LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Kaimo reikalų komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL Lietuvos Respublikos SODININKŲ BENDRIJŲ ĮSTATYMO NR. IX-1934 6 IR 20 STRAIPSNIŲ

PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP- 2410

 

2023-03-29 Nr. 110-P-8

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Viktoras Pranckietis – Komiteto pirmininkas, Vidmantas Kanopa - Komiteto pirmininko pavaduotojas, Komiteto nariai: Jonas Gudauskas, Sergejus Jovaiša, Vigilijus Jukna, Kęstutis Mažeika.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

             Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2023-02-14)

 

 

 

1(6)

 

 

 

 

 

     Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Teikiamu įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Sodininkų bendrijų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) nuostatas, reglamentuojančias sodininkų bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių perdavimą savivaldybėms nuosavybės teise. Sistemiškai vertinant projekto 1 straipsnio 1-3 dalimis keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1, 2 ir 3 dalyse siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą, atkreiptinas dėmesys į šiuos aspektus.

     Pirma, pažymėtina, kad tiek pagal galiojančio keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatas, tiek pagal projekto 1 straipsnio 1 dalyje dėstomas keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatas savivaldybėms nuosavybės teise perduodami sodininkų bendrijos (toliau – bendrija) bendrojo naudojimo žemėje esantys žemės sklypai su juose esančiais keliais (gatvėmis) ir ar kelių juostomis. Taigi, pagal galiojantį teisinį reguliavimą bei pagal projekto 1 straipsnio 1 dalyje dėstomas keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatas bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esantys keliai (gatvės) savivaldybėms nuosavybės teise perduodami tik tuomet, kai yra suformuoti žemės sklypai, kuriuose yra tokie keliai (gatvės). Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsnio 2 ir 3 dalyse dėstomose keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 ir 3 dalyse taip pat siūloma reglamentuoti bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) perdavimą savivaldybėms nuosavybės teise, tačiau žemės sklypai, kuriuose yra tokie keliai (gatvės), pagal projekto 1 straipsnio 2 ir 3 dalyse dėstomas keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 ir 3 dalių nuostatas savivaldybėms nuosavybės ar kita teise nebūtų perduodami. Be to, projekto 1 straipsnio 2 ir 3 dalyse dėstomose keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 ir 3 dalyse, priešingai, nei numatyta projekto 1 straipsnio 1 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje, nėra siūloma reglamentuoti atskirų kelių juostų perdavimo savivaldybėms nuosavybės teise. Taigi, projekto 1 straipsnio 1 dalyje dėstomas keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatas reikėtų suderinti su projekto 1 straipsnio 2 ir 3 dalyse dėstomomis keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 ir 3 dalių nuostatomis. 

     Antra, bendrijų bendrojo naudojimo žemė yra valstybės nuosavybė, išskyrus atvejus, kai įstatymo nustatyta tvarka bendrijos bendrojo naudojimo žemę yra išpirkusios iš valstybės. Atkreipiame dėmesį, kad tuo atveju, jeigu projekto 1 straipsnio 2 ir 3 dalyse dėstomomis keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 ir 3 dalių nuostatomis turimas tikslas sodininkų bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančius kelius (gatves) perduoti savivaldybėms, nesuformavus žemės sklypų, priėmus įstatymą, teisinis reguliavimas dėl bendrijos teritorijoje esančių kelių (gatvių) perdavimo nuosavybės teise savivaldybėms taptų nenuoseklus, nes dalis bendrijos bendrojo naudojimo teritorijoje esančių kelių (gatvių) būtų perduotos savivaldybėms nuosavybės teise, perduodant nuosavybės teises ir į žemės sklypus, gi po įstatymo įsigaliojimo savivaldybėms nuosavybės teise būtų perduodami tik bendrijos bendrojo naudojimo teritorijose esantys keliai (gatvės), neperduodant nuosavybės teisių į žemės sklypus. Pažymėtina, kad savivaldybėms perdavus bendrijų bendrojo naudojimo teritorijose esančius kelius (gatves), jų priežiūrai, remontui būtų reikalinga naudotis ir žeme, kurioje yra tie keliai (gatvės). Iš projekto nuostatų nėra aišku, kokias teises į žemę (žemės sklypus) turėtų savivaldybės. Atsižvelgiant į tai, kas aukščiau išdėstyta, svarstytina, ar, siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, projekto nuostatų nereikėtų patikslinti taip, kad savivaldybei nuosavybės teise būtų perduodami bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esantys suformuoti žemės sklypai su juose esančiais keliais (gatvėmis). Kitu atveju, projektą reikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis aukščiau nurodytus neaiškumus, t. y. nustatant, kokias teises savivaldybės turėtų į valstybinę žemę, kurioje yra joms nuosavybės teise perduoti keliai (gatvės).

            Trečia, nėra aiškus projekto 1 straipsnio 2 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies ir projekto 1 straipsnio 3 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalies nuostatų santykis. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal projekto 1 straipsnio 2 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies nuostatas galėtų būtų atliekami visų bendrijos bendrojo naudojimo teritorijoje esančių kelių (gatvių) kadastriniai matavimai, t. y. ir kelių (gatvių), neatitinkančių projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje siūlomų nustatyti reikalavimų. Tokie keliai (gatvės) nuosavybės teise būtų perduodami savivaldybei. Svarstytina, ar projekto 1 straipsnio 2 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje ir projekto 1 straipsnio 3 dalyje dėstomoje keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje nereikėtų nustatyti vienodų reikalavimų bendrijų bendrojo naudojimo teritorijose esantiems keliams (gatvėms), kurie, atlikus kadastrinius matavimus, nuosavybės teise būtų perduodami savivaldybėms.

 

 

 

Pritarti.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2023-02-14)

1(6)

2(2)

N

2. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnį siūloma papildyti nauja 2 dalimi nustatant, kad ,,Kai bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastriniai matavimai yra atlikti ir keliai (gatvės) įregistruoti Nekilnojamo turto registre, bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) ir savivaldybei sutikus keliai (gatvės) perleidžiami sudarant sandorį“.

     Vertinamoji projekto nuostata svarstytina šiais aspektais.

     Pirma, iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, ar pagal sandorį savivaldybės įgytų nuosavybės teises į bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančius kelius (gatvės), kurių kadastriniai matavimai yra atlikti, o keliai (gatvės) įregistruoti Nekilnojamo turto registre. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad šiose projekto nuostatose nėra aiškiai įvardintas subjektas, kuriam keliai (gatvės) perleidžiami sudarant sandorį. Projektą reikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis šiuos neaiškumus.

     Antra, svarstytina, ar, siekiant aiškumo, vertinamosios projekto nuostatos nereikėtų patikslinti, nustatant, kad bendrijos su savivaldybe sudarytais sandoriais savivaldybėms nuosavybės teise galėtų perleisti tik joms nuosavybės teise priklausančius bendrijos bendrojo naudojimo žemėje esančius kelius (gatves), kurių kadastriniai matavimai yra atlikti ir keliai (gatvės) įregistruoti Nekilnojamo turto registre. Kitu atveju, projekto nuostata galėtų būti aiškinama taip, kad bendrijos teritorijose esantys keliai (gatvės), kurių kadastriniai matavimai yra atlikti ir jie yra įregistruoti, tačiau bendrijoms nuosavybės teise nepriklauso.

 

Pritarti.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2023-02-14)

1(6)

2(2) 

 

3. Siekiant teisinio aiškumo ir nuoseklumo, projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies pirmojoje pastraipoje ir projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalies nuostatose toje apimtyje, kurioje kalbama apie kelių (gatvių) registravimą (įregistravimą), reikėtų aiškiai nurodyti registrą, kuriame šie objektai būtų registruojami (įregistruojami).

 

Pritarti.

