LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Kaimo reikalų komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL Lietuvos Respublikos SODININKŲ BENDRIJŲ ĮSTATYMO NR. IX-1934 6 IR 20 STRAIPSNIŲ
PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP- 2410
2023-03-29 Nr. 110-P-8
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Viktoras Pranckietis – Komiteto pirmininkas, Vidmantas Kanopa - Komiteto pirmininko pavaduotojas, Komiteto nariai: Jonas Gudauskas, Sergejus Jovaiša, Vigilijus Jukna, Kęstutis Mažeika.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos sodininkų draugija (2023-03-27) |
1(2) |
(7) |
|
Argumentai: Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (toliau – Projektas) 1 straipsnio 2 dalyje minimas sąvokas, kaip "gali būti", "pagal savivaldybės nustatytus prioritetus", "savivaldybei sutikus", "sudarant sandorį" reiktų įvertinti antikorupciniu požiūriu, nes sodininkų bendrijų kelių (gatvių) perdavimas spręstųsi tik tuomet, jei savivaldybė sutiktų juos priimti. Be to, savivaldybė galėtų nusistatyti tik jai palankius kelių (gatvių) perdavimo kriterijus (kaip yra ir šiuo metu), kas eilinį kartą padarytų kelių (gatvių) perdavimą visiškai neįmanomu. Be to, sodininkų bendrija galėtų perduoti ar sudaryti sandorį su savivaldybe tik dėl kelių (gatvių) dangos, nes jos buvo įrengtos sodininkų lėšomis, tačiau ne dėl bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių), kurie nei nuosavybės nei patikėjimo teise nepriklauso sodininkų bendrijoms. Taip pat, neaiškus Projekto 6 str. 2 d. įgyvendinimas, jeigu keliai (gatvės) neatitiktų Projekto 6 str. 3 d. numatytų reikalavimų.
Siūlome: Atsisakyti Projekto 6 straipsnį papildyti 2 nauja dalimi. 1 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas
|
Nepritarti.
|
Siūloma pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui.
|
2. |
Lietuvos sodininkų draugija (2023-03-27) |
1(6) |
(3) |
|
Argumentai: Projekto 1 straipsnio 3 dalyje numatyti kelių (gatvių) reikalavimai yra subjektyvaus pobūdžio. Projekto rengėjai nerinko jokių statistinių duomenų apie sodininkų bendrijų kelius (gatves) bei neatliko jokio išsamaus tyrimo: kiek kilometrų sodininkų bendrijose esančių kelių (gatvių) bus galima perduoti savivaldybėms, pagal išvardintus reikalavimus Manome, kad Projekte nustatytus reikalavimus atitiks tik labai maža dalis kelių (gatvių), o visi kiti likusieji ir toliau liks sodininkų bendrijų priežiūrai. Projekto 1 str. 3 d. 1 p. numatytas reikalavimas kelio (gatvės) pločiui ne mažesniam kaip 4,5 m didžiajai daugumai sodininkų bendrijų gatvių taip ir liks neįgyvendinamas, nes pagal patvirtintus generalinius planus (jie parengti ir patvirtinti gerokai anksčiau, nei buvo priimtas LR Sodininkų bendrijų įstatymas) buvo nustatytas 4 m ar siauresnis kelių (gatvių) plotis. Pastebėtina, kad Statybų techninis reglamentas susiformavusiose mėgėjų sodo teritorijose (gatvės kategorija DS⃰) gatvių važiuojamosios juostos pločiui numato 3,5 m., o minimalų atstumą tarp gatvės raudonųjų linijų – 4,5 m. Tikslinga peržiūrėti ir minėtą statybos techninį reglamentą prilyginant gatvės raudonųjų linijų atstumą važiuojamosios juostos pločiui. Apskritai, kelių teisinį reglamentavimą nustato LR Kelių įstatymas. Jis turi viršenybę prieš LR Sodininkų bendrijų įstatymo 6 str. nuostatas, numatančias sodininkų bendrijų kelių (gatvių) priklausomybę. Siūlytina apsvarstyti LR Sodininkų bendrijų įstatymo 6 str. pakeitimus, vadovaujantis LR Kelių įstatymo nuostatomis, reglamentuojančiomis vietinės reikšmės kelių priklausomybę (2 str. 3 d., 3 str. 3 d., 4 str. 3 d., 6 str. 4 d.). Taip pat, sodininkų bendrijų kelių (gatvių) perdavimo savivaldybėms procese turėtų dalyvauti Nacionalinė žemės tarnyba prie Aplinkos ministerijos kaip subjektas valdantis bendrojo naudojimo žemę ir joje esančius keliu (gatves) patikėjimo teise. Siūlome: Atsisakyti Projekto 6 straipsnį papildyti 3 nauja dalimi. 1 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas
|
Nepritarti.
|
Siūloma pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui.
|
3. |
Lietuvos sodininkų draugija (2023-03-27) |
2(20)
|
(2)
|
(2)
|
Argumentai: Projekto 2 straipsnis, kuris keičia 20 straipsnio 2 dalies 2 punktą, yra visai neaktualus, atsižvelgiant į tai, kad sodininkų bendrijose esanti bendrojo naudojimo žemė ir joje esantys keliai (gatvės) nei nuosavybės, nei patikėjimo teise nepriklauso sodininkų bendrijoms (jeigu jos nėra išsipirkę šios žemės iš valstybės), o ne savo turto perduoti negalima.
Siūlome: Palikti 20 str. 2 d. 2 p. tokį, koks yra šiuo metu. 20 str. Bendrijos teisės ir pareigos 2. Bendrijai draudžiama: 2) neatlygintinai perduoti bendrijos
turtą nuosavybėn, pagal patikėjimo ar panaudos sutartį bendrijos nariui ar
kitam asmeniui |
Nepritarti.
|
Siūloma pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui.
