-
|
6
|
|
|
Argumentai:
Pasiūlymu
siekiama atšaukti Gyventojų pajamų mokesčio (GPM) lengvatos gyventojų įmokoms
į III pakopos pensijų fondus panaikinimą, t. y. palikti mokestinės lengvatos
galiojimą ir nekeisti dabar galiojančios jų tvarkos. Tai grindžiama šiais
argumentais:
1.
Investicinė
sąskaita yra universalus ir paprastas būdas žmonėms investuoti į finansinius
produktus. Ji ypač patraukli tiems, kurie aktyviai prekiauja vertybiniais
popieriais. Siūlomas įstatymo projektas, įvedantis investicinę sąskaitą, yra
pažangi ir efektyvi iniciatyva, suteikianti gyventojams daugiau galimybių
investuoti. Šis įrankis yra labiau orientuotas į didesnes pajamas turinčius
gyventojus ir neturėtų būti laikomas ilgalaikio taupymo trečioje pensijų
pakopoje pakaitalu, kurio tikslas yra kaupti papildomas lėšas senatvei.
Investicinės sąskaitos tikslas yra
mokesčių, atsirandančių dėl dalyvavimo finansų rinkose, administravimo
supaprastinimas ir aiškumas bei paskatinti gyventojus investuoti laisvas
lėšas laikomas finansų įstaigų (bankų) sąskaitose ir indėliuose, kurios
sudaro apie 30 mlrd. eurų. Svarbu, kad investicinės sąskaitos atsiradimas
nekenktų ilgalaikiam reguliariam gyventojų taupymui trečios pakopos pensijų
fonduose.
Reikia atkreipti dėmesį, kad
kaimyninėse valstybėse – Latvijoje ir Estijoje, įvedus investicinės sąskaitos
modelį, taupymas ir kaupimas pensijai per trečios pakopos pensijų fondus
išlieka mokestinėmis lengvatomis valstybės skatinami ir remiami.
2.
Gyventojai
sudaro III pakopos pensijų kaupimo sutartis su aiškiu tikslu – sukaupti
papildomų lėšų savo senatvės pensijai. Todėl svarbu, kad gyventojai ir toliau
būtų skatinami kaupti papildomas lėšas savo senatvei. Šiandien tai daro apie
130.000 gyventojų ir svarbu, kad šis skaičius išliktų ir augtų. Kaupimas III
pakopos pensijų fonduose yra vienas iš pačių ilgiausių savo trukme,
nuolatinės savidisciplinos ir vartojimo atidėjimo reikalaujantis
įsipareigojimas iš gyventojo pusės, todėl užsienio šalių praktikoje toks
elgesys yra aktyviai remiamas ir skatinamas.
III pakopos pensijų fondai Lietuvoje
veikia efektyviai. Šių fondų turtas yra atskirtas nuo juos valdančių
bendrovių turto ir saugomas depozitoriume. Fondų administracinės išlaidos yra
nedidelės lyginant su kitais ilgalaikiais investiciniais sprendimais. Šių
fondų mokesčiai yra skaidrūs, nedideli ir konkurencingi, nulemti pensijų
fondų valdymo įmonių tarpusavio konkurencijos, veiklos masto ekonomijos,
detalaus reguliavimo teisės aktais bei valstybinės priežiūros. Trečios
pakopos pensijų fondų taisyklėse nustatyti atskaitymų dydžiai pastaruoju metu
mokesčiai nuolat mažėjo ir šiuo metu svyruoja nuo 0,4% iki 1,5% nuo valdomo
turto per metus.
Visi taikomi atskaitymai yra viešai
pateikiami Lietuvos banko interneto svetainėje, todėl vartotojai gali lengvai
su jais susipažinti ir palyginti su kitomis investavimo ir taupymo
paslaugomis. Gyventojai turi galimybę pakeisti pensijų fondo bendrovę, t.y.,
perkelti savo visas savo sukauptas lėšas pas kitą pensijų fondų valdytoją.
III pensijų pakopoje gyventojai turi
sukaupę daugiau turto, nei įmokėję įmokų, o ilgalaikė investicinė grąža –
lenkia infliaciją.
3.
Lietuvos
banko, Valstybės kontrolės, Europos komisijos, EBPO, Tarptautinio valiutos
fondo prognozės rodo, jog ateityje Sodros senatvės pensijos ir darbo
užmokesčio santykis (t. y. pakeitimo norma) ženkliai sumažės ir sieks ~30
proc. vietoje dabartinių ~45 proc. Gyventojų kaupimas III pakopos pensijų
fonduose prisideda prie ilgalaikių valstybės tikslų didinti pensijos amžių
pasiekusių gyventojų pajamas bei motyvuoti juos asmeniškai didinti savo
santaupas senatvei.