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2023-02-14)

1(6)

2(2)

 

4. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal projekto 1 straipsnio 2 dalimi siūlomas keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies nuostatas, savivaldybių tarybos turėtų nustatyti bendrijų bendrojo naudojimo teritorijose esančių kelių (gatvių) kadastrinių matavimų atlikimo prioritetus. Atsižvelgiant į tai, projekto 3 straipsnio 2 dalyje tarp institucijų, kurios priima įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus, turėtų būti nurodytos ir savivaldybių tarybos.

 

Pritarti.

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2023-02-141)

1(6)

 

3(3)

 

5. Iš projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalies nuostatų nėra pakankamai aišku, ar keliai turi atitikti visus šios dalies 1 – 3 punktuose nustatytus reikalavimus, ar bent vieną iš jų. Siekiant aiškumo, projekto nuostatos tikslintinos.

 

Pritarti.

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2023-02-14)

3

3

 

6. Projekto 3 straipsnio 3 dalyje po dviejų formuluočių „šio įstatymo įsigaliojimo“ įrašytini žodžiai „dienos“. Be to, siekiant aiškumo, šiose projekto nuostatose reikėtų konkrečiai nurodyti kokio įstatymo „galiojusios nuostatos“ turimos omenyje. 

 

Pritarti.

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (2023-02-14)

*

 

 

7. Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“:

7.1.                atkreiptinas dėmesys, kad įstatymo straipsnių dalys pradedamos rašyti iš naujos eilutės ir numeruojamos arabiškais skaitmenimis iš eilės (minėtų rekomendacijų 37.4. punktas). Atsižvelgiant į tai, tikslintinas projekto 1 straipsnio 2 dalyje keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalies išdėstymas;

7.2.                aukštesnės teisinės galios teisės akte turėtų būti vengiama nuorodų į konkrečius žemesnės galios teisės aktus. Tokiu atveju gali būti formuluojama nurodant ne konkretų, o bendrinį teisės akto pavadinimą ir subjektą, kuris tvirtina tą teisės aktą (minėtų rekomendacijų 77 punktas). Atsižvelgiant į tai, projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalies 2 punkte pateikta nuoroda į konkretų statybos techninį reglamentą tikslintina.

7.3.                projekto 3 straipsnio pavadinimą, atsižvelgiant į tai, kad šio straipsnio 3 dalyje siūloma reglamentuoti įstatymo taikymą, siūlytina išdėstyti taip: „3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas”.

Pritarti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

             Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos sodininkų draugija

(2023-03-27)

 

 

 

1(2)

 

 

 

(7)

 

Argumentai: Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (toliau – Projektas) 1 straipsnio 2 dalyje minimas sąvokas, kaip "gali būti", "pagal savivaldybės nustatytus prioritetus", "savivaldybei sutikus", "sudarant sandorį" reiktų įvertinti antikorupciniu požiūriu, nes sodininkų bendrijų kelių (gatvių) perdavimas spręstųsi tik tuomet, jei savivaldybė sutiktų juos priimti. Be to, savivaldybė galėtų nusistatyti tik jai palankius kelių (gatvių) perdavimo kriterijus (kaip yra ir šiuo metu), kas eilinį kartą padarytų kelių (gatvių) perdavimą visiškai neįmanomu.

Be to, sodininkų bendrija galėtų perduoti ar sudaryti sandorį su savivaldybe tik dėl kelių (gatvių) dangos, nes jos buvo įrengtos sodininkų lėšomis, tačiau ne dėl bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių), kurie nei nuosavybės nei patikėjimo teise nepriklauso sodininkų bendrijoms.

Taip pat, neaiškus Projekto 6 str. 2 d. įgyvendinimas, jeigu keliai (gatvės) neatitiktų Projekto 6 str. 3 d. numatytų reikalavimų.

 

Siūlome: Atsisakyti Projekto 6 straipsnį papildyti 2 nauja dalimi.

       1 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas

2. Papildyti 6 straipsnį nauja 2 dalimi:

„2. Kai bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastriniai matavimai nėra atlikti ir nėra tokiam inžineriniam statiniui suformuoto žemės sklypo, bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) kelio (gatvės) nuosavybės teisė gali būti registruojama savivaldybei, tokiu atveju įregistravimą ir kelio (gatvės) kadastrinius matavimus savivaldybės biudžeto lėšomis atlieka savivaldybės administracija pagal savivaldybės tarybos nustatytus prioritetus.

