PASIŪLYMAS

DĖL SEIMO NUTARIMO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO 2012 M. BIRŽELIO 26 D. NUTARIMO NR. XI-2133 „DĖL NACIONALINĖS ENERGETINĖS NEPRIKLAUSOMYBĖS STRATEGIJOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO“ PROJEKTO NR. XIVP-3808

 

 

2024-06-18

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

 

 

105

Argumentai:

Pritartina Nacionalinės energetinės nepriklausomybės strategijos (toliau – NENS) įvardintai problematikai, kad Lietuvai reikia didelių apimčių (iki 11 TWh) lankščios elektros energijos generacijos pajėgumų po 2030 m., siekiant įgyvendinti aukštos pridėtinės vertės vandenilio ekonomikos sukūrimą.

 

Tačiau svarbu įvertinti, kad ketvirtosios kartos modulinių branduolinių reaktorių (toliau - MBR) technologija šiuo metu nėra komerciškai naudojama, todėl NENS numatytos nuostatos kelia riziką palikti valstybę be plano dėl papildomos lanksčios generacijos veiksmų, jei MBR technologija demonstraciniuose projektuose pasirodys nepasiteisinusi.

 

Šiuo metu panašiame technologinės brandos lygmenyje yra ne tik MBR, bet ir branduolinės sintezės reaktoriai, gilioji (karštoji) geotermija, aitvarų principu dirbančios vėjo elektrinės, dumblių ir kitos biomasės iš nemaistinių žaliavų elektrinės, kuro celės su vandenilio saugojimo technologijomis ir kitos perspektyvios inovatyvios energijos gamybos technologijos.

 

Atsižvelgiant į tai, siūloma neapsiriboti vien tik branduolinės energetikos plėtros galimybėmis, bet įtvirtinti siekį plėtoti ir kitas inovatyvias energijos gamybos technologijas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projektu tvirtinamo NENS 105 punktą ir išdėstyti jį taip:

„105.      Siekiant tikslo 100 proc. klimatui neutrali energija Lietuvai ir regionui, bus įgyvendinami šie uždaviniai:

105.1.     Lietuvos išskirtinėje ekonominėje zonoje Baltijos jūroje užtikrinti jūrinio vėjo elektrinių plėtrą  ir energetinio centro sukūrimą;

105.2.     užtikrinti AEI plėtrą sausumos teritorijoje, pagrindinį dėmesį teikiant vėjo ir saulės šviesos energijos elektrinių plėtrai ir užtikrinant optimalų elektros tinklų pajėgumų vystymą;

105.3.     pasirengti galimai branduolinės energetikos plėtrai, įvertinant saugių ketvirtosios kartos MBR statybos perspektyvas Lietuvoje;

105.43.   užtikrinti vandenilio ir išvestinių vandenilio produktų panaudojimo plėtrą;

105.54.   užtikrinti, kad šilumos energijos sektorius atsisakytų taršaus kuro naudojimo ir pereitų prie AEI, ir skatinti vėsumos sektoriaus plėtrą;

105.65.   skatinti transporto sektoriaus perėjimą prie netaršių transporto rūšių ir kuro.“

2.

 

 

122-131

Argumentai:

Žr. argumentus aukščiau.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projektu tvirtinamo NENS skyrių „Branduolinės energetikos plėtros galimybės“ ir jį išdėstyti taip:

Branduolinės Inovatyvios energetikos plėtros galimybės

 

122.        Valstybėms įgyvendinant energetikos sistemų pokyčius ir pereinant nuo iškastinio kuro prie netaršių energijos šaltinių, didėja naujos, efektyvios, mažai arba visai ŠESD neišskiriančios ir valdomos elektros energijos gamybos poreikis, kuris iš naujo verčia pažvelgti į branduolinės energetikos perspektyvą. Vertinant Lietuvos poreikius elektros energetikos sektoriuje po 2030 m., siektina inovatyvių lanksčių pajėgumų papildoma galia turėtų būti 0,5 GW (pagaminant apie 3,5 TWh elektros energijos per metus) ir nuosekliai išaugti iki 1,5 GW (pagaminant iki (arba) apie 11,2 TWh elektros energijos per metus).