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo narys A.Kupčinskas (2021-10-26)
|
1(6) |
2 |
|
Argumentai: Įstatymo pakeitimo projekto Nr. XIVP-2410 1 straipsnyje, kuriuo keičiamas 6 straipsnis, 2 dalyje, įstatymas papildomas nauja 2 dalimi. Įstatymo pakeitimo projekte numatyta jog bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) kelio (gatvės) nuosavybės teisė gali būti registruojama savivaldybei ir tokiu atveju įregistravimo ir kadastrinių matavimų kaštus padengia savivaldybės administracija pagal prioritetus. Galima manyti, jog ši įstatymo pakeitimo projekto dalis gali sukelti dvejopą vertinimą, kuomet bus traktuojama, kad savivaldybė turi padengti šiuos kaštus tik su ta sąlyga jeigu nuosavybės teisė bus registruojama savivaldybei. Todėl siūlome panaikinti šį dvejopai vertintiną įstatymo projekto dalį ir patikslinti, jog bendrija gali kreiptis dėl kadastrinių matavimų atlikimo ir įregistravimo, ir savivaldybė nepriklausomai nuo būsimos nuosavybės teisės turi padengti kadastrinių matavimų ir įregistravimo kaštus. Taip pat siūlome atsisakyti savivaldybės teisės atlikinėti kadastrinius matavimus ir įregistravimo procesą pagal savivaldybės tarybos nustatytus prioritetus, kadangi šioje vietoje yra paliekama galimybė savivaldybėms vengti bendrijų prašymo vykdymo neįtraukiant arba nenustatant prioritetų. Todėl siūlome pakeisti šią dalį nustatant jog savivaldybė privalėtų atlikti iš bendrijų susirinkimo sprendimo kylantį reikalavimą atlikti kelio (gatvės) kadastrinius matavimus ir įregistruoti kelią (gatvę) per 1 metus nuo sodų bendrijos kreipimosi datos.
Pasiūlymas: Siūlome pakeisti 1 straipsnio, kuriuo keičiamas 6 straipsnis, 2 dalį ir išdėstyti ją taip: 1 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas 2. Papildyti 6 straipsnį nauja 2 dalimi:
„2. Kai bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių)
kadastriniai matavimai nėra atlikti ir nėra tokiam inžineriniam statiniui
suformuoto žemės sklypo, bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo
sprendimu)
Kai bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastriniai matavimai yra atlikti ir keliai (gatvės) įregistruoti Nekilnojamo turto registre, bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) ir savivaldybei sutikus keliai (gatvės) perleidžiami sudarant sandorį.“
|
Spręsti pagrindiniam komitetui. |
|
2. |
Seimo narys A.Kupčinskas (2021-10-26)
|
1(6) |
(3)
|
|
Argumentai: Taip pat įvertinant situaciją sodų bendrijose, kuomet sodų bendrijos savo lėšomis renovuoja arba prižiūri kelius, įstatymo pakeitimo projektas turi būti patikslintas siekiant išvengti dvilypio įstatymo vertinimo, kuomet gali būti sudarytos galimybės manyti, jog savivaldybės nuosavybės teisės gali būti įregistruojamos neatlygintinai, nepriklausomai nuo kelio (gatvės) priežiūros ar būklės statuso, t.y. bendrijų ir gyventojų finansinio indėlio į kelio (gatvės) būklę, priežiūrą ar kitą kelių (gatvių) infrastruktūrą. Taigi dėl šios priežasties yra siūloma patikslinti, kad savivaldybės nuosavybės teisės įregistravimas gali įvykti tik sandorio būdu.
Pasiūlymas: Siūlome pakeisti 1 straipsnio, kuriuo keičiamas 6 straipsnis, 3 dalį ir išdėstyti ją taip: 1 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas 3. Papildyti 6 straipsnį nauja 3 dalimi: „3. Kai bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastriniai matavimai nėra atlikti ir nėra tokiam inžineriniam statiniui suformuoto žemės sklypo, bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastriniams matavimams ir įregistravimui skyrus tikslinį finansavimą iš valstybės biudžeto lėšų arba savivaldybės biudžeto lėšų, bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) savivaldybės privalo atlikti bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastrinius matavimus ir įregistruoti savivaldybės nuosavybės teises sandoriu būdu, jei keliai (gatvės) atitinka šiuos reikalavimus: 1) kelio (gatvės) plotis yra ne mažesnis kaip 4,5 m ir gali sutapti su važiuojamosios dalies pločiu; 2) kelias nesibaigia akligatviu, o jeigu baigiasi akligatviu, jame yra apsisukimo aikštelė, kurios įrengimo formas ir matmenis nustato statybos techninis reglamentas STR 2.06.04:2014 „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai. Bendrieji reikalavimai“; 3) kelias atitinka bent vieną iš šių papildomų reikalavimų: a) kerta bendrijos teritoriją; b) jame yra sankryža su vietinės ar valstybinės reikšmės keliu arba savivaldybės nuosavybės teise bendrijos teritorijoje valdomu keliu; c) yra pagrindinis kitų bendrijos kelių atžvilgiu.“ 4. Buvusias 6 straipsnio 2–9 dalis laikyti atitinkamai 4–11 dalimis.“ |
Spręsti pagrindiniam komitetui. |
|
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2410;
6.2. Pasiūlymai: siūlyti pagrindiniam Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetui tobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus.
7. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 1.
8. Komiteto paskirtas pranešėjas: V. Pranckietis.
Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis
Komiteto biuro patarėja Gintarė Remeikienė