LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas

 

paPILDOMO KOMITETO

I Š V A D a

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PREZIDENTO RINKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-28 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 NR. XIIIP-4007

 

2019 m. lapkričio 27 d. Nr. 104-P-71

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Dainius Gaižauskas, Komiteto pirmininko pavaduotojas Laurynas Kasčiūnas, Komiteto nariai Virgilijus Alekna, Arvydas Anušauskas, Vytautas Bakas, Arūnas Gumuliauskas, Jonas Jarutis, Gediminas Kirkilas, Gabrielius Landsbergis, Michalas Mackevičius, Dovilė Šakalienė, Audrys Šimas, komiteto biuro vedėjas Vitalijus Dmitrijevas, patarėjai Vilma Greckaitė, Vilma Kaminskienė, Mantas Lapinskas, padėjėja Vilma Pesliakienė. Kviestieji asmenys: Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Laura Matjošaitytė, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro generalinė direktorė Teresė Birutė Burauskaitė ir šio centro Okupacinių režimų veiklos tyrimų ir viešinimo skyriaus vedėja Kristina Burinskaitė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-11-12.

1

1

2

 

  Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.   Pagal teisės technikos taisykles projekto 1 straipsnio 1 ir 2 dalyse dėstant pakeitimo esmę po žodžių „Pakeisti“ ir „Papildyti“ išbrauktinas žodis „įstatymo“.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-11-12.

1

1

 

   2.   Projekto 1 straipsnio 1 dalimi siūloma Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnio 4 dalį papildyti nuostata, kuria Vyriausiajai rinkimų komisijai būtų pavesta kreiptis į „Lietuvos Respublikos kompetentingą instituciją, saugančią asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus su šio straipsnio 1 dalyje nurodytomis tarnybomis (struktūromis), duomenis“, ir iki pretendento būti kandidatu į Respublikos Prezidentus įregistravimo kandidatu į Respublikos Prezidentus privalomai patikrinti „visų pretendentų būti kandidatu į Respublikos Prezidentus duomenis“.

   Ši nuostata nėra visiškai aiški ir turėtų būti patikslinta, aiškiau apibrėžiant, kokius būtent duomenis apie pretendentus patikrinti ir į kokią valstybės instituciją dėl to kreiptis privalo Vyriausioji rinkimų komisija. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnio 1 dalį pretendentai būti kandidatais į Respublikos Prezidentus privalo duomenų anketoje įrašyti ir Vyriausiajai rinkimų komisijai pateikti duomenis apie savo darbą SSRS ar buvusių sovietinių respublikų NKVD, NKGB, MGB, KGB ir kitų užsienio valstybių atitinkamose tarnybose (struktūrose), apie mokymąsi šių tarnybų (struktūrų) mokyklose ar apie bendradarbiavimą su šiomis tarnybomis (struktūromis). Taigi pagal šią Prezidento rinkimų įstatymo nuostatą Vyriausiajai rinkimų komisijai turi būti pateikiami duomenys ne tik apie slaptą bendradarbiavimą su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis (dėl kurio prisipažinę asmenys pagal Asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatymą yra įrašyti į asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, įskaitą), bet ir apie darbą šiose tarnybose (struktūrose) bei mokymąsi jų mokyklose, taip pat apie darbą, mokymąsi atitinkamose kitų užsienio valstybių tarnybose (struktūrose) ar bendradarbiavimą su jomis. Atsižvelgiant į tai, Vyriausiosios rinkimų komisijos pareiga patikrinti pretendentų duomenis tikslintina šiais aspektais:

   – institucijos, į kurią turėtų kreiptis Vyriausioji rinkimų komisija, apibrėžimas formuluote „sauganti asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus su šio straipsnio 1 dalyje nurodytomis tarnybomis (struktūromis), duomenis“ yra teisiškai netikslus, nes Asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatyme yra numatytas asmenų prisipažinimas Lietuvos valstybei slapta bendradarbiavus tik su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, o ne su visomis Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodytomis tarnybomis, taigi ir kitų užsienio valstybių specialiosiomis tarnybomis;

