LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KOVINIŲ GINKLŲ NAUDOJIMO KRAŠTO APSAUGOS SISTEMOJE STATUTO PATVIRTINIMO ĮSTATYMO NR. VIII-1621 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2014-10-20 Nr. XIIP–2368

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir juridinės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Statuto 1 straipsnyje nustatyta jo paskirtis: nustatyti bendruosius karinės jėgos naudojimo principus ir reikalavimus (Statuto II skyriaus Pirmasis skirsnis), karinės jėgos naudojimo bendruosius pagrindus (Statuto 8 straipsnis, patenkantis į II skyriaus Antrąjį skirsnį), karinės jėgos naudojimo, įgyvendinant Lietuvos kariuomenės uždavinius taikos metu, tvarką (Statuto II skyriaus Antrasis skirsnis) (čia ir toliau – išskirta mūsų). Manytina, kad 1 straipsnio žodžiai „karinės jėgos naudojimo bendruosius pagrindus“ yra pertekliniai.

2. Statuto 2 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad kovos veiksmų taisyklės yra „rengiamos“, tuo tarpu kai Statuto 14 straipsnyje vartojamas žodis „sudaromos“.

3. Statuto 2 straipsnio 4 dalyje apibrėžiamos specialiosios priemonės. Šios sąvokos apibrėžimo pabaigoje vartojami žodžiai „ir kitos (...) techninės priemonės“, o tai sudaro pagrindą manyti, kad visos prieš tai išvardytos priemonės laikytinos techninėmis. Manytina, kad tokios specialiosios priemonės, kaip, pavyzdžiui, tarnybiniai šunys, fizinė jėga ar kovinių imtynių veiksmai techninėmis priemonėmis nelaikytinos, todėl siūlytina žodžio „techninės“ atsisakyti.

4. Statuto 2 straipsnio 7 dalyje paminėtame Lietuvos Respublikos tarptautinių operacijų, karinių pratybų ir kitų karinio bendradarbiavimo renginių įstatymo pavadinime atsisakytina žodžio “karinių”.

5. Statuto 8 straipsnio 1 dalies 5 punkto žodis „subjekto“ keistinas žodžiu „asmens“.

6. Statuto 8 straipsnio 3 dalies frazėje „išskyrus atvejus, kai jie priešinasi pavojingu žmogaus gyvybei ar sveikatai būdu arba jei užpuola tokių asmenų grupė“ nėra aišku, ar žodžiai „jie“ ir „tokių asmenų“ taikytini tik nepilnamečiams, ar visoms iki tol paminėtoms asmenų grupėms.

7. Statuto 12 straipsnio 1 dalies 1 punkte prieš žodį „turto“ siūlytina įrašyti žodžius „svarbaus karinio“ (žr. šio straipsnio pavadinimą, 1 dalies pirmąją pastraipą, taip pat Statuto 2 straipsnio 5 dalyje apibrėžtą „svarbaus karinio turto“ sąvoką.

8. Diskutuotina, ar Statuto 13 straipsnio 2 dalies 2 punkto formuluotės tikrai turi skirtis nuo 12 straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktų formuluočių („sulaikyti“ ir „persekioti ir sulaikyti“, „privalomų nurodymų“ ir „karių privalomų nurodymų“, „darančius nusikaltimą ir kitą teisės pažeidimą“ ir „įtariamus padarius ar darančius nusikalstamą veiką“).

9. Diskutuotina, ar Statuto 13 straipsnio 2 dalies 8 punkto formuluotė „tikrinti ir apžiūrėti asmenis ir jų bagažą“ tikrai turi skirtis nuo 12 straipsnio 1 dalies 6 punkto formuluotės „tikrinti asmenų bagažą“. Be to, manytina, kad dalinai persidengia Statuto 13 straipsnio 2 dalies 4 ir 8 punktų reguliavimo sferos.

10. Manytina, kad Statuto 13 straipsnio 2 dalies 9 punktas yra perteklinis: sąvoka „karinė jėga“ yra apibrėžta 2 straipsnio 2 dalyje; 7 straipsnio 5 punkte yra nustatyta, kad „Karinė jėga Statuto nustatytais atvejais ir tvarka gali būti naudojama (...) teikiant pagalbą kitoms valstybės ir savivaldybių institucijoms“; kad 13 straipsnis reguliuoja karinės jėgos naudojimą teikiant pagalbą kitoms valstybės ir savivaldybių institucijoms, ir kad kariai turi tokią teisę nusako jau pats straipsnio pavadinimas ir jo 2 dalies 1 pastraipa; teisė panaudoti karinę jėgą nebuvo išskirtinai paminėta ir Statuto 9–12 straipsniuose.

11. Statuto 13 straipsnio 4 dalies 5 punkte nėra aišku, ar žodis „laivas“ reiškia komerciniais tikslais naudojamą laivą (paminėtą prieš tai išdėstytame 4 punkte) ar kokį nors kitą (ar bet kokį) laivą.

 

 

 

Teisės departamento direktorius                                                                     Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

A. Jatkevičius

D. Valatkevičius