LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Socialinių reikalų ir darbo komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 59 straipsniO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
(NR. XIIIP-3904)
2019-12-11 Nr. 103-P-55
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: R. Šalaševičiūtė – Komiteto pirmininkė, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava, J. Džiugelis, P. Kuzmickienė, M. Navickienė, V. Rastenis, J. Rimkus, A. Sysas, T. Tomilinas, J. Varkalys; Komiteto biuras: E. Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos: D. Aleksejūnienė, A. Dolmantienė, D. Jonėnienė, I. Kuodienė, padėjėja I. Žukauskaitė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-09
|
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Siūlytina tikslinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 59 straipsnio 4 dalį, kurioje numatyta galimybė pratęsti švietimo įstaigos vadovo darbo sutartį be konkurso antrajai penkerių metų kadencijai, kadangi pagal keičiamo įstatymo 59 straipsnio 1 dalį, valstybinės ar savivaldybės švietimo įstaigos (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovą į pareigas skiria ir iš jų atleidžia savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas) ar jos (jo) įgaliotas asmuo. Atsižvelgiant į tai, keičiamame įstatyme turėtų būti nustatoma, kad pasibaigus švietimo įstaigos vadovo pirmajai kadencijai, savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas) ar jos (jo) įgaliotas asmuo ne pratęsia darbo sutartį, o priima sprendimą skirti asmenį antrajai penkerių metų kadencijai (tuo tarpu pats pratęstų darbo santykių įforminimas yra ne šio įstatymo reguliavimo dalykas). Be to, pažymime, kad keičiamame projekte vartojama formuluotė „darbo sutartis pratęsiama“ suponuoja privalomą darbo santykių tęstinumo imperatyvą, tačiau, manome, kad turėtų būti nustatyta tik teisinė darbo santykių tęstinumo galimybė abejoms šalims pageidaujant, t.y. turėtų būti nustatoma, kad pasibaigus pirmajai penkerių metų kadencijai asmuo gali būti skiriamas be konkurso antrajai penkerių metų kadencijai.
|
Pritarti. |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-09
|
1 |
|
|
2. Derinant projektu keičiamo įstatymo 59 straipsnio 4 dalį su kitomis šio straipsnio nuostatomis, reikėtų tikslinti ir 5 bei 10 dalis, numatančias viešojo konkurso švietimo įstaigos vadovo pareigoms eiti skelbimo likus ne mažiau kaip 6 mėnesiams iki valstybinės ar savivaldybės švietimo įstaigos (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovo kadencijos pabaigos imperatyvą, t.y. šiose dalyse reikėtų reglamentuoti atvejį, kada pasibaigus pirmajai švietimo įstaigos vadovo, kurio visos metų veiklos ataskaitos buvo įvertintos gerai ir labai gerai, penkerių metų kadencijai, viešas konkursas švietimo įstaigos vadovo pareigoms gali būti ir neskelbiamas |
Pritarti. |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-09
|
1 |
|
|
3. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 59 straipsnio 4 dalyje, be kita ko, siūloma nustatyti, kad švietimo įstaigos vadovas pasibaigus kadencijai iš pareigų atleidžiamas, tik kai yra įvykęs viešas konkursas švietimo įstaigos vadovo pareigoms, o savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija (dalyvių susirinkimas) ar jos (jo) įgaliotas asmuo yra paskyręs švietimo įstaigos vadovą. Siūlomas reguliavimas svarstytinas. Pirma, pažymėtina, kad pagal keičiamo įstatymo 59 straipsnio 5 dalį, švietimo įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija turi paskelbti viešą konkursą švietimo įstaigos vadovo pareigoms eiti likus ne mažiau kaip 6 mėnesiams iki valstybinės ar savivaldybės švietimo įstaigos (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovo kadencijos pabaigos. Todėl svarstytina, ar siūlomas reguliavimas nėra perteklinis. Antra, abejotina, ar tokiu teisiniu reguliavimu nebūtų paneigtas atsakingo valdymo principas, pagal kurį švietimo įstaigos veiklos nenutrūkstamumas bei perimamumas turėtų būti užtikrintas, atsižvelgiant į įstatymu nustatytą atitinkamo švietimo įstaigos vadovo kadencijos terminą. Trečia, siūloma nuostata suponuoja, kad švietimo įstaigos vadovas negalėtų būti atleidžiamas iš pareigų ir privalėtų toliau laikinai eiti vadovo pareigas net ir tuo atveju, kai pasibaigus kadencijai jis pats nebepageidautų laikinai užimti šių pareigų.
|
Pritarti. |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-09
|
1 |
|
|
4. Atsižvelgiant į teisės technikos taisykles, vienintelė projekto 1 straipsnio 1 dalis nenumeruotina. Be to, keičiamo įstatymo 59 straipsnio 4 dalies paskutiniai sakiniai atskirtini tašku. |
Pritarti. |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-09
|
1 |
|
|
5. Siekiant teisinio aiškumo, projektas turėtų būti papildytas baigiamosiomis nuostatomis, numatančiomis projekte nustatytų nuostatų taikymo (ar netaikymo) tvarką iki šio įstatymo įsigaliojimo pareigas užėmusiems švietimo įstaigų vadovams. |
Pritarti. |
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-09
|
1 |
|
|
6. Svarstytina, ar projekto 2 straipsnis neturėtų būti papildytas įstatymo įgyvendinimą numatančiomis nuostatomis, įpareigojančiomis švietimo, mokslo ir sporto ministrą patvirtinti įstatymo įgyvendinimui reikalingus teisės aktus. |
Pritarti. |
|
7. |
Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos 2019-10-15 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo Nr. I-1489 59 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3904 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.
|
Pritarti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Komiteto sprendimas: iš esmės pritarti įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam Komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms Komitetas pritarė.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirta pranešėja: Rimantė Šalaševičiūtė.
Komiteto pirmininkė Rimantė Šalaševičiūtė
SRDK biuro patarėja Ieva Kuodienė