image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA

 

Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, 01104 Vilnius,

mob. tel. 8 600 38 904, el. p. [email protected], https://tm.lrv.lt.

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955

 

 

2023-01- Nr.

Į 2022-12-12 Nr. S-2022-5447-XIVP-2336

 

 

Lietuvos Respublikos Seimui

 

 

 

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS UŽIMTUMO ĮSTATYMO NR. XII-2470 4 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO projekto Nr. XIVP-2336 Atitikties Europos Sąjungos teisei

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo Nr. XII-2470 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2336 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, teikiame pastabų ir pasiūlymų.

1. Teikiama Projekto nuostata siūloma nustatyti, kad darbo santykiams nebūtų prilyginti teisiniai santykiai, atsirandantys dėl asmenų, paskirtų į ribotą laiką veikiančias rinkimų arba referendumo komisijas, tarnybos, kurių ypatumus nustato Lietuvos Respublikos rinkimų kodeksas. Atsižvelgiant į tai, kad rinkimų ir referendumo komisijų nariams mokamas atlyginimas už darbą iš esmės nesiskiria nuo atlyginimo už kitokį darbą pagal darbo sutartį arba darbo santykiams prilygintą darbą, kyla abejonių dėl Projektu siūlomų nuostatų atitikties konstituciniam asmenų lygiateisiškumo principui (Konstitucijos 29 straipsnis). Be to, Projekto aiškinamajame rašte nėra nurodyta objektyvių duomenų, kuriais būtų galima pagrįsti realų siūlomo teisinio reguliavimo poreikį. Šiame kontekste atkreipiame dėmesį, kad Europos Sąjungos Teisingumo Teismas (toliau – Teisingumo Teismas) yra nustatęs darbuotojo statuso nustatymo kriterijus[1]. Teisingumo Teismo sprendimuose (pvz., 2016 m. lapkričio 17 d. Teisingumo Teismo sprendime byloje Nr. C-216/15 Betriebsrat der Ruhrlandklinik gGmbH prieš Ruhrlandklinik gGmbH) pagrindiniu darbo santykių požymiu laikoma tai, kad asmuo tam tikrą laiką kito asmens naudai ir jo vadovaujamas vykdo veiklą, už kurią gauna darbo užmokestį. Taigi, apibendrinant pažymėtina, kad Teisingumo Teismo doktrinoje „darbuotojo“ sąvoka yra labai plati bei apima ir aptariamoje Projekto nuostatoje nurodytus asmenis.

2. Remdamiesi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi, siūlytume dėl Projekto gauti ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą.

 

Teisingumo ministrė                                                                                        Ewelina Dobrowolska

Indrė Gaisrytė, 8 (671) 85510, el. p. [email protected]

Mėta Matuzevičienė, 8 (671) 85621, el. p. [email protected]

 



[1] 1986 m. liepos 3 d. Teisingumo Teismo sprendimas Deborah Lawrie-Blum prieš Land Baden-Württemberg, C-66/85, ECLI:EU:C:1986:284; 2010 m. spalio 14 d. Teisingumo Teismo sprendimas Union syndicale Solidaires Isère prieš Premier ministre ir kt., C-428/09, ECLI:EU:C:2010:612; 2015 m. liepos 9 d. Teisingumo Teismo sprendimas Ender Balkaya prieš Kiesel Abbruch- und Recycling Technik GmbH, C-229/14, ECLI:EU:C:2015:455; 2014 m. gruodžio 4 d. Teisingumo Teismo sprendimas FNV Kunsten Informatie en MEDIA prieš Staat der Nederlanden, C-413/13, ECLI:EU:C:2014:2411, ir 2016 m. lapkričio 17 d. Teisingumo Teismo sprendimas Betriebsrat der Ruhrlandklinik gGmbH prieš Ruhrlandklinik GmbH, C-216/15, ECLI:EU:C:2016:883.