LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 281 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-09-27 Nr. XIVP-3101

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 281 straipsnį nauja 41 dalimi, numatant atsakomybę už medžių, apie kurių kirtimą, kitokį pašalinimą iš augimo vietos ar intensyvų genėjimą pagal Želdynų įstatymą reikia pateikti pranešimą savivaldybės vykdomajai institucijai, kirtimą, kitokį pašalinimą iš augimo vietos ar intensyvų genėjimą nepranešus savivaldybės vykdomajai institucijai“. Siūlomas reguliavimas svarstytinas.

Šiuo metu galiojanti ANK 281 straipsnio 4 dalis numato atsakomybę už neteisėtą ne miško žemėje įveistų ar natūraliai augančių medžių naikinimą. Šiame straipsnyje įtvirtinta norma yra blanketinė. Tokios dispozicijos konkretinimo reikia ieškoti kito teisės akto teisės normose. Lietuvos Respublikos teritorijoje želdynų ir želdinių apsaugos, priežiūros ir tvarkymo, želdynų kūrimo ir želdinių veisimo teisinio reguliavimo pagrindus, taip pat visuomeninius santykius, užtikrinančius kraštovaizdžio ir urbanistinės aplinkos savitumą ir kokybę nustato Želdynų įstatymas. Želdynų įstatymo 2 straipsnio 19 dalyje želdiniai apibrėžiami kaip ne miško žemėje įveisti ar natūraliai augantys medžiai, krūmai ar lianos. Neteisėtas želdinių naikinimas yra plati sąvoka, be kita ko, apimanti ir želdinių kirtimą, kitokį pašalinimą iš augimo vietos ar intensyvų genėjimą nesilaikant teisės aktų reikalavimų (Želdynų įstatymo 2 straipsnio 9 dalis). Taigi, sisteminė šių normų analizė suponuoja, kad pagal šiuo metu galiojantį teisinį reguliavimą, medžių kirtimas, kitoks pašalinimas iš augimo vietos ar intensyvus genėjimas nesilaikant teisės aktuose nustatytų reikalavimų, yra neteisėtas ir gali užtraukti administracinę atsakomybę pagal ANK 281 straipsnio 4 dalį.

Atkreiptinas dėmesys, kad su teikiamu projektu susijusio Želdynų įstatymo Nr. X-1241 5, 7, 8, 12, 12, 22 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-3100) (toliau – projektas Nr. XIVP-3100) 4 straipsniu keičiamo Želdynų įstatymo 13 straipsnio 10 dalyje, siūloma nustatyti, kad asmuo prieš kirsdamas, kitaip pašalindamas iš augimo vietos ar prieš intensyviai genėdamas tam tikrų parametrų medžius, augančius miestų gyvenamųjų vietovių požeminių inžinerinių tinklų apsaugos zonose ir ant pastatų dalių, apie šiuos savo veiksmus, nustatytu terminu, turi pranešti savivaldybės vykdomajai institucijai. Įtvirtinus Želdynų įstatyme šią nuostatą, tam tikrų parametrų medžių kirtimas, kitoks pašalinimas iš augimo vietos ar intensyvus genėjimas, nepateikus pranešimo savivaldybės vykdomajai institucijai, būtų laikomas kaip medžių naikinimas pažeidžiant Želdynų įstatymo 13 straipsnio 10 dalies nuostatas, tai yra pažeidžiant įstatyme nustatytus reikalavimus, ir už tai atsakomybė galėtų kilti pagal ANK 281 straipsnio 4 dalį. Remiantis tuo, kas pirmiau išdėstyta, ir atsižvelgiant į jau esamą teisinį reguliavimą, svarstytina, ar įstatymo projektas atitinka Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 punkte įtvirtintą tikslingumo principą, reiškiantį, kad teisės akto projektas turi būti rengiamas ir teisės aktas priimamas tik tuo atveju, kai siekiamų tikslų negalima pasiekti kitomis priemonėmis (šiuo atveju – pritaikant jau egzistuojantį kompleksą kitų ANK 281 straipsnio nuostatų).

Be to, iš projekto nuostatų nėra aišku, ar administracinė atsakomybė asmenims galėtų kilti tuo atveju, jei, asmuo pagal Želdynų įstatymo 13 straipsnio 10 dalį praneštų savivaldybės vykdomajai institucijai apie norimą kirsti, kitaip pašalinti iš augimo vietos ar intensyviai genėti medį, tačiau atliktų šiuos veiksmus, nesulaukęs savivaldybės vykdomosios institucijos pranešimo arba savivaldybė dėl kokių nors priežasčių iki darbų pradžios nepateiktų minėto pranešimo.

2.    Nepritarus aukščiau minėtai pastabai, svarstytina, ar projektu siūloma administracinė nuobauda atitiktų teisinės atsakomybės proporcingumo reikalavimą, ar ji nebūtų per griežta, projekte numatyto administracinio nusižengimo pavojingumui ir galiojančiame ANK nustatytoms nuobaudoms už administracinius nusižengimus, numatytus ANK 281 straipsnyje. Pavyzdžiui, projektu siūloma ANK 281 straipsnio 41 dalies sankcija savo dydžiu prilygsta ANK 281 straipsnio 2 dalies, kurioje įtvirtinta atsakomybė už neteisėtą medžių, kurie pagal Želdynų įstatymą priskiriami saugotiniems želdiniams, naikinimą, sankcijai. Abejotina, ar saugotinų medžių naikinimas yra tiek pat pavojingas, kaip ir medžių kirtimas, kitoks pašalinimas iš augimo vietos ar intensyvus genėjimas nepranešus apie šiuos veiksmus savivaldybės vykdomajai institucijai.

3.    Remiantis galiojančios redakcijos ANK 589 straipsnio 49 punktu, tam tikrus ANK 281 straipsnyje numatytus administracinius nusižengimus (ANK 281 straipsnio 1, 2, 3, 4, 5 dalyse) tiria ir dėl jų protokolus surašo policijos pareigūnai. Jeigu projektu ANK 281 straipsnis būtų papildytas nauja dalimi, tuomet svarstytina, ar teisė atlikti tyrimą ir surašyti protokolą dėl šioje naujoje dalyje numatyto administracinio nusižengimo neturėtų būti suteikta ir policijos pareigūnams.

4.         Projekto 2 straipsnio 1 dalyje reikėtų numatyti įstatymo įsigaliojimo datą, kuri turėtų būti suderinta su projekto Nr. XIVP-3100 nustatyta įstatymo įsigaliojimo data.

5.    Atsižvelgus į tai, kad Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 9 d. nutarimu Nr. 851 „Dėl Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 7 ir 8.1. punktuose nurodyti Teisingumo ministerijos veiklos tikslai yra, be kita ko, formuoti valstybės politiką administracinių nusižengimų bylų teisenos srityje bei rengti minėtų sričių įstatymų, Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų projektus, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. +370 5 209 6546, el. p. [email protected]

E. Drėgvaitė, tel. +370 5 209 6891, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. +370 5 209 6165, el. p. [email protected]