LIETUVOS RESPUBLIKOS
EKONOMIKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ TURTO VALDYMO, NAUDOJIMO IR DISPONAVIMO JUO ĮSTATYMO NR. VIII-729 7, 10 IR 11 STRAIPSNIŲ ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-704
2023-04-05 Nr. 108-P-08
Vilnius
1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: komiteto pirmininkas K. Starkevičius, komiteto pirmininko pavaduotojas G. Paluckas; komiteto nariai: A. Bagdonas, A. Kupčinskas, D. Labanavičius, L. Mogenienė, A. Nekrošius, I. Pakarklytė, J. Pinskus, P. Saudargas, M. Skritulskas. Komiteto biuro: vedėja R. Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Duburaitė, R. Danė, L. Jasiukėnienė, I. Jurkšuvienė, Ž. Klimka; padėjėja Z. Jodkonienė. Kviestieji asmenys: Susisiekimo ministerijos Vandens ir geležinkelių transporto politikos grupės patarėja V. Ubartaitė, Palangos miesto savivaldybės administracijos Juridinio ir personalo skyriaus vedėjas P. Kaminskas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-09 |
3 |
|
|
1. Projekto 3 straipsniu keičiamo Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 11 straipsnio 1 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad savivaldybės ir savivaldybės įmonės patikėjimo teise valdo, naudoja ir disponuoja valstybės turtu, kuris Vyriausybės nutarimais savivaldybėms ar savivaldybės įmonėms perduodamas valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) funkcijoms įgyvendinti. Siūloma nuostata diskutuotina keliais aspektais. Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis Vietos savivaldos įstatymo 5 straipsniu, savivaldybių funkcijos skirstomos į savarankiškąsias ir valstybines (valstybės perduotas savivaldybėms). Pažymėtina, kad valstybinės funkcijos yra valstybės funkcijos, pagal įstatymus perduotos savivaldybėms atsižvelgiant į gyventojų interesus. Savivaldybės, įgyvendindamos šias funkcijas, turi įstatymų nustatytą sprendimų priėmimo laisvę. Savivaldybių veiklą įgyvendinant šias funkcijas riboja valstybės institucijų ir (arba) pareigūnų sprendimai. Taigi, Vietos savivaldos įstatymas numato valstybės funkcijų perdavimą savivaldybėms, o ne savivaldybių kontroliuojamiems subjektams (pavyzdžiui savivaldybių įmonėms). Pažymėtina ir tai, kad vadovaujantis keičiamo įstatymo 11 straipsniu, valstybės turtas patikėjimo teise perduodamas ne savitiksliai, o būtent minėtų valstybės funkcijų įgyvendinimui. Taigi, vadovaujantis keičiamo ir Vietos savivaldos įstatymo nuostatomis, valstybės turto perdavimo patikėjimo teise procese negalima atriboti perduodamo turto nuo jo perdavimo paskirties – užtikrinti valstybinių funkcijų įgyvendinimą. Atsižvelgiant į tai, kad Vietos savivaldos įstatymo 5 straipsnis numato valstybės funkcijų (o kartu ir šioms funkcijoms reikalingo turto) perdavimą savivaldybėms, o ne savivaldybių įmonėms, projekto nuostatos tikslintinos, jas sistemiškai derinant su Vietos savivaldos įstatymu ir bendraisiais valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo principais. Antra, pastebėtina, kad Vietos savivaldos 7 straipsnio, reglamentuojančio savivaldybių valstybines funkcijas, 10 punkte nustatyta, kad valstybės perduota savivaldybei funkcija yra savivaldybei priskirtos valstybinės žemės ir kito valstybės turto valdymas, naudojimas ir disponavimas juo patikėjimo teise. Atsižvelgiant į tai, iš projekto 3 straipsniu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kaip savivaldybė galėtų įgyvendinti minėtą jai priskirto valstybinio turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo patikėjimo teise funkciją, jei pats turtas būtų perduodamas patikėjimo teise ne savivaldybei, bet savivaldybės įmonei. Trečia, pastebėtina, kad nėra aiškus projekto 3 straipsniu siūlomo teisinio reguliavimo ir Vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 27 punkto santykis, nes vadovaujantis šiuo punktu, sprendimų dėl savivaldybei priskirtos valstybinės žemės ir kito valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo patikėjimo teise priėmimas yra išimtinė savivaldybės tarybos funkcija. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos sistemiškai derintinos su galiojančiu teisiniu reguliavimu. Ketvirta, atkreipiame dėmesį, kad teikiamas įstatymo projektas yra Šventosios jūrų uosto įstatymo Nr. X-910 4, 5, 7 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-703 lydintysis įstatymo projektas. Pagrindinis pastarojo projekto tikslas, nurodytas jo aiškinamajame rašte, – nustatyti įstatyminį pagrindą, leidžiantį Šventosios jūrų uosto akvatoriją ir uosto infrastruktūrą patikėjimo teise valdyti, naudoti ir ja disponuoti Palangos miesto savivaldybės tarybos sprendimu įsteigtai įmonei – uosto direkcijai, kurios savininko teises ir pareigas įgyvendina Palangos miesto savivaldybės administracija. Tuo tarpu pagal teikiamu įstatymo projektu keičiamame įstatyme siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą valstybės turtas patikėjimo teise galėtų būti perduodamas bet kurios savivaldybės įmonei valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) funkcijoms įgyvendinti. Taigi projektu siūlomas teisinis reguliavimas apimtų žymiai platesnį subjektų, kuriems valstybės turtas galėtų būti perduodamas patikėjimo teise, ratą nei nurodyta projekto aiškinamajame rašte. Pažymėtina ir tai, kad projekto aiškinamajame rašte tokio teisinio reguliavimo nustatymo poreikis ir jo pagrindimas nėra pateiktas. Svarstytina, ar projekto nuostatų nereikėtų patikslinti taip, kad jos atitiktų projekto aiškinamajame rašte nurodytus projekto tikslus. |
Susipažinta. |
Įstatymo projektą siūloma atmesti. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-09 |
|
|
|
2. Teikiamu įstatymo projektu siūloma reglamentuoti disponavimą valstybės turtu (valstybei nuosavybės teise priklausančia žeme). Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad valstybės turto savininko funkcijas įgyvendina Seimas ir Vyriausybė įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Atsižvelgus į tai, dėl teikiamo įstatymo projekto reikėtų gauti Vyriausybės išvadą. |
Pritarti. |
Išvados paprašyta, ji gauta ir įvertinta. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-07-09 |
|
|
|
Atsižvelgiant į imperatyvią Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatą, jog „Teisės akto projekto rengėjas atlieka teisės akto projekto antikorupcinį vertinimą, jeigu rengiamame teisės akte numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su valstybės ar savivaldybių turto patikėjimo teisės perleidimu, valstybės ar savivaldybių turto nuosavybės ar valdymo teisės perleidimu privatiems asmenims“, turi būti atliktas teikiamo įstatymo projekto antikorupcinis vertinimas. Projekto aiškinamajame rašte nėra nurodoma, ar toks vertinimas buvo atliktas. |
Susipažinta. |
Įstatymo projektą siūloma atmesti. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Specialiųjų tyrimų tarnyba, 2021-10-04 |
|
|
|
Dėl Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 7, 10 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-704 (toliau šiame skirsnyje – Projektas), teikiame šias pastabas ir pasiūlymus: 1. Kritinių antikorupcinių pastabų Projektui neturime. 2. Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai: 2.1. Projektas numato Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo (toliau – Valstybės ir savivaldybių turto įstatymas) 7, 10 ir 11 straipsnių pakeitimus, pagal kuriuos savivaldybės institucijoms būtų suteikiamos turinio prasme tapačios teisės patikėjimo teise valdyti, naudoti ir disponuoti valstybinį turtą, kaip ir savivaldybėms (pagal šiuo metu galiojančias Valstybės ir savivaldybių turto įstatymo nuostatas). Kaip nurodoma teisės aktų projektų Nr. XIVP-703 – XIVP-705 aiškinamajame rašte, tokių siūlymų tikslas – nustatyti teisinį reglamentavimą, leisiantį savivaldybės įmonei Šventosios jūrų uosto direkcija patikėjimo teise tiesiogiai (o ne per savivaldybę) perduoti valdyti, naudoti ir disponuoti valstybės turtą. Tačiau Projekto priėmimo atveju tokia teisė galėtų būti suteikiama ne tik minėtai savivaldybės įmonei (t. y. ne tik Šventosios jūrų uosto direkcijai), bet ir kitoms (kitų savivaldybių įsteigtoms) savivaldybių įmonėms. Be to, pagal Projektą tokiems subjektams galėtų būti perduodamas ne tik konkretus valstybės turtas (t. y. reikalingas Šventosios jūrų uosto naudojimui pagal paskirtį ir uosto valdytojo funkcijų įgyvendinimui), bet ir kiti valstybės turto objektai, o tai kelia abejonių dėl Valstybės ir savivaldybių turto įstatyme nustatytų valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo principų[1] įgyvendinimo užtikrinimo. Taigi, atsižvelgdami į aukščiau išdėstytą manytume, kad Projektu siūlomos nuostatos neatitinka (arba atskirais atvejais gali neatitikti) teisės aktų projektų Nr. XIVP-703 – XIVP-705 aiškinamajame rašte nurodytų tikslų, todėl galimai sudarytų sąlygas nepagrįstam valstybės turto perdavimui patikėjimo teise savivaldybės įmonėms. 3. Kitų pastabų Projektui Nr. XIVP-704 neturime. |
Susipažinta. |
Įstatymo projektą siūloma atmesti. |
2. |
Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2021-07-29 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo Nr. VIII-729 7, 10 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-704 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Susipažinta. |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2022-02-02 |
|
|
|
2. Nepritarti Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo Nr. VIII-729 7, 10 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-704 atsižvelgiant į tai, kad galiojančio Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 1 straipsnio 1 dalyje nurodyta, kad šis įstatymas nustato valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo tvarką ir sąlygas, valstybės ir savivaldybių institucijų įgaliojimus šioje srityje tiek, kiek to nereglamentuoja kiti šio turto valdymo ir (ar) naudojimo, ir (ar) disponavimo juo įstatymai. Bendrosios nuostatos dėl valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo nustatytos šiame įstatyme, o specialiosios teisės normos (taikomos tam tikrais atvejais) gali būti nustatytos kituose įstatymuose. Įstatymo projekto Nr. XIVP-703 3 straipsniu keičiama galiojančio įstatymo 7 straipsnio 1 dalis – nustatoma, kad uosto žemę, akvatoriją ir uosto infrastruktūrą patikėjimo teise valdo, naudoja ir jomis disponuoja uosto direkcija šiame įstatyme, uosto direkcijos įstatuose, jos veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatyta tvarka ir sąlygomis. Uosto direkcija yra Palangos miesto savivaldybės tarybos sprendimu įsteigta įmonė. Jos savininko teises ir pareigas įgyvendina Palangos miesto savivaldybės administracija. Įstatymo projektu Nr. XIVP-703 būtų nustatytos specialiosios valstybės turto (uosto žemės, akvatorijos ir uosto infrastruktūros) valdymo (patikėjimo teise valdo uosto direkcija) normos. Atsižvelgiant į tai, pažymėtina, kad valstybės turto valdymo teisinis reglamentavimas nustato galimybę atskiruose specialiuose įstatymuose nustatyti skirtingą atskirų valstybės turto objektų valdymo tvarką ir sąlygas. Įstatymo projektas Nr. XIVP-703 nustatytų su atitinkamo valstybės turto valdymu susijusias specialiąsias teisės normas, kas neprieštarautų Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymui (1 straipsnio 1 dalis). |
Pritarti. |
Įstatymo projektą siūloma atmesti. |
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1 |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2022-03-30 |
|
|
|
Įvertinus Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Vyriausybės, Specialiųjų tyrimų tarnybos ir Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos pastabas ir pasiūlymus, siūloma įstatymo projektą Nr. XIVP-704 atmesti. |
Pritarti. |
Įstatymo projektą siūloma atmesti. |
2 |
Audito komitetas, 2022-04-07 |
|
|
|
Atsižvelgiant į tai, kad iniciatorių pateiktu įstatymo projektu siekiama įtvirtinti reguliavimą pagal kurį valstybės turtas patikėjimo teise valdyti, naudoti ir disponuoti galėtų būti perduodamas visoms savivaldybių valdomoms įmonėms, neatsižvelgiant į jų veiklos pobūdį, taip pat į tai, kad toks reguliavimo poreikis iniciatorių nėra pagrįstas bei argumentuotas, todėl neatitinka Teisėkūros pagrindų įstatyme įtvirtinto teisėkūros tikslingumo principo, pritariant Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos, Specialiųjų tyrimų tarnybos pastaboms bei Vyriausybės pozicijai, siūlyti Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo Nr. VIII-729 7, 10 ir 11 straipsnių įstatymo projektą Nr. XIVP-704 atmesti. |
Pritarti. |
Įstatymo projektą siūloma atmesti. |
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: atsižvelgiant į LR Vyriausybės išvadoje pateiktą sprendimą ir jo argumentus, Seimo paskirtų papildomų komitetų išvadas – įstatymo projektą atmesti.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: K.Starkevičius.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Priedų nėra.
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris
[1] Valstybės ir savivaldybių turto įstatymo 9 straipsnis nustato, kad Valstybės ir savivaldybių turtas turi būti valdomas, naudojamas ir juo disponuojama vadovaujantis šiais principais: 1) visuomeninės naudos – valstybės ir savivaldybių turtas turi būti valdomas, naudojamas ir disponuojama juo rūpestingai, siekiant užtikrinti visuomenės interesų tenkinimą; 2) efektyvumo – sprendimais, susijusiais su valstybės ir savivaldybių turto valdymu, naudojimu ir disponavimu juo, turi būti siekiama maksimalios naudos visuomenei; 3) racionalumo – valstybės ir savivaldybių turtas turi būti tausojamas, nešvaistomas, racionaliai valdomas ir naudojamas ir 4) viešosios teisės – sandoriai dėl valstybės ir savivaldybių turto turi būti sudaromi tik teisės aktų, reglamentuojančių disponavimą valstybės ir (ar) savivaldybių turtu, nustatytais atvejais ir būdais.