1.
|
8
|
7
|
|
Argumentai:
Įstatymo
įgyvendinamosiose nuostatose turi būti numatomos labiausiai įgyvendinamo
įstatymo tikslus atitinkančios, ekonomiškiausios ir efektyviausios priemonės.
Tai Teisėkūros įstatymo nuostata, tuo tarpu Aplinkos ministro Simono
Gentvilo, Seimo aplinkos komiteto pirmininkės Aistės Gedvilienės ir Seimo
narės Dalios Asanavičiūtės pasiūlymo dėl Pakuočių ir pakuočių atliekų
tvarkymo įstatymo Nr. IX-517 (toliau – Pakuočių įstatymas) 2, 4, 4(2), 7, 10,
11(2) straipsnių ir 2 priedo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-172 (toliau
– Pasiūlymas) 8 straipsnio 7 dalimi siūloma nustatyti niekaip su svarstomais
Pakuočių įstatymo pakeitimais nesusijusį reikalavimą savivaldybėms iki 2022
m. spalio 1 d. paskelbti viešųjų pirkimų konkursus parinkti atliekų
tvarkytojams, kurie teiks surinkimo ir vežimo paslaugą ir numatoma, kad to
nepadarius, savivaldybės tampa atsakingomis už komunalinių atliekų sraute
susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugos
finansavimą.
Pačiame Pakuočių
įstatyme, kaip ir Atliekų tvarkymo įstatyme yra reglamentuota nuostata, kad
atliekų tvarkytojai, kurie teiks surinkimo ir vežimo paslaugą, parenkami
teisės aktų nustatyta tvarka, o tai yra platesnė sąvoka nei Pasiūlyme
įvardintas viešųjų pirkimų konkursas. Viešųjų pirkimų įstatyme ir Vietos
savivaldos įstatyme yra nustatyta savivaldybių teisė išvardintoms konkrečioms
viešosioms paslaugoms, tarp kurių yra ir atliekų surinkimas bei vežimas,
pasirinkti efektyviausią, kokybiškiausią ir savivaldybei tinkamiausią
viešosios paslaugos teikimo būdą, t. y. Viešųjų pirkimų įstatyme nustatyta
tvarka pirkti paslaugą rinkoje arba to paties Viešųjų pirkimų įstatymo
nustatyta tvarka pasirašyti sutartį dėl paslaugų teikimo su Viešųjų pirkimų
įstatymo nuostatas atitinkančia savivaldybės valdoma įmone. Vidaus sandorių institutas ir jo taikymo apimtis nėra nacionalinio
įstatymų leidėjo sugalvojimas – tai yra Europos Sąjungos lygiu sukurtas
institutas, kuris yra subalansuotas su kitais teisiniais gėriais. Minėtas
Aplinkos ministro, Aplinkos komiteto pirmininkės ir Seimo narės Pasiūlymas
nepagrįstai siaurina Įstatymais ir ES direktyva įtvirtintas savivaldos teises
ir neatitinka aukščiausių šalies institucijų bei politinių partijų
įsipareigojimų didinti savivaldos savarankiškumą.
Tačiau šis
Pasiūlymas labai atitinka ilgalaikius privačių atliekų tvarkytojų siekius
perimti šiuo metu savivaldybių valdomų įmonių aptarnaujamą atliekų tvarkymo
rinkos dalį. Šiuo metu savivaldybių valdomos įmonės pakuočių atliekas renka
1/3 savivaldybių (21). Dar 1/3 savivaldybių (20) pakuočių atliekas renka UAB
„Ecoservice“, dar 9 savivaldybėse pakuočių atliekas renka UAB „Ekonovus“, o
10 savivaldybių – kiti privatūs vežėjai. Taigi 2/3 savivaldybių pakuočių
atliekų surinkimui perka privačių įmonių paslaugas ir tik 1/3 tam pasitelkia
savo valdomas įmones. Privačių atliekų tvarkytojų iniciatyva šiuo metu
Konstituciniame teisme nagrinėjamas klausimas ar Viešųjų pirkimų įstatymu
įteisintas vidaus sandorių tarp savivaldybių ir jų valdomų įmonių institutas
neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai. Konstituciniam teismui
nustačius tokį prieštaravimą, vidaus sandoriams neliks vietos visoje viešųjų
paslaugų teikimo sistemoje. Konstituciniam teismui nustačius, kad vidaus
sandoriai atitinka Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintą
savivaldybių savarankiškumo, užtikrinant viešųjų paslaugų teikimą, teisę,
pagrįstai kils klausimas ar šis Aplinkos ministro, Aplinkos komiteto
pirmininkės ir Seimo narės Pasiūlymas neprieštarauja šalies Konstitucijai.
Atkreiptinas
dėmesys, kad tokį svarbų viešųjų pirkimų sistemos pokytį siekiama įgyvendinti
ne keičiant viešųjų pirkimų politiką, o paslepiant jį po įgyvendinamosiose
įstatymo pakeitimo nuostatose įrašytu nauju reikalavimu savivaldybėms.
Bandomas įgyvendinti pokytis neatskleidžiamas jokiame projekto lydinčiajame
dokumente, nepristatomas Projekto svarstymo metu ir netgi atvirkščiai –
įvardinamas kaip siūlymas nustatyti pakankamą terminą subjektams prisitaikyti
prie naujų reikalavimų, nors pačiame Pakuočių įstatyme tokio reikalavimo net
nesiekiama įtvirtinti.
Siūloma išeliminuoti iš Projekto antrojo varianto per minėtą Pasiūlymą
papildytą 8 straipsnio 7 dalį, kuri niekaip nėra susijusi nei su pateiktais
įstatymo pakeitimais, nei su ES direktyvų įgyvendinimu ir sulaukti
Konstitucinio teismo sprendimo dėl vidaus sandorių instituto teisėtumo. Jei
Aplinkos ministro manymu, pakuočių atliekų tvarkymo tinkamam užtikrinimui
vidaus sandoriai yra netinkama priemonė, šis klausimas turi būti keliamas
atskirai, argumentuojant ir diskutuojant su visomis susijusiomis šalimis bei
įgyvendinamas atskleidžiant tokį reikšmingą pokytį viešai, o ne paslepiant jį
po su juo nesusijusio įstatymo pakeitimo projekto įgyvendinamosiomis
nuostatomis.
Pasiūlymas:
Pakeisti Projekto 8 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Savivaldybės (arba savivaldybių pavedimu
– komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai) iki 2022 m. spalio
1 d. Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka turi paskelbti
viešųjų pirkimų konkursus parinkti atliekų tvarkytojams tvarkytojus,
kurie teiks komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų
rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugą, parinkti. Savivaldybės,
kurios (arba savivaldybių pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo
sistemos administratoriai) iki nurodyto termino nepaskelbia viešųjų
pirkimų konkursų neparenka šioje dalyje nurodytiems atliekų
tvarkytojams parinkti nurodytų atliekų tvarkytojų, tampa
atsakingomis už komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų
rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugos finansavimą, iki bus paskelbti
parinkti šioje dalyje nurodyti viešųjų pirkimų konkursai atliekų
tvarkytojai.“
|