LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL UŽSIENIEČIŲ TEISINĖS PADĖTIES ĮSTATYMO
NR. IX-2206 45 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-03-14 Nr. XIVP-2882(2)
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ (toliau – keičiamas įstatymas) 45 straipsnio 1 dalies 1 punktą, kuriame yra nustatytos leidimo laikinai gyventi išdavimo užsieniečiui, kuris užsiima ir ketina toliau užsiimti teisėta veikla Lietuvos Respublikoje, sąlygos ir nustatyti, kad leidimas laikinai gyventi tokiam užsieniečiui galėtų būti išduodamas, kai jis yra dalyvis įmonėje, kurioje visą darbo laiką dirba ne tik Lietuvos Respublikos, kitos Europos Sąjungos valstybės narės ar Europos laisvosios prekybos organizacijos asociacijos valstybės narės piliečiai ar nuolat Lietuvos Respublikoje gyvenantys užsieniečiai, bet ir leidimus laikinai gyventi turintys užsieniečiai. Toks projektu siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais.
1.1. Viena vertus, pastebėtina, kad, projektu nustačius sąlygą, jog siekiant užsieniečiui gauti leidimą laikinai gyventi, įmonėje, kurios dalyvis jis yra, galėtų dirbti ir leidimus laikinai gyventi turintys užsieniečiai, šioje leidimo laikinai gyventi išdavimo sąlygoje iš esmės būtų įvardintos visos kategorijos asmenų, teisėtai gyvenančių Lietuvos Respublikoje, todėl tokia leidimo laikinai gyventi išdavimo sąlyga nebetektų prasmės. Kita vertus, atkreiptinas dėmesys į tai, kad keičiamo įstatymo 45 straipsnio 1 straipsnio 1 punkte yra reglamentuojama ne užsieniečio, siekiančio gauti leidimą laikinai gyventi teisėtos veiklos pagrindu teisė įdarbinti užsieniečius, turinčius leidimus laikinai gyventi, bet reikalavimai įmonei, kuriuos ji turi atitikti, kad jos dalyviui užsieniečiui būtų išduotas leidimas laikinai gyventi. Atsižvelgus į tai svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas, kai vieno užsieniečio teisė gauti leidimą laikinai gyventi priklausytų nuo to, ar įmonėje be kita ko dirba ir kiti leidimus laikinai gyventi turintys užsieniečiai, apskritai būtų pagrįstas ir logiškas.
1.2. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad leidimo laikinai gyventi išdavimo sąlyga, kurioje yra nurodomos kategorijos asmenų, turinčių dirbti įmonėje visą darbo laiką, kad jos dalyvis ir vadovas užsienietis gautų leidimą laikinai gyventi, yra nurodytos ne tik keičiamo įstatymo 45 straipsnio 1 1 dalies 1 punkte, kurį siūloma keisti projektu, bet ir keičiamo įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 2, 21 ir 22 punktuose, todėl pritarus teikiamam projektui, sistemiškai reikėtų įvertinti ir šių keičiamo įstatymo nuostatų keitimo poreikį.
2. Pritarus teikiamam projektui, reikėtų tikslinti jo pavadinimą – „Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 45 straipsnio pakeitimo įstatymas“, o projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 1 punkte vietoj žodžių „laikinus leidimus turintys“ įrašyti žodžius „leidimus laikinai gyventi turintys“.
3. Projekto 2 straipsnyje siūloma nustatyti, kad įstatymas įsigaliotų 2024 m. gruodžio 31 d. Pastebėtina, jog paprastai teisės aktų įsigaliojimo data nustatoma pirmą, o ne paskutinę mėnesio dieną, todėl svarstytina, ar projektu siūloma data neturėtų būti patikslinta į „2025 m. sausio 1 d.“. Be to, svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, projekto 2 straipsnis neturėtų būti papildytas nuostatomis dėl jo taikymo, t. y. aiškiai nustatant, kokie reikalavimai taikomi asmenims, pateikusiems prašymus išduoti leidimus laikinai gyventi iki įstatymo įsigaliojimo. Pritarus šiai pastabai tikslintinas projekto 2 straipsnio pavadinimas ir projekto 2 straipsnis pildytinas 2 dalimi.
4. Atsižvelgus į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalį valstybės politiką užsieniečių buvimo ir gyvenimo Lietuvos Respublikoje kontrolės srityje formuoja, jos įgyvendinimą koordinuoja ir kontroliuoja Vidaus reikalų ministerija, į tai, kad Vyriausybė 2014 m. sausio 22 d. nutarimu Nr. 79 „Dėl Lietuvos migracijos politikos gairių patvirtinimo“ yra patvirtinusi Lietuvos migracijos politikos gaires, kuriose yra nustatyti Lietuvos migracijos politikos principai, tikslai ir kryptys, o taip pat į tai, kad Vyriausybė, tiek pati teikdama keičiamo įstatymo pakeitimo įstatymo projektus, kuriais buvo siūloma keisti (mažinti) keičiamo įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatytus leidimo laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje teisėtos veiklos pagrindu nustatytus reikalavimus, tiek ir teikdama išvadas dėl atitinkamų Seimo narių teikiamų projektų, yra pabrėžusi, kad sumažinus šiuos reikalavimus, padidėtų fiktyvių įmonių steigimo rizika ir būtų sudarytos sąlygos piktnaudžiauti leidimo laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje sistema, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. +370 209 6164, el. p. [email protected]
L. Schulte-Ebbert, tel. +370 209 6055, el. p. [email protected]