Kai bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastriniai matavimai yra atlikti ir keliai (gatvės) įregistruoti Nekilnojamo turto registre, bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) ir savivaldybei sutikus keliai (gatvės) perleidžiami sudarant sandorį.“  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siūloma pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui.

 

2.

Lietuvos sodininkų draugija

(2023-03-27)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1(6)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(3)

 

Argumentai: Projekto 1 straipsnio 3 dalyje numatyti kelių (gatvių) reikalavimai yra subjektyvaus pobūdžio. Projekto rengėjai nerinko jokių statistinių duomenų apie sodininkų bendrijų kelius (gatves)  bei neatliko jokio išsamaus tyrimo: kiek kilometrų sodininkų bendrijose esančių kelių (gatvių) bus galima perduoti savivaldybėms, pagal išvardintus reikalavimus Manome, kad Projekte nustatytus reikalavimus atitiks tik labai maža dalis kelių (gatvių), o visi kiti likusieji ir toliau liks sodininkų bendrijų priežiūrai. 

Projekto 1 str. 3 d. 1 p. numatytas reikalavimas kelio (gatvės) pločiui ne mažesniam kaip 4,5 m didžiajai daugumai sodininkų bendrijų gatvių taip ir liks neįgyvendinamas, nes pagal patvirtintus generalinius planus (jie parengti ir patvirtinti gerokai anksčiau, nei buvo priimtas LR Sodininkų bendrijų įstatymas) buvo nustatytas 4 m ar siauresnis kelių (gatvių) plotis.

Pastebėtina, kad Statybų techninis reglamentas susiformavusiose mėgėjų sodo teritorijose (gatvės kategorija DS⃰) gatvių važiuojamosios juostos pločiui numato 3,5 m., o minimalų atstumą tarp gatvės raudonųjų linijų – 4,5 m. Tikslinga peržiūrėti ir minėtą  statybos techninį reglamentą prilyginant gatvės raudonųjų linijų atstumą važiuojamosios juostos pločiui.

Apskritai, kelių teisinį reglamentavimą nustato LR Kelių įstatymas. Jis turi viršenybę prieš LR Sodininkų bendrijų įstatymo 6 str. nuostatas, numatančias sodininkų bendrijų kelių (gatvių) priklausomybę. Siūlytina apsvarstyti LR Sodininkų bendrijų įstatymo 6 str. pakeitimus, vadovaujantis LR Kelių įstatymo nuostatomis,  reglamentuojančiomis vietinės reikšmės kelių priklausomybę (2 str. 3 d., 3 str. 3 d., 4 str. 3 d., 6 str. 4 d.).

Taip pat, sodininkų bendrijų kelių (gatvių) perdavimo savivaldybėms procese turėtų dalyvauti Nacionalinė žemės tarnyba prie Aplinkos ministerijos kaip subjektas valdantis bendrojo naudojimo žemę ir joje esančius keliu (gatves) patikėjimo teise.

Siūlome: Atsisakyti Projekto 6 straipsnį papildyti 3 nauja dalimi.

1 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas

3.  Papildyti 6 straipsnį nauja 3 dalimi:

„3.  Kai bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastriniai matavimai nėra atlikti ir nėra tokiam inžineriniam statiniui suformuoto žemės sklypo, bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastriniams matavimams ir įregistravimui skyrus tikslinį finansavimą iš valstybės biudžeto lėšų arba savivaldybės biudžeto lėšų, bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) savivaldybės privalo atlikti bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastrinius matavimus ir įregistruoti savivaldybės nuosavybės teises, jei keliai (gatvės) atitinka šiuos reikalavimus:

1) kelio (gatvės) plotis yra ne mažesnis kaip 4,5 m ir gali sutapti su važiuojamosios dalies pločiu;

2) kelias nesibaigia akligatviu, o jeigu baigiasi akligatviu, jame yra apsisukimo aikštelė, kurios įrengimo formas ir matmenis nustato statybos techninis reglamentas STR 2.06.04:2014 „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai. Bendrieji reikalavimai“;

3) kelias atitinka bent vieną iš šių papildomų reikalavimų:

a) kerta bendrijos teritoriją;

b) jame yra sankryža su vietinės ar valstybinės reikšmės keliu arba savivaldybės nuosavybės teise bendrijos teritorijoje valdomu keliu;

c) yra pagrindinis kitų bendrijos kelių atžvilgiu.“

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siūloma pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui.

 

3.

Lietuvos sodininkų draugija

(2023-03-27)

 

 

 

 

 

 

 

2(20)

 

 

 

 

 

 

 

 

(2)

 

 

 

 

 

 

 

 

(2)

 

Argumentai: Projekto 2 straipsnis, kuris keičia 20 straipsnio 2 dalies 2 punktą, yra visai neaktualus, atsižvelgiant į tai, kad sodininkų bendrijose esanti bendrojo naudojimo žemė ir joje esantys keliai (gatvės) nei nuosavybės, nei patikėjimo teise nepriklauso sodininkų bendrijoms (jeigu jos nėra išsipirkę šios žemės iš valstybės), o ne savo turto perduoti negalima.

 

Siūlome: Palikti 20 str. 2 d. 2 p. tokį, koks yra šiuo metu.

20 str. Bendrijos teisės ir pareigos

2. Bendrijai draudžiama:

2) neatlygintinai perduoti bendrijos turtą nuosavybėn, pagal patikėjimo ar panaudos sutartį bendrijos nariui ar kitam asmeniui, išskyrus  kelius (gatves) ir bendrojo naudojimo žemės sklypus, kuriuose yra keliai (gatvės) ir (ar) kelių juostos ir kurie numatyti perduoti nuosavybės teise   savivaldybėms;

 

 

 

 

 

 

 

Nepritarti.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Siūloma pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui.

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

             Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys A.Kupčinskas (2021-10-26)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1(6)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

     Argumentai:

     Įstatymo pakeitimo projekto Nr. XIVP-2410 1 straipsnyje, kuriuo keičiamas 6 straipsnis, 2 dalyje, įstatymas papildomas nauja 2 dalimi. Įstatymo pakeitimo projekte numatyta jog bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) kelio (gatvės) nuosavybės teisė gali būti registruojama savivaldybei ir tokiu atveju įregistravimo ir kadastrinių matavimų kaštus padengia savivaldybės administracija pagal prioritetus. Galima manyti, jog ši įstatymo pakeitimo projekto dalis gali sukelti dvejopą vertinimą, kuomet bus traktuojama, kad savivaldybė turi padengti šiuos kaštus tik su ta sąlyga jeigu nuosavybės teisė bus registruojama savivaldybei. Todėl siūlome panaikinti šį dvejopai vertintiną įstatymo projekto dalį ir patikslinti, jog bendrija gali kreiptis dėl kadastrinių matavimų atlikimo ir įregistravimo, ir savivaldybė nepriklausomai nuo būsimos nuosavybės teisės turi padengti kadastrinių matavimų ir įregistravimo kaštus.

     Taip pat siūlome atsisakyti savivaldybės teisės atlikinėti kadastrinius matavimus ir įregistravimo procesą pagal savivaldybės tarybos nustatytus prioritetus, kadangi šioje vietoje yra paliekama galimybė savivaldybėms vengti bendrijų prašymo vykdymo neįtraukiant arba nenustatant prioritetų. Todėl siūlome pakeisti šią dalį nustatant jog savivaldybė privalėtų atlikti iš bendrijų susirinkimo sprendimo kylantį reikalavimą atlikti kelio (gatvės) kadastrinius matavimus ir įregistruoti kelią (gatvę) per 1 metus nuo sodų bendrijos kreipimosi datos.