   – atsižvelgiant į projekto tikslą manytina, kad Vyriausiosios rinkimų komisijos pareiga „patikrinti duomenis“ turėtų apimti ne tik jos pareigą kreiptis į kompetentingą valstybės instituciją dėl prisipažinusiųjų asmenų įskaitos duomenų patikrinimo, bet ir pareigą patikrinti prieinamą, be kita ko, viešai paskelbtą informaciją apie neprisipažinusius Lietuvos valstybei asmenis, slapta bendradarbiavusius su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, tačiau iš projekto formuluočių tai nėra aišku;

   – dėl minėtos instituciją apibrėžiančios formuluotės netikslumo neaišku, kokius būtent pretendentų duomenis turėtų patikrinti Vyriausioji rinkimų komisija – ar tik dėl slapto bendradarbiavimo su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, ar visus, kuriuos pretendentai pagal Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnio 1 dalį turi pateikti savo duomenų anketose, t. y. ir dėl darbo bei mokymosi kitų užsienio valstybių specialiosiose tarnybose (struktūrose), taip pat bendradarbiavimo su jomis.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-11-12.

1

2

 

   3. Projekto 1 straipsnio 2 dalimi teikiamoje keičiamo įstatymo 3 straipsnio 13 dalyje siūloma įtvirtinti nuostatą, pagal kurią Respublikos Prezidentas atsakytų įstatymų nustatyta tvarka, jeigu jau po rinkimų, kuriuose jis išrinktas, būtų įrodyta, kad jis ne pagal Lietuvos Respublikos užduotis yra sąmoningai bendradarbiavęs su kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis. Šioje nuostatoje po žodžio „Jeigu“ praleistas žodis „po“. Kadangi šioje nuostatoje kalbama apie jau išrinkto Respublikos Prezidento atsakomybę, po rinkimų paaiškėjus jo sąmoningo bendradarbiavimo su kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis faktui, siūlome nevadinti jo pretendentu būti kandidatu į Respublikos Prezidentus ar kandidatu į Respublikos Prezidentus (nebent siekiama nustatyti, kad Respublikos Prezidentas atsakytų tik tuo atveju, jeigu su kitų valstybių specialiosiomis tarnybomis bendradarbiavo būtent tuo metu, kai buvo pretendentu būti kandidatu į Respublikos Prezidentus ar kandidatu į Respublikos Prezidentus). Svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas nebūtų aiškesnis, jeigu vietoj nuostatos, kad Respublikos Prezidentas „atsako įstatymų nustatyta tvarka“, būtų, kaip ir Asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatyme, nustatyta, kad jis „atsako kaip už priesaikos sulaužymą“.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-11-12.

1

2

 

   4.   Projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 3 straipsnio 13 dalyje taip pat siūloma nustatyti Vyriausiosios rinkimų komisijos pareigą, „paaiškėjus, kad tarp kandidatų į Respublikos Prezidentus yra asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis“, nedelsiant paviešinti „tokią informaciją“.

   Ši nuostata vertintina kaip perteklinė, nes Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnyje yra detaliai reglamentuota, kaip turi būti viešai skelbiama informacija apie pretendento būti kandidatu į Respublikos Prezidentus ar kandidato į Respublikos Prezidentus darbą, mokymąsi buvusios SSRS ar kitų užsienio valstybių specialiosiose tarnybose (struktūrose) ar bendradarbiavimą su jomis (jeigu ši informacija nurodyta duomenų anketoje, ji viešai paskelbiama per 24 valandas nuo jos pateikimo; jeigu duomenų anketoje apie tai nėra įrašyta, bet pretendentas ar kandidatas, supažindintas su Vyriausiosios rinkimų komisijos gauta informacija apie jį, sutinka atitinkamai užpildyti anketą, ji privalo būti paskelbta ne vėliau kaip per 24 valandas; jeigu Vyriausioji rinkimų komisija kreipiasi į Lietuvos vyriausiąjį administracinį teismą su prašymu nustatyti faktą, kad pretendentas ar kandidatas duomenų anketoje nurodė neteisingus duomenis apie savo darbą, mokymąsi minėtose tarnybose ar bendradarbiavimą su jomis arba tokius duomenis nuslėpė, įsiteisėjusį šio teismo sprendimą Vyriausioji rinkimų komisija per 24 valandas paskelbia viešai).

Jeigu šios nuostatos nebūtų atsisakyta, atkreiptinas dėmesys į tai, kad:

   – chronologiškai ji nedera po nuostatos apie jau išrinkto Respublikos Prezidento atsakomybę;

   – neaišku, kodėl turėtų būti viešinama paaiškėjusi informacija tik apie prisipažinusius asmenis, o ne apie visus bendradarbiavusius su nurodytomis tarnybomis, juolab jeigu jie nėra prisipažinę Lietuvos valstybei;

   – taip pat neaišku, kodėl būtų viešinama informacija tik apie slaptą bendradarbiavimą su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, o ne su visų užsienio valstybių specialiosiomis tarnybomis;

   – formuluotė „paaiškėjus, kad tarp kandidatų <...> yra asmenų, prisipažinusių slapta bendradarbiavus <...>, Vyriausioji rinkimų komisija nedelsiant paviešina tokią informaciją“ taisytina į „paaiškėjus, kad kandidatas <...> yra slapta bendradarbiavęs <...>, Vyriausioji rinkimų komisija nedelsdama paviešina šią informaciją“;

   – svarstytina, kaip ši nuostata, įpareigojanti Vyriausiąją rinkimų komisiją nedelsiant paskelbti nurodytą informaciją, derėtų su Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnio 4–8 dalyse nustatyta tokios informacijos nagrinėjimo ir skelbimo tvarka, taip pat su šio straipsnio 11–12 dalių nuostatomis, kuriomis ribojamas atitinkamos informacijos skelbimas.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-11-12.

 

 

 

   5.   Atsižvelgiant į tai, kad šis projektas teikiamas kartu su, be kita ko, Asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatymo Nr. VIII-1436 7, 8 ir 9 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-4006, atkreiptinas dėmesys į tai, kad Prezidento rinkimų įstatymo 3 straipsnio nuostatos, kuriomis reglamentuojami Vyriausiosios rinkimų komisijos įgaliojimai viešai paskelbti informaciją apie pretendento būti kandidatu į Respublikos Prezidentus ar kandidato į Respublikos Prezidentus darbą, mokymąsi buvusios SSRS ar kitų užsienio valstybių specialiosiose tarnybose (struktūrose) ar bendradarbiavimą su jomis, nėra suderintos su projektu Nr. XIIIP-4006 keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalimi, pagal kurią asmuo, nepateikęs duomenų Vyriausiajai rinkimų komisijai apie tai, kad jis slapta bendradarbiavo su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, neregistruojamas kandidatu į Respublikos Prezidentus arba išbraukiamas iš kandidatų.

Pritarti

Pastaba aktuali ir galiojančiai Prezidento rinkimų įstatymo  redakcijai. Todėl siūlytina svarstant rinkimų įstatymų projektus pagrindiniame komitete spręsti klausimą dėl teisinių pasekmių suvienodinimo visų rūšių rinkimuose, jeigu kandidatuojantis asmuo nepateikia Vyriausiajai rinkimų komisijai duomenų apie savo bendradarbiavimą su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis.

6.

Teisingumo ministerijos Europos teisės departamentas, 2019-10-29.

 

 

 

   Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų įstatymo Nr. I-28 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4007 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIIIP-4007 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti atsižvelgiant į Teisės departamento pastabas, kurioms Komitetas pritarė, taip pat spręsti klausimą dėl teisinių pasekmių suvienodinimo visų rūšių rinkimuose, jeigu kandidatuojantis asmuo nepateikia Vyriausiajai rinkimų komisijai duomenų apie savo bendradarbiavimą su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis.

7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Laurynas Kasčiūnas, Arūnas Gumuliauskas.

9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                        Dainius Gaižauskas

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėjas Evaldas Sinkevičius