PASIŪLYMAS
DĖL AKCIZŲ ĮSTATYMO NR. IX-569 23, 24, 25, 26, 30, 31, 65 IR 74 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3879
2024-06-13
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
|
|
|
Argumentai:
Didesnio finansavimo krašto gynybai kontekste, kai reikšmingai keliami akcizų tarifai visoms alkoholinių gėrimų rūšims, netikslinga suteikti lengvatas atskiroms alkoholinių gėrimų rūšims.
Akcizų įstatyme šiuo metu yra įtvirtina lengvata, numatanti 50 proc. mažesnį akcizų tarifą vadinamosioms mažosioms alaus darykloms, pagaminančioms ne daugiau nei 8 mln. litrų alaus per metus.
Kelis metus galiojančios lengvatos pirminis tikslas buvo padėti smulkiajam Lietuvos verslui, todėl svarstymo metu buvo prognozuoti iki 1 mln. EUR siekiantys biudžeto netekimai. Tačiau praėjus keliems metams tapo aišku, kad ydingai suformuotas mažosios daryklos apibrėžimas lemia, kad šia lengvata naudojasi ne tik didžioji dalis visų Lietuvoje veikiančių alaus daryklų, bet ir alkoholio importuotojai bei kitų šalių alaus gamintojai. Taip pat egzistuoja papildomos šios lengvatos taikymo rizikos – nėra galimybių užtikrinti, kad, importuojant užsienio šalių alaus produkciją, nėra piktnaudžiaujama galimybe prisistatyti mažąja alaus darykla bei pasinaudoti šia 50 proc. siekiančia akcizų lengvata alui.
Valstybinės mokesčių inspekcijos duomenimis, 2022 metais lengvatinis alus sudarė 4,3 proc. viso alaus pardavimų Lietuvoje, 2023 metais – 4,4 proc. Dėl galiojančios lengvatos 2022 metais valstybės biudžetas neteko 2,1 mln. EUR akcizų įplaukų, 2023 metais – 2,3 mln. EUR.
Konstatuotina, kad šiuo metu Akcizų įstatyme numatytas mažosios alaus daryklos apibrėžimas nėra tikslingas, neatspindi lengvatos siekių bei suteikia galimybes lengvata piktnaudžiauti. Todėl, siekiant užkardyti galimybes didiesiems alaus gamintojams naudotis šia lengvata ir kartu surinkti daugiau lėšų į valstybės biudžetą, kurios kryptingai galėtų būti skirtos šalies gynybai, siūloma susiaurinti mažosios alaus daryklos apibrėžimą.
Remiantis VMI akcizų surinkimo duomenimis, sumažinus mažosios alaus daryklos apibrėžimą nuo 80 tūkst. hektolitrų (8 mln. litrų) iki 10 tūkst. hektolitrų (1 mln. litrų), kasmet į valstybės biudžetą būtų papildomai surenkama apie 1,8 mln. EUR pajamų iš akcizų. Taip pat šio apibrėžimo susiaurinimas leistų užtikrinti, kad alaus akcizų tarifo lengvata iš tiesų naudojasi smulkusis verslas, kuriam padėti lengvata ir buvo skirta.
Pasiūlymai: 1. Pakeisti projekto 1 straipsnį, papildant jį 23 straipsnio 2 dalies pakeitimu, ir išdėstyti taip: „1 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 23 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Alui taikomas 10,97 euro už 1 procentą faktinės tūrinės alkoholio koncentracijos procentais akcizų tarifas, kuris nustatomas už produkto hektolitrą.“ 2. Pakeisti 23 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Alui taikomas 12,74 euro už 1 procentą faktinės tūrinės alkoholio koncentracijos procentais akcizų tarifas, kuris nustatomas už produkto hektolitrą.“ 3. Pakeisti 23 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Alui taikomas 14,85 euro už 1 procentą faktinės tūrinės alkoholio koncentracijos procentais akcizų tarifas, kuris nustatomas už produkto hektolitrą. 2. Pakeisti 23 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Mažos alų gaminančios įmonės (toliau – mažosios alaus
daryklos) 10 tūkst. hektolitrų per metus realizuoto alaus taikomas 50
procentų mažesnis akcizo tarifas, negu nustatytas šio straipsnio 1 dalyje.
Šiame įstatyme mažąja alaus darykla, kuriai taikoma šioje dalyje nurodyta
akcizų lengvata, laikoma per kalendorinius metus ne daugiau kaip 10
|
Teikia
Seimo narys Justas Džiugelis