LIETUVOS RESPUBLIKOS
EKONOMIKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ ĮSTATYMO NR. I-891 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-3577
2024-04-24 Nr. 108-P-25
Vilnius
1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: komiteto pirmininkas K.Starkevičius; komiteto pirmininko pavaduotojas G.Paluckas; komiteto nariai: A.Bagdonas, V.Fiodorovas, A.Kupčinskas, D.Labanavičius, L.Mogenienė, I. Pakarklytė, P.Saudargas, L.Savickas, M.Skritulskas. Komiteto biuro: vedėja R.Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Duburaitė, R.Danė, L. Jasiukėnienė, I. Jurkšuvienė; padėjėja Z. Jodkonienė.
Kviestieji asmenys: Susisiekimo ministerijos. kancleris R. Dilba, AB VIA Lietuva atstovas R. Lipkevičius.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
1 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-02 |
|
|
|
1. Projekto 1 straipsniu Kelių įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 8 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kokiais atvejais projektuojant kelius yra taikomas statinio informacinio modeliavimo metodas ir kokiais netaikomas. Projektu siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais. Pirma, projekte vartojamos sąvokos „automobilių kelių linijinis erdvinis objektas“ turinys nei projekte, nei keičiamame įstatyme bei jo 2 straipsnio 22 dalyje nurodytuose įstatymuose nėra atskleistas, todėl taikant įstatymą ji gali būti nevienodai aiškinama. Konstitucinio Teismo oficialiojoje doktrinoje nurodoma, kad „<...> įstatymų leidėjas gali apibrėžti įstatymuose vartojamų sąvokų turinį, tačiau iš Konstitucijos, inter alia konstitucinio teisinės valstybės principo, kylantis reikalavimas paisyti teisės aktų hierarchijos suponuoja, kad įstatymuose vartojamų sąvokų turinys gali būti apibrėžiamas (inter alia aiškinamas) tik įstatymu, o ne žemesnės galios teisės aktu (2011 m. rugsėjo 28 d. nutarimas). Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos turi būti papildytos pateikiant minėtos sąvokos apibrėžtį arba nurodant įstatymą, kuriame būtų atskleistas šios sąvokos turinys.
Antra, atkreiptinas dėmesys, kad Statybos įstatymo (redakcija nuo 2024 m. lapkričio 1 d.) 2 straipsnio 511 dalyje nustatyta, kad statinio informacinis modeliavimas yra statinio ir jo aplinkos bendrinamos skaitmeninės pateikties kūrimas ir tvarkymas per statinio gyvavimo ciklą; o šio įstatymo 112 straipsnio 2 dalis nustato, kad Vyriausybė ar jos įgaliota institucija nurodo atvejus ir tvarką, kada statinio gyvavimo ciklo skaitmeniniai duomenys kuriami, tvarkomi, valdomi taikant statinio informacinį modeliavimą ir Nacionalinį statybos informacijos klasifikatorių. Galiojančio Statybos įstatymo 2 straipsnio 20 dalyje nustatyta, kad ypatingųjų statinių kategorijai, be kita ko, priskiriami sudėtingos konstrukcijos ir sudėtingų technologijų statiniai (pagal normatyviniais statybos techniniais dokumentais nustatytus sudėtingumo požymius ir techninius parametrus). Pagal 2016 m. spalio 27 d. Lietuvos Respublikos aplinkos ministro įsakymu Nr. D1-713 patvirtintų Statybos techninio reglamentavimo STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ 13 punktą ypatingųjų statinių kategorijai priskiriami valstybinės reikšmės keliai ir A, B, C kategorijų gatvės, taip pat šiame reglamente nustatytus techninius parametrus atitinkantys kelio statiniai: tiltai, viadukai, estakados, tuneliai, požeminės ir virš žemės esančios pėsčiųjų perėjos. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. gruodžio 8 d. nutarimas Nr. 1061 „Dėl reikalavimų ir (arba) kriterijų dėl statinio informacinio modeliavimo metodų taikymo“ nustato reikalavimus ir (arba) kriterijus dėl privalomo statinio informacinio modeliavimo metodų taikymo aplinkos ministro nustatyta tvarka. Šie kriterijai turi būti nurodyti pirkimo dokumentuose perkančiosioms organizacijoms ir perkantiesiems subjektams tais atvejais, kai, be kita ko, perkamos ypatingųjų statinių kategorijai priskiriamų statinių naujos statybos, rekonstravimo projektavimo paslaugos. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos, kuriomis siekiama nustatyti, kad statinio informacinio modeliavimo metodas netaikomas „automobilių kelių linijiniams erdviniams objektams, kurie erdvinių duomenų rinkinyje išreiškiami linijiniu grafiniu elementu ir kurie savyje neturi konstrukcinių elementų (nėra sudėtingų mazgų ar kitų susikirtimų)“ nėra pakankamai aiškios ir sudaro galimybę statinio informacinio modeliavimo modelio netaikyti ir tais atvejais, kai projektuojami keliai pagal techninius parametrus yra priskiriami ypatingųjų statinių kategorijai (pvz., valstybinės reikšmės keliai, A, B, C kategorijų gatvės). Svarstytina, ar toks siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas atitinka teisėkūros aiškumo ir proporcingumo principus. Be to, jį reikia suderinti su Statybos įstatymo (redakcija nuo 2024 m. lapkričio 1 d.) 112 straipsnio 2 dalies nuostatomis. Trečia, projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad „Esant ribotam kelių priežiūros finansavimui, perteklinių reikalavimų atsisakymas leistų racionaliau išleisti skirtas lėšas, sutrumpinti projektų įgyvendinimo terminus, mažinti administracinę naštą verslui“. Svarstytina, ar kelių priežiūros finansavimui skiriamų lėšų dydis yra pakankamas pagrindas keisti teisinį reguliavimą, ypač tais atvejais, kai projektuojami ilgalaikės kelių infrastruktūros statiniai, turintys įtakos eismo saugumui ir pan. |
Pritarti iš dalies
Pritarti iš dalies
Nepritarti |
Siūloma patikslinta redakcija: Pakeisti 8 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Keliai projektuojami, tiesiami, statomi, rekonstruojami, taisomi (remontuojami) ir prižiūrimi vadovaujantis įstatymais, kitais teisės aktais bei normatyviniais statybos techniniais dokumentais. Vykdomų darbų specialiųjų statybos reikalavimų valstybinė priežiūra atliekama Vyriausybės nustatyta tvarka. Automobilių keliams, išskyrus sudėtingus konstrukcinius kelių elementus (viadukus, estakadas, tiltus, dviejų lygių sankryžas, sankirtas, tunelius ir kt.) netaikomas statinio informacinio modeliavimo metodas.“
Siūlomu įstatymo pakeitimo projektu Statinio informacinio modeliavimo metodas bus taikomas sudėtingiems konstrukciniams kelių elementams: viadukams, estakadoms, tiltams, dviejų lygių sankryžoms, sankirtoms, tuneliams ir kt.
Erdvinio modeliavimo netaikymas eismo saugai poveikio neturės, tai yra įrankis projektuojant statinius, o reikalavimai statiniui, kokius jis turi atitikti, kad būtų saugus eismo saugumo požiūriu, projektuojant vadovaujamasi reikalavimais kylančiais iš kitų teisės aktų reglamentuojančių kelių projektavimą ir tiesimą. Taip pat projektams yra atliekami saugaus eismo auditai ir BIM netaikymas neturi įtakos eismo saugumui. Atkreiptinas dėmesys, kad BIM taikymas ženkliai didina lėšų poreikį projektų įgyvendinimui.
|
2 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-02 |
|
|
|
2. Projekto 2 straipsnio pavadinime po žodžio „įsigaliojimas“ įrašytini žodžiai „ir įgyvendinimas“, o 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“. |
Pritarti. |
|
3 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-02 |
|
|
|
3. Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme ir Statybos įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada. |
Nepritarti. |
Projekto pateikimo stadijoje Lietuvos Respublikos Seimas apsisprendė neprašyti Vyriausybės išvados. |
4 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-04-02 |
|
|
|
4. Atsižvelgiant į tai, kad projektu siūloma kitaip reglamentuoti kelių projektavimo darbus, vadovaujantis Teisėkūros pagrindų įstatymo 16 straipsnio 1 dalimi bei Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 6 ir 12 punktais (jeigu teisės aktu numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su viešaisiais pirkimais, statyba) turėtų būti atliktas projekto antikorupcinis vertinimas. |
Nepritarti. |
Įstatymo projektu mažinama administracinė našta, didinama konkurencija, taupomos valstybės lėšos ir laiko sąnaudos, todėl antikorupcijos vertinimas nereikalingas. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
1 |
Teisingumo ministerija, 2024- 04-15 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos kelių įstatymo Nr. I-891 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3577 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Susipažinta. |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirti.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: K. Starkevičius, G. Paluckas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris