LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Žmogaus teisių komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D O S 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAVANORIŠKOS VEIKLOS ĮSTATYMO NR. XI-1500 PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-3014

2023 m. spalio 11 d.

Vilnius

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Tomas Vytautas Raskevičius; Komiteto nariai: Eugenijus Gentvilas,  Dainius Kepenis, Vytautas Bakas, Tomas, Bičiūnas, Andrius Navickas, Arūnas Valinskas.

Komiteto biuras: vedėja Jolanta Savickienė, patarėjos Eglė Lukšienė, Rūta Ragaliauskienė, Inga Strazdė, padėjėja Ingrida Aidietienė.

            Kviestieji asmenys: Socialinės apsaugos ir darbo ministerija: viceministras Martynas Šiurkus,  Nevyriausybinių organizacijų plėtros sk. patarėja                      Justina Lukaševičiūtė, Nevyriausybinių organizacijų plėtros sk. vedėja Aurelija Olendraitė,  Nevyriausybinių organizacijų tarybos pirmininkė Gaja Šavelė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento vyresnioji patarėja Jadvyga Andriuškevičiūtė.

2.      Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos

Teisės departamentas

2023-08-17

1

 

 

          Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

   1. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos savanoriškos veiklos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 7 dalyje siūloma apibrėžti tarptautinės savanoriškos veiklos programos sąvoką ir nustatyti, kad „Tarptautinė savanoriškos veiklos programa teisės aktas, kuriuo įgyvendinami Lietuvos Respublikos tarptautiniai įsipareigojimai ir kuriame nustatomos savanorių dalyvavimo savanoriškoje veikloje, savanoriškos veiklos organizavimo ir finansavimo sąlygos.“ Svarstytina, ar programos apibrėžimas kaip teisės akto yra tinkamas. Paprastai teisės aktu yra laikomas kompetentingo subjekto priimtas dokumentas, kuriame nustatomos tam tikros taisyklės, asmenų teisės, pareigos bei atsakomybė, todėl šioje dalyje reikėtų nustatyti kas priima teisės aktą (tvirtina programą, kuria įgyvendinami Lietuvos Respublikos tarptautiniai įsipareigojimai ir kuriame nustatomos savanorių dalyvavimo savanoriškoje veikloje, savanoriškos veiklos organizavimo ir finansavimo sąlygos).

 

 

 

Spręsti pagrindiniame komitete

 

 

 

5

3

 

2.  Keičiamo įstatymo 5 straipsnio 3 dalyje formuluotę „Savanoriškos tarnybos veiklos <...>“ siūlytina tarpusavyje derinti su keičiamo įstatymo 2 straipsnyje apibrėžtomis sąvokomis ir joje atsisakyti žodžio „veiklos“.

Pritarti

 

 

 

12

1

 

3. Keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad „Atsižvelgdama į savanoriškos veiklos trukmę ir pobūdį, priimančioji organizacija gali drausti savanorį draudimo įmonėse arba kompensuoti savanoriui išlaidas draudimo įmokoms apmokėti savanoriškos veiklos sutartyje nustatyta tvarka.“ Šią normą reikėtų tikslinti ir nurodyti kokių rūšių draudimu savanoris gali būti draudžiamas arba jam kompensuojamos draudimo įmokos. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalies 7 punktą, priimančioji organizacija arba koordinuojančioji organizacija, įgyvendindama veiklas, finansuojamas valstybės ar savivaldybės biudžeto arba kitų valstybės ar savivaldybės fondų lėšomis, gali kompensuoti savanoriui su savanoriška veikla susijusias savanoriškos veiklos sutarties galiojimo laikotarpiui patirtas sveikatos ir civilinės atsakomybės draudimo išlaidas.

Pritarti

 

 

 

12,13

 

 

4. Keičiamo įstatymo 12 ir 13 straipsnių nuostatas siūlytina tikslinti ir derinti tarpusavyje siekiant teisinio aiškumo. Keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad atsižvelgdama į savanoriškos veiklos trukmę ir pobūdį, priimančioji organizacija gali drausti savanorį draudimo įmonėse arba kompensuoti savanoriui išlaidas draudimo įmokoms apmokėti savanoriškos veiklos sutartyje nustatyta tvarka. Šio straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad tarptautinės savanoriškos veiklos programos savanorių draudimo, draudimo įmokų kompensavimo sąlygas nustato tarptautinė savanoriškos veiklos programa. Keičiamo įstatymo 13 straipsnyje reguliuojamas savanoriškos veiklos išlaidų kompensavimas ir apmokėjimas. Atsižvelgiant į šio straipsnio 1 dalies nuostatas galima preziumuoti, kad šiame straipsnyje numatytos išlaidos kompensuojamos tik įgyvendinant veiklas, finansuojamas valstybės ar savivaldybės biudžeto arba kitų valstybės ar savivaldybės fondų lėšomis. Pagal keičiamo įstatymo 13 straipsnio 2 dalį, savanoriškos veiklos išlaidų kompensavimo sąlygas ir tvarką nustatytų socialinės apsaugos ir darbo ministras. Be to, pagal keičiamo įstatymo 13 straipsnio 5 dalį, savanoriškos veiklos išlaidų dydį, vykdant savanorišką tarnybą, ir išlaidų apmokėjimo tvarką nustato savanoriškos tarnybos programą patvirtinęs atitinkamos valdymo srities ministras. Iš aptarto teisinio reguliavimo neaišku, kokias savanoriškos veiklos išlaidų kompensavimo ir apmokėjimo taisykles reikėtų taikyti, pavyzdžiui, tuo atveju, jeigu savanoris dalyvautų tarptautinės savanoriškos veiklos programoje, kurios trukmė daugiau kaip 100 valandų per savanoriškos tarnybos programoje nustatytą laikotarpį ir kuri bent iš dalies finansuojamas valstybės ar savivaldybės biudžeto arba kitų valstybės ar savivaldybės fondų lėšomis.

Pritarti

 

 

 

 

13

6

 

5. Keičiamo įstatymo 13 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad savanoriui kompensuojamos ir avansu apmokamos savanoriškos veiklos išlaidos, numatytos Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 2 straipsnio 14 dalies 5 punkte, nėra savanorio pajamos. Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 2 straipsnio 14 dalies 5 punkte yra įtvirtinta, kas nėra pajamos, t. y. sumos (išskyrus asmens, susijusio su gyventoju darbo santykiais ar jų esmę atitinkančiais santykiais, kompensuojamas gyventojo išlaidas), skirtos nakvynės, maitinimo, registravimosi dalyvauti renginyje bei kelionės išlaidoms padengti, jeigu šios išlaidos susijusios su teisės aktų nustatyta tvarka organizuojama gyventojo savanoriška veikla ar darbo funkcijomis arba individualia veikla. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar keičiamo įstatymo 13 straipsnio 6 dalyje įtvirtinta nuostata nėra perteklinė.

Pritarti

 

 

3.      Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

 

 

1.

 

 

 

Nacionalinė NVO koalicija

 

 

 

      Nacionalinė nevyriausybinių organizacijų koalicija palaiko naujos redakcijos Savanoriškos veiklos įstatymo projektą (XIVP-3014).

Naujo Savanoriškos veiklos įstatymo projekto rengimą aktualizavo keletas dalykų – išaugę žmonių savanorystės mastai ir sąmoningumas per pandemiją, nenutrūkstama pagalba, teikiama nuo karo bėgantiems Ukrainos žmonėms bei 2022 m. Lietuvoje minėti Savanorystės metai. Matome, kad ženkliai išsiplėtė savanoriškos veiklos mastas, taip pat pakito savanoriškos veiklos organizavimo poreikiai. Per dešimtmetį susiformavo skirtingos savanoriškos veiklos formos, savanorius priimančių organizacijų ir savanorišką veiklą koordinuojančių organizacijų funkcijos, tad savanoriškos veiklos organizatoriai ėmė susidurti su naujais praktiniais ir teisiniais iššūkiais.

 Atsižvelgiant į tai, jog tinkamas savanoriškos veiklos reglamentavimas prisidėtų prie savanorystės Lietuvoje plėtros ir pilietinės visuomenės stiprinimo, šis įstatymo projektas itin svarbus visam NVO sektoriui.

 

Projekto svarstymo eigoje Nacionalinės NVO koalicijos nariai galimai pateiks savo pasiūlymus atskiroms projekto nuostatoms.

Atsižvelgti

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:-.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: - .

            6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai (argumentai):

6.1. Sprendimas:

 - pritarti Lietuvos Respublikos savanoriškos veiklos įstatymo Nr. XI-1500 pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3014 ir komiteto išvadai.

 - siūlyti pagrindiniam komitetui patobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos teisės departamento siūlymus.

7. Balsavimo rezultatai:    už – bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Tomas Vytautas Raskevičius

9. Komiteto narių atskiroji nuomonė:-.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                    Tomas Vytautas Raskevičius

 

 

 

 

 

Komiteto biuro vedėja J. Savickienė, 209 6808, [email protected]