LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. i-446 9 STRAIPSNIo PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2020-11-12 Nr. XIIIP-5357

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.   Projekto 1 straipsnio 2 dalimi Žemės įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 9 straipsnio 81 dalies 1 ir 2 punktuose siūloma įtvirtinti, kad vienas iš rodiklių, nustatant fizinių asmenų pirmumo teisę išsinuomoti valstybinę žemės ūkio paskirties žemę, yra jų amžius. Jeigu asmuo yra iki 40 metų, jam būtų skiriama 10 balų. Tuo tarpu asmenys nuo 40 iki 60 metų, siekiantys išsinuomoti valstybinę žemę, gautų tik 5 balus. Taigi pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą asmenims iki 40 metų amžiaus įstatyme būtų nustatytos palankesnės sąlygos išsinuomoti valstybinę žemės ūkio paskirties žemę nei vyresnio amžiaus pretendentams. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad pagal projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 81 dalies nuostatas fiziniams asmenims įstatyme būtų nustatytos palankesnės sąlygos išsinuomoti valstybinę žemės ūkio paskirties žemę nei juridiniams asmenims, nes fiziniai asmenys nustatant pirmumo teisę priklausomai nuo jų amžiaus galėtų gauti daugiau (5 ar 10) balų nei juridiniai asmenys, kuriems amžiaus rodikliai nebūtų taikomi. Konstitucinis Teismas 2020 m. vasario 10 d. nutarime yra pažymėjęs, kad vienas iš pagal Konstitucijos 29 straipsnį draudžiamo diskriminavimo pagrindų yra žmogaus teisių varžymas dėl jo amžiaus. Konstitucinis Teismas 2020 m. birželio 3 d. nutarime taip pat pažymėjo, kad pagal Konstitucijos 29 straipsnyje įtvirtintą asmenų lygiateisiškumo principą reikalaujama, kad teisėje pagrindinės teisės ir pareigos būtų įtvirtintos visiems vienodai; konstitucinis asmenų lygybės principas būtų pažeistas, jeigu tam tikri asmenys ar jų grupės būtų traktuojami skirtingai, nors tarp jų nėra tokio pobūdžio ir tokios apimties skirtumų, kad nevienodas traktavimas būtų objektyviai pateisinamas; vienas iš pagal Konstitucijos 29 straipsnį draudžiamo diskriminavimo pagrindų yra žmogaus teisių varžymas dėl jo amžiaus. Atsižvelgus į tai,  projektu siūlomas teisinis reguliavimas galimai prieštarauja Konstitucijos 29 straipsnio 1 daliai.

2.   Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 81 dalies 3 ir 4 punktų nuostatos nėra pakankamai aiškios tuo aspektu, kad neaišku, ar į bendrą žemės ūkio paskirties žemės plotą įeitų visas, t. y. ir iš valstybės, ir privačių asmenų, asmenų nuomojamos žemės ūkio paskirties žemės plotas, ar šios nuostatos būtų suprantamos kaip nors kitaip.

3.   Siekiant aiškumo, projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 81 dalies 5 punkte po žodžių „nuomoti“ ir „išsinuomoti“ įrašytinas žodis „valstybinės“.

4.   Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar iki įstatymo įsigaliojimo neužbaigtos valstybinės žemės ūkio paskirties žemės nuomos procedūros, įsigaliojus įstatymui, turėtų būti užbaigtos pagal iki įstatymo įsigaliojimo galiojusias Žemės įstatymo nuostatas. Svarstytina, ar projekto 2 straipsnį nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, kurios pašalintų šį neaiškumą.

5.   Projektu siūloma reglamentuoti disponavimą valstybės turtu - valstybei nuosavybės teise priklausančios žemės ūkio paskirties žemės nuomą. Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad valstybės turto savininko funkcijas įgyvendina Lietuvos Respublikos Seimas ir Vyriausybė įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Atsižvelgus į tai, dėl teikiamo įstatymo projekto reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

6.   Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 8 ir 81 dalyse siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas yra susijęs su valstybės turto valdymo teisės (nuomos pagrindu) perleidimu privatiems asmenims. Atsižvelgiant į tai, bei į Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punktą turėtų būti atliktas projekto antikorupcinis vertinimas.

 

 

Departamento direktorius                                                                                          Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]