 

     Pasiūlymas:

     Siūlome pakeisti 1 straipsnio, kuriuo keičiamas 6 straipsnis, 2 dalį ir išdėstyti ją taip:

     1 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas

     2. Papildyti 6 straipsnį nauja 2 dalimi:

     „2. Kai bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastriniai matavimai nėra atlikti ir nėra tokiam inžineriniam statiniui suformuoto žemės sklypo, bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) kelio (gatvės) nuosavybės teisė gali būti registruojama savivaldybei, tokiu atveju bendrija gali kreiptis dėl kelio (gatvės) kadastrinių matavimų atlikimo ir įregistravimo. Įįregistravimą ir kelio (gatvės) kadastrinius matavimus savivaldybės biudžeto lėšomis atlieka savivaldybės administracija pagal savivaldybės tarybos nustatytus prioritetus  per 1 metus nuo kreipimosi į savivaldybę datos.

 

     Kai bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastriniai matavimai yra atlikti ir keliai (gatvės) įregistruoti Nekilnojamo turto registre, bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) ir savivaldybei sutikus keliai (gatvės) perleidžiami sudarant sandorį.“ 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spręsti pagrindiniam komitetui.

 

2.

Seimo narys A.Kupčinskas (2021-10-26)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1(6)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(3)

 

 

     Argumentai:

     Taip pat įvertinant situaciją sodų bendrijose, kuomet sodų bendrijos savo lėšomis renovuoja arba prižiūri kelius, įstatymo pakeitimo projektas turi būti patikslintas siekiant išvengti dvilypio įstatymo vertinimo, kuomet gali būti sudarytos galimybės manyti, jog savivaldybės nuosavybės teisės gali būti įregistruojamos neatlygintinai, nepriklausomai nuo kelio (gatvės) priežiūros ar būklės statuso, t.y. bendrijų ir gyventojų finansinio indėlio į kelio (gatvės) būklę, priežiūrą ar kitą kelių (gatvių) infrastruktūrą.

     Taigi dėl šios priežasties yra siūloma patikslinti, kad savivaldybės nuosavybės teisės įregistravimas gali įvykti tik sandorio būdu.

 

     Pasiūlymas:

     Siūlome pakeisti 1 straipsnio, kuriuo keičiamas 6 straipsnis, 3 dalį ir išdėstyti ją taip:

     1 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas

     3. Papildyti 6 straipsnį nauja 3 dalimi:

     „3.  Kai bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastriniai matavimai nėra atlikti ir nėra tokiam inžineriniam statiniui suformuoto žemės sklypo, bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastriniams matavimams ir įregistravimui skyrus tikslinį finansavimą iš valstybės biudžeto lėšų arba savivaldybės biudžeto lėšų, bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) savivaldybės privalo atlikti bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) kadastrinius matavimus ir įregistruoti savivaldybės nuosavybės teises sandoriu būdu, jei keliai (gatvės) atitinka šiuos reikalavimus:

     1) kelio (gatvės) plotis yra ne mažesnis kaip 4,5 m ir gali sutapti su važiuojamosios dalies pločiu;

     2) kelias nesibaigia akligatviu, o jeigu baigiasi akligatviu, jame yra apsisukimo aikštelė, kurios įrengimo formas ir matmenis nustato statybos techninis reglamentas STR 2.06.04:2014 „Gatvės ir vietinės reikšmės keliai. Bendrieji reikalavimai“;

     3) kelias atitinka bent vieną iš šių papildomų reikalavimų:

     a) kerta bendrijos teritoriją;

     b) jame yra sankryža su vietinės ar valstybinės reikšmės keliu arba savivaldybės nuosavybės teise bendrijos teritorijoje valdomu keliu;

     c) yra pagrindinis kitų bendrijos kelių atžvilgiu.

     4. Buvusias 6 straipsnio 2–9 dalis laikyti atitinkamai 4–11 dalimis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spręsti pagrindiniam komitetui.

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2410;

6.2. Pasiūlymai: siūlyti pagrindiniam Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetui tobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus.

7. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 1.

8. Komiteto paskirtas pranešėjas: V. Pranckietis.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                     Viktoras Pranckietis

          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Gintarė Remeikienė