123.        Pagal statybos laikotarpį, naudojamas technologijas ir apsaugos priemones branduoliniai reaktoriai skirstomi į keturias kartas. Pirmajai kartai įprastai priskiriami pirmieji komerciniai prototipiniai reaktoriai, pastatyti XX a. penktajame ir šeštajame dešimtmetyje. Numatoma, kad naujausios ketvirtosios kartos branduoliniai reaktoriai bus pradėti eksploatuoti 2030 m. pradžioje, tačiau Prancūzijos Respublikoje, Jungtinėje Didžiosios Britanijos ir Šiaurės Airijos Karalystėje, JAV, Japonijoje ir kitose valstybėse yra sukaupta nemaža panašios technologijos reaktorių projektavimo ir eksploatavimo patirtis. Todėl reikalinga įvertinti šiuo metu pasaulyje besivystančių iki komercinio brandos lygio energijos gamybos technologijų panaudojimo perspektyvas Lietuvoje: ketvirtosios kartos mažuosius branduolinius reaktorius, branduolinės sintezės reaktorius, giliosios (karštosios) geotermijos elektrines, aitvarų principu dirbančias vėjo elektrines, dumblių ir kitos biomasės iš nemaistinių žaliavų elektrinės, kuro celių elektrines su vandenilio saugojimo technologijomis ir kitas perspektyvias inovatyvias energijos gamybos technologijas, kurios yra naudojamos demonstraciniuose projektuose.

124.        Planuojami ketvirtosios kartos branduoliniai reaktoriai turėtų pasiekti dar geresnius branduolinės saugos ir patikimumo rodiklius, didesnį efektyvumą ir ekonominį konkurencingumą, palyginti su ankstesnių kartų reaktoriais, juos eksploatuojant susidarytų mažesnis kiekis branduolinių atliekų. Ketvirtosios kartos branduolinius reaktorius naudojant su pažangiu branduolinio kuro ciklu, kuriame branduolinis kuras perdirbamas ir panaudojamas pakartotinai, iki 100 kartų pagerina urano panaudojimą ir gerokai sumažina radioaktyviųjų atliekų kiekį, jų radioaktyvumą, panaikina poreikį panaudotą branduolinį kurą padėti į giluminį atliekyną, sumažina branduolinių medžiagų platinimo grėsmes. Viena iš perspektyviausių branduolinės energetikos krypčių yra ketvirtosios kartos branduoliniams reaktoriams priklausantys MBR, kurie dėl santykinai nedidelės galios, reaktoriaus technologijos ir jame įdiegtų pasyvių saugos priemonių leidžia avarinio planavimo zoną sutapatinti su elektrinės aikštelės teritorija. Komerciniai ketvirtosios kartos MBR gali būti pradėti statyti iki 2030-ųjų metų ir pradėti komerciškai ateinantį dešimtmetį. Tuo tikslu, iki 2027 m. pabaigos turi būti parengta perspektyvių inovatyvių energijos gamybos technologijų pritaikymo Lietuvoje studija, kuri apimtų visų technologijų, nurodytų 123 punkte, panaudojimo ir plėtros galimybių analizę bei perspektyvių alternatyvų palyginimą. Būtina įvertinti visų perspektyvių inovatyvių energijos gamybos technologijų galimą veiklos modelį Lietuvoje ir jo įtaką AEI plėtrai, elektros energetikos sistemos balansavimo potencialą, savikainą, projektams įgyvendinti reikalingų lėšų šaltinius, įskaitant subsidijų poreikį ir jų dydį, projektų įgyvendinimo terminus, kuro ar energijos šaltinių tiekimo grandinės saugumą, teisinę energijos technologijos vystymo ir saugos užtikrinimo bazę, galimybes panaudoti esamą infrastruktūrą, saugos reguliavimo infrastruktūrą, žmogiškųjų išteklių poreikį ir kitus aspektus.

125.        Vienas iš svarbiausių ketvirtosios kartos MBR privalumų – galimybė lanksčiai reaguoti į pokyčius elektros energetikos sistemoje ir prisitaikyti prie gamybos iš AEI kiekio. Dalis kuriamų MBR galės kaupti branduolinio reaktoriaus išskiriamą šilumą šalia esančioje šilumos saugykloje (pavyzdžiui, išlydytų skystų druskų) ir prireikus išnaudoti šią šilumą elektros energijos gamybai, padidinant turbinos galią. Prognozuojama, kad, pavyzdžiui, apie 350 MW galią turinčio MBR turbina, pasinaudodama šiluma, sukaupta šilumos saugykloje, galėtų veikti nuo 100 iki 500 MW generuojamos galios rėžiuose priklausomai nuo kainų elektros energetikos rinkoje, taip pat poreikio balansuoti AEI ir kitų elektros energetikos sistemos poreikių. Siekiant užtikrinti adekvačią elektros energijos gamybą ir patikimą prieinamą galią elektros energetikos sistemos poreikiams, pasirinktų inovatyvių technologijų veiklos pradžia turėtų būti planuojama nuo 2038 m. iki 2044 m., nuosekliai pastatant nuo 0,5 iki 1,5 GW galios pajėgumus. Priklausomai nuo studijos rezultatų iki 2030 m. Lietuvos Respublikos Seimui bus teikiami šios strategijos pakeitimai ir/ arba kiti būtiną teisinį reguliavimą pasirinktų inovatyvių technologijų panaudojimui užtikrinantys teisės aktų projektai.

