PASIŪLYMAS

DĖL INVESTICIJŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1312 12 IR 13 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3158

 

2023-12-05

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

 2

2

 

Argumentai:

Įstatymo projektu siūloma įtvirtinti nuostatą, kad Lietuvoje būtų rezervuojami žemės sklypai stambiems investiciniams projektams. Ši papildoma priemonė sveikintina, tačiau tarp vertinimo kriterijų nėra niekaip atsižvelgiama į tai, kokį poveikį aplinkai ir žmonių sveikatai generuojama tarša gali daryti įgyvendinamas projektas. Šiuo metu siūlomoje Įstatymo projekto redakcijoje nėra numatoma vertinimo kriterijų, kurie galėtų padėti valdyti rizikas, susijusias su taršių, neigiamą poveikį aplinkai ir aplinkinių gyventojų sveikatai darančių projektų atėjimu į šalį.

Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuva jau šiandien neįgyvendina visų šaliai keliamų taršos mažinimo tikslų –  pavyzdžiui, dėl nepasiektų oro taršos mažinimo tikslų prieš Lietuvą šiemet jau pradėta ES teisės pažeidimo procedūra. Lietuva nesugebėjo tinkamai įgyvendinti savo įsipareigojimų dėl oro teršalų kiekio mažinimo, kaip reikalaujama pagal Nacionalinių išmetamųjų teršalų kiekio mažinimo įsipareigojimų direktyvą. Tai aiškiai atkreipia dėmesį, kad Lietuva turi imtis priemonių vertinti naujų investicinių projektų poveikį aplinkai, generuojamą taršą ar galimą žalą ir nesudaryti sąlygų Lietuvoje kurtis papildomiems ateities taršos šaltiniams.

Atsižvelgiant į tai, siūlytina Įstatymo projektą papildyti nuostata, kad apskaičiuojant kvalifikacinį balą būtų vertinama privataus investicinio projekto atitiktis reikšmingos žalos nedarymo principui, pagal kurį vertinamas projekto poveikis klimato kaitai, paviršinių vandenų taršai, žiedinei ekonomikai ir kt. svarbiems aplinkos rodikliams. Reikšmingos žalos nedarymo principas numatytas Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2020/852 2020 m. birželio 18 d. dėl sistemos tvariam investavimui palengvinti sukūrimo, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) 2019/2088[1].

 

Pasiūlymas:

1. Pakeisti 2 straipsnio, kuriuo keičiamas 13 straipsnis, 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2.  Papildyti 13 straipsnio 1 dalį 14 punktu:

„14) Žemės įstatymo nustatyta tvarka valstybė rezervuoja investicinius valstybinės žemės sklypus apdirbamosios gamybos ir (ar) mokslinių tyrimų ar taikomosios veiklos privačių investicijų projektams, dėl kurių šio įstatymo nustatyta tvarka tarp privataus subjekto ir Vyriausybės, jos įgaliotos institucijos ar savivaldybės yra sudaromos investicijų sutartys ir kuriuos įgyvendinant bus pasiekti ne mažesni nei šio straipsnio 1 dalies 6 punkte nustatyti kriterijai. Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerija Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos ar institucijų nustatyta tvarka, įvertinusi privačių investicijų projektu sukuriamų naujų darbo vietų skaičių, privačių kapitalo investicijų dydį, aukštos profesinės kvalifikacijos darbuotojų dalį, naujų darbo vietų darbo užmokesčio vidurkį, lyginamą su Valstybės duomenų agentūros skelbiamu savivaldybės, kurioje įgyvendinamas privačių investicijų projektas, darbo užmokesčio vidurkiu, privačių investicijų projekto įgyvendinimo vietą, privačių investicijų projekto atitiktį reikšmingos žalos nedarymo principui,  apskaičiuoja privačių investicijų projekto kvalifikacinį balą ir priima sprendimą dėl privačių investicijų projekto naudingumo, kuriuo remiantis teikia siūlymą Nacionalinei žemės tarnybai prie Aplinkos ministerijos dėl tikslingumo konkrečiam privačių investicijų projekto įgyvendinimui išnuomoti rezervuotą investicinį valstybinės žemės sklypą.““

 

 

Teikia

Seimo narys                                                                                                    Kasparas Adomaitis   



[1] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LT/TXT/?uri=CELEX%3A32020R0852, 17 straipsnis