Pasiūlymas:
Pakeisti
projekto 6 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
6 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 21 straipsnio 1 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„1. Iš pajamų gali būti atimamos šios
per mokestinį laikotarpį patirtos nuolatinio Lietuvos gyventojo išlaidos:
1)
savo, sutuoktinio arba savo nepilnamečių vaikų (įvaikių, globotinių, kuriems
nustatyta nuolatinė globa (rūpyba) šeimoje), iki 18 metų ir vyresnių
neįgaliųjų vaikų (įvaikių, globotinių, kuriems nustatyta nuolatinė globa
(rūpyba) šeimoje, pilnamečių asmenų, kuriems iki pilnametystės buvo nustatyta
nuolatinė globa (rūpyba) šeimoje), kuriems nustatytas specialusis nuolatinės
slaugos poreikis, bei iki 18 metų ir vyresnių vaikų (įvaikių,
globotinių, kuriems nustatyta nuolatinė globa (rūpyba) šeimoje, pilnamečių
asmenų, kuriems iki pilnametystės buvo nustatyta nuolatinė globa (rūpyba)
šeimoje), kuriems iki 2005 m. birželio 30 d. buvo nustatyta visiška negalia,
naudai iki 2034 m. gruodžio 31 d. sumokėtos gyvybės draudimo įmokos
pagal iki 2024 m. gruodžio 31 d. sudarytas gyvybės draudimo
sutartis, kuriose numatyta, kad draudimo išmoka išmokama ne tik įvykus
draudžiamajam įvykiui, bet ir pasibaigus draudimo sutarties galiojimo
terminui;
2) savo, sutuoktinio, iki 18 metų ir
vyresnių neįgaliųjų vaikų (įvaikių, globotinių, kuriems nustatyta
nuolatinė globa (rūpyba) šeimoje), kuriems nustatytas specialusis nuolatinės
slaugos poreikis, bei iki 18 metų ir vyresnių vaikų (įvaikių, globotinių,
kuriems nustatyta nuolatinė globa (rūpyba) šeimoje, pilnamečių asmenų,
kuriems iki pilnametystės buvo nustatyta nuolatinė globa (rūpyba) šeimoje),
kuriems iki 2005 m. birželio 30 d. buvo nustatyta visiška negalia,
naudai iki 2034 m. gruodžio 31 d. sumokėtos pensijų
įmokos į pensijų fondus, profesinių pensijų fondų dalyvių asociacijų ir (ar)
jiems analogiškų subjektų, veikiančių Europos ekonominės erdvės valstybėje,
turimus pensijų fondus pagal iki 2024 m. gruodžio 31 d. sudarytas pensijų
kaupimo sutartis;
21)
pensijų įmokos į pensijų fondus, profesinių pensijų fondų dalyvių asociacijų
ir (ar) jiems analogiškų subjektų, veikiančių Europos ekonominės erdvės
valstybėje ar Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos valstybėje
narėje, turimus pensijų fondus, kurias Lietuvos nuolatinis gyventojas moka
kaip papildomas kaupiamąsias pensijų įmokas pagal Pensijų kaupimo įstatymo 8
straipsnio 4 dalies nuostatas ir kurios yra didesnės negu 3 procentai šio
gyventojo pajamų, nuo kurių skaičiuojamos valstybinio socialinio draudimo
įmokos;
3) už profesinį mokymą pagal formaliojo
profesinio mokymo programą, kurią baigus įgyjama atitinkama kvalifikacija,
formaliojo profesinio mokymo programos modulį, kurį baigus įgyjama atitinkama
kompetencija (kompetencijos), ir (ar) už studijas, kurias baigus įgyjama
aukštojo mokslo kvalifikacija, nuolatinių Lietuvos gyventojų, kurie mokosi ar
studijuoja, sumokėtos sumos. Jei už profesinį mokymą pagal
formaliojo profesinio mokymo programą, formaliojo profesinio mokymo programos
modulį ir (ar) už studijas sumokėta skolintomis lėšomis (tam tikslui paimta
iš kredito įstaigos paskola), tai iš pajamų gali būti atimta per mokestinį
laikotarpį grąžinta šios paskolos dalis;“.
|