126.        Atsižvelgiant į vykstančius technologinius pokyčius branduolinėje energetikoje, būsimą elektros energijos poreikį Lietuvoje ir valdomos elektros energijos gamybos poreikį, Lietuvoje turi būti svarstoma išnaudoti ketvirtosios kartos MBR suteikiamus privalumus. MBR technologijos potencialas suteikia galimybę užtikrinti elektros energetikos sistemos balansavimo poreikius laikotarpiais, kai nebus elektros energijos iš AEI, tačiau elektros energijos vartojimas išliks aukštas.

127.        Vertinant Lietuvos poreikius elektros energetikos sektoriuje po 2030 m., siektina MBR bendra elektrinė galia iš pradžių turėtų būti 0,5 GW (pagaminant apie 3,5 TWh elektros energijos per metus) ir nuosekliai išaugti iki 1,5 GW (pagaminant iki (arba) apie 11,2 TWh elektros energijos per metus). Siekiant užtikrinti adekvačią elektros energijos gamybą ir patikimą prieinamą galią elektros energetikos sistemos poreikiams, MBR veiklos pradžia turėtų būti nuo 2038 iki 2044 m., nuosekliai pastatant nuo 0,5 iki 1,5 GW galios branduolinius reaktorius.

 

6 pav. MBR vystymo laikotarpis

A screen shot of a computer  Description automatically generated

128.        Šiuo metu Lietuvoje yra sukaupta žinių, kompetencijų ir patirties branduolinės energetikos srityje, tačiau specialistų vidutinis amžius didėja ir tokių gebėjimų poreikis mažėja (išskyrus IAE eksploatavimo nutraukimą ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymą), todėl šie gebėjimai nyksta. Lietuvoje jau paruošta teisinė bazė branduolinei energetikai dėl anksčiau eksploatuotos IAE, veikia atominės energetikos saugos priežiūros institucija – Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija bei dėl anksčiau planuotos vystyti Visagino atominės elektrinės projekto yra išžvalgytos tinkamos branduolinei energijai vystyti teritorijos, atlikti kiti parengiamieji darbai.

129.        Planuojant galimą branduolinės energetikos plėtrą Lietuvoje, esamas mokslinis potencialas, branduolinės energetikos saugos užtikrinimo infrastruktūra, turimas pasiruošimas ir žmogiškieji ištekliai turi būti išsaugoti ir plėtojami, siekiant juos panaudoti naujų branduolinių elektrinių ir šiuo metu vykstančių branduolinės energetikos objektų eksploatavimo nutraukimo, radioaktyviųjų atliekų ir panaudoto branduolinio kuro tvarkymo projektuose.

130.        IAE teritorijoje ir aplink ją esanti infrastruktūra (330/110 kV skirstykla, esanti šalia IAE, ir ją su likusia Lietuvos elektros energetikos sistema jungiančios aukštos įtampos perdavimo linijos, keliai, geležinkelio linija, jungianti IAE sklypą su Dūkšto stotimi, ir kt.) gali būti pritaikyta naujiems lanksčių ir tvarių branduolinių elektrinių projektams įgyvendinti, valstybei nuosavybės teise priklausantys žemės sklypai, esantys šalia IAE aikštelės (įvertinti, kaip potencialiai tinkantys branduolinės elektrinės statybai, Visagino atominės elektrinės projekto apimtyje), prižiūrimi ir saugomi galimiems tvarių branduolinių elektrinių projektams, tačiau vertinant potencialias vietas galimiems branduolinių elektrinių projektams ateityje, reikia neapsiriboti IAE teritorija, o įvertinti visas potencialias teritorijas Lietuvoje.

131.        Siekiant, kad ketvirtosios kartos MBR Lietuvoje būtų pradėti eksploatuoti 2038 m., iki 2027 m. turi būti parengta preliminari ketvirtosios kartos MBR verslo modelio analizė ir plėtros galimybių vertinimas. Būtina įvertinti ketvirtosios kartos MBR projektų Lietuvoje veiklos modelį ir jo įtaką AEI plėtrai, elektros energetikos sistemos balansavimo potencialą, savikainą, projektams įgyvendinti reikalingų lėšų šaltinius, įskaitant subsidijų poreikį ir jų dydį, projektų įgyvendinimo terminus, branduolinio kuro tiekimo grandinės saugumą, teisinę branduolinės energetikos vystymo ir saugos užtikrinimo bazę ir saugos reguliavimo infrastruktūrą, galimybes panaudoti esamą branduolinės energetikos infrastruktūrą, žmogiškųjų išteklių poreikį ir kitus aspektus. Priklausomai nuo preliminaraus ketvirtosios kartos MBR verslo modelio ir vertinimo rezultatų, Lietuvos Respublikos Seimui svarstyti galės būti teikiamas įstatymo dėl naujos branduolinės elektrinės statybos projektas, kuris sukurtų prielaidas ketvirtosios kartos MBR projektams įgyvendinti.


 

Teikia

Seimo narys

Lukas Savickas