LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1367 36 STRAIPSNIO pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2020-02-07  Nr. XIIIP-4451

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsniu Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo (toliau - keičiamo įstatymo) 36 straipsnio 7 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,valstybės ir savivaldybių viešosios įstaigos joms pagal patikėjimo sutartį perduotą turtą gali nuomoti arba perduoti panaudai atitinkamai Vyriausybės arba savivaldybės tarybos nustatyta tvarka“.

Atkreipiame dėmesį, kad 10 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad juridiniams asmenims, kuriems valstybės turtas yra perduotas pagal patikėjimo sutartį, negali šio turto  išnuomoti ar suteikti panaudos pagrindais. Toks turtas gali būti naudojamas tik įstatymų tokiems juridiniams asmenims pavestų funkcijų vykdymui. Nepaisant to, kad teisė viešosioms įstaigoms joms pagal patikėjimo sutartį perduotą valstybės turtą išnuomoti arba perduoti neatlygintinai naudotis tretiesiems asmenims jau yra nustatyta galiojančiame keičiamame įstatyme, o projektu siūloma pakeisti tik subjektus, kurie priimtų aukščiau minėtas įstatymo nuostatas įgyvendinančius teisės aktus, atkreipiame dėmesį, jog nėra aišku, kokiais argumentais remiantis keičiamame įstatyme atskiriems subjektams - būtent viešosioms įstaigoms, veikiančios sveikatos priežiūros srityje, nustatoma išimtis iš Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme nustatytų taisyklių. Svarstytina, ar projekto nuostatos atitinka Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 9 straipsnyje nustatytus valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo principus.

Be to, nėra pakankamai aišku, kurias konkrečiai viešąsias įstaigas apimtų sąvoka ,,valstybės ir savivaldybių viešosios įstaigos“, t. y., ar bet kurias viešąsias įstaigas, kurių savininkas (dalininkas) yra valstybė ar savivaldybė, ar tik tas, kurios veikia sveikatos priežiūros srityje. Svarstytina, ar, siekiant aiškumo ir įstatyme vartojamų sąvokų suderinamumo, projektu keičiamo įstatymo 36 straipsnio 7 dalyje vartojamas sąvokas bei kitose keičiamo įstatymo 36 straipsnio struktūrinėse dalyse vartojamas sąvokas nereikėtų suderinti su keičiamo įstatymo 3 straipsnyje vartojamomis sąvokomis.

2. Projekto 2 straipsnio 2 dalyje, atsižvelgiant į tai, kad teisės aktai yra priimami, o ne tvirtinami, o nuostata ,,parengia“ yra perteklinė, vietoj žodžių ,,parengia ir patvirtina“ įrašytinas žodis ,,priima“.

3. Projekto 2 straipsnyje siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigaliotų 2020 m. balandžio 1 d., o iki 2020 m. kovo 31 d. visų savivaldybių tarybos parengtų ir patvirtintų šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Svarstytina, ar atsižvelgus į nustatytas įstatymo priėmimo procedūras ir jų terminus bei į tai, kad eilinė Seimo pavasario sesija pradedama 2020 m. kovo 10 d., neturėtų būti nustatyta vėlesnė įstatymo įsigaliojimo data.

4. Atsižvelgiant į tai, kad projektu siūloma reglamentuoti disponavimą valstybės turtu, o Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad valstybės turto savininko funkcijas įgyvendina Seimas ir Vyriausybė, manytina, kad dėl teikiamo įstatymo projekto turėtų būti gauta Vyriausybės nuomonė.

5. Projekte reglamentuojama valstybės ir savivaldybių turto, perduoto patikėjimo teise viešosioms įstaigoms, nuoma ir panauda. Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatyta, kad teisės akto projekto rengėjas atlieka teisės akto projekto antikorupcinį vertinimą, jeigu rengiamame teisės akte numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su valstybės ar savivaldybių turto patikėjimo teisės perleidimu, valstybės ar savivaldybių turto nuosavybės ar valdymo teisės perleidimu privatiems asmenims. Atsižvelgus į tai, turėtų būti atliktas projekto antikorupcinis vertinimas.


 

 

 

 

Privatinės teisės skyriaus vedėja,

pavaduojanti departamento direktorių                                                                      Daina Petrauskaitė

 

 

 

 

 

A. Dulevičiūtė – Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. akvile.duleviciute@lrs.lt

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. saulius.svedas@lrs.lt