LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ŠVIETIMO IR MOKSLO KOMITETAS
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL Karo prievolės įstatymo Nr. I-1593 pakeitimo įstatymo projekto nr. xivp-3402
2023-04-17 Nr. 106-P-15
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Žukauskas, Komiteto pirmininko pavaduotoja I. Kačinskaitė-Urbonienė, Komiteto nariai D. Asanavičiūtė, E. Jovaiša, L. Nagienė, B. Pietkiewicz, E. Pupinis, E. Rudelienė, J. Šiugždinienė, V. Targamadzė.
Komiteto biuro vedėja L. Vingrytė, patarėjos J. Paukštė, R. Steponėniene, D. Žegune, padėjėja G. Petrauskaitė.
Kiti asmenys: krašto apsaugos viceministras Ž. Tomkus, švietimo, mokslo ir sporto viceministras J. Nugaras, švietimo, mokslo ir sporto viceministrė A. Zedelytė-Kaminskė, Ministrės Pirmininkės patarėja A. Kairienė, LR Prezidento patarėja J. Urbanovič, Krašto apsaugos ministerijos Karo tarnybos ir personalo departamento Karinio personalo skyriaus vedėjas plk. ltn. D. Čyžius, Vilniaus universiteto studijų prorektorius doc. dr. V. Jaskūnas, Vilniaus universiteto Teisėkūros skyriaus vyresnioji teisininkė A. Petkevičienė, Vilniaus Gedimino technikos universiteto Studijų direkcijos vyr. specialistė I. Sys-Mureikienė, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos studijų prorektorė prof. R. Riktelė, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Muzikos fakulteto dekanas prof. D. Staponkus, Lietuvos studentų sąjungos prezidentas P. Vaitiekus, Vilniaus universiteto Studentų atstovybės prezidentė L. Savickienė, Lietuvos moksleivių sąjungos valdybos narys I. Janeliūnas, Lietuvos jaunimo organizacijų tarybos prezidentas U. Masi.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Ateitininkų federacija 2023-12-29 |
|
|
|
Ateitininkų federacija, būdama viena seniausių ir didžiausių Lietuvoje veikiančių jaunimo organizacijų bei vienijanti gausų būrį studentiško amžiaus narių, išreiškia palaikymą LR Krašto apsaugos ministerijos (toliau - KAM) siūlomai ir LR Vyriausybės pritartai karo prievolės įstatymo reformai. Tai federacija daro beveik 10 metų besitęsiančio Rusijos karo Ukrainoje fone bei atsakydama į Lietuvos studentų sąjungos (toliau - LSS) reiškiamą nepritarimą įstatymo pakeitimams. Remdamiesi Katalikų Bažnyčios mokymu bei Lietuvai svarbių ateitininkų, aktyviai veikusių ginkluotame Lietuvos pasipriešinime, pavyzdžiu, skatiname LR Seimą žengti žingsnį link visuotinio karinio parengtumo ir pareigos tarnauti Tėvynei įtvirtinimo. Keičiant karo prievolės įstatymą, kad būtų kuo mažiau galimybių išvengti tarnybos Lietuvos kariuomenėje, jaunieji Lietuvos piliečiai geriau suvoks egzistencinę grėsmė arti valstybės sienų ir bus geriau pasiruošę ginti Tėvynę bei atgrasyti potencialius priešus. Taip pat, panaikinus išimtis aukštosiose mokyklose studijuojantiems studentams, atsirastų prielaidų darnesniam visuomenės gyvenimui, kada suprantama, jog Tėvynės gynyba nėra tik žemesnio išsilavinimo laipsnio siekiančių vyrų pareiga, bet visų, įskaitant studentus. Nepritariame LSS išreiškiamai minčiai, kad studentai negali skirti papildomai laiko karo prievolei atlikti, jei norima išlaikyti gerą studijų kokybę. Yra tokį pavyzdį rodančių studentų, kurie įvairaus tipo studijas suderina su tarnyba Krašto apsaugos savanorių pajėgose ar eina Jaunesniųjų karininkų vadų mokymus. Taip pat galimybė pasiimti akademines atostogas ir atlikti nuolatinę privalomąją pradinę karo tarnybą 6-9 mėnesius būtų gera proga perdegimą patiriantiems ar arti jo esantiems studentams pailsėti nuo mokslų ir įgyti nepamainomų žinių ir įgūdžių kariuomenėje. Neatmestinas faktas yra, taip pat, kad finansinė padėtis nenukentėtų arba nežymiai pasikeistų tarnaujant kariuomenėje, nes tarnaujantiems taip pat numatomas atlygis už tarnybą, dažnai neprastesnis nei įprasto studentinio lygio darbo atlyginimas. Dėl šių ir kitų priežasčių remiame LR KAM inicijuojamus pokyčius karo prievolės įstatyme. Pasitikime KAM, Lietuvos kariuomene, aukštųjų mokyklų vadovybėmis ir kitomis atsakingomis institucijomis, kurių bendradarbiavimas užtikrins visų pašauktų tarnauti jaunuolių tarnybos kokybę bei studijuojančiųjų suderinimą su civiliniu gyvenimu.
|
Atsižvelgti |
|
2. |
Lietuvos verslo konfederacija 2024-01-16 |
|
|
|
Lietuvos verslo konfederacija ir asociacija „Lyderė“ kreipiasi dėl Seime pateikto Lietuvos Respublikos karo prievolės įstatymo Nr. I-1593 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3402 (toliau – Įstatymo projektas) ir su juo susijusių įstatymų pakeitimo įstatymų projektų, sąlygojančių planuojamą šauktinių reformą. Raštą pasirašančios organizacijos pritaria planuojamai reformos krypčiai ir pasiūlytoms priemonėms, tačiau pasigenda ambicingesnių pasiūlymų dėl moterų įtraukimo į šaukiamus karo prievolininkus. Lietuvoje jau šiandien neužtenka savanorių patenkinti šauktinių poreikį, kuris yra augantis, didelė pašauktų asmenų dalis kasmet yra pripažįstami netinkamais tarnybai dėl sveikatos. Esame įsitikinę, kad atsižvelgus į geopolitines rizikas bei demografines tendencijas Lietuva privalo pradėti diskusiją dėl lyčiai neutralaus privalomosios karo tarnybos modelio įgyvendinimo. Atkreipiame dėmesį, jog atsižvelgusi į geopolitinius iššūkius tokį modelį nuo 2015 m. yra įgyvendinusi Norvegija, nuo 2017 m. šiuo keliu pasuko ir Švedija. Kartu atkreipiame dėmesį, jog Įstatymo projekte numatyta, kad Krašto apsaugos ministras nustatys kariuomenėje trūkstamų profesijų (kvalifikacijų) sąrašą. Įstatymo projekte taip pat numatyta išimtis, jog karo prievolei pašauktos gali būti moterys, kurios aukštojoje mokykloje yra baigusios medicinos, slaugos ar akušerijos studijų programas. Organizacijų nuomone, ši nuostata, atsižvelgus į darbo rinkos tendencijas, yra atgyvenusi, ypač atsižvelgiant į tai, kad karo prievolininkai, įgiję trūkstamų profesijų sąrašą, atliks trumpesnę, 3 mėn. trukmės tarnybą, kuri būtų orientuota į karo prievolininko įgytos kvalifikacijos pritaikymą kariuomenės poreikiams. Siekiant didesnio moterų įtraukimo jau šiandien galima būtų numatyti, kad pašauktos galėtų būti ne tik gydytojos, slaugės ar akušerės, bet ir visos moterys, įgijusios profesiją (kvalifikaciją) pagal kariuomenėje trūkstamų profesijų sąrašą. Organizacijos sutinka, kad sprendimai dėl moterų įtraukimo į šaukiamus karo prievolininkus pareikalaus laiko, bus reikalingas adekvatus (pavyzdžiui 10 m.) pereinamasis laikotarpis, atsižvelgus tiek į dabartines visuomenės nuostatas šiuo klausimu, tiek į resursų siūlymo įgyvendinimui poreikį. Vis dėlto, esame įsitikinę, kad šie sprendimai yra būtini ir neišvengiami, todėl anksčiau pradėta diskusija leis greičiau pasiekti pozityvų rezultatą šiuo klausimu. Atsižvelgus į platesnės diskusijos poreikį šia tema, Lietuvos verslo konfederacija ir asociacija „Lyderė“ maloniai kviestų Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto narius diskusijai dėl privalomo moterų šaukimo karo tarnybai. Būtume dėkingi už pasiūlytą Komiteto nariams tinkamą susitikimo laiką šiam klausimui aptarti. Dėkojame už bendradarbiavimą.
|
Nepritarti |
Moterų šaukimas atlikti privalomąją pradinę karo tarnybą kol kas nėra plačiai išdiskutuotas ir šiuo metu dėl to priimti sprendimus yra per anksti. |
3. |
Lietuvos studentų sąjunga 2024-02-06 |
|
|
|
Lietuvos studentų sąjunga (toliau – LSS), būdama vienintele nacionaliniu lygmeniu studentų interesams atstovaujančia organizacija, kreipiasi į Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetą (toliau – NSGK) bei Švietimo ir mokslo komitetą (toliau – ŠMK) bei kitas institucijas dėl parengto Karo prievolės įstatymo projekto (toliau – projektas), siekdama išsakyti studentijos nuogąstavimus. LSS nuo tada, kada buvo paskelbta mintis keisti šaukimo sistemą, išimant studentus iš išimtinių grupių, aktyviai pasisakė, jog studijų procesas turi būti kiek įmanoma vientisesnis. Sąjunga pasisako už visuotinį šaukimą, kuris būtų atliekamas iš karto baigus mokyklą, o prievolės atlikimas lanksčiomis sąlygomis turi būti vienas iš prioritetų, tačiau tai negali būti daroma studijų sąskaita. LSS nuo pat naujienų apie permainas paskelbimo, dar sausio mėnesį, aktyviai komunikavo apie nevyriausybinio sektoriaus įtraukimą į projekto rengimą ir derinimą, tačiau per tą laiką viso labo buvo du susitikimai su KAM į kuriuos buvo kviečiami studentų atstovai, kurių metu bendrų sprendimų surasti nepavyko. Siekiant tikslingo ir sistemingo pokyčio piliečių, pasirengusių ginti valstybę, rengime, turi būti atsižvelgiama į suinteresuotų šalių pastabas ir turi būti siekiamas konsensusas. Labai gaila, kad šiandien dienai to nematome ir kartojamos tos pačios klaidos, kurios buvo daromos ir 2020 metais, kada taip pat buvo priiminėjami sprendimai be suinteresuotų šalių. LSS kategoriškai prieštarauja dabartinei projekto redakcijai, kurioje studentai yra išbraukiami iš išimčių sąrašo. Sąjunga jau anksčiau išsakydama pastabas pabrėžė jau dabar egzistuojantį didelį studijų krūvį studentams. Turint vidutinį semestro kreditų kiekį (30), studentui susidaro 810 valandų darbinis krūvis per semestrą, jį padalinus gaunasi apie 40 valandų per savaitę, kurias turi skirti studijoms. Jau esant tokiam krūviui, studentas studijuoja „pilnu etatu“. Taip pat, remiantis LSS vykdytu tyrimu, kas antras studentas studijų metu dirba, o kas ketvirtas dirba tam, kad galėtų studijuoti. Studentai dirba studijų metu tam, kad galėtų save išlaikyti studijuojant, susimokėtų už būtinąsias išlaidas (maistą, transportą, apgyvendinimą ir kitas išlaidas), įsigytų priemonių, reikalingų studijų procesui bei susimokėtų už studijas, jei studijuoja valstybės nefinansuojamoje vietoje. Remiantis EUROSTUDENT VII bangos tyrimu, studentai vidutiniškai per savaitę taip pat skiria maždaug 14 valandų darbui, kas taip pat prisideda prie studentų krūvio. Matant tokią situaciją, kyla klausimas, ar tikrai kiekvienas studentas gali skirti dar papildomą laiką atlikti karo prievolę savaitgaliais ar vasaros metu, kada tuo pačiu metu turi rūpintis savo studijomis bei pragyvenimu. Reikia atsižvelgti ir į tai, kad studijos tarpusavyje skiriasi. Kai kuriose studijų programose užsiėmimai ir atsiskaitymai vykdomi savaitgaliais, todėl karo prievolę atlikti savaitgaliais nėra priimtinas būdas. Studijų kokybė šiandien dienai jau ir taip nukenčia dėl nemažos dalies studentų negalėjimo koncentruotis tik į studijų procesą, todėl kyla pagrįstas klausimas, ar studentai nepatirs daugiau neigiamų pasekmių į darbotvarkę įtraukdami dar vieną nemažai laiko reikalaujančią atsakomybę. Tuo pačiu metu kyla klausimų ir dėl studentų psichologinės gerovės, kada esant tokiam dideliam krūviui studentas gali susidurti su psichologinėmis problemomis, kai nėra laiko atsitraukti nuo pašalinių veiklų ir skirti laiką sau. Projekte siūlomas variantas pasiimti akademines atostogas studentams ir atlikti karo prievolę taip pat sukuria barjerų, kadangi studentas turės pertraukti savo studijų procesą ir persiorientuoti į visiškai kitokią sferą, o po 6 ar 9 mėnesių vėl sugrįžti į savo studijas. Esant atvejams, kada studentai atliktų 6 mėnesių tarnybą, kyla klausimas, ar tikrai visi studentai sugrįš į studijas esant dar pusmečio pertraukai. Taip pat, pagal Mokslo ir studijų įstatymą, studentas akademinių atostogų gali išeiti du kartus per studijų laikotarpį – vieną kartą dėl asmeninių priežasčių, o antrą dėl ligos, gydytojui rekomendavus ir kita. Susistabdant studijas dėl privalomosios karo tarnybos atimtų galimybę studentams dėl asmeninių priežasčių turėti pertrauką studijų procese, kurios dažnu atveju naudojamos pasivyti studijas ar taisytis pažymius. Projekte taip pat atsiranda naujos tarnybos rūšys kaip specialistų, kurių trūksta krašto apsaugos sistemai, tarnyba po studijų. Dabartinis siūlomas modelis kelia daugiau klausimų nei atsakymų, kadangi projekte nėra aišku, kokios studijų kryptys būtų prioritetinės, kokiu būdu būtų atrenkami specialistai 3 mėnesių kursui, kada jie gautų kvietimą atvykti atlikti prievolės. Atsižvelgiant į tai, jog šaukimas būtų pabaigus studijas, kyla nuogąstavimų dėl specialistų karjeros planavimo, tolimesnių studijų vykdymo kitoje pakopoje. Sąjunga supranta pilietiškumo svarbą, ypač atsižvelgiant į dabartinę situaciją, tačiau pabrėžia, jog siekiant sustiprinti vieną sistemą, tai negali būti daroma kitos sąskaita. LSS analizavo ir kitų šalių pavyzdžius, kaip karo prievolė yra atliekama kitose šalyse. Pavyzdžiui Danijoje, šaukimas yra vykdomas iš karto po mokyklos, patikrinus sveikatą jaunuoliai yra šaukiami, o įstojus į aukštąją mokyklą, sudaromos sąlygos tarnybą atidėti. Kaimyninėje Suomijoje, situacija taip pat panaši. Visi jaunuoliai yra šaukiami sulaukus 18 metų amžiaus, tačiau karo prievolę jie turi atlikti iki 28 metų, sudarant sąlygas ją atidėti dėl savo studijų. Baltijos regione taip pat vyrauja panašios praktikos. Estijoje jaunuoliai tarp 18 ir 27 metų privalo atlikti karo tarnybą. Kiekvienam yra sudaromos sąlygos tarnybą atlikti arba iškart po mokyklos, arba pabaigus I pakopos studijas aukštojoje mokykloje. Latvijoje situacija beveik identiška: jaunuoliai tarp 18 ir 24 metų privalo atlikti karo prievolę. Sistema sukurta taip, jog jaunuolis turi atlikti prievolę arba per metus nuo mokyklos pabaigimo, arba metai po aukštosios baigimo, tačiau ne vėliau kaip iki 24 metų. Egzistuojant tokiems pavyzdžiams visai netoliese, kyla klausimas, kodėl panašūs pavyzdžiai negali būti taikomi ir Lietuvoje. Taip pat, verta atkreipti dėmesį, jog remiantis KAM pateiktais duomenimis derinimo proceso metu, kasmet šaukiamųjų karo prievolininkų apimtis sudaro apie 55 tūkstančius jaunuolių, iš kurių net apie 10,5 tūkstančio yra tie, su kuriais nepavyksta susisiekti. Taigi kyla klausimas, ar dabartinė šaukimo sistema išnaudoja visą savo potencialą ir pasiekia tuos, kurie šaukiami atlikti tarnybą. Aukštasis mokslas turi būti vientisas, o studentai privalo turėti galimybę rinktis, kokios veikos yra atliekamos šalia studijų proceso. LSS dar anksčiau dalinosi siūlymais, kokiais būdais būtų galima ugdyti pilietiškumą ir skatinti įsitraukimą į privalomąją pradinę karo tarnybą: · LSS pasisako už visuotinį šaukimą iškart po mokyklos, tokiu būdu turint aiškią stotelę jaunam žmogui prieš priimant tolimesnius gyvenimo sprendimus; · Šaukiant studentus, privaloma užtikrinti galimybę atlikti karo prievolę prieš pradedant studijuoti arba pabaigus studijas; · Siūlome ieškoti galimybių integruoti tam tikrus su karyba susijusius modulius į jau egzistuojantį studijų procesą arba teikti laisvai pasirenkamus studijų dalykus, siekiant ugdyti kompetencijas, reikalingas krašto apsaugos sistemai; · Skatiname atkreipti dėmesį į galimybes studentams, kurių specialybių trūksta krašto apsaugos sistemai, siūlyti praktikos vietas, kad galėtų gauti reikiamus įgūdžius dar studijuojant, netrikdant studijų proceso ir ateities perspektyvų; · Apsvarstyti Lietuvos šaulių sąjungą kaip alternatyvą, siekiant pritraukti daugiau savanorių į krašto apsaugos sistemą;
LSS tikisi, jog studentų balsas bus išgirstas ir bus ieškoma alternatyvų privalomajai pradinei karo tarnybai atlikti. Sąjunga visada pasiruošusi diskutuoti apie vykstančius pokyčius ir konstruktyviai ieškoti konsensuso.
|
Pritarti |
Komitetas pritaria, kad tinkamiausias laikas atlikti privalomąją pradinę karo tarnybą – iškart po bendrojo ugdymo ar profesinės mokyklos baigimo. Dėl to pritariama asmenų šaukimui nuo 17 metų, kad iki mokyklos baigimo jie spėtų pasitikrinti sveikatą ir priimti sprendimą dėl karo tarnybos atlikimo. Komitetas nepritaria jau studijuojančių asmenų įpareigojimui atlikti karo tarnybą studijų metu. Asmuo studijų metu gali atlikti karo tarnybą tik savanoriškai, jeigu jam pavyksta suderinti studijas ir karo tarnybą. Komitetas siūlo numatyti, kad aukštųjų mokyklų studentams privalomoji pradinė karo tarnyba būtų atidedama individualia tvarka, kaip yra ir šiuo metu. Tačiau tokiu atveju asmenys turėtų pasirašyti privalomosios pradinės tarnybos atlikimo sutartį. Komitetas taip pat siūlo nustatyti, kad karo prievolininkai, kuriems privalomoji pradinė karo tarnyba buvo atidėta individualia tvarka Projekto 10 straipsnio 1 dalies 2, 3, 15 ir 16 punktuose numatytu pagrindu, į šią tarnybą pasibaigus numatytoms aplinkybėms būtų šaukiami iki 28 metų (įskaitytinai). Komitetas taip pat siūlo nustatyti galimybę, kad privalomoji pradinė karo tarnyba galėtų būti vykdoma pagal Lietuvos kariuomenės vado ir aukštųjų mokyklų patvirtintas mokymo programas, skirtas pagrindiniam kariniam parengtumui ir (ar) karinei specialybei įgyti. |
4. |
Vilniaus universiteto Studentų atstovybė 2024-02-23
|
|
|
|
Vilniaus universiteto Studentų atstovybė (toliau – VU SA), reaguodama į Lietuvos Respublikos Krašto apsaugos ministerijos ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. gruodžio 13 d. registruotą Lietuvos Respublikos karo prievolės įstatymo nr. I-1593 pakeitimo įstatymą, kreipiasi į nurodytas suinteresuotas šalis ir teikia šiuos siūlymus: 1. Nešaukti privalomajai pradinei karo tarnybai studentų, einamuoju metu studijuojančių aukštosiose mokyklose, taip netrikdant studijų proceso. 2. Savaitgaliais vykstančius Jaunesniųjų karininkų vadų mokymus (JKVM) arba Krašto apsaugos savanorių pajėgas (KASP) organizuoti ne studijų metu šeštadienį arba ieškoti alternatyvų, bendradarbiaujant su aukštosiomis mokyklomis, kaip nepertraukti savaitgaliais vykstančių studijų užsiėmimų ir / arba egzaminų vykdymo. Vasaros metu vykstančią tarnybą vykdyti 2 mėn. (liepos ir rugpjūčio), taip užtikrinant, kad tarnyba nevyktų birželį, egzaminų sesijos periodu, ir nebūtų sukelta neproporcinga žala. 3. Nešaukti abiturientų atlikti privalomą pradinę karo tarnybą iš karto po mokyklos, atsižvelgiant į argumentą, kad nebelieka galimybės savarankiškai ir savalaikiai rinktis studijų kelią, o priverstinis studijų atidėjimas metams gali mažinti stojančiųjų į aukštąsias mokyklas skaičių. 4. Užtikrinti daugiau galimybių privalomą pradinę karo tarnybą atlikti alternatyviais būdais bei bendradarbiaujant su švietimo institucijomis kurti pilietinio pasipriešinimo iniciatyvas, studijų dalykus ar atitinkamas alternatyvas aukštųjų mokyklų studentams ir kitoms suinteresuotoms amžiaus grupėms. 5. Steigti daugiau praktikos vietų Lietuvos kariuomenėje, taip skatinant studentus rinktis savanorišką karo tarnybą.
Įvertiname Lietuvos Respublikos padėtį ir Lietuvos Respublikos Krašto apsaugos ministerijos siekį valstybėje turėti reikiamą ją ginti tinkamai parengtų piliečių skaičių. Tikėdamiesi ir tolimesnio bendradarbiavimo su suinteresuotomis šalimis skatiname įsiklausyti į švietimo institucijų, švietimo ekspertinių organizacijų nuomonę ir studentų balsą ieškant lanksčių sprendimų įstatymo pakeitimo projektui įgalinti.
|
Pritarti |
1. Komitetas siūlo numatyti, kad aukštųjų mokyklų studentams privalomoji pradinė karo tarnyba būtų atidedama individualia tvarka. Tačiau tokiu atveju asmenys turėtų pasirašyti privalomosios pradinės tarnybos atlikimo sutartį.
2. Pagal Projekto 5 str. 3 d. 4 p.,
jaunesniųjų karininkų vadų mokymų ir kitas mokymo programas, skirtas
pagrindiniam kariniam parengtumui ir (ar) karinei specialybei įgyti, tvirtina
Lietuvos kariuomenės vadas. Komitetas taip pat siūlo patikslinti Projekto 5
str. 5 dalį.: „5. <...>
3. Komitetas pritaria, kad tinkamiausias laikas atlikti privalomąją pradinę karo tarnybą – iškart po bendrojo ugdymo ar profesinės mokyklos baigimo. Dėl to pritariama asmenų šaukimui nuo 17 metų, kad iki mokyklos baigimo jie spėtų pasitikrinti sveikatą ir priimti sprendimą dėl karo tarnybos atlikimo. Komitetas taip pat siūlo nustatyti, kad asmenims, pasiekusiems trijų valstybinių brandos egzaminų aukštesnįjį pasiekimų lygį vienerius metus po bendrojo ugdymo mokyklos ar profesinio mokymo įstaigos pabaigimo privalomoji pradinė karo tarnyba būtų atidedama individualia tvarka.
4. Komitetas siūlo nustatyti galimybę, kad privalomoji pradinė karo tarnyba galėtų būti vykdoma pagal Lietuvos kariuomenės vado ir aukštųjų mokyklų patvirtintas mokymo programas, skirtas pagrindiniam kariniam parengtumui ir (ar) karinei specialybei įgyti.
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Valstybės saugumo departamentas 2024-01-24 |
10 |
1 |
|
Informuojame, kad Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamentas (toliau – Valstybės saugumo departamentas), pagal kompetenciją išnagrinėjęs Lietuvos Respublikos karo prievolės įstatymo Nr. I-1593 pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Įstatymo projektas), 2023 m. rugsėjo 8 d. raštu Nr. 18-9482 Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerijai (toliau – Krašto apsaugos ministerija) teikė pastabas ir pasiūlymus. Atsižvelgdami į tai, kad Krašto apsaugos ministerija į teiktas pastabas neatsižvelgė, teikiame siūlymus Lietuvos Respublikos Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui. Pažymėtina, kad siekiant didinti privalomosios pradinės karo tarnybos karių skaičių, Įstatymo projekto 10 straipsniu yra siūloma numatyti, kad Valstybės saugumo departamento žvalgybos pareigūnai nepatektų į asmenų, kuriems privalomoji pradinė karo tarnyba atidedama, sąrašą. Atkreipiame dėmesį, kad, atsižvelgiant į Valstybės saugumo departamento uždavinius ir vykdomos veiklos specifiką, galiojančioje Lietuvos Respublikos karo prievolės įstatymo (toliau – Įstatymas) redakcijoje yra numatytos išimtys, pagal kurias Valstybės saugumo departamento žvalgybos pareigūnai patenka į asmenų, kuriems privalomoji pradinė karo tarnyba ir tarnyba, paskelbus mobilizaciją, atidedama, sąrašus. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos žvalgybos įstatymo 6 straipsniu, žvalgybos institucijų tikslas – stiprinti Lietuvos Respublikos nacionalinį saugumą, renkant informaciją apie rizikos veiksnius, pavojus ir grėsmes, pateikiant ją kitoms nacionalinį saugumą užtikrinančios institucijoms ir šalinant šiuos rizikos veiksnius, pavojus ir grėsmes, o Lietuvos Respublikos karo padėties įstatymo (toliau – Karo padėties įstatymas) 8 straipsnio 5 dalies 12 punkte įtvirtinta, kad karo padėties metu ginkluotųjų pajėgų vadas nustato Valstybės saugumo departamentui žvalgybos informacijos, reikalingos valstybės ginkluotai gynybai planuoti, organizuoti ir vykdyti, poreikius. Taigi, žvalgybos informacijos poreikiai ir žvalgybos veiklos mastai iš esmės susiję su grėsmių nacionaliniam saugumui mastais, todėl dėl nacionaliniam saugumui kylančių grėsmių paskelbus mobilizaciją ir (ar) įvedus karo padėtį Valstybės saugumo departamento vykdomų funkcijų apimtys, tikėtina, didėtų tiek, kad būtų reikalingi net papildomi žmogiškieji ištekliai, pavyzdžiui, asmenų iš žvalgybos pareigūnų rezervo pasitelkimas. Būtent siekiant užtikrinti gyvybiškai svarbios valstybės funkcijos (žvalgyba ir kontržvalgyba) vykdymą bei apsaugoti ypatingos svarbos ir konstitucinės reikšmės nacionalinio saugumo interesus, Įstatyme nustatytos išimtys Valstybės saugumo departamento žvalgybos pareigūnams, pagal kurias jie patenka į asmenų, kuriems privalomoji pradinė karo tarnyba ir tarnyba, paskelbus mobilizaciją, atidedama, sąrašus. Akcentuotina ir tai, kad asmenų atrankos į žvalgybos tarnybą procesas trunka 6–12 mėnesių, o žvalgybos pareigūnų parengimas vykdyti specifines, pavyzdžiui, su žvalgybos metodų taikymu susijusias, funkcijas, dar maždaug tiek pat. Žvalgybos tarnyboje, priešingai nei valstybės tarnyboje, nėra numatytas pakaitinių (laikinųjų) žvalgybos pareigūnų institutas, todėl net kelių žvalgybos pareigūnų pašaukimas atlikti 9 mėnesių trukmės privalomąją pradinę karo tarnybą galėtų ženkliai sutrikdyti Valstybės saugumo departamento veiklą ir Valstybės gynimo tarybos nustatytų žvalgybos informacijos poreikių užtikrinimą. Nors Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad naujos teisinio reglamentavimo nuostatos dėl privalomosios karo tarnybos orientuotos į karo prievolininkus, šaukiamus į privalomąją pradinę karo tarnybą, kurių amžiaus riba yra iki 21 metų, t. y. anot Įstatymo projekto rengėjų, Įstatymo pakeitimai nepaliestų jau esamų žvalgybos pareigūnų ir priėmus siūlomus pakeitimus žvalgybos pareigūnais taptų privalomąją karinę tarnybą jau atlikę asmenys, įgiję pagrindinį karinį parengtumą, tačiau atkreiptinas dėmesys, kad Įstatymo projekto 5 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, jog karo prievolininkai, įgiję Lietuvos kariuomenėje trūkstamas profesijas (kvalifikacijas), į privalomąją pradinę karo tarnybą būtų šaukiami iki 30 metų (įskaitytinai). Nei Įstatymo projekte, nei kartu su šiuo projektu pateiktame aiškinamajame rašte nėra nurodyta, kokias profesijas (kvalifikacijas) planuojama įtraukti į Lietuvos kariuomenėje trūkstamų profesijų (kvalifikacijų) sąrašą, todėl galima situacija, kad į tokių profesijų (kvalifikacijų) sąrašą pateks ir Valstybės saugumo departamentui aktualios profesijos, pavyzdžiui, jeigu į trūkstamų profesijų (kvalifikacijų) sąrašą patektų informacinių technologijų specialistai, kurių šiuo metu Valstybės saugumo departamente kritiškai trūksta, bent vieno tokio specialisto pašaukimas atlikti privalomąją pradinę karo tarnybą galėtų padaryti žalos Valstybės saugumo departamento veiklos efektyvumui. Kartu pažymime, kad Valstybės saugumo departamento žvalgybos pareigūnai yra rengiami karo padėčiai, siekiant užtikrinti gyvybiškai svarbios valstybės funkcijos – žvalgybos ir kontržvalgybos atlikimą, taip pat veiksmų su ginkluotųjų pajėgų vienetais koordinavimą, kaip tai numatyta Karo padėties įstatymo 8 straipsnio 8 dalyje (šiai nuostatai įgyvendinti priimtas Lietuvos kariuomenės vado ir Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamento direktoriaus 2019 m. gegužės 14 d. įsakymas Nr. V-26KF/2-130KF „Dėl Lietuvos kariuomenės ir Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamento veiklos koordinavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“). Valstybės saugumo departamentas šiuo tikslu ne tik rengia mobilizacijos planą bei ruošia ir apmoko personalą, bet ir dalyvauja su Lietuvos kariuomene bendrose pratybose bei mokymuose, kaip tai numatyta Lietuvos kariuomenės vado ir Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamento direktoriaus 2023 m. gegužės 31 d. įsakymu Nr. V-803/1-76 „Dėl Lietuvos kariuomenės ir Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamento 2023 metų bendradarbiavimo priemonių plano patvirtinimo“. Taigi, Valstybės saugumo departamento žvalgybos pareigūnai net ir nešaukiant jų atlikti privalomosios pradinės karo tarnybos yra parengiami karo meto veiksmams ir sąveikai su ginkluotųjų pajėgų vienetais. Atkreipiame dėmesį ir į tai, kad pagal Įstatymo projekto 22 straipsnį Valstybės saugumo departamento žvalgybos pareigūnai patenka į asmenų, kuriems tarnyba, paskelbus mobilizaciją, atidedama, sąrašą. Taigi, Įstatymo projekto 10 straipsnyje numatytu siūlymu, kuriuo žvalgybos pareigūnams privalomoji pradinė karo tarnyba nebebūtų atidedama, nebus pasiektas Įstatymo pakeitimo tikslas, t. y. Valstybės saugumo departamento žvalgybos pareigūnų įgytas karinis parengimas neprisidės prie mobilizacijos atveju būtino aktyviojo kariuomenės personalo rezervo suformavimo, nes paskelbus mobilizaciją Valstybės saugumo departamento žvalgybos pareigūnams tarnyba būtų atidedama. Taip pat pažymėtina, kad, pašaukus Valstybės saugumo departamento žvalgybos pareigūnus atlikti privalomąją pradinę karo tarnybą, būtų netikslingai panaudotos valstybės biudžeto lėšos, skiriamos kario parengimui ir išlaikymui tarnybos metu, nes, kaip jau minėta, paskelbus mobilizaciją karinį parengimą įgiję Valstybės saugumo departamento žvalgybos pareigūnai atlikti tarnybos nebūtų šaukiami. Atsižvelgdami į tai, siūlome tikslinti Įstatymo projektą, 10 straipsnio 1 dalį papildant Valstybės saugumo departamento žvalgybos pareigūnais, t. y. juos įtraukiant (kaip yra nustatyta galiojančiame Įstatyme) į asmenų, kuriems privalomoji pradinė karo tarnyba atidedama, sąrašą.
|
Spręsti pagrindiniam komitetui |
|
2. |
Vilniaus universitetas 2023-03-20 |
|
|
|
Vilniaus universitetas pagal kompetenciją įvertino Lietuvos Respublikos Seime registruotą Karo prievolės įstatymo Nr. I-1593 pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-3402 (nauja redakcija) (toliau – Įstatymo projektas) ir atsižvelgdamas į susiklosčiusią geopolitinę situaciją bei pritardamas siekiui sudaryti teisines prielaidas, kad valstybėje būtų reikiamas ją ginti tinkamai parengtų piliečių skaičius, siūlytų svarstyti galimybę aukštųjų mokyklų studentams numatyti kuo daugiau alternatyvų kariniam parengtumui įgyti nestabdant studijų proceso, bei siekiant kiek galima labiau išnaudoti aukštųjų mokyklų studentų įgyjamas specialiąsias kompetencijas, sudaryti galimybę krašto apsaugos tarnybą atlikti kitais alternatyviais būdais, teikia šiuos siūlymus. 1. Siekiant sudaryti sąlygas baigiantiems bendrojo ugdymo mokyklas jaunuoliams rengtis valstybiniams brandos egzaminams, rinktis aukštojo mokslo studijas ir dalyvauti bendrajame priėmime į aukštąsias mokyklas, kuris prasideda birželio 1 d., jiems būtina kuo anksčiau žinoti, ar jie baigimo metais bus kviečiami atlikti privalomąją karo tarnybą. Rengėjai aiškinamajame rašte nurodo, kad „šaukimą į privalomąją pradinę karo tarnybą planuojama vykdyti ne kalendoriniais metais (nuo sausio iki gruodžio mėnesio), o nuo einamųjų metų liepos mėnesio iki kitų metų liepos mėnesio“. Norime atkreipti dėmesį, kad aukštosios mokyklos laikytų ypač netinkamu šaukimo į privalomąją karo tarnybą procesą, jeigu birželio 1 d. stojantieji pradėtų stojimo procesą, bet negalėtų jo baigti. Todėl siūlytume įvertinti galimybę šaukimą į privalomąją karo tarnybą planuoti kalendoriniais metais, kad jaunuoliai iš anksto būtų informuoti ir galėtų atitinkamai planuoti savo studijas. 2. Siūlytume patikslinti Įstatymo projekto 5 str. 3 d. 4 p. ir numatyti galimybę visiems aukštųjų mokyklų studentams atlikti dalimis organizuojamą privalomąją pradinę karo tarnybą savaitgaliais ir / arba vasaros atostogų metu. Taip pat būtų tikslinga įvertinti galimybę įtraukti į aukštųjų mokyklų programas modulius skirtus pagrindiniam kariniam parengtumui įgyti ar neformaliu būdu aukštojoje mokykloje studijuoti su kariniu parengimu susijusius dalykus, ir taip sudaryti sąlygas studentams nestabdant studijų proceso įgyti pagrindinį karinį parengtumą. 3. Siekiant efektyviai išnaudoti aukštos kvalifikacijos specialistų kompetencijas siūlytume įvertinti galimybę studijuojantiems aukštosiose mokyklose ar jas baigusiems studentams sudaryti galimybę vietoje privalomosios krašto apsaugos tarnybos numatyti galimybę pagal įgytą kvalifikaciją atlikti krašto apsaugos tarnybą kaip pvz., alternatyvioji krašto apsaugos tarnyba, kuri numatyta Įstatymo projekto 11 straipsnyje. 4. Manytume, kad netikslinga į Metinius karo prievolininkų sąrašus įtraukti karo prievolininkus, kurie studijuoja paskutiniame kurse pagal studijų programas ar mokosi pagal formaliojo profesinio mokymo programas, kurias baigus įgyjama Lietuvos kariuomenėje trūkstama profesija (kvalifikacija), kaip tai numatyta Įstatymo projekto 6 str. 5 d., nes paskutiniai studijų metai yra ypač svarbūs ir sudėtingi studentams, todėl studentų atitraukimas nuo studijų gali neigiamai paveikti tiek studijų procesą, tiek ir studijų rezultatus. Atsižvelgiant į tai, siūlytume patikslinti Įstatymo projekto 6 str. 5 d. 1 ir 2 p. ir numatyti, kad į sąrašus įtraukiami tik studijas baigę asmenys.
|
Pritarti iš dalies |
1. Tikslus šaukimo laikas nėra įstatymo reguliavimo dalykas. Projekto 6 str. 2 dalyje numatyta, kad šaukimo į privalomąją pradinę karo tarnybą pradžią ir pabaigą nustato krašto apsaugos ministras.
2. Komitetas siūlo nustatyti galimybę, kad privalomoji pradinė karo tarnyba galėtų būti vykdoma pagal Lietuvos kariuomenės vado ir aukštųjų mokyklų patvirtintas mokymo programas, skirtas pagrindiniam kariniam parengtumui ir (ar) karinei specialybei įgyti.
3. Šiuo metu alternatyvioji krašto apsaugos tarnyba numatyta tik piliečiams, turintiems tam tikrų religinių ar pacifistinių įsitikinimų. Papildoma krašto apsaugos tarnybos forma aukštos kvalifikacijos specialistams nėra išdiskutuota. Kita vertus, studentai ir aukštąsias mokyklas baigę asmenys gali savanoriškai atlikti privalomąją karo tarnybą, kurios trukmė gali būti 9 mėn., 6 mėn. arba 160-200 dienų.
4. Į metinį karo prievolininkų sąrašą įtraukiami asmenys turi pareigą pasitikrinti sveikatą ir tik po studijų baigimo vyktų į privalomosios pradinės karo tarnybos atlikimo vietą. Sveikatos patikrinimai neretai užtrunka ne vieną mėnesį, todėl asmenų įtraukimas į metinį karo prievolininkų sąrašą numatytas dar jiems studijuojant paskutiniame kurse, kad per paskutinius studijų metus jie spėtų pasitikrinti sveikatą.
|
3. |
Krašto apsaugos ministerija 2024-04-12
|
|
|
|
Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija išnagrinėjo Lietuvos Respublikos Seimo Švietimo ir mokslo komiteto parengtus pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos karo prievolės įstatymo Nr. I-1593 pakeitimo projekto (toliau – Įstatymo projektas) ir teikia išvadas. 1. Privalomosios pradinės karo tarnybos atidėjimo individualia tvarka atvejų sąrašo išplėtimas papildomais atvejais iš esmės prieštarauja vienam iš šaukimo sistemos tobulinimo tikslų – mažinti privalomosios pradinės karo tarnybos atidėjimo individualia tvarka atvejų skaičių. 2. Privalomosios pradinės karo tarnybos atidėjimas aukštųjų mokyklų studentams, nustatant šaukimo amžių iki 28 metų, labai sumažina karo prievolininkų, pašaukiamų į tarnybą po bendrojo ugdymo mokyklos ar profesinio mokymo įstaigos baigimo, skaičių bei sudaro sąlygas išvengti karo prievolės, nepertraukiamai renkantis pirmosios, antrosios pakopų studijas, vientisąsias studijas bei studijas doktorantūroje. Pažymėtina, kad, siekiant nuosekliai didinti privalomosios pradinės karo tarnybos karių skaičių, kuris leistų padidinti ginkluotai gynybai parengtų piliečių skaičių ir paspartinti aktyviojo kariuomenės personalo rezervo formavimą, kartu sukuriant teisines visuotinio šaukimo prielaidas, Krašto apsaugos ministerijos parengtame Įstatymo projekte siekiama mažinti privalomosios pradinės karo tarnybos atidėjimo individualia tvarka atvejų, numatant, kad privalomoji pradinė karo tarnyba nebūtų atidedama aukštųjų mokyklų studentams bei pareigūnams. Atidėjimo atvejų mažinimą lemia nepakankamas šaukiamų karo prievolininkų skaičius, nedidelės visuomenės dalies atliekama konstitucinė pareiga ir parengimas ginkluotai krašto gynybai bei nepakankamas aktyviojo kariuomenės personalo rezervo karių skaičius ginkluotojų pajėgų karo meto struktūrai užpildyti. Atkreiptinas dėmesys, kad aukštųjų mokyklų studentai, šaukiami į privalomąją pradinę karo tarnybą po studijų baigimo, būtų daugiau veikiami kitų aplinkybių (šeimos, finansinių įsipareigojimų, darbo ir kt.) ir mažiau motyvuoti atlikti tarnybą. Apibendrindami tai, kas išdėstyta, nepritariame pateiktiems pasiūlymams ir atkreipiame dėmesį, kad pirminėse diskusijose Švietimo ir mokslo komitete buvo pasiektas sutarimas, kad studijos aukštosiose mokyklose neturi būti pagrindas atidėti privalomąją pradinę karo tarnybą; siekiama pašaukti kuo daugiau karo prievolininkų iš karto po mokyklos baigimo, taip sudarant sąlygas atlikusiems privalomąją pradinę karo tarnybą asmenims nevaržomai planuoti ateities veiklas, o aukštųjų mokyklų studentams sudaryti sąlygas ir pasiūlyti įvairių tarnybos būdų, leidžiančių studijas suderinti su privalomosios pradinės karo tarnybos atlikimu.
|
Nepritarti |
Komiteto nuomone, privalomosios pradinės karo tarnybos atidėjimo individualia tvarka atvejų skaičiaus mažinimas nėra vienintelis būdas didinti karo tarnybos karių skaičių, kas leistų padidinti ginkluotai gynybai parengtų piliečių skaičių ir paspartinti aktyviojo kariuomenės personalo rezervo formavimą. Projekto tikslo negalima siekti vien tik studentų sąskaita, būtina išnaudoti ir kitas karo tarnybos atlikimo skatinimo priemones, taip pat užtikrinti, kad mažėtų vengiančiųjų ją atlikti skaičius, ieškoti sprendimų dėl asmenų sveikatos patikrinimų sistemos tobulinimo ir kt. Pabrėžtina, kad viena iš priemonių skatinti jaunuolius atlikti privalomąją pradinę karo tarnybą yra neseniai įsigaliojusi Mokslo ir studijų įstatymo nuostata (77 str. 1 d.), kad yra sudaromos dvi konkursinės eilės priėmimui į trumposios pakopos, pirmosios pakopos ir vientisųjų studijų valstybės finansuojamas studijų vietas ir pretenduojančių į studijų stipendijas. Į antrąją konkursinę eilę patenka asmenys, turintys nustatytos trukmės praktinės veiklos patirtį, į kurią įskaitoma ir pradinė karo tarnyba. Taigi jaunuoliai, atlikę privalomąją pradinę karo tarnybą, turės daugiau galimybių įstoti ir studijuoti norimose studijų programose.
Komitetas pritaria, kad tinkamiausias laikas atlikti privalomąją pradinę karo tarnybą – iškart po bendrojo ugdymo ar profesinės mokyklos baigimo. Dėl to pritariama asmenų šaukimui nuo 17 metų, kad iki mokyklos baigimo jie spėtų pasitikrinti sveikatą ir priimti sprendimą dėl karo tarnybos atlikimo. Komitetas nepritaria jau studijuojančių asmenų įpareigojimui atlikti karo tarnybą. Projekto teikėjų siūlymas karo tarnybą atlikti dalimis studijų laikotarpiu, derinant studijas su karo tarnyba, neatitinka nei studentų, nei aukštųjų mokyklų, nei didžiosios dalies švietimo bendruomenės lūkesčių. Studijų procesas neturi būti pertraukiamas, tokio reguliavimo nėra kitose NATO ir ES valstybėse narėse. Asmuo studijų laikotarpiu gali atlikti karo tarnybą tik savanoriškai, jeigu jam pavyksta suderinti studijas ir karo tarnybą. Komitetas pritaria Lietuvos studentų sąjungos, Vilniaus universiteto studentų atstovybės, Lietuvos universitetų rektorių konferencijos, Lietuvos kolegijų direktorių konferencijos, Lietuvos jaunųjų mokslininkų sąjungos išsakytoms pastaboms dėl teikiamo Projekto ir siūlo asmenims, labai gerai išlaikiusiems valstybinius brandos egzaminus, studentams, tam tiktiems aukšto meistriškumo sportininkams, itin gabiems muzikantams ir šokėjams atidėti privalomąją pradinę karo tarnybą individualia tvarka. Svarbu paminėti, kad Projekte, kaip ir dabar galiojančiame teisiniame reguliavime, numatyta galimybė atidėti tarnybą krašto apsaugos ministro nustatyta tvarka, jeigu asmeniui atliekant privalomąją pradinę karo tarnybą būtų padaryta neproporcingai didelė žala jo asmeniniams ar visuomeniniams interesams. Tačiau nei įstatyme, nei ministro nustatytoje tvarkoje nėra jokių neproporcingos žalos nustatymo kriterijų, kiekvienas atvejis sprendžiamas individualiai. Tikėtina, kad tam tikriems aukšto meistriškumo sportininkams, itin gabiems muzikantams ir šokėjams karo tarnyba galėtų būti atidedama būtent šiuo pagrindu. Tačiau šie asmenys turėtų kreiptis į specialią Atrankos komisiją, teikti jai paaiškinimus, pagrįsti neproporcingos žalos galimybę, laukti komisijos sprendimo. Komiteto nuomone, šiems asmenims jau Įstatyme nustačius karo tarnybos atidėjimo pagrindus, būtų užtikrinamas jų veiklos, kuri iš esmės yra susijusi su šalies vardo ir valstybingumo garsinimu, tęstinumas.
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti Karo prievolės įstatymo Nr. I-1593 pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3402, Komiteto išvadai ir siūlyti Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetui tobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Komiteto pasiūlymus.
6.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2024-04-17
|
10 |
1 |
2 |
Argumentai: Atsižvelgiant į Lietuvos studentų sąjungos, Vilniaus universiteto studentų atstovybės, Lietuvos universitetų rektorių konferencijos, Lietuvos kolegijų direktorių konferencijos, Lietuvos jaunųjų mokslininkų sąjungos išsakytas pastabas, taip pat į kitų šalių praktiką, būtina sudaryti sąlygas studentams nepertraukiamai studijuoti visą studijų laikotarpį ir nustatyti, kad studijos aukštojoje mokykloje yra pagrindas atidėti privalomąją karo tarnybą individualia tvarka. Net ir esant sudėtingai saugumo situacijai Europoje, valstybė turi sudaryti sąlygas kokybiškoms studijoms aukštosiose mokyklose, tuo pačiu skatinti jaunuolius atlikti privalomąją pradinę karo tarnybą savanoriškai. Viena iš pradinės karo tarnybos atlikimo skatinimo priemonių yra neseniai įsigaliojusi Mokslo ir studijų įstatymo nuostata (77 str. 1 d.), pagal kurią yra sudaromos dvi konkursinės eilės priėmimui į trumposios pakopos, pirmosios pakopos ir vientisųjų studijų valstybės finansuojamas studijų vietas ir pretenduojančių į studijų stipendijas. Į antrąją konkursinę eilę patenka asmenys, turintys nustatytos trukmės praktinės veiklos patirtį, į kurią įskaitoma ir pradinė karo tarnyba. Taigi jaunuoliai, atlikę privalomąją pradinę karo tarnybą, turės daugiau galimybių įstoti ir studijuoti norimose studijų programose. Taip pat svarbu užtikrinti, kad studentai turėtų galimybę nuo trumpųjų studijų iki rezidentūros ar doktorantūros studijuoti nepertraukiamai. Tam būtina nustatyti, kad po trumpųjų studijų, bakalauro studijų ir magistrantūros studijų būtų galimybė atidėti privalomąją pradinę karo tarnybą dar 9 mėnesius, per kuriuos asmenys turėtų galimybę ruoštis aukštesnės pakopos studijoms.
Pasiūlymas: Pakeisti 10 str. 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip: „2) 2) aukštųjų mokyklų studentams – vieną kartą vienam studijų laikotarpiui pagal trumpųjų studijų, pirmosios pakopos (profesinio bakalauro ir bakalauro) studijų programą arba vientisųjų studijų programą, pagal antrosios pakopos studijų programą arba vientisųjų studijų programą ir 9 mėnesius po jų, taip pat vieną kartą vienam studijų laikotarpiui pagal laipsnio nesuteikiančią studijų programą, pagal studijas rezidentūroje ir (ar) doktorantūroje;
|
Pritarti |
|
2. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2024-04-17
|
10 |
1 |
14 |
Argumentai: Net ir esant sudėtingai saugumo situacijai Europoje, valstybė turi sudaryti sąlygas itin gabiems jaunuoliams, jeigu jie to nori, studijuoti tiek Lietuvoje, tiek ir užsienyje, tuo pačiu skatinti jaunuolius atlikti privalomąją pradinę karo tarnybą savanoriškai. Manytina, kad jaunuoliams, labai gerai išlaikiusiems bent tris valstybinius brandos egzaminus, reikalingus stojant į aukštąją mokyklą (kurie nurodyti Mokslo ir studijų įstatymo 59 straipsnio 1 dalyje), būtų tikslinga atidėti privalomąją pradinę karo tarnybą vienerius metus po švietimo įstaigos baigimo. Švietimo, mokslo ir sporto ministro įsakymu nustatyta, kad aukštesnysis pasiekimų lygis atitinka 86-100 balų (arba 9-10).
