LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375 2, 3, 5, 6, 11, 13, 14, 201, 202, 22, 30, 32, 48, 49, 51 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 13(1), 20(3) ĮSTATYMO NR. XIV-1169 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-03-27 Nr. XIVP-2540

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projektu siūloma pakeisti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 2, 3, 5, 6, 11, 13, 14, 201, 202, 22, 30, 32, 48, 49, 51 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 131, 203 straipsniais įstatymo Nr. XIV-1169 (toliau – keičiamas įstatymas) 18 straipsnio 6 dalį ir joje nustatyti, kad „šio įstatymo 7 straipsnyje nurodytos atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamybos įmokos mokėjimas taikomas gamintojams nuo 2023 m. liepos 1 d.“ Teikiamas siūlymas svarstytinas keliais aspektais.

                 Pirma, projektu teikiamo siūlymo formuluotės tikslintinos atsižvelgus į tai, kad projektu iš esmės keičiama taisyklė, nustatanti ne gamintojus, kuriems taikoma atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamybos įmoka, o terminą, nuo kada visiems gamintojams pradedama skaičiuoti aptariama įmoka, t. y. projektu siūloma formuluotė turėtų būti patikslinta vietoj formuluotės „įmokos mokėjimas taikomas“ vartojant formuluotę, kurioje būtų aiškiai nustatytas terminas, nuo kurio skaičiuojama aptariama įmoka.

                 Antra, projektu siekiama nustatyti, kad atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamybos įmoką mokėtų visi subjektai neatsižvelgiant į tai, kada jie gavo leidimą gaminti elektros energiją. Nekvestionuojant kartu su projektu pateiktame aiškinamajame rašte išdėstytų argumentų dėl vienodų veikimo sąlygų visiems šioje rinkoje veikiantiems gamintojams, atkreiptinas dėmesys, jog teikiamu siūlymu gamintojams, iki 2023 m. birželio 30 d. gavusiems leidimą gaminti elektros energiją, naujas teisinis reguliavimas, kuriuo nustatoma prievolė mokėti atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamybos įmoką, įsigaliotų per labai trumpą laiką (kelis mėnesius). Šiame kontekste pažymėtina, jog gamintojams, iki 2023 m. birželio 30 d. gavusiems leidimą gaminti elektros energiją, turėtų būti nustatytas pakankamas terminas naujam teisiniam reguliavimui pasirengti (peržiūrėti turimus įsipareigojimus, suplanuoti pajamas, išlaidas, techniškai pritaikyti naudojamą techninę ir programinę įrangą ir pan.). Primintina, jog keičiamas įstatymas buvo priimtas 2022 m. birželio 23 d., t. y. nustatant 1 metų laikotarpį būsimiems rinkos dalyviams pasirengti naujam teisiniam reguliavimui, todėl manytina, jog projekte turėtų būti nustatomas objektyviai pagrįstas terminas, per kurį visi gamintojai turėtų pakankamai laiko pasirengti sklandžiam atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamybos įmokos mokėjimui.

                 Trečia, atkreiptinas dėmesys, jog kartu su projektu pateiktame aiškinamajame rašte nurodoma, kad projektu siūloma keisti „<...> nuostata buvo priimta, motyvuojant jau veikiančių gamintojų ir bendruomenių teisėtų lūkesčių galimu pažeidimu <...> teikiama pagal šias sutartis parama vietos bendruomenėms yra ženkliai, net keliolika kartų, mažesnė negu atsinaujinančių išteklių elektros energijos gamybos įmoka <...>“, tačiau projektu niekaip nesiūloma atsižvelgti į gamintojų, sudariusių su vietos bendruomenėmis paramos sutartis interesus. Svarstytina, ar siekiant suvienodinti visų gamintojų veikiančių aptariamoje rinkoje padėtį, tai neturėtų būti įvertinta.

2.    Atsižvelgus į Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 5, 6 ir 11 straipsniuose nustatytą Lietuvos Respublikos Vyriausybės, jos įgaliotos institucijos, Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos kompetenciją, dėl projekto turėtų būti gautos Vyriausybės ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos išvados.

3.    Atsižvelgus į tai, kad projektu siekiama „užtikrinti teisinio reguliavimo atitiktį konstituciniams proporcingumo ir sąžiningos konkurencijos principams“, manytina, jog vadovaujantis Konkurencijos įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 7 punktu, nustatančiu, kad  Konkurencijos taryba pagal kompetenciją atlieka įstatymų ir kitų teisės aktų projektų ekspertizę, teikia Seimui ir Vyriausybei išvadas dėl šių aktų poveikio konkurencijai, dėl projekto nuostatų turėtų būti gauta Konkurencijos tarybos išvada.

4.    Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“.

4.1.    Projekto pavadinime vietoj formuluotės „ĮSTATYMO NR. XIV-1169 PAKEITIMO“ įrašytina formuluotė „STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO NR. XIV-1169 18 STRAIPSNIO PAKEITIMO“.

4.2.   Atsižvelgus į tai, kad projekto 1 straipsniu keičiama keičiamo įstatymo 18 straipsnio 5 dalis (o ne 6 dalis), atitinkamai tikslintina projekto 1 straipsnio pakeitimo esmė ir keičiamos dalies numeracija.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]

D. Petrauskaitė, tel. (8 5) 239 6376, el. p. [email protected]