.    Derinant projektu keičiamo įstatymo 59 straipsnio 4 dalį su kitomis šio straipsnio nuostatomis, reikėtų tikslinti ir 5 bei 10 dalis, numatančias viešojo konkurso švietimo įstaigos vadovo pareigoms eiti skelbimo likus ne mažiau kaip 6 mėnesiams iki valstybinės ar savivaldybės švietimo įstaigos (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovo kadencijos pabaigos imperatyvą, t.y. šiose dalyse reikėtų reglamentuoti atvejį, kada pasibaigus pirmajai švietimo įstaigos vadovo, kurio visos metų veiklos ataskaitos buvo įvertintos gerai ir labai gerai, penkerių metų kadencijai, viešas konkursas švietimo įstaigos vadovo pareigoms gali būti ir neskelbiamas

Pritarti.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2019-10-09

 

1

 

 

3.    Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 59 straipsnio 4 dalyje, be kita ko,  siūloma nustatyti, kad švietimo įstaigos vadovas pasibaigus kadencijai iš pareigų atleidžiamas, tik kai yra įvykęs viešas konkursas švietimo įstaigos vadovo pareigoms, o savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas) ar jos (jo) įgaliotas asmuo yra paskyręs švietimo įstaigos vadovą.               Siūlomas reguliavimas svarstytinas.

Pirma, pažymėtina, kad pagal keičiamo įstatymo 59 straipsnio 5 dalį, švietimo įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija turi paskelbti viešą konkursą švietimo įstaigos vadovo pareigoms eiti likus ne mažiau kaip 6 mėnesiams iki valstybinės ar savivaldybės švietimo įstaigos (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovo kadencijos pabaigos. Todėl svarstytina, ar siūlomas reguliavimas nėra perteklinis.

Antra, abejotina, ar tokiu teisiniu reguliavimu nebūtų paneigtas atsakingo valdymo principas, pagal kurį švietimo įstaigos veiklos nenutrūkstamumas bei perimamumas turėtų būti užtikrintas, atsižvelgiant į įstatymu nustatytą atitinkamo švietimo įstaigos vadovo kadencijos terminą.

Trečia, siūloma nuostata suponuoja, kad švietimo įstaigos vadovas negalėtų būti atleidžiamas iš pareigų ir privalėtų toliau laikinai eiti vadovo pareigas net ir tuo atveju, kai pasibaigus kadencijai jis pats nebepageidautų laikinai užimti šių pareigų.

 

Pritarti.

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2019-10-09

 

1

 

 

4.     Atsižvelgiant į teisės technikos taisykles, vienintelė projekto 1 straipsnio 1 dalis nenumeruotina. Be to, keičiamo įstatymo 59 straipsnio 4 dalies paskutiniai sakiniai atskirtini tašku.

Pritarti.

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2019-10-09

 

1

 

 

5.    Siekiant teisinio aiškumo, projektas turėtų būti papildytas baigiamosiomis nuostatomis, numatančiomis projekte nustatytų nuostatų taikymo (ar netaikymo) tvarką iki šio įstatymo įsigaliojimo pareigas užėmusiems švietimo įstaigų vadovams.

Pritarti.

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2019-10-09

 

1

 

 

6.    Svarstytina, ar projekto 2 straipsnis neturėtų būti papildytas įstatymo įgyvendinimą numatančiomis nuostatomis, įpareigojančiomis švietimo, mokslo ir sporto ministrą patvirtinti įstatymo įgyvendinimui reikalingus teisės aktus. 

Pritarti.

 

7.

Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos

2019-10-15

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo Nr. I-1489 59 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP­-3904 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

 

Pritarti.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys R. Juška

2019-10-29

1

 

 

Argumentai:

 Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos viešai paskelbtais duomenimis šiuo metu ieškoma 275 ugdymo įstaigų vadovų (2019-09-02 duomenys). Nuo įstatymo įsigaliojimo praėjus daugiau nei metams pagal pateiktus duomenis matyti jog tampa nacionalinė problema tinkamų kandidatų į švietimo ir ugdymo įstaigų vadovų pareigas. Akivaizdu, kad didelę įtaką švietimo įstaigose teikiamo ugdymo proceso kokybei, konkurencingumui turi švietimo įstaigos vadovas, tačiau vien tik įstaigos vadovų kadencijų įvedimas ir staigus daugelio vadovų keitimas kelia vadybinį ir organizacinį chaosą švietimo įstaigų bendruomenėse. Daugiausiai vadovų trūksta Vilniuje (15,8 proc. trūkumas), tačiau ministerija pažymi, kad didmiesčiuose jų rasti lengviau, tačiau sudėtingesnė situacija mažose savivaldybėse. Pavyzdžiui, Širvintų r. sav. trūko 4 vadovų iš 10 tame rajone esančių įstaigų, Joniškio r. sav. vadovų neturėjo 6 įstaigos iš 16, Pakruojo r. sav. – 5 įstaigos iš 19. Penkerių metų kadencija nėra tinkamas laikas ugdytis lyderiams, tai yra per trumpas laikas, per kurį valstybė galėtų išugdyti lyderius vadovus.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 59 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Pasibaigus valstybinės ar savivaldybės švietimo įstaigos (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovo penkerių metų kadencijai, darbo sutartis pratęsiama be konkurso antrajai penkerių metų kadencijai jei jo metinė veikla kiekvienais metais buvo vertinama labai gerai arba gerai. Pasibaigus antrajai penkerių metų valstybinės ir savivaldybės švietimo įstaigos (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovo kadencijai, jis iš pareigų atleidžiamas. Švietimo įstaigos vadovas pasibaigus kadencijai iš pareigų neatleidžiamas, jei jis laimi viešą konkursą švietimo įstaigos vadovo pareigoms eiti ir skiriamas į švietimo įstaigos vadovo pareigas naujai pirmajai kadencijai. Švietimo įstaigos vadovas pasibaigus kadencijai iš pareigų atleidžiamas, tik kai yra įvykęs viešas konkursas švietimo įstaigos vadovo pareigoms, o savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas) ar jos (jo) įgaliotas asmuo yra paskyręs švietimo įstaigos vadovą Valstybinės ar savivaldybės švietimo įstaigos (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovas, baigęs penkerių metų kadenciją, visais atvejais turi teisę dalyvauti tos pačios švietimo įstaigos viešame konkurse vadovo pareigoms eiti. savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas) ar jos (jo) įgaliotas asmuo priima sprendimą skirti asmenį sekančiai penkerių metų kadencijai  jei jo metinė veikla kiekvienais metais buvo vertinama labai gerai arba gerai. Kadencijų skaičius neribojamas.“

Spręsti pagrindiniame komitete

 

2.

Seimo narys R. Šarknickas

2019-10-30

1

 

 

Argumentai:

Visų pirma, įstatymo projekte siūloma po pirmosios kadencijos automatiškai pratęsti darbo sutartį su vadovu, jei jo metinė veikla kiekvienais metais buvo vertinama labai gerai arba gerai. Visgi, projekte įtvirtinta nuostata yra imperatyvi, įpareigojanti vadovą eiti dar vieną penkerių metų kadenciją arba, priešingu atveju, inicijuoti papildomą procedūrą – darbo sutarties nutraukimą, dėl ko švietimo įstaiga turėtų vykdyti nenumatytą viešąjį konkursą ir naujo vadovo paieškas. Atsižvelgiant į tai, projekto formuluotė taisytina, nustatant, kad darbo sutartis su vadovu yra pratęsiama tik jam sutinkant.

Antra, siekiant teisinio ir gramatinio projekto nuostatos teisingumo, nekeičiant jos esmės, gramatiškai taisytinas sakinys dėl atvejų, kuomet vadovas nėra atleidžiamas iš pareigų.

Trečia, pateikiamoje projekto formuluotėje įvedamos sąvokos, pirmoji, antroji kadencija. Atsižvelgiant į tai, taisytinas projekto nuostatos paskutinis sakinys: siekiant įvesti teisinį aiškumą, siūlytina nustatyti, kad vadovas, baigęs bet kurią (nesvarbu ar pirmąją ar antrąją) penkerių metų kadenciją, visais atvejais turi teisę dalyvauti naujame tos pačios švietimo įstaigos viešame konkurse vadovo pareigoms eiti.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūloma:

 Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti jį taip:

„1. Pakeisti 59 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„4. Pasibaigus valstybinės ar savivaldybės švietimo įstaigos (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovo pirmajai penkerių metų kadencijai, darbo sutartis, vadovui sutinkant, pratęsiama be konkurso antrajai penkerių metų kadencijai, jei jo metinė veikla kiekvienais metais buvo vertinama labai gerai arba gerai. Pasibaigus antrajai penkerių metų valstybinės ir savivaldybės švietimo įstaigos (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovo kadencijai, jis iš pareigų atleidžiamas. Švietimo įstaigos vadovas pasibaigus kadencijai iš pareigų neatleidžiamas, išskyrus atvejus, kai jei jis laimi viešą konkursą švietimo įstaigos vadovo pareigoms eiti ir yra skiriamas į švietimo įstaigos vadovo pareigas naujai pirmajai kadencijai. Švietimo įstaigos vadovas pasibaigus kadencijai iš pareigų atleidžiamas, tik kai yra įvykęs viešas konkursas švietimo įstaigos vadovo pareigoms, o savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas) ar jos (jo) įgaliotas asmuo yra paskyręs švietimo įstaigos vadovą. Valstybinės ar savivaldybės švietimo įstaigos (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovas, baigęs bet kurią penkerių metų kadenciją, visais atvejais turi teisę dalyvauti tos pačios švietimo įstaigos viešame konkurse vadovo pareigoms eiti.“

Spręsti pagrindiniame komitete

 

3.

Seimo narys R. Šarknickas

2019-10-30

1

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projektu yra įtvirtinama galimybė po pirmosios kadencijos pratęsti darbo sutartį su švietimo įstaigos vadovu be konkurso paskelbimo, taisytina yra ir Švietimo įstatymo 59 straipsnio 5 dalis, kadangi pagal ją visais atvejais, likus ne mažiau kaip 6 mėnesiams iki kadencijos pabaigos yra skelbiamas naujas konkursas. Priėmus įstatymo projektą, įvyktų teisinė 59 straipsnio 4 ir 5 dalių kolizija, kadangi, kaip ir minėta, 5 dalis nenumato galimybės kadencijos pabaigoje nerengti konkurso. Atsižvelgiant į tai, siūloma:

Pasiūlymas:

 

Pakeisti įstatymo 59 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti jį taip:

 „5. Likus ne mažiau kaip 6 mėnesiams iki valstybinės ar savivaldybės švietimo įstaigos (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovo kadencijos pabaigos, švietimo įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas) skelbia viešą konkursą šios švietimo įstaigos vadovo pareigoms eiti., išskyrus atvejus, kai darbo sutartis su švietimo įstaigos vadovu yra pratęsiama šio straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka.“

Spręsti pagrindiniame komitete

 

4.

Seimo nariai V.Ąžuolas, A.Palionis, V.Kravčionok

2019-11-20

1

 

 

Argumentai:

Nuo įstatymo įsigaliojimo pradžios iš darbo buvo atleista apie 300 vadovų. Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos duomenimis, 2019 m. gruodžio 31 d. bus atleidžiama dar apie 300 valstybinių ir savivaldybių švietimo įstaigų (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovų  ir skelbiami konkursai. 2019 11 14 d. ŠMSP duomenimis, į laisvas švietimo įstaigų (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovų vietas yra paskelbta 215 konkursų, dalis jų jau skelbiami pakartotinai. Nesant kandidatų , ypač dažnai neįvyksta konkursai į ikimokyklinio ugdymo įstaigų vadovų pareigas. Yra švietimo įstaigų, kuriose laikinai vadovo pareigas asmenys vykdo ne vienerius metus. Dėl šių priežasčių iki 2021 metų gali atsitikti taip, kad apie trečdalis Lietuvos švietimo įstaigų liks be nuolatinio vadovo. Ypač sudėtinga situacija susiklostė rajonų savivaldybėse.

Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvoje yra daug geros praktikos pavyzdžių, kai ilgas to paties asmens vadovavimas vienoje švietimo įstaigoje ne tik netrukdo siekti valstybės nustatytų tikslų ,tačiau priešingai – padeda daug lanksčiau juos įgyvendinti ir pasiekti gerų ugdymo rezultatų.

Visų dabartinių švietimo įstaigų vadovų neterminuotų darbo sutarčių nutraukimas ir privalomos penkerių metų kadencijos nustatymas, kuriai pasibaigus švietimo įstaigos vadovas yra atleidžiamas iš pareigų nepriklausomai nuo jo darbo rezultatų (nebent jis iš naujo laimi viešą konkursą ir yra paskiriamas naujai kadencijai arba jo veikla tris kartus iš eilės įvertinama labai gerai arba gerai), neužtikrina vadovų socialinių garantijų , nustato švietimo vadovams ženkliai didesnius apribojimus lyginant su kitų biudžetinių įstaigų vadovais,.

 

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūloma:

 „1. Pakeisti 59 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

 „4. Pasibaigus valstybinės ar savivaldybės švietimo įstaigos (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovo pirmajai penkerių metų kadencijai, darbo sutartis pratęsiama be konkurso antrajai penkerių metų kadencijai jei jo metinė veikla kiekvienais metais buvo vertinama labai gerai arba gerai savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas) ar jos (jo) įgaliotas asmuo, vadovui sutinkant gali  priimti sprendimą skirti švietimo vadovą kitai penkerių metų kadencijai be konkurso, jei jo metinė veikla kiekvienais metais buvo vertinama labai gerai arba gerai. Skiriamų kadencijų skaičius neribojamas.  Pasibaigus antrajai penkerių metų valstybinės ir savivaldybės švietimo įstaigos (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovo kadencijai, jis iš pareigų atleidžiamas. Švietimo įstaigos vadovas pasibaigus kadencijai iš pareigų neatleidžiamas, jei jis laimi viešą konkursą švietimo įstaigos vadovo pareigoms eiti ir skiriamas į švietimo įstaigos vadovo pareigas naujai pirmajai kadencijai. Švietimo įstaigos vadovas pasibaigus kadencijai iš pareigų atleidžiamas, tik kai yra įvykęs viešas konkursas švietimo įstaigos vadovo pareigoms, o savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas) ar jos (jo) įgaliotas asmuo yra paskyręs švietimo įstaigos vadovą. Valstybinės ar savivaldybės švietimo įstaigos (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovas, baigęs bet kurią penkerių metų kadenciją, visais atvejais turi teisę dalyvauti tos pačios švietimo įstaigos viešame konkurse vadovo pareigoms eiti. Švietimo įstaigos vadovas (išskyrus aukštąsias mokyklas), kuris užima pareigas iki šio įstatymo įsigaliojimo, iš pareigų atleidžiamas tik kai yra įvykęs viešas konkursas švietimo įstaigos vadovo pareigoms, o savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas) ar jos (jo) įgaliotas asmuo yra paskyręs švietimo įstaigos vadovą.“

Spręsti pagrindiniame komitete

 

5.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2019 m. gruodžio 4 d. nutarimas Nr. 1224

 

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2019 m. spalio 16 d. sprendimo Nr. SV-S-1413 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 11 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

Pritarti Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo Nr. I-1489 59 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3904 (toliau – Įstatymo projektas) reguliavimo tikslui, tačiau siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Įstatymo projekto nesvarstyti, kadangi švietimo įstaigų vadovų darbo sutarčių pratęsimo be konkurso antrai kadencijai klausimas turi būti svarstomas kompleksiškai švietimo įstaigų vadovų visų darbo sąlygų kontekste.  Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos  švietimo, mokslo ir sporto ministro 2019 m. rugsėjo 12 d. įsakymu Nr. V-1011 „Dėl darbo grupės švietimo įstaigų vadovų lyderystės klausimams sudarymo“ sudaryta darbo grupė iš Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos, Nacionalinės švietimo agentūros, savivaldybių administracijų ir visuomenės interesams šioje srityje atstovaujančių organizacijų sistemiškai vertina švietimo įstaigų vadovų skyrimo, įgaliojimų ir vertinimo reglamentavimą ir iš jo kylančias įgyvendinimo problemas, ir pateiks kompleksinius siūlymus minėtoms problemoms spręsti. Šių siūlymų pagrindu yra rengiamas Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas, kuris bus pateiktas svarstyti Lietuvos Respublikos Seimui  2020 m. pavasario sesijoje.

 

Nepritarti.

Komitetas siūlo pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui.

 

6. Komiteto sprendimas: iš esmės pritarti įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam Komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms Komitetas pritarė.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirta pranešėja: Rimantė Šalaševičiūtė.

 

                                                                                                                                                                                               

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                               Rimantė Šalaševičiūtė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SRDK biuro patarėja Ieva Kuodienė