Pasiūlymas: Papildyti Projekto 10 straipsnio 1 dalį nauju 14 punktu ir jį išdėstyti taip: „14) asmenims, pagal švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatytus pasiekimų lygius pasiekusiems valstybinių brandos egzaminų, nurodytų Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 59 straipsnio 1 dalyje, aukštesnįjį pasiekimų lygį vienerius metus po bendrojo ugdymo mokyklos ar profesinio mokymo įstaigos baigimo;“
|
Pritarti |
|
3. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2024-04-17
|
10 |
1 |
15 |
Argumentai: Izraelyje, kuris ilgą laiką gyvena karinių konfliktų sąlygomis, nuo privalomos karo tarnybos yra atleidžiami itin gabūs muzikantai ir šokėjai. Tiek pagal šiuo metu galiojančius įstatymus, tiek pagal Projektu siūlomą reguliavimą, tokiems asmenims Lietuvoje privalomoji pradinė karo tarnyba galėtų būti atidedama krašto apsaugos ministro nustatyta tvarka dėl neproporcingai didelės žalos jų asmeniniams ar visuomeniniams interesams. Tačiau nei įstatyme, nei ministro nustatytoje tvarkoje nėra jokių neproporcingos žalos nustatymo kriterijų, kiekvienas atvejis sprendžiamas individualiai. Tikėtina, kad itin gabiems muzikantams ir šokėjams karo tarnyba galėtų būti atidedama būtent šiuo pagrindu. Tačiau šie asmenys turėtų kreiptis į specialią Atrankos komisiją, teikti jai paaiškinimus, pagrįsti neproporcingos žalos galimybę, laukti komisijos sprendimo. Komiteto nuomone, itin gabiems jauniesiems muzikantams ir šokėjams tikslinga Įstatyme nustatyti aiškų karo tarnybos atidėjimo pagrindą. Jų profesijos yra labai specifinės, reikalaujančios tam tikrų fizinių savybių, todėl jiems turėtų būti taikomos išskirtinės sąlygos. Siūloma nustatyti, kad meno kūrėjo statusą turintys asmenys ir asmenys, dirbantys profesionaliojo scenos meno įstaigose, galėtų būtų atleidžiami nuo privalomosios pradinės karo tarnybos individualia tvarka. Meno kūrėjo statusą turi ir jauni asmenys, o profesionaliojo scenos meno įstaigose neretai dirba muzikos ir meno mokyklas baigę jaunieji šokėjai. Taip būtų užtikrinamas jų profesinės veiklos, kuri iš esmės yra susijusi su šalies vardo ir valstybingumo garsinimu, tęstinumas.
Pasiūlymas: Papildyti Projekto 10 straipsnio 1 dalį nauju 15 punktu ir jį išdėstyti taip: „15) muzikantams ar šokėjams, kuriems Lietuvos Respublikos meno kūrėjo ir meno kūrėjų organizacijų statuso įstatymo nustatyta tvarka yra suteiktas meno kūrėjo statusas, arba kurie dirba Lietuvos Respublikos profesionaliojo scenos meno įstatymo nustatyta tvarka pripažintose profesionaliojo scenos meno įstaigose;“
|
Pritarti |
|
4. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2024-04-17
|
10 |
1 |
16 |
Argumentai: Aukšto meistriškumo sportininkai, Sporto įstatymo nustatyta tvarka gaunantys stipendijas, taip pat valstybės biudžeto lėšomis finansuojamų sporto federacijų sportininkai, kurie yra suaugusiųjų, jaunimo ir jaunių amžiaus grupių nacionalinių rinktinių nariai taip pat turėtų turėti galimybę atidėti privalomąją karo tarnybą individualia tvarka. Stipendijos yra mokamos terminuotą laikotarpį ir tik už tam tikrus, įstatyme nustatytus tarptautinėse varžybose pasiektus aukštus laimėjimus. Tuo tarpu sporto federacijos kasmet sudaro nacionalines rinktines, į kurias patenka tarptautinėms varžybos besirengiantys sportininkai. Jeigu sportininkas, iškovojęs teisę dalyvauti Europos, pasaulio čempionatuose ar olimpinėse žaidynėse, bus pakviestas atlikti privalomąją pradinę karo tarnybą, jis nebeturės galimybių dalyvauti minėtose varžybose, praras galimybę iškovoti medalį, garsinti Lietuvos vardą pasaulyje, taip pat, praras galimybę gauti valstybės premiją ar stipendiją už iškovotą vietą varžybose. Valstybė jau yra investavusi į tokių sportininkų rengimą aukšto meistriškumo sporto varžyboms, todėl jų sportinė veikla neturėtų būti pertraukiama. Pabrėžtina, kad stipendijos, priklausomai nuo laimėjimo, mokamos ribotą laiką, sporto šakų federacijos rinktinių sąrašus tvirtina tik vienerių metų laikotarpiui. Taigi toks karo tarnybos atidėjimas būti terminuotas.
Pasiūlymas: Papildyti Projekto 10 straipsnio 1 dalį nauju 16 punktu ir jį išdėstyti taip: „16) sporto šakos federacijos, kuri einamaisiais metais įgyvendina valstybės biudžeto lėšomis finansuojamą aukšto meistriškumo sporto programą Lietuvos Respublikos sporto įstatymo nustatyta tvarka, sportininkams, kurie yra einamųjų metų suaugusiųjų, jaunimo ir jaunių amžiaus grupių nacionalinių rinktinių nariai ir (ar) sportininkams, Sporto įstatymo nustatyta tvarka gaunantiems valstybės stipendiją;“
|
Pritarti |
|
5. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2024-04-17
|
10 |
2 |
|
Argumentai: Visiems asmenims, nors ir turintiems įstatyme nustatytus pagrindus atidėti privalomąją pradinę karo tarnybą individualia tvarka, turi būti sudaryta galimybė ją atlikti savanoriškai. Pritarus Komiteto siūlomiems papildomiems karo tarnybos atidėjimo individualia tvarka pagrindams, būtina tikslinti ir Projekto 10 straipsnio 2 dalį.
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 10 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Šio
straipsnio 1 dalies 2, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 12
|
Pritarti |
|
6. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2024-04-17
|
10 |
3 |
|
Argumentai: Siekiant stiprinti visuomenės parengimą ginkluotai krašto gynybai ir norint padidinti aktyviojo kariuomenės personalo rezervo karių skaičių, būtina užtikrinti, kad tam tikri asmenys, atidėję tarnybą individualia tvarka, ją atliktų vėliau. Šiuo atveju siūloma nustatyti, kad tam tikrais atvejais atidedant tarnybą individualia tvarka (studentams, aukšto meistriškumo sportininkams, itin gabiems muzikantams ir šokėjams, Seimo, Vyriausybės, Europos Parlamento ir savivaldybių tarybų nariams ir savivaldybių merams) būtų pasirašoma krašto apsaugos ministro nustatytos formos privalomosios pradinės karo tarnybos atlikimo sutartis. Joje būtų nustatomi tarnybos atlikimo terminai, sąlygos ir kt. Tokiu būdu asmenys, pasirašę tokia sutartį, būtų įsipareigoję atlikti tarnybą pasibaigus jos atidėjimo pagrindams, o atsakingoms institucijoms būtų paprasčiau ir aiškiau planuoti tarnybos apimtis.
Pasiūlymas: Papildyti Projekto 10 straipsnį nauja 3 dalimi ir ją išdėstyti taip: “3. Šio straipsnio 1 dalies 2, 3, 14, 15 ir 16 punktuose nurodytiems karo prievolininkams privalomoji pradinė karo tarnyba atidedama pasirašius privalomosios pradinės karo tarnybos atlikimo sutartį. Privalomosios pradinės karo tarnybos atlikimo sutarties formą nustato krašto apsaugos ministras.“
|
Pritarti |
|
7. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2024-04-17
|
5 |
2 |
|
Argumentai: Siekiant stiprinti visuomenės parengimą ginkluotai krašto gynybai ir norint padidinti aktyviojo kariuomenės personalo rezervo karių skaičių, tikslinga nustatyti, kad tam tikri asmenys, atidėję privalomąją pradinę karo tarnybą individualia tvarka, būtų šaukiami ją atlikti ilgesnį laiką, t. y. iki 28 metų (įskaitytinai). 28 metų riba pasirinkta dėl to, kad maždaug tokio amžiaus asmenys, jeigu studijuoja nepertraukiamai, baigia doktorantūros studijas. Toks pailgintas šaukimo laikas būtų taikomas tarnybą individualia tvarka atidėjusiems asmenims: studentams, aukšto meistriškumo sportininkams, itin gabiems muzikantams ir šokėjams, Seimo, Vyriausybės, Europos Parlamento ir savivaldybių tarybų nariams ir savivaldybių merams.
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 5 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Karo prievolininkai į privalomąją pradinę karo tarnybą iš neparengtojo kariuomenės personalo rezervo šaukiami nuo 18 iki 21 metų (įskaitytinai), o raštu pareiškę norą, nuo 18 iki 38 metų (įskaitytinai). Karo prievolininkai, kuriems privalomoji pradinė karo tarnyba atidėta individualia tvarka šio įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 1, 6, 8, 10, 12, 13 ir 14 punktuose numatytu pagrindu, į šią tarnybą, pasibaigus šio įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 1, 6, 8, 10, 12, 13 ir 14 punktuose numatytoms aplinkybėms, šaukiami iki 22 metų (įskaitytinai). Karo prievolininkai, kuriems privalomoji pradinė karo tarnyba atidėta individualia tvarka šio įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 2, 3, 15 ir 16 punktuose numatytu pagrindu, į šią tarnybą, pasibaigus šio įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 2, 3, 15 ir 16 punktuose numatytoms aplinkybėms, šaukiami iki 28 metų (įskaitytinai). Karo prievolininkai, kurie į privalomąją pradinę karo tarnybą buvo paskirti, tačiau neatvyko jos atlikti, ir karo prievolininkai, įgiję Lietuvos kariuomenėje trūkstamas profesijas (kvalifikacijas), į privalomąją pradinę karo tarnybą šaukiami iki 30 metų (įskaitytinai). Lietuvos kariuomenėje trūkstamų profesijų (kvalifikacijų) sąrašą nustato krašto apsaugos ministras.“
|
Pritarti |
|
8. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2024-04-17
|
6 |
5 |
1, 2 |
Argumentai: Projekte nustačius papildomus privalomosios pradinės karo tarnybos atidėjimo pagrindus (asmenims, labai gerai išlaikiusiems valstybinius brandos egzaminus, studentams, aukšto meistriškumo sportininkams, itin gabiems muzikantams ir šokėjams), būtina patikslinti ir metinio karo prievolininkų sąrašo sudarymo pagal pirmumo grupes tvarką. Komiteto nuomone, Seimo, Vyriausybės, Europos Parlamento ir savivaldybių tarybų nariams ir savivaldybių merams, pasibaigus jų kadencijų laikotarpiui, t. y. išnykus pagrindui, dėl kurio karo tarnyba buvo atidėta, turėtų būti taikomos tokios pačios nuostatos, kaip ir studentams.
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 6 straipsnio 5 dalies 1 ir 2 punktus ir juos išdėstyti taip: „1) pirmoji grupė – asmenys, sukakę 17 metų,
taip pat karo prievolininkai, kurie buvo paskirti atlikti privalomąją pradinę
karo tarnybą, tačiau neatvyko jos atlikti arba kuriems privalomoji pradinė
karo tarnyba buvo atidėta individualia tvarka šio įstatymo 10 straipsnio 1
dalies 1, 2, 3, 6, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16 ir 2) antroji grupė – karo prievolininkai,
kurie vykdant ankstesnį šaukimą buvo įtraukti į pirmąją grupę, bet nebuvo
paskirti atlikti privalomosios pradinės karo tarnybos, išskyrus karo
prievolininkus, kurie buvo paskirti atlikti privalomąją pradinę karo tarnybą,
tačiau neatvyko jos atlikti, kuriems privalomoji pradinė karo tarnyba buvo
atidėta individualia tvarka šio įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 1, 2, 3,
6, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16 ir
|
Pritarti |
|
9. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2024-04-17
|
5 |
3 |
4 |
Argumentai: Projekto aiškinamajame rašte pabrėžiama, kad projektas yra parengtas siekiant stiprinti visuomenės parengimą ginkluotai krašto gynybai. Tikimasi, kad Projektu siūlomi pakeitimai sudarytų sąlygas padidinti aktyviojo kariuomenės personalo rezervo karių skaičių ir užpildyti ginkluotųjų pajėgų struktūrą parengtu personalu. Manytina, kad šių tikslų galima pasiekti kuriant ir plėtojant įvairias privalomos pradinės karo tarnybos atlikimo formas, pvz., Lietuvos kariuomenei bendradarbiaujant su įvairiomis aukštosiomis mokyklomis. Projekte galėtų būti numatyta galimybė įtraukti į aukštųjų mokyklų programas atskirus modulius, suderintus su Lietuvos kariuomenės vadu, ir skirtus pagrindiniam kariniam parengtumui įgyti.
Pasiūlymas: Papildyti Projekto 5 straipsnio 3 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip: „4) nuo 160 iki
200 dienų karo prievolininkams, studijuojantiems aukštosiose mokyklose ar jas
baigusiems, taip pat nurodytiems šio įstatymo 10 straipsnio
|
Pritarti |
|
10. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2024-04-17
|
5 |
5 |
|
Argumentai: Projekte numatant galimybę privalomąją pradinę karo tarnybą atlikti pagal Lietuvos kariuomenės vado ir aukštųjų mokyklų patvirtintas mokymo programas, būtina nustatyti ir galimybę, kad dalis tokios mokymo programos galėtų būti išklausyta aukštojoje mokykloje, kurioje karo prievolininkas studijuoja. Tokios sąlygos būtų patrauklesnės studentams ir privalomajai pradinei karo tarnybai suteiktų daugiau lankstumo. Tuo pačiu svarbu pabrėžti, kad tokiu būdu būtų galima išklausyti tik dalį programos, nes privalomoji pradinė karo tarnyba turi būti atliekama kariniuose vienetuose ir (ar) karinėje mokymo įstaigoje.
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 5 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5. Šio
straipsnio 3 dalies 4 punkte nurodyta privalomoji pradinė karo tarnyba
organizuojama dalimis. Dalimis organizuojama privalomoji pradinė karo tarnyba
trunka ne ilgiau kaip 3 metus. Pagal Lietuvos
kariuomenės vado ir aukštųjų mokyklų patvirtintas mokymo programas
privalomąją pradinę karo tarnybą atliekantiems karo prievolininkams,
studijuojantiems aukštojoje mokykloje, sudaromos sąlygos dalį mokymo
programos išklausyti aukštojoje mokykloje, kurioje studijuoja.
|
Pritarti |
|
11. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2024-04-17
|
30 |
1 |
|
Argumentai: Tinkamiausias laikas atlikti privalomąją pradinę karo tarnybą – iškart po bendrojo ugdymo ar profesinės mokyklos baigimo. Todėl pritariama asmenų šaukimui nuo 17 metų, kad iki mokyklos baigimo jie spėtų pasitikrinti sveikatą ir priimti sprendimą dėl privalomosios pradinės karo tarnybos atlikimo. Tuo pačiu siūloma, kad karo prievolininkų registre būtų tvarkomi asmenų, sukakusių 16 metų asmens duomenys. Anksčiau pradėjus kaupti duomenis, anksčiau turint galimybę su jais susipažinti, asmenims būtų užtikrinamas sklandesnis karo tarnybos atlikimo ir tolimesnių gyvenimo planavimo sprendimų priėmimas.
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 30 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: “1. Karinei įskaitai tvarkyti Vyriausybė
steigia Lietuvos Respublikos karo prievolininkų registrą, kuriame yra
tvarkomi karo prievolininkų duomenys, specialių kategorijų asmens duomenys,
duomenys apie įtariamojo ar kaltinamojo statusą baudžiamajame procese,
padarytą nusikalstamą veiką, paskirtą baudžiamojo poveikio priemonę ar bausmę
už padarytą nusikalstamą veiką ir jos vykdymą.
Karo prievolininkų registre taip pat tvarkomi asmenų, sukakusių
|
Pritarti |
|
12. |
Švietimo ir mokslo komitetas 2024-04-17
|
34 |
1 |
1 |
Argumentai: Skelbiama, kad už karo tarnybos vengimą 2023 m. buvo skirta apie 14 tūkstančių baudų, dėl pasikartojančio privalomos karo tarnybos vengimo pradėta per 450 ikiteisminių tyrimų, o 5 karo prievolininkai sulaukė baudžiamosios atsakomybės. Siekiant Projekto tikslo - didinti ginkluotai gynybai parengtų piliečių skaičių ir spartinti aktyviojo kariuomenės personalo rezervo formavimą – būtina mažinti vengiančiųjų atlikti karo tarnybą skaičių. Prie to turėtų prisidėti jaunuolių rašytinis susipažinimas su karo prievolininkų registre esančia asmenine informacija. Todėl siūloma Projekte nustatyti, kad asmuo, sulaukęs 17 metų, turėtų raštu susipažinti su karo prievolininkų registre esančia informacija, t. y. su privalomos pradinės karo tarnybos atlikimą reglamentuojančiais teisės aktais, atlikimo sąlygomis, terminais ir teisės aktuose nustatyta atsakomybe.
Pasiūlymas: Papildyti Projekto 34 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip: „1. Asmenys, sukakę 17 metų, privalo: 1) pagal karo prievolę administruojančios krašto apsaugos sistemos institucijos nurodymą pateikti karo prievolę administruojančiai krašto apsaugos sistemos institucijai reikalingus dokumentus ir duomenis, karo prievolę administruojančios krašto apsaugos sistemos institucijos nurodytu laiku atvykti į karo prievolę administruojančią krašto apsaugos sistemos instituciją arba pasitikrinti sveikatos ir raštu susipažinti su privalomos pradinės karo tarnybos atlikimą reglamentuojančiais teisės aktais, atlikimo sąlygomis, terminais ir teisės aktuose nustatyta atsakomybe;“
|
Pritarti |
|
7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu – už.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Žukauskas.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Artūras Žukauskas
(Komiteto biuro patarėja Justina